Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

Har de siste dagene vært ute å kjørt litt i temperaturer på mellom -10 og -20 grader. Forbruket øker vesentlig da for å si det pent. Jeg har klart og få den ned i et forbruk på rundt 24kwh/100km. I rundt 7-10 varmegrader har jeg vært nede i 18kwh/100km å jeg tenker at det er rundt 18kwh som er normalen sommerstid for BMW i4 M50 ved normal kjøring.

Klart kan man kjlre med stramme rumpeballer og egg under foten, men det gidder jeg ikke. Uansett så er nok -15 grader eller mer langt over normalen her i Fredrikstad så det blir nok ikke mange dagene i åren man får oppleve det heldigvis :)

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Toalmar »

dypen skrev: 03 jan 2025, 17:08 El-biler har liten eller ingen varmeutvikling i motsetning til diesel og bensin biler som oppnår veldig god varme under kjøring og parkering med motor i gang. Selv om kupeen blir varm kan det ikke sammenlignes og lysene gir heller ingen varme lenger så uten varm garasje så det smelter mellom turene blir det en utfordring med is / snø utvendig på alt av sensorer og kamera som da gir feilmeldinger i bilen og for ikke å glemme snø i hjulhusene som bygger seg opp og når du da kommer i en dump går det utover hjulbuelister locariskjermer som må byttes. Utbredt problem på el-biler. Bakparten av bilen er heller ikke skånet for snø is problematikken.
Kan ikke si meg helt enig her dessverre. Har kjørt elbil nå i noen år, og da både sommer som vinter.
Bilen vi har nå har vi hatt 4 år og de 3 første vintrene sto den i egen garasje som ikke var oppvarmet, siste vinteren har den stått i oppvarmet garasje da vi har flyttet fra enebolig til blokk. Når vi ikke er hjemme er vi på hytta som er på fjellet hvor det på vinterstid kan være en del snø, der står bilen ute sommer som vinter. Bilen ruller omtrent 20' km i året og da blir det selvsagt mange i vintervær.
Har vel aldri vært plaget av at lysene ikke har avgitt varme, nå er vel dette eventuelt samme utfordring for nyere fossilbiler da dette går på lystypen. Får selvsagt snø og is som dekker parkerings sensorene på støtfangerne, men det hadde jeg også på fossilbilen. Når det kommer til snø i hjulhusene så er dette ikke vært noen utfordring så langt som jeg kan huske, selvsagt komemr det snø der, men igjen ikke mer enn på fossilbilen.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av dypen »

@Toalmar … Det ville overraske meg hvis alle var enige i mine synspunkter :D Har god erfaring fra vinterkjøring med el-bil men uten oppvarmet garasje med lading er det helt uaktuelt for oss å ha el-bil da tiden på lading ute begrenses til ett minimum.

Det å starte med varmt topplada batteri på avgangstidspunkt sammen med varm bil både utvendig og innvendig er en kjempeforskjell vs en bil som har stått ute. El-bilens største fiende på rekkevidde er kulde, motvind, motstand på kjørebane som snø slusj regn o.l., mange stopp start underveis, forvarme kupe før start igjen og ja alt som kjøler battteri bil med forbruk av strøm. Her er det veldig mange som har blitt veldig overrasket under bruk av el-bil.

Tid på ladestasjon er også noe de fleste er opptatt av og her må batteriet være varmt for å begrense tid på lading. Varmt batteri på en bil med litt rekkevidde vil fort bety 1,5 - 2 timer kjøring i forkant av lading, her er det også mulighet til å forvarme batteri (forberede lading) under kjøring for å oppnå raskere varme på batteri. Kaldt eller for kaldt batteri når du kommer inn på ladestasjon betyr att den strømmen du får i starten brukes bare til å varme batteriet, er batteriet helt kaldt tar det lang tid før du i det hele tatt ser strøm prosenten på batteriet beveger seg og indikerer økning.

