Men også hørt at disse i bomull (type K&N) er dårligere enn originale papir luftfiltre, altså at slipper forbi mer støv etc.
Et viktig momentet er at litt dårlig løsning på luftfilterinnfesting på disse syklene så en del eksempler på at glippe så drit slipper forbi på utsiden, Men her er visstnok originalfilteret best (tykkest skumring mot luftfilterboks). Så Unifilter har utvikling på gang med prefilter i skum (type MX) som man oljer inn for å redusere konsekvensen av ikke helt tett luftfilter. Men dette gir mer restriksjon, gjør at sykkel stopper på høye turtall uten ny mapping med papirfilter. Og vil noe av oljen i prefilteret kunne komme inn i papirfilteret, høres i så fall ikke optimalt ut?
Så "cotton" uten prefilter gir minst restriksjon men risiko for at drit kommer forbi både rundt og kanskje litt igjennom filter(?) Mens papir+prefilter gir god beskyttelse men mye restriksjon. Kanskje "cotton"+prefilter best (så lenge oljer begge)?
Eller andre innspill?
Prefilter (fra CF450 men Unifilter tar frem som passer bedre):

DNA cotton filter:
