Er BMW bedre enn andre biler?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Er BMW bedre enn andre biler?

Legg inn av SveinHa »

ErikW skrev: 30 des 2024, 09:35 for 15 år siden kunne jeg få kjøpt 2 slike Isetta av en kar
Det nærmeste jeg har vært BMW (med mer enn 2 hjul) var da jeg var ca 18 år og ei jeg kjente fortalte at hun hadde en Isetta stående i bakhagen. Da jeg 4-5 år senere spurte henne om hun ville selge var den solgt for 1 uke siden...

Ellers så har jeg en kjenning som mente at BMV og Audi førere burde hatt disp for fartsgrensene fordi disse bilene har så mye bedre kjøreegenskaper enn alle andre... :lol
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Min mening er at BMW er helt noe annet å kjøre enn biler med lignende specs fra andre merker. Kaaanskje untatt Audi. Kjørte en Mercedes E63 AMG her om dagen med over 600 HK'er. Nei takk.
IMG_1172.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har eid både Mercedes, Audi og nå BMW. Alle bilene vil jeg sinbefinner seg i samme prisklasse, men det skiller selvsagt en del år mellom dem da det er en stund siden jeg eide Audi og Mercedes.

Mercedes ligger helt klart i bånn når det kommer til knteriørkvalitet. Det SER bra ut, men det er knirkeplast over alt. E63 AMG 2022 modell er intet unntak.

Audi og BMW vil jeg si er dem to "folkelige" merkene som oser mest opplevd kvalitet. Altså dem gir den gode følelsen når man setter seg inn i dem. Jeg har kjlrt både Audi e-tron 6 og Merchedes E63 av nyere årgang i det siste, samt BMW'en jeg har nå. Min mening ut fra egne observasjoner er at Audi og BMW ligger forran Mercedes på det punktet.

Når det kommer til faktisk kvalitet med tanke på verkstedbesøk og feil som oppstår så aner jeg ikke. Har ikke hatt problemer med noen av bilene jeg har hatt bortsett fra en Golf jeg hadde for mange år siden. Så den biten bekymrer meg ikke veldig.

Jeg er litt mer skeptisk til hvor holdbare batteripakkene er, men så langt har ingen av de to bilene madammen har hatt samt den jeg har nå hatt problemer. Madammen sin bil runder 5 år nå og har gått 60k kilometer uten problemer.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Denne videoen opsummerer det keg mener om knirkeplast:
https://youtu.be/miQyerNyjjQ?si=0kdZIycVeRJEpR2G

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 30 des 2024, 23:21 Denne videoen opsummerer det keg mener om knirkeplast:
Sånn er det ikke i en EQC ihvertfall, for den kjørte jeg i dag

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 30 des 2024, 23:38
Bjerknez skrev: 30 des 2024, 23:21 Denne videoen opsummerer det keg mener om knirkeplast:
Sånn er det ikke i en EQC ihvertfall, for den kjørte jeg i dag
Nei, jeg har sett at denne ikke er så værst faktisk. :thumleft

Alle merker har sine billigvarianter, men av bilene jeg har eid så skiller BMW og Audi seg ut. Mercedesen jegbhadde var en A250 AMG og interiøret i denne besto for det meste av knirkeplast. LITT knirkeplast finner man i de fleste biler, men Mercedesen jeg hadde var den absolutt værste av de bilene jeg har eid vertfall.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Svoger'n min har hatt en 2005/6 BMW X3 2.0d med 5 turbohavarier, og en 2011 318d med motorhavari (kamkjede hoppa over). Blir ikke BMW igjen, for å si det sånn. Mange jeg kjenner med litt eldre BMW (over garantitida) opplever endel ekstra kostnader.
Så ikke akkurat den beste for lommeboka...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 02 jan 2025, 08:08 Svoger'n min har hatt en 2005/6 BMW X3 2.0d med 5 turbohavarier, og en 2011 318d med motorhavari (kamkjede hoppa over). Blir ikke BMW igjen, for å si det sånn. Mange jeg kjenner med litt eldre BMW (over garantitida) opplever endel ekstra kostnader.
14 og 20 år begynner jo å bli gammelt da...

Heldigvis finnes det ikke turbo og kamkjeder etc. i elbiler :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

lazyboy skrev: 29 des 2024, 22:47 Ser dere mange BMW i næring, der inntjening pr km teller? Om ikke er det nok en grunn til det😉
Der har du et godt poeng. Men det er også en showstopper at de er dyrere enn bil modeller som er ansett som typiske firmabiler. Det er noen år siden det ble endret regler for slikt og ser man langt nok tilbake så var det ganske mange BMW, Audi og MB som ble registrert med grønne skilt for å få utnyttet dette. Så lysten og brukerne er nok der, men staten har stengt døra og gjort det vanskelig. Da vil ikke produsentene lage modeller som er et alternativ heller vil jeg tro.

Men at BMW er noe bedre eller dårligere enn andre merker tror jeg ikke. At de har en bedre tilnærming og legger mer penger i utvikling mot kjøre egenskaper tror jeg nok stemmer bra. Men når alt kommer til stykket er dette mest noe som har med personlige preferanser og økonomien hver enkelt har lyst til å legge i en bil å gjøre. Men for mange av oss er bil også følelser på lik linje med MC. Det har vært det for min del i alle år og ser man på bil treffene i sommerhalvåret så er det mange i landet som er glad i bil.
Men at en tysk bil fra de 3 store er gjennomsnittlig bedre å sitte i og passer den europeiske "kroppen" tror jeg stemmer.
Det hadde vært interessant å vite hvordan de forskjellige bilmerker og modeller blir kjørt i det hverdagslige. Det er jo mulig med dagens biler og tekniske data de kan hente ut av boksene. Se bare på appene som er til syklene våre, der er det logging av turer og "lean angle" inkludert toppfart. BMW K1600 til en kamerat har dette og sikkert flere modeller fra BMW også, men jeg tviler på at Honda har noe slikt? mulig jeg tar feil, men det er igjen en liten sak som trigger lysten til en entusiast og som gjerne trekker merket mot det sportslige.

Jeg tror (og vet basert på mine bekjentskaper og meg selv) at en BMW og gjerne en Audi blir kjørt hardere og brukt på en annen måte enn f.eks. en Toyota Yaris eller en tilårskommen