Apropos snø is utvendig på bil / el-bil, har du en diesel / bensin bil som står med motor i gang over tid vil du etterhvert oppnå varme fra kupe eksos og motor som gjør det enklere å fjerne snø is utvendig og i hjulhus. Kortere stopp under grisevær hjelper også på for å holde isfrie ruter noe du ikke får like god hjelp på en el-bil.

Er FB medlem på utallige el-bil grupper hvor ansamling av snø is i hjulhus er utbredt og forårsaker skader på plast deler som locariskjermer, deksler og hjulbuelister i plast. Ingen kjempedyre deler dette men det må byttes når det blir ødelagt. Hjulstøy er ett økende problem og bruk av andre materialer i hjulhus øker problemet med snø is ansamling.

Det er en del som blir annerledes med el-bil og ja det kan hende det blir el-bil igjen da jeg følger med i markedet men ikke i vinter. Da må også motorsyklene ut av garasjen noe som ikke er tema nå.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med dypen her.

Jeg har opplevd at snøen og isen som ender opp i frontgrillen og i hjulbuen slett ikke forsvinner av seg selv som den ofte gjør på bensindrevne biler da det utvikles varme rundt motorrom, radiator og delvis hjulhusene forran. Dette har jeg merket allerede de første kilometerne på snødekte veier. Nå er jo ikke dette noe stort problem egentlig hvis man er klar over det, men ja, jeg er ganske overbevist om at dette er et større problem på elbiler.

Brukeravatar
Karoda
Innlegg: 38
Registrert: 02 mai 2019, 08:25
Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004
Bosted: Lunner

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Karoda »

Bjerknez skrev: 05 jan 2025, 17:14 Helt enig med dypen her.

Jeg har opplevd at snøen og isen som ender opp i frontgrillen og i hjulbuen slett ikke forsvinner av seg selv som den ofte gjør på bensindrevne biler da det utvikles varme rundt motorrom, radiator og delvis hjulhusene forran. Dette har jeg merket allerede de første kilometerene på snødekte veier. Nå er jo ikke dette noe stort problem egentlig hvis man er klar over det, men ja, jeg er ganske overbevist om at dette er et større problem på elbiler.
BMW (og flere andre) har begynt å bruke ett eller annet "ullstoff" i innerskjermene for ekstra støydemping i motsetning til rene plastskjermer som tidligere. Har samme problemet på min i4. Hjulbuene blir fulle av snø/is. Blir ofte en tur innom den lokale Shellstasjonen for en kjapp spyling med varmt vann. :-) Men det er også det eneste jeg har å utsette på bilen. Er fortsatt superfornøyd etter 36K km.
Blir jo fort veldig bortskjemt med all teknologien og ikke minst prisen på drift og eierskap. Lader 99% hjemme i garasjen og har i snitt nå ca. 2kr. per mil i drivstoffutgifter.
Kai R:
The World is Flat

ErikW
Innlegg: 881
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av ErikW »

@Dypen, dette var mye værst scenario synes jeg.
Å starte med varm bil uansett type er ikke gunstig rett ut i klabbe snø. Dette pga varmt chassie og det sier seg at varmt mot kaldt vil klabbe Max. Kald garasje er bedre. el. Bil i garasje siden 2019 så har litt erfaring på det. Har også el bil ute og forvarmer aldri. Den er varm på et blunk mens vi pakker.
På tur, så vet den ladings sted selv og forvarmer selv.
Mine dieselbiler har klabbet like mye i hjulhusene de og laget klimpre vi må spreke av med vernesko

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 05 jan 2025, 22:52 @Dypen, dette var mye værst scenario synes jeg.
Å starte med varm bil uansett type er ikke gunstig rett ut i klabbe snø. Dette pga varmt chassie og det sier seg at varmt mot kaldt vil klabbe Max. Kald garasje er bedre. el. Bil i garasje siden 2019 så har litt erfaring på det. Har også el bil ute og forvarmer aldri. Den er varm på et blunk mens vi pakker.
På tur, så vet den ladings sted selv og forvarmer selv.
Mine dieselbiler har klabbet like mye i hjulhusene de og laget klimpre vi må spreke av med vernesko
I mitt forrige innlegg beskrev jeg det som påvirker rekkevidde og ladehastighet. Jeg glemte en viktig ting, skal du ut på en lengre tur og du kan velge mellom motorvei med fartsgrense 110 eller om du velger vei med 80 km vil det merkes kraftig på rekkevidde vinterstid.

