Det handler om tillit. Hvor tillitsfulle er vi?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Det handler om tillit. Hvor tillitsfulle er vi?

Legg inn av AJ »

I Oslo står denne bygningen, som er blitt et slags kunstverk som er ment å vise et av det norske samfunnet og det norske folks viktigste egenskap – tillit:
Tillit.JPG
Tillit til hverandre, våre myndigheter, politikere, velferdsordningene, helse, politi, domstolene osv. Osv.

Ja, for ikke å glemme tillit til de som tar hånd om motorsyklene våre på service og reparasjoner, fagfolk og håndverkere vi benytter oss av.
Altså hele spekteret av tjenester vi er avhengige av og benytter oss av.

Er vi muligens for tillitsfulle her i landet?
"Vi må jo stole på myndighetene" og "vi må jo stole på vitenskapen" er noe i hvert fall jeg har hørt en del folk si. Spesielt i situasjoner hvor nettopp myndighetene gir råd og anbefalinger og ikke minst når de iverksetter ulike tiltak når det vurderes som nødvendig. Som f.eks. under koronapandemien. Blant enkelte henger det igjen et spørsmåltegn når "Vi må jo stole på..." setningene sies.

Så, er vi en smule for tillitsfulle når et snev av tvil synes å være til stede?
Gjør vi oss noen egne refleksjoner med en sunn kritisk tilnærming når vi blir fortalt ting vi kanskje i vår uskyldsrene naivitet enkelt kan "ta for god fisk", som det heter, som de tillitsfulle autoritetstro individene vi er?

Eller tør vi å "tenke sjæl" og ta en eventuell konfrontasjon og mulig konsekvens eller fordel av å slett ikke være så tillitsfull, som myndigheter og andre gjerne vil – eller tar for gitt – at vi er, eller skal være. Som de lydige, konforme og tillitsfulle nordmenn, som vi jo er...

Og med det inviteres det til meningsutveksling om nettopp nordmenn og tillit. I alle avskygninger dere som brukere av forumet kan komme på og ønsker å trekke fram som eksempler.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Det handler om tillit. Hvor tillitsfulle er vi?

Legg inn av AJ »

Er ikke sikker på på hvor mange som har denne i minnebanken. så derfor verd en påminnelse...:

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Min tillit til Norske myndigheter og det norske samfunnet forsvant i løpet av mine første 40 år. Det å oppleve stadig vekk at de gangene man spurte det offentlige om hjelp eller trengte rådgiving var alt så jævlig vanskelig. Det være seg lange ventelister, umulig å finne rett etat eller person, eller bare bli møtt med en skuldertrekning og ordene slik er reglene. Så endte opp med å betale for private løsninger der det var mulig. Men skattepengene mine dem ville de ha, men jeg fikk svært lite tilbake.
Mine planer om å forlate "verdens" beste land vokste. I mange år hadde jeg Danmark på lista, så var det Tyskland, men endte opp her i Thailand. Ett land hvor ingen offentlig instans hjelper deg, du må ordne alt selv (slik jeg opplevde Norge).
Etter mer enn 60 år i denne verden er nok min evne til å stole på andre og spesielt myndigheter være seg Norge eller Thailand tilnærmet 0. Pr i dag så har jeg kun tillit til en person: Meg selv. Ett resultat av å ha blitt skuffa for mange ganger. Trist men sånn er det bare.
Har skrevet litt om dette på bloggen https://thailandlivet.wordpress.com/2024/01/
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tillitt er noe man i beste fall opplever hjemme bak husets fire vegger.

Ellers så kan man ikke stole på noen. Noen er mer tillitsfulle enn andre, men alle mennesker tenker til syvende og sist på seg selv for å overleve og eller ikke tape ansikt eller tjene penger etc.

Derimot er vel kanskje Norge et av de landene som har den mest tillitsfulle befolkningen. Vi er nok ganske bortskjemte her hjemme på berget tross alt.

Hva er definisjonen av tillitt egentlig?

Har jeg tillitt til at mine MC venner ikke stjeler sykkelen min på en samletur? Selvsagt. Har jeg tillitt til at de samme vennene bryr seg om meg ved et nødstillfelle hvis det medfører at hele ferien dems blir spolert? Så absolutt ikke. Å slik tillitt kan man nesten ikke kreve heller.

Vi har alle våre terskler og noen er som nevnt mer tillitsfulle enn andre.

