Hjelp med import av ramme til Honda Dominator – hvordan går jeg frem?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
jaxwilliams
Motorsykkelen din: Triump T100 & Honda Dominator 650

Hjelp med import av ramme til Honda Dominator – hvordan går jeg frem?

Legg inn av jaxwilliams »

Hei alle sammen,

Jeg trenger litt hjelp og råd fra dere som har erfaring med dette. Jeg eier en Honda Dominator som for tiden har en ramme uten VIN-nummer på styrehodet (ikke spør hvorfor, det er en lang historie). Jeg vurderer å kjøpe en ny ramme fra Tyskland, som har papirer, og flytte alle delene over. Problemet er at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal gå frem for å importere rammen og få dette godkjent i Norge.

Jeg har forsøkt å få hjelp fra trafikketaten, men de har ikke vært så behjelpelige. Derfor prøver jeg her! 😊

Planen min er som følger, men jeg er usikker på stegene:

1. Bestille rammen: Hvordan går jeg frem for å fortolle rammen inn til Norge og betale merverdiavgift? Skjer dette automatisk når jeg får den levert, eller må jeg selv vise den frem hos tollmyndighetene?

2. Flytte deler: Etter at rammen er her, tenker jeg å flytte alle delene over til den nye rammen. Er det noe spesielt jeg må passe på her, med tanke på dokumentasjon eller annet?

3. Teknisk kontroll: er det nå jeg skal få motorsykkelen kontrollert hos Statens vegvesen når den er bygget opp på den nye rammen, eller det noe jeg må gjøre først?

Er det noen her som har erfaring med dette og kan forklare prosessen, eller dele tips og triks for å gjøre dette riktig? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! 🙏

På forhånd takk! 🚴‍♂️

Hilsen en frustrert Honda-eier

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Hjelp med import av ramme til Honda Dominator – hvordan går jeg frem?

Legg inn av mekkern »

Hvis sykkelen er registrert med et rammenr så søk om skifte av ramme og tar det derifra.
Hvis donorsykkelen ikke er registrert blir den nye rammen å regne som et oppbygget kjøretøy og du må dokumentere hvor delene kommer fra/eierskap.
Importen av ramma i seg selv er enkel prosess.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jaxwilliams

Hei,

Takk for kjapt svar!

For å forklare situasjonen litt nærmere: Sykkelen er ikke registrert i Norge. Den kom fra Tyskland, og jeg kjøpte den av en kar her i landet. Problemet er at rammenummeret (på styrehodet, selve plaketten er riktig) var feil da han hadde malt om rammen og så hamret inn et annet nummer, så da jeg var på teknisk kontroll hos Statens vegvesen, fikk jeg ikke registrert sykkelen. Etter det har den bare blitt stående.

Når du nevner at man må dokumentere hvor delene kommer fra – mener du da en kjøpskontrakt? I så fall har jeg en kjøpskontrakt, men der står det gamle rammenummeret. Det kan skape problemer, siden Vegvesenet helst ønsker at man overfører det gamle rammenummeret til den nye rammen, noe som ikke er aktuelt i dette tilfellet fordi den gamle rammen ikke ble godkjent.

Har du noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

Takk,
Jax

mekkern

Legg inn av mekkern »

Au …..er sykkelen intollet med plaketten eller rammenr?
Hvis SVV aksepterer eierskapet til mc med rammenr.og kjøpekonrakten inneholder det nr så er det vel i boks. Men hvis det er plaketten m annet nr. så «eier» du den muligens ikke hos SVV.
Men kan de akseptere at du eier aktuelt kjøretøy burde de kunne akseptere at rammenr påføres på nytt etter søknad.
Hvis ikke så blir set vanskeligere.

De er ganske sære for å hindre at ufortollede eller stjålne kjøretøy får ny identitet.
En mc består av 2 hoveddeler- motor med dens nr og ramme med dens nr. det tillates bare skifte av 1 del og den andre skal plomberes.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jaxwilliams

mekkern skrev: 26 des 2024, 23:48 Au …..er sykkelen intollet med plaketten eller rammenr?
Takk for svar og input!

Sykkelen er opprinnelig fra Tyskland, eid av en tysk eier som var i Norge på ferie. Han solgte sykkelen til en nordmann, og det var denne eieren som rotet det til med rammenummeret på styrehodet litt senere. Sykkelen ble inntollet med det riktige nummeret registrert, og plaketten på rammen har fortsatt det korrekte rammenummeret. Derfor stemmer kjøpskontrakten også med plaketten.

Da jeg kontaktet Statens vegvesen (SVV) for å få råd om det gale nummeret, ble jeg fortalt at jeg bare trengte plaketten og at det var greit å slipe bort og male over det feilaktige nummeret på styrehodet.