Bruker du el-bilen lokalt til og fra jobb, på butikken etc og ladekontakta henger i så fort bilen står stille vil du jo aldri oppleve noe problem, mange nevnte faktorer i mitt forrige innlegg påvirker en bensin / diesel bil også men forskjellen ligger i at du kan kjøre 1000 km + før neste fylling men på el-bilen har du i beste fall 1/3 del rekkevidde på en god sommerdag.

Du skjønner sikkert hvorfor jeg forbereder meg godt når jeg skal på langtur med el-bil, med varm bil rett ut av garasjen og topplada varmt batteri til avgangstidspunkt ligger jeg ett hestehode foran mengden. Oslo - Vinstra går på 3 timer hvor første lading tas sammen med frokost. Bilene mine er understellsbehandlet og har stått i varm garasje de siste 13 åra og aldri hatt noe problem med kulde eller snø, varm bil ut i minus 20 grader er bare herlig og må oppleves, er det snøvær og slaps med el-bil må all varme opp på frontruta uansett for å holde det gående.

Ja det er riktig at bilen tilpasser og varmer batteriet for lading men da må du legge valgt kjørerute inn på bilens navigasjonssystem som også må ha info om alle ladestasjoner, det var derfor jeg skrev «kan» forvarmes. Noe jeg er usikker på er om alle el-biler har den muligheten …

Nå er ikke dette noe «værst scenario» da jeg beskriver virkeligheten og min opplevelse med el-bil som har vært veldig bra både økonomisk og opplevelse de årene jeg kjørte. Den største forskjellen på diesel / bensin bil vs el-bil er at det kan være kjekt å planlegge litt for å slippe unna lange tette ladestopp og ladekø.

Kjører du langt og ønsker å lade over 80% som nesten alle ladinger stopper på vil det være mulig å følge med på bilen’s display eller i app’n for å flytte ladegrensa opp til ønsket evt 100% noe du vil være kjempeglad for i andre enden av turen. De minuttene det tar å toppe batteriet merkes knapt under en god frokost eller lunsj.

Grattis med flott EQC og gjør el-bil livet behagelig for deg og dine :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

Å lade min fra 10-80% tar ca. 30 min. Å lade den til 100% tar rett under en time. Så man bruker en halvtime på de siste 20 prosentene. Du kan dog spare inn noen minutter hvis du avslutter ladingen på 95%. De siste 5 prosentene er utrolig seige.... :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 00:34 Å lade min fra 10-80% tar ca. 30 min. Å lade den til 100% tar rett under en time. Så man bruker en halvtime på de siste 20 prosentene. Du kan dog spare inn noen minutter hvis du avslutter ladingen på 95%. De siste 5 prosentene er utrolig seige.... :)
Har du fysisk testet tallene dine på en ladestasjon eller er det tall fra spec eller andres test tall …

De gangen jeg har fått opp mot maks ladehastighet er i sommervarme, med driftsvarmt batteri starter lading pent men kommer fort opp i maks ladehastighet som avtar gradvis mot 80%. Under topping av batteri dvs de siste % forsøker jeg å ikke sitte i bilen da det fort blir frustrerende. Ja jeg er klar over tiden du sparer ved å avslutte lading tidligere men de gangene jeg gjør det er rett å slett for å slippe en ladestopp.

