Beste luftfilter løsning for dual-sport?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Beste luftfilter løsning for dual-sport?

Legg inn av pingvin »

Flere alternativer her, interessert i andres erfaringer. Bruksområde er 90% asfalt og 10% grusvei med min Triumph Scrambler 1200. Mange bytter til type "cotton" (bomull) luftfilter for bedre luftgjennomstrømning på disse og siden tenker å fjerne katalysator og mappe må jeg bestemme meg før bestiller ny mapping.

Men også hørt at disse i bomull (type K&N) er dårligere enn originale papir luftfiltre, altså at slipper forbi mer støv etc.

Et viktig momentet er at litt dårlig løsning på luftfilterinnfesting på disse syklene så en del eksempler på at glippe så drit slipper forbi på utsiden, Men her er visstnok originalfilteret best (tykkest skumring mot luftfilterboks). Så Unifilter har utvikling på gang med prefilter i skum (type MX) som man oljer inn for å redusere konsekvensen av ikke helt tett luftfilter. Men dette gir mer restriksjon, gjør at sykkel stopper på høye turtall uten ny mapping med papirfilter. Og vil noe av oljen i prefilteret kunne komme inn i papirfilteret, høres i så fall ikke optimalt ut?

Så "cotton" uten prefilter gir minst restriksjon men risiko for at drit kommer forbi både rundt og kanskje litt igjennom filter(?) Mens papir+prefilter gir god beskyttelse men mye restriksjon. Kanskje "cotton"+prefilter best (så lenge oljer begge)?

Eller andre innspill?

Prefilter (fra CF450 men Unifilter tar frem som passer bedre):

Bilde

DNA cotton filter:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Re: Beste luftfilter løsning for dual-sport?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har lest en del tester på at K&N slipper gjennom mer skitt. Det er jo logisk - man får ikke mer luft gjennom uten at det følger med noe støv. Men amerikanerne bryr seg jo åpenbart bare om effekt, så det er uviktig.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Kjører stort sett med oljede skumfiltere-kledde om papirfilteret på CBR´n også - uni filtermatte.
På Bastarden og xl600R bruker jeg Ramair.
På xl´n funket det fint på offroad med finstøvet så bra at det tettet seg-men helt rent innenfor.
IMG_5073.jpeg
IMG_9952.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Skaffet meg Sprint filter til Stelvio' en jeg hadde.
Funket helt fint uten ECU justering.
Var svært enkelt å rengjøre også.

Men dessverre ingen forhandler av disse kvalitetsfiltrene her i landet, så langt jeg har funnet ut:

https://www.sprintfilter.net/motorcycle/

https://sprintfilter.com/

mekkern

Legg inn av mekkern »

Suzuki kjører jo også med oljede skumfiltre oem på enkelte sykler så det er jo ikke helt ubruklig.
Personlig merker jeg ikke forskjell selv om jeg napper ut filtrene-samme pluggfarge.

K&N filterene er for tynne til å gi olja tjangs til å fange støvpartiklene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Takk for svar :D
MGR1 skrev: 18 nov 2024, 09:47 Jeg har lest en del tester på at K&N slipper gjennom mer skitt. Det er jo logisk - man får ikke mer luft gjennom uten at det følger med noe støv. Men amerikanerne bryr seg jo åpenbart bare om effekt, så det er uviktig.
Ja, samme argumentasjonen jeg hørt, mindre restriksjon=mer støv, høres jo logisk nok ut...
mekkern skrev: 18 nov 2024, 14:22 Kjører stort sett med oljede skumfiltere-kledde om papirfilteret på CBR´n også - uni filtermatte.
OK, så samme som mitt "sikreste" (men mest restriktive) alternativ over. Så ikke noe problem med olje som havner i papirfilter mao.?
AJ skrev: 18 nov 2024, 14:25 Skaffet meg Sprint filter til Stelvio' en jeg hadde.
Funket helt fint uten ECU justering.
Var svært enkelt å rengjøre også.

Men dessverre ingen forhandler av disse kvalitetsfiltrene her i landet, så langt jeg har funnet ut:

https://www.sprintfilter.net/motorcycle/

https://sprintfilter.com/
Tenkte først at dette er jo cotton ala K&N men ser at ikke tilfelle: "Unlike materials like cotton which fiber breaks easily or sponge that is inconsistent under pressure but an innovative polyester material that allows an air passage to be constant and calibrated. With the subsequent two patented waterproof air filters P037 and P08F1-85, Sprint Filter has allowed the use of a performance air filter even in dusty conditions (P037) and to reach unthinkable results for any other manufacturer of performance air filters with same filtering power (P08F1-85)."