Politkere driver et evig maktspill så der kan man vertfall ikke stole på noen. Man kan ikke engang stole på politiet og den norske rettsstat bestandig.

Så på et lavt nivå er de fleste av oss til å stole på. Men blir fallhøyden stor, så ryker alle andres hoder før ens eget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

"Tillit bygges i millimeter, men rives i meter"
Så sant som dert er sagt :drg .

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg lever i den tro at 100% tillitt fra en side ikke finnes. Vi mennesker er født til å overleve. Vi tenker på andre samt hjelper andre for å skape et godt bilde av oss selv samt føles oss bra. Men kun til et visst punkt. Hvis man må ofre for mye for å hjelpe begynner hjernen og snurre og man prøver og finne utveier.

Så er selvsagt noen bedre enn andre, men vi er alle egoister i bunn og grunn.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det jeg mister tilliten til er politikere og hvordan våre verdier og næringsliv forvaltes og behandles.

Akkurat nå skattes vi ihjel, og verre blir det sikkert. Samtidig mistet vi kontrollen på konkurransefortrinnet vi har hatt i det globale markedet: billig kraft.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 16 des 2024, 20:09 Det jeg mister tilliten til er politikere og hvordan våre verdier og næringsliv forvaltes og behandles.

Akkurat nå skattes vi ihjel, og verre blir det sikkert. Samtidig mistet vi kontrollen på konkurransefortrinnet vi har hatt i det globale markedet: billig kraft.
«… og verre blir det sikkert» Når vi hører hvilke kostnader som blir estimert på utbygging av vind og solkraft som skal betales av fellesskapet så er helt klart frykten reell. Sammen med andre økende kostnader vil våre bo og leve kostnader bare stige.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Legges selv under kniven i morgen for å bytte ut punktert trommehinne i det ene øret.
Kan ikke si jeg "gleder" meg til dette kirurgiske inngrepet, men etter å ha vurdert fram og tilbake i lengre tid tok jeg for et par måneder siden valget om å gjøre det,.

Selv om jeg har lite positiv erfaring (tillit til hva helsevesenet var i stand til å gjøre...) fra tidligere i forbindelse med sykdommen/autoimmuntilstanden Dupuytrens kontraktur, hvor jeg etter to operasjoner endte med å amputere venstre hånds lillefinger.

Så får vi se hva tilliten denne gangen er verd...
Håpet er jeg selvfølgelig at jeg kan få tilbake det meste av hørselen på øret med punktert trommehinne, som pr. i dag er bortimot 100 % døvt.
Men hvor stor tillit har jeg til at dette skjer :scratch ?

Dette er en høyst frivillig operasjon, jeg vet.
Jeg tar sjansen. I tillit til at norsk helsevesen og den aktuelle kirurgen vet hva hva han gjør.
Så får jeg komme tilbake til hva resultatet ble...

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 17 des 2024, 19:30 Legges selv under kniven i morgen for å bytte ut punktert trommehinne i det ene øret.
Kan ikke si jeg "gleder" meg til dette kirurgiske inngrepet, men etter å ha vurdert fram og tilbake i lengre tid tok jeg for et par måneder siden valget om å gjøre det,.

Selv om jeg har lite positiv erfaring (tillit til hva helsevesenet var i stand til å gjøre...) fra tidligere i forbindelse med sykdommen/autoimmuntilstanden Dupuytrens kontraktur, hvor jeg etter to operasjoner endte med å amputere venstre hånds lillefinger.

Håpet er jeg selvfølgelig at jeg kan få tilbake det meste av hørselen på øret med punktert trommehinne, som pr. i dag er bortimot 100 % døvt.

Jeg tar sjansen. I tillit til at norsk helsevesen og den aktuelle kirurgen vet hva hva han gjør.
Lykke til @AJ vi håper det går bra i morgen :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Lykke til
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Takk for det, @dypen og @hansiver :vs
Fra her jeg sitter rimelig spent på venterommet her på A-Hus... :confused

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 17 des 2024, 19:30 Legges selv under kniven i morgen for å bytte ut punktert trommehinne i det ene øret.

Lykke til @AJ
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 18 des 2024, 12:19

Lykke til @AJ
Takk.
Ferdig operert og i fin form :-) !

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kjempetrivelige og tillitsvekkende helsepersonell her på A-Hus :thumleft !

Så får man se hvordan denne tilliten står seg over tid. Etterkontroll i romjula og deretter en måned senere.

Svar