Jeg trenger litt hjelp og råd fra dere som har erfaring med dette. Jeg eier en Honda Dominator som for tiden har en ramme uten VIN-nummer på styrehodet (ikke spør hvorfor, det er en lang historie). Jeg vurderer å kjøpe en ny ramme fra Tyskland, som har papirer, og flytte alle delene over. Problemet er at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal gå frem for å importere rammen og få dette godkjent i Norge.
Jeg har forsøkt å få hjelp fra trafikketaten, men de har ikke vært så behjelpelige. Derfor prøver jeg her!
Planen min er som følger, men jeg er usikker på stegene:
1. Bestille rammen: Hvordan går jeg frem for å fortolle rammen inn til Norge og betale merverdiavgift? Skjer dette automatisk når jeg får den levert, eller må jeg selv vise den frem hos tollmyndighetene?
2. Flytte deler: Etter at rammen er her, tenker jeg å flytte alle delene over til den nye rammen. Er det noe spesielt jeg må passe på her, med tanke på dokumentasjon eller annet?
3. Teknisk kontroll: er det nå jeg skal få motorsykkelen kontrollert hos Statens vegvesen når den er bygget opp på den nye rammen, eller det noe jeg må gjøre først?
Er det noen her som har erfaring med dette og kan forklare prosessen, eller dele tips og triks for å gjøre dette riktig? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få!
På forhånd takk!
Hilsen en frustrert Honda-eier