Høres jo bra ut og ikke noe olje heller slik skjønner, interessant. Og tilgjengelig for Scrambler 1200, ikke så vanlig modell så forventet ikke det :thumleft takk for tips, absolutt noe vil undersøke videre.
mekkern skrev: 18 nov 2024, 14:39 Suzuki kjører jo også med oljede skumfiltre oem på enkelte sykler så det er jo ikke helt ubruklig.
Personlig merker jeg ikke forskjell selv om jeg napper ut filtrene-samme pluggfarge.
Neida, oljede skumfilter er vel tross alt kanskje det beste om blir renset/oljet regelmessig(?). Men var mer usikker på skum pre-filter kombinert med papirfilter.
mekkern skrev: 18 nov 2024, 14:39K&N filterene er for tynne til å gi olja tjangs til å fange støvpartiklene
Nei, men kanskje OK sammen med skum prefilter?

mekkern

Legg inn av mekkern »

Bruker ikke skumfilter i kombinasjon med papirfilter-på CBR`n rev jeg vekk papiret og limte på skumfiltermatte.

Ser ingen grunn til 2 lag med filtere så sant det ikke er en ren crosssykkel som går i sand/støv sammen med andre som drar opp guffe.
Ofte er heller ikke filtrene "bremsen" lengre men heller konstruksjonen av luftfilterboksen grunnet innsugningsstøy.

crf300 som det testes litt på:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Takk for video, veldig interessant :thumleft
mekkern skrev: 18 nov 2024, 22:42
Ser ingen grunn til 2 lag med filtere så sant det ikke er en ren crosssykkel som går i sand/støv sammen med andre som drar opp guffe.
Nei, men på Scrambler 1200 kan det ha en misjon da viser seg at kan bli glipper rundt luftfilteret (dårlig design) så ikke luften renses i det hele tatt for den luften som passerer på utsiden, da vil prefilteret stoppet mye av støvet og redusere konsekvensene. Men beste er selvfølgelig å tette rundt filteret, finnes en del mer eller mindre bra løsninger på dette.

Ofte brukt prefilter av ymse slag på langturer på grus/offfroad, kjørt et par dager, byttet prefilter, kjørt et par dager til og tatt bort prefilter og kjørt med det (fremdeles nokså rene) hovedfilteret siste par dagene. Da slipper man å rense/olje etc i felten.
mekkern skrev: 18 nov 2024, 22:42 Ofte er heller ikke filtrene "bremsen" lengre men heller konstruksjonen av luftfilterboksen grunnet innsugningsstøy.
En vanlig mod på Scrambler 1200 er å fjerne snorkelen, dette hjelper visstnok en del. Og prefilteret settes på der snorkelen vanligvis er (som i videoen).

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Hm, tror holder meg til OEM papirfilter :eh I hvert fall så lenge kan bli litt gruskjøring også. Kan selvfølgelig stille spørsmål ved hvor relevant testen er, noe han selv også kommenterer i starten, men som han sier, blir sannsynligvis ikke noe bedre i virkeligheten. Men synes overbevisende nok og i tillegg er OEM filteret det som visstnok har minst problemer med at ikke tett rundt for Scrambler 1200.

For ren asfaltsykkel, spesielt om mye effekt og skal trimme, så mer aktuelt med K&N eller Sprint tenker jeg.

Så da gjenstår det å se om skal ha prefilter, videoen til mekkern over viste at unifilter ikke ga noe ekstra restriksjon å snakke om men han som testet dette på Scrambler 1200 opplevde at sykkelen kvalte seg på høye turtall, litt rart :-k Kan ha med størrelsen på filteret å gjøre selvfølgelig, ser litt lite ut det på Scrambleren? Litt på OEM filter og heller legge litt jobb i å få det tett rundt med skum, fett el.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Oem funker stort sett best i forhold til effekt og renseeffekt.
Cbrn drar sterkt og rent til rødfeltet- selv på borti 3000 moh. Så skumfiltermatta jeg brukte er ikke veldig restriktiv. Men filteret er jo ganske stort også.
Innløp på begge ender.
https://www.thansen.no/scooter-mc/moto ... lsrc=aw.ds
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 19 nov 2024, 08:00
For egen del var denne enkle testen overbevisende nok til at jeg holder meg til OEM papirfiltre.
Må si Sprint Filter resultatet var overraskende. Har vurdert å kjøpe Sprint til Guzzi'en, men det er nå ikke lenger aktuelt :[-( ...

Svar