Det har endret seg mye siden jeg hadde el-bil, alle bompasseringer var gratis, hadde gratis lading fra Tesla og gratis lading på jobben, på den tiden var strøm prisen litt hyggeligere under hjemmelading. Første året sammenlignet jeg vårt totalforbruk hjemme med året før uten å kunne se noen økning i strømforbruk, det vil ikke si at jeg ikke ladet hjemme noe jeg bestandig gjorde før lengre turer men i kroner snakker vi om en årlig kostnad på å toppe en bensintank kanskje.

Verditapet på bilen var også lavt sammen med drivstoff besparelse og bompenger som på den tiden for min del utgjorde 100k og 40k på hver av drivstoff og bompenger. Hyggelige tall :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 06 jan 2025, 07:37
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 00:34 Å lade min fra 10-80% tar ca. 30 min. Å lade den til 100% tar rett under en time. Så man bruker en halvtime på de siste 20 prosentene. Du kan dog spare inn noen minutter hvis du avslutter ladingen på 95%. De siste 5 prosentene er utrolig seige.... :)
Har du fysisk testet tallene dine på en ladestasjon eller er det tall fra spec eller andres test tall …

De gangen jeg har fått opp mot maks ladehastighet er i sommervarme, med driftsvarmt batteri starter lading pent men kommer fort opp i maks ladehastighet som avtar gradvis mot 80%. Under topping av batteri dvs de siste % forsøker jeg å ikke sitte i bilen da det fort blir frustrerende. Ja jeg er klar over tiden du sparer ved å avslutte lading tidligere men de gangene jeg gjør det er rett å slett for å slippe en ladestopp.

Det har endret seg mye siden jeg hadde el-bil, alle bompasseringer var gratis, hadde gratis lading fra Tesla og gratis lading på jobben, på den tiden var strøm prisen litt hyggeligere under hjemmelading. Første året sammenlignet jeg vårt totalforbruk hjemme med året før uten å kunne se noen økning i strømforbruk, det vil ikke si at jeg ikke ladet hjemme noe jeg bestandig gjorde før lengre turer men i kroner snakker vi om en årlig kostnad på å toppe en bensintank kanskje.

Verditapet på bilen var også lavt sammen med drivstoff besparelse og bompenger som på den tiden for min del utgjorde 100k og 40k på hver av drivstoff og bompenger. Hyggelige tall :D
Jeg har testet med lading fra rundt 70% til 100% og grovt tatt tiden.

Tiden fra 0-80% har jeg fra spec.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av dypen »

Min elbil var oppgitt til maks ladehastighet på 120 kw, noe jeg aldri opplevde men 114 kw var jeg oppe i på varmt batteri fra 10 - 15 % oppover på en god varm dag … Din i4 M50 klarer vel 200 kw men er det mange ladestasjoner som kan levere 200 kw eller mere …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 06 jan 2025, 08:01 Min elbil var oppgitt til maks ladehastighet på 120 kw, noe jeg aldri opplevde men 114 kw var jeg oppe i på varmt batteri fra 10 - 15 % oppover på en god varm dag … Din i4 M50 klarer vel 200 kw men er det mange ladestasjoner som kan levere 200 kw eller mere …
Det er mange ladestasjoner som klarer over 200kw her i Øsfold/Fredrikstad ja.

Men strengt tatt er det ikke mye tid man tjener på og bruke en 150kw lader kontra en 200kw. lader.

Vi snakker kun noen få minutter i forskjell og ingen forskjell om man lader fra rundt 40% og oppover.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

Min Etron bruker på en god sommerdag like mye strøm som din på en kald vinterdag, men så er jo Etron egentlig en mur kloss i fasongen og bruken av nyere elmororer med forbedret teknologi gir nye el biler til lavere forbruk. Parkerer i oppvarmet garasje for å slippe nedising og er enig med dypen at det er digg å starte dagen med en ren, tørr og oppvarmet bil. Usikker på hvordan det er på Etron da jeg aldri har sjekket, men på A7'n jeg hadde med LED hovedlys så var det varmluft sirkulasjon i lykteglasset om jeg ikke husker feil som fjernet problemet med is og snø og det forundrer meg om det ikke er det samme på Etron også, for jeg har ikke merket noe problem med lys eller at det klabber igjen... enn så lenge. Det er ofte slike løsninger som også er med på å dra opp prisen på de såkalte premium merkene, men det står sjelden på salgs plakatene og er vel ikke noe folk flest tenker på når de velger bil. Men detaljene teller spør dere meg.

