Jepp. Det er giktig å holde bilen ren, selv om den blir like skitten når man kjører ut igjen. En håndvask tas hjemme ved behov hvis det ikke er minusgrader og det er noenlunde opphold gjennom vinteren, men det er vel heller få av disse dagene :)Roargutten skrev: 27 des 2024, 19:52 Ikke dumt Bjerknez. Gjør det samme her på den lokale circle k stasjonen.
I går var det faktisk vaskevær utendørs her på Årnes så ble en grundig håndvask med asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner som forvask. Har i dag holdt på inne i verkstedet med å ta full runde innvendig. La samtidig litt lakk i nye steinsprut.
Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Som jeg har sagt såpass mange ganger her…. Det er velknapt noen her i Norges land so har satt BMW siden understell på prøve som meg og mine 3 sønner siden 1997 vel… alleBMW byggvirksomhet er kjent for fra den tiden fram til i dags dato har aldri forvoldt oss mer enn de vi selv har fortjent i feil og brudd…. Vidar dratt av drivaksler som om at du ville sitti med din baugfil i 1 time, mens vi har dratt de av på en burnout på noen sekunder. Det har da vært BMW 1 seriemester 500 hk ++ på tørr asfalt. ( dette var i en setting med filming for et Engelskt blad)kgjersda skrev: 27 des 2024, 10:13 Håper ting har skjedd med BMW. Jeg ble lei alle tingene som ble ødelagt hele tiden av korttenkte tyskere.
Mange av problemene var knyttet til drivverk og motor, så det er lov å tenke til at det ikke er samme problemene med elmotor.
Uansett er det en flott bil du har, en av de finere elbilen på markedet![]()
Så utover det mye banekjøring og vår M5 fra 1997 med 566 hk….0 problem d
Vi var en avde første i norge å godkjenne 1988 mod E30, 325 med BMW E36 M3 motor på 341 hk. Dette er 14 isch år siden og bilen går med samme understell enda

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sant nok, har hatt mest tull med drivverk på Mercedes faktisk. På BMW null og niks. Aldri hatt problemer med motorene heller.
Så kjenner jeg også de som bare har tull med BMW og går tilbake til Toyota kort tid etterpå.
Så kjenner jeg også de som bare har tull med BMW og går tilbake til Toyota kort tid etterpå.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det skal jaggu meg være mye galt med BMW før jeg biter i det sure eplet og kjøper Toyota. Toyota er et driftsikkert fremkomstmiddel. Overhodet ikke noe mer, å der vil jeg tippe vi er ganske enige :)FredrikE24 skrev: 28 des 2024, 12:06 Sant nok, har hatt mest tull med drivverk på Mercedes faktisk. På BMW null og niks. Aldri hatt problemer med motorene heller.
Vanos, koksing, kjølesystem i skjør plast. Elektornikk som ikke tåler vekselvis varme og kulde og/eller blir utsatt for for høy temperatur.ErikW skrev: 28 des 2024, 00:45Som jeg har sagt såpass mange ganger her…. Det er velknapt noen her i Norges land so har satt BMW siden understell på prøve som meg og mine 3 sønner siden 1997 vel… alleBMW byggvirksomhet er kjent for fra den tiden fram til i dags dato har aldri forvoldt oss mer enn de vi selv har fortjent i feil og brudd…. Vidar dratt av drivaksler som om at du ville sitti med din baugfil i 1 time, mens vi har dratt de av på en burnout på noen sekunder. Det har da vært BMW 1 seriemester 500 hk ++ på tørr asfalt. ( dette var i en setting med filming for et Engelskt blad)kgjersda skrev: 27 des 2024, 10:13 Håper ting har skjedd med BMW. Jeg ble lei alle tingene som ble ødelagt hele tiden av korttenkte tyskere.
Mange av problemene var knyttet til drivverk og motor, så det er lov å tenke til at det ikke er samme problemene med elmotor.
Uansett er det en flott bil du har, en av de finere elbilen på markedet![]()
Så utover det mye banekjøring og vår M5 fra 1997 med 566 hk….0 problem d
Vi var en avde første i norge å godkjenne 1988 mod E30, 325 med BMW E36 M3 motor på 341 hk. Dette er 14 isch år siden og bilen går med samme understell enda![]()
Girkasse som går, rust i kanaler. Høyt forbruk av olje pga (antageligvis) tette stempelringer.
Sist jeg hadde var to stk e39. Jeg forstod det slik at det ikke ble bedre på e60-serien med idrive.
Kanskje alt etter har blitt bedre, men for meg ble det nok BMW.