Dessverre viste dette seg å være feil informasjon. Da jeg tok sykkelen til teknisk kontroll, avviste de den fordi de mente at rammenummeret på styrehodet er viktigere enn plaketten.

Så nå sitter jeg fast. Jeg har vurdert om jeg kan gravere inn det riktige nummeret selv, men jeg vet at dette er strengt forbudt, og siden sykkelen allerede har vært vist frem på teknisk kontroll uten godkjenning, frykter jeg at det finnes dokumentasjon på dette hos SVV, noe som kan skape ytterligere problemer.

Nå står jeg altså med en fullt fungerende sykkel – motoren og alle delene er i orden, men jeg mangler en ramme som kan godkjennes. Derfor har jeg tenkt at det beste ville være å kjøpe en ramme med dokumentasjon, flytte alle delene over til denne, og på den måten forsøke å få sykkelen godkjent.

Hva tenker du? Makes sense?

Jax

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Hvilket årstall er MC fra ?

mekkern

Legg inn av mekkern »

Vile brukt malingsfjærner og sjekket om det oprinnelige nr er tilstede eller om det er ødelagt..
Eventuelt sett om det går an å etse det frem.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jaxwilliams

ErikW skrev: 28 des 2024, 00:29 Hvilket årstall er MC fra ?
Hei!

Den er fra 93 :)

jaxwilliams

mekkern skrev: 28 des 2024, 00:43 Vile brukt malingsfjærner og sjekket om det oprinnelige nr er tilstede eller om det er ødelagt..
Eventuelt sett om det går an å etse det frem.
Kanskje etsing kunne fungert, men tviler på det da jeg ble bedt om å slipe det ned og lakkere over. Hvis det er ødelagt, hva gjør jeg da? Hva hadde du gjort? Solgt sykkelen for deler bare?

mekkern

Legg inn av mekkern »

Ville først sett om nummeret er lesbart under maling/lakk.men ikke slip bort malingen da går ofte nr til H. :[-X

Skal ikke være en "smart-ass" men dette er en av tingene jeg sjekker før kjøp-mye kan dukke opp på kjøretøy men så lenge identiteten er ok kan det meste fixes.
Hadde den vært min ville jeg enten sett om jeg hadde funnet en herpa norsk sykkel(veldig billig)men lite trolig, og skrudd over delene eller bare solgt delene.
Dette er jo ikke en sykkel med voldsom verdi og tror at delesalg kan være en ok måte å redusere tapet på. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

jaxwilliams skrev: 27 des 2024, 22:01
Da jeg kontaktet Statens vegvesen (SVV) for å få råd om det gale nummeret, ble jeg fortalt at jeg bare trengte plaketten og at det var greit å slipe bort og male over det feilaktige nummeret på styrehodet.
Fikk du denne informasjonen skriftlig?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

jaxwilliams

mekkern skrev: 28 des 2024, 10:41 Skal ikke være en "smart-ass" men dette er en av tingene jeg sjekker før kjøp-mye kan dukke opp på kjøretøy men så lenge identiteten er ok kan det meste fixes.
Ja, jeg er helt enig der. Jeg visste at nummeret på styrehodet var feil, men jeg ante ikke at det skulle vise seg å være så vanskelig å få sykkelen registrert. Trodde opprinnelig at dette kunne løses ganske enkelt med plaketten og riktig dokumentasjon, men det har vist seg å være langt mer komplisert enn jeg forutså.

jaxwilliams

Brigg skrev: 28 des 2024, 11:14 Fikk du denne informasjonen skriftlig?
Nei, dessverre, dette var en telefonsamtale med en dame på Risløkka. Sykt irriterende.

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

jaxwilliams skrev: 28 des 2024, 19:26
Brigg skrev: 28 des 2024, 11:14 Fikk du denne informasjonen skriftlig?
Nei, dessverre, dette var en telefonsamtale med en dame på Risløkka. Sykt irriterende.
Da vil jeg foreslå en skriflig henvendelse til SSV der du forklarer at du har fått to ulike tilbakemeldinger fra de. Referer til telefonsamtalen gjerne med dato og klokkeslett og navn på vedkommende dersom du har dette. Likeså referer til besiktelsen som ikke gikk din vei. Be om en tilbakemelding på hva som er riktig tolkning av regelverket. Dette koster ikke annet enn tiden du bruker.

Er du heldig er det dama på telefonen som har forstått regelverket riktig.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

jaxwilliams skrev: 28 des 2024, 07:59
ErikW skrev: 28 des 2024, 00:29 Hvilket årstall er MC fra ?
Hei!

Den er fra 93 :)
Hvorfor ikke heller hente en hel mc i Sverige. Kjøpte 2 slike i 2023 som nye for kr 18.000,- pr stk. + mva,

Svar