Pakking i hjulhusene er ikke noe problem for min del så langt, men merker noe forverring etter jeg monterte gode gammeldagse skvettlapper i formpresset plast til denne vinteren. De samler fra bunnen og det bygger på seg de ikke er helt glatte på innsiden. Fordelen er jo en renere bil uten møkk opp til rutene i tillegg til at jeg kanskje sparer en frontrute eller 2 i løpet av vinteren på de som ligger bak med mindre sjans for stein sprut, eller kanskje noen færre som får lakken full av hakk.

Lader hjemme til hverdags, men de gangene vi er på tur og skal hurtig lade så synes jeg at Audi'n er god på lading, raskt opp til topp ladehastighet og med en jevn og flat kurve opp til 80%. På vinteren noe lavere, men det skyldes jo kaldere batteri selv om jeg synes det er ofte man treffer på ladere som er ute av drift eller gir fryktelig lite guffe. Bytter til nabo kontakten så er det full fres så jeg tror de sluntrer unna med en del reparasjoner. Lade hastigheten er såpass bra at man med ei skikkelig "festblære" rekker kun et piss og fylling av kaffekoppen før man er på veien igjen. Vi synes det ble mindre stress på tur med el bil da pausene kommer enten man vil eller ikke og må bare innrette seg deretter. Med diesel dyret ble det gjerne kjørt litt til... litt til og kanskje enda litt før man tok stoppen for man MÅTTE jo ikke stoppe før man ble gul i øya.
Yamaha XJR 1300

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

Hvor mye bruker bilen din sånn i snitt da, en god sommerdag og hvor stor er batteripakken?

Jeg har hatt min ned i litt over 18kwh/100km. i mellom +5 og +10 grader. Jeg vil tro at på en god sommerdag så er det nok der jeg ligger med det jeg kaller for "normal" kjøring.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

Snittet nå på vinteren har jeg ikke korrekte tall på over lengre tid da jeg har en del "tomgang" som også teller inn på Audi. Rent kjøreforbruk nå om dagene med en del minus ligger vel på 32-35kwh/100km ish mener jeg å huske. Ca. 30 min kjøring hver vei til og fra jobb, varmt ut av garasje om mårran og kald om ettermiddagen. Men jeg kjører ikke i eco modus og kjører det som er av varme i seter og full klima, spiller musikk og koser meg. Det er foreløpig nok strøm i laderen på veggen så jeg bekymrer meg ikke. Men den er som vi kalte våre fossile biler av den tørste typen.

Batteriet er vel på 95kwh om jeg ikke husker feil og 86 kwh er tilgjengelig for bruk. Nye Audi med samme batteri størrelse i dag har en kjørelengde som er minst 50% lengre enn på min. Så teknologi og aerodynamikk spiller mye inn.

Lett å bli nerd av elbiler, og jeg kjører 3.1 bar i alle dekk. Det er akkurat maks av det jeg kan ha for at dekket skal slites jevnt over hele banen. Audi anbefaler litt mindre.