Men! Fremdeles en av de beste plassene jeg har vært bak rattet når alt fungerte som det skulle.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Har pr. nå 1xE39, 1xE60 og 1xE61 i familien. Bank i bordet har de bare ruslet og godt. E61'n er min daily driver nå på vinteren. Gått snart 300 000km og skulle være en slengebil i to tre år. Går for lut og kaldt vann, men går som en kule med M54 motoren. E60'n har N52 motoren, vært helt feilfri denne også. E39'en har rustet en del faktisk, det hører med på en E39. Bortsett fra en tett katalysator for snart 15 år siden og et sprukket termostathus har den vært feilfri og i familiens eie siden 2005.
Selv hadde jeg også E39 i 6år før jeg solgte den videre. Kjøpt for 22 lapper, solgt for 24 lapper. Kosta på den ny forstilling etter 240 000km, ellers helt feilfri bortsett fra rust i kanalene. Standard E39-problem.
Så var det en kompis som kjøpte X3 med M54B30. Tok ikke lange tida før kjølesystemet eksploderte og toppen var som unnarennet i Holmenkollen. Jeg forstår ikke hvordan det går ann. Det ble et pengesluk for han dessverre. Selv har jeg bare gode erfaringer.
For min del et billig og behagelig bilhold.
Selv hadde jeg også E39 i 6år før jeg solgte den videre. Kjøpt for 22 lapper, solgt for 24 lapper. Kosta på den ny forstilling etter 240 000km, ellers helt feilfri bortsett fra rust i kanalene. Standard E39-problem.
Så var det en kompis som kjøpte X3 med M54B30. Tok ikke lange tida før kjølesystemet eksploderte og toppen var som unnarennet i Holmenkollen. Jeg forstår ikke hvordan det går ann. Det ble et pengesluk for han dessverre. Selv har jeg bare gode erfaringer.
For min del et billig og behagelig bilhold.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ble en meget uhøytidelig tur i nabolaget i går med litt lading for å teste ut litt. Funker som bare det :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Nye erfaringer så langt:
1. DSC kan slås av 100% :)
2. Frontfangeren er rene snøskuffen når det snør. Samler seg tettpakket snø/is veldig lett. Det pakker seg også meget fort rundt hjulene.
3. Bilen er uhyre gøy på glatta (til elbil å være) da den har mer trekk på bakjulene. En helt åpenbart morsommere bil på glatta enn andre biler jeg har kjørt.
1. DSC kan slås av 100% :)
2. Frontfangeren er rene snøskuffen når det snør. Samler seg tettpakket snø/is veldig lett. Det pakker seg også meget fort rundt hjulene.
3. Bilen er uhyre gøy på glatta (til elbil å være) da den har mer trekk på bakjulene. En helt åpenbart morsommere bil på glatta enn andre biler jeg har kjørt.
El-biler har liten eller ingen varmeutvikling i motsetning til diesel og bensin biler som oppnår veldig god varme under kjøring og parkering med motor i gang. Selv om kupeen blir varm kan det ikke sammenlignes og lysene gir heller ingen varme lenger så uten varm garasje så det smelter mellom turene blir det en utfordring med is / snø utvendig på alt av sensorer og kamera som da gir feilmeldinger i bilen og for ikke å glemme snø i hjulhusene som bygger seg opp og når du da kommer i en dump går det utover hjulbuelister locariskjermer som må byttes. Utbredt problem på el-biler. Bakparten av bilen er heller ikke skånet for snø is problematikken.Bjerknez skrev: 03 jan 2025, 05:32
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Kontakt:
Høres ut som et godt resonement det.dypen skrev: 03 jan 2025, 17:08El-biler har liten eller ingen varmeutvikling i motsetning til diesel og bensin biler som oppnår veldig god varme under kjøring og parkering med motor i gang. Selv om kupeen blir varm kan det ikke sammenlignes og lysene gir heller ingen varme lenger så uten varm garasje så det smelter mellom turene blir det en utfordring med is / snø utvendig på alt av sensorer og kamera som da gir feilmeldinger i bilen og for ikke å glemme snø i hjulhusene som bygger seg opp og når du da kommer i en dump går det utover hjulbuelister locariskjermer som må byttes. Utbredt problem på el-biler. Bakparten av bilen er heller ikke skånet for snø is problematikken.Bjerknez skrev: 03 jan 2025, 05:32
Får vel finne meg en selvvaskehall med varmtvann og høytrykk så jeg får det bort :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Har de siste dagene vært ute å kjørt litt i temperaturer på mellom -10 og -20 grader. Forbruket øker vesentlig da for å si det pent. Jeg har klart og få den ned i et forbruk på rundt 24kwh/100km. I rundt 7-10 varmegrader har jeg vært nede i 18kwh/100km å jeg tenker at det er rundt 18kwh som er normalen sommerstid for BMW i4 M50 ved normal kjøring.
