Jeg reagerte da jeg leste at nye Guzzi-modeller ville komme med radarsystemer, både forover og bakover-rettet. Hvorfor? - jo for å vise om det er noe i dødvinkelene på siden og bak, og for å vise avstand til kjøretøy foran. Jeg mener det hører med grunnleggende kjøreferdigheter å kunne sjekke dødvinkler og avstand til forankjørende uten slike hjelpemidler. Klarer føreren ikke det, har de etter min mening ingenting på veien eller MC-seter å gjøre. Uten å ta opp problematikken om når disse radarsystemene svikter, og en MC-fører svinger ut og treffer noe i en dødvinkel, fordi radaren ikke varslet om objektet.
Ellers, trenger jeg rattvarme? Når jeg skraper is av frontruten, har jeg som regel på meg hansker, og jeg har ingen problemer med å ha på hansker om et ratt føles kaldt ut. Før øvrig er moderne ratt laget i kunststoff som ikke føles særlig kaldt ut.
Hva jeg savner på moderne biler er fungerende støtfangere, ikke lave plastspoilere som slår nedi fartshumper og må bytttes ut fordi klips-festeordningen ikke kan repareres (et problem en bekjent nevnte for meg nylig, med forventet rep-kostnad kanskje nærmere 20 enn 10 tusen, siden spoileren må lakkeres). Og bedre rustbeskyttelse enn sink-slipp belegget gir; selv om det kanskje er bedre at bilen ruster i stykker før all elektronikken svikter - så man slipper å betale for å få erstattet defekte datakomponenter.
Rant over