Satte på 22" felger på sommer, senka den med senkestag på luftfjæringa og skrella fort av en del km på kjørelengde når det kom på ekstra død vekt. De orginale 21" felgene som var på er utrolig lette sammenlignet med felger fra andre produsenter. Så jeg kvitta meg med 22"erne og satte på de orginale igjen. 19" felger på vinter.
Yamaha XJR 1300

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Nomade »

Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 09:23 Lade hastigheten er såpass bra at man med ei skikkelig "festblære" rekker kun et piss og fylling av kaffekoppen før man er på veien igjen. Vi synes det ble mindre stress på tur med el bil da pausene kommer enten man vil eller ikke og må bare innrette seg deretter. Med diesel dyret ble det gjerne kjørt litt til... litt til og kanskje enda litt før man tok stoppen for man MÅTTE jo ikke stoppe før man ble gul i øya.
Helt enig, er selv ganske fersk elbileier siden mai i fjor. Har hatt et par langturer, en i sept og en nå før jul. Jeg slapper mye mer av i elbil, lar teknologien jobbe for meg, er mye mindre sliten etter 50 mil :thumleft
Man lader ikke bare bilen på ladestopp, men kroppen får seg en hvil også som igjen fører til en sikrere sjåfør ;)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av dypen »

Kjørte med 20 tommer s + v hjul og 50 pund i alle, snitt forbruk sommer og vinter over 30k kilometer 21.8 kWh per 100 km. I dag vil jeg tro forbruket ligger lavere på tilsvarende bil.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
veier vel oppunder 2900 kg.
Yamaha XJR 1300

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 14:42
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
veier vel oppunder 2900 kg.
Såpass ja… da er det jo nesten forståelig. Da veier den 700 kg. Mer enn min og min er ikke lett den heller.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

Man lader ikke bare bilen på ladestopp, men kroppen får seg en hvil også som igjen fører til en sikrere sjåfør ;)
[/quote]

På første turen med hurtiglading vi hadde med el bil så dro jeg en luring på fruen. Satte bilen på en 50kwh lader og viste henne tiden som var igjen til 80% og sa at da rekker vi en burger :lol . jeg var så himla sugen på noe "grismat" bare. Så ja.... man lader også kropp og sjel.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 14:52
Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 14:42
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
veier vel oppunder 2900 kg.
Såpass ja… da er det jo nesten forståelig. Da veier den 700 kg. Mer enn min og min er ikke lett den heller.
2695kg i databasen til SVV for å være korrekt. Men det er med fører på 75 kg og vi må tilbake til før førstegangstjenesten for å få denne sjåføren på den vekta :lol . Vekta i SVV er vel også basert på bil modell og ikke nødvendigvis med alt ekstrautstyr. Veier fort en del det også.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

dypen skrev: 06 jan 2025, 11:41 Kjørte med 20 tommer s + v hjul og 50 pund i alle, snitt forbruk sommer og vinter over 30k kilometer 21.8 kWh per 100 km. I dag vil jeg tro forbruket ligger lavere på tilsvarende bil.
Så lavt på en Etron? Fra Dombås til Oslo skulle jeg klart å komme så lavt i forbruk.
Yamaha XJR 1300

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 07:40
Jeg har testet med lading fra rundt 70% til 100% og grovt tatt tiden.

Tiden fra 0-80% har jeg fra spec.
Skal du klare og lade bilen din fra 10% -> 80% SOC på 30 minutter så skal nok batteriet ha rett temperatur før du kobler til ladestasjonen ja, disse tallene som oppgis er litt vanskelige og oppnå.
Nå har vel de fleste elbiler høyeste ladekurve mellom 0% -> 50%. og lade på hurtigladestasjon fra 70% -> 100% er vel rett og slett slitsomt ettersom bilen struper ladehastigheten ganske så mye for og sikre batteriet. Er selvsagt greit så lenge man betaler for kWh og ikke tiden man står der

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde en tur på 1400km nå i November som var i firmabilen, en Tesla Model Y Long Range.
Det funka knirkefritt. Det jeg likte minst var faktisk ladestopp og bilen i seg selv. Det jeg liker best med bensinbil er lengre rekkevidde og tanking på 5 min. Samme distanse med bensinbil har jeg gjort på rett over 15 timer. Det kan man bare glemme med dagens EL-biler. Det å stoppe er bortkastet tid :roll

Svar