Klart kan man kjlre med stramme rumpeballer og egg under foten, men det gidder jeg ikke. Uansett så er nok -15 grader eller mer langt over normalen her i Fredrikstad så det blir nok ikke mange dagene i åren man får oppleve det heldigvis :)
Klart kan man kjlre med stramme rumpeballer og egg under foten, men det gidder jeg ikke. Uansett så er nok -15 grader eller mer langt over normalen her i Fredrikstad så det blir nok ikke mange dagene i åren man får oppleve det heldigvis :)
Kan ikke si meg helt enig her dessverre. Har kjørt elbil nå i noen år, og da både sommer som vinter.dypen skrev: 03 jan 2025, 17:08 El-biler har liten eller ingen varmeutvikling i motsetning til diesel og bensin biler som oppnår veldig god varme under kjøring og parkering med motor i gang. Selv om kupeen blir varm kan det ikke sammenlignes og lysene gir heller ingen varme lenger så uten varm garasje så det smelter mellom turene blir det en utfordring med is / snø utvendig på alt av sensorer og kamera som da gir feilmeldinger i bilen og for ikke å glemme snø i hjulhusene som bygger seg opp og når du da kommer i en dump går det utover hjulbuelister locariskjermer som må byttes. Utbredt problem på el-biler. Bakparten av bilen er heller ikke skånet for snø is problematikken.
Bilen vi har nå har vi hatt 4 år og de 3 første vintrene sto den i egen garasje som ikke var oppvarmet, siste vinteren har den stått i oppvarmet garasje da vi har flyttet fra enebolig til blokk. Når vi ikke er hjemme er vi på hytta som er på fjellet hvor det på vinterstid kan være en del snø, der står bilen ute sommer som vinter. Bilen ruller omtrent 20' km i året og da blir det selvsagt mange i vintervær.
Har vel aldri vært plaget av at lysene ikke har avgitt varme, nå er vel dette eventuelt samme utfordring for nyere fossilbiler da dette går på lystypen. Får selvsagt snø og is som dekker parkerings sensorene på støtfangerne, men det hadde jeg også på fossilbilen. Når det kommer til snø i hjulhusene så er dette ikke vært noen utfordring så langt som jeg kan huske, selvsagt komemr det snø der, men igjen ikke mer enn på fossilbilen.
@Toalmar … Det ville overraske meg hvis alle var enige i mine synspunkter
Har god erfaring fra vinterkjøring med el-bil men uten oppvarmet garasje med lading er det helt uaktuelt for oss å ha el-bil da tiden på lading ute begrenses til ett minimum.
Det å starte med varmt topplada batteri på avgangstidspunkt sammen med varm bil både utvendig og innvendig er en kjempeforskjell vs en bil som har stått ute. El-bilens største fiende på rekkevidde er kulde, motvind, motstand på kjørebane som snø slusj regn o.l., mange stopp start underveis, forvarme kupe før start igjen og ja alt som kjøler battteri bil med forbruk av strøm. Her er det veldig mange som har blitt veldig overrasket under bruk av el-bil.
Tid på ladestasjon er også noe de fleste er opptatt av og her må batteriet være varmt for å begrense tid på lading. Varmt batteri på en bil med litt rekkevidde vil fort bety 1,5 - 2 timer kjøring i forkant av lading, her er det også mulighet til å forvarme batteri (forberede lading) under kjøring for å oppnå raskere varme på batteri. Kaldt eller for kaldt batteri når du kommer inn på ladestasjon betyr att den strømmen du får i starten brukes bare til å varme batteriet, er batteriet helt kaldt tar det lang tid før du i det hele tatt ser strøm prosenten på batteriet beveger seg og indikerer økning.
Apropos snø is utvendig på bil / el-bil, har du en diesel / bensin bil som står med motor i gang over tid vil du etterhvert oppnå varme fra kupe eksos og motor som gjør det enklere å fjerne snø is utvendig og i hjulhus. Kortere stopp under grisevær hjelper også på for å holde isfrie ruter noe du ikke får like god hjelp på en el-bil.
Er FB medlem på utallige el-bil grupper hvor ansamling av snø is i hjulhus er utbredt og forårsaker skader på plast deler som locariskjermer, deksler og hjulbuelister i plast. Ingen kjempedyre deler dette men det må byttes når det blir ødelagt. Hjulstøy er ett økende problem og bruk av andre materialer i hjulhus øker problemet med snø is ansamling.
Det er en del som blir annerledes med el-bil og ja det kan hende det blir el-bil igjen da jeg følger med i markedet men ikke i vinter. Da må også motorsyklene ut av garasjen noe som ikke er tema nå.

Det å starte med varmt topplada batteri på avgangstidspunkt sammen med varm bil både utvendig og innvendig er en kjempeforskjell vs en bil som har stått ute. El-bilens største fiende på rekkevidde er kulde, motvind, motstand på kjørebane som snø slusj regn o.l., mange stopp start underveis, forvarme kupe før start igjen og ja alt som kjøler battteri bil med forbruk av strøm. Her er det veldig mange som har blitt veldig overrasket under bruk av el-bil.
Tid på ladestasjon er også noe de fleste er opptatt av og her må batteriet være varmt for å begrense tid på lading. Varmt batteri på en bil med litt rekkevidde vil fort bety 1,5 - 2 timer kjøring i forkant av lading, her er det også mulighet til å forvarme batteri (forberede lading) under kjøring for å oppnå raskere varme på batteri. Kaldt eller for kaldt batteri når du kommer inn på ladestasjon betyr att den strømmen du får i starten brukes bare til å varme batteriet, er batteriet helt kaldt tar det lang tid før du i det hele tatt ser strøm prosenten på batteriet beveger seg og indikerer økning.
Apropos snø is utvendig på bil / el-bil, har du en diesel / bensin bil som står med motor i gang over tid vil du etterhvert oppnå varme fra kupe eksos og motor som gjør det enklere å fjerne snø is utvendig og i hjulhus. Kortere stopp under grisevær hjelper også på for å holde isfrie ruter noe du ikke får like god hjelp på en el-bil.
Er FB medlem på utallige el-bil grupper hvor ansamling av snø is i hjulhus er utbredt og forårsaker skader på plast deler som locariskjermer, deksler og hjulbuelister i plast. Ingen kjempedyre deler dette men det må byttes når det blir ødelagt. Hjulstøy er ett økende problem og bruk av andre materialer i hjulhus øker problemet med snø is ansamling.
Det er en del som blir annerledes med el-bil og ja det kan hende det blir el-bil igjen da jeg følger med i markedet men ikke i vinter. Da må også motorsyklene ut av garasjen noe som ikke er tema nå.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

- Bjerknez
- Kontakt:
Helt enig med dypen her.
Jeg har opplevd at snøen og isen som ender opp i frontgrillen og i hjulbuen slett ikke forsvinner av seg selv som den ofte gjør på bensindrevne biler da det utvikles varme rundt motorrom, radiator og delvis hjulhusene forran. Dette har jeg merket allerede de første kilometerne på snødekte veier. Nå er jo ikke dette noe stort problem egentlig hvis man er klar over det, men ja, jeg er ganske overbevist om at dette er et større problem på elbiler.
Jeg har opplevd at snøen og isen som ender opp i frontgrillen og i hjulbuen slett ikke forsvinner av seg selv som den ofte gjør på bensindrevne biler da det utvikles varme rundt motorrom, radiator og delvis hjulhusene forran. Dette har jeg merket allerede de første kilometerne på snødekte veier. Nå er jo ikke dette noe stort problem egentlig hvis man er klar over det, men ja, jeg er ganske overbevist om at dette er et større problem på elbiler.
- Karoda
- Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004
BMW (og flere andre) har begynt å bruke ett eller annet "ullstoff" i innerskjermene for ekstra støydemping i motsetning til rene plastskjermer som tidligere. Har samme problemet på min i4. Hjulbuene blir fulle av snø/is. Blir ofte en tur innom den lokale Shellstasjonen for en kjapp spyling med varmt vann.Bjerknez skrev: 05 jan 2025, 17:14 Helt enig med dypen her.
Jeg har opplevd at snøen og isen som ender opp i frontgrillen og i hjulbuen slett ikke forsvinner av seg selv som den ofte gjør på bensindrevne biler da det utvikles varme rundt motorrom, radiator og delvis hjulhusene forran. Dette har jeg merket allerede de første kilometerene på snødekte veier. Nå er jo ikke dette noe stort problem egentlig hvis man er klar over det, men ja, jeg er ganske overbevist om at dette er et større problem på elbiler.

Blir jo fort veldig bortskjemt med all teknologien og ikke minst prisen på drift og eierskap. Lader 99% hjemme i garasjen og har i snitt nå ca. 2kr. per mil i drivstoffutgifter.
Kai R:
The World is Flat
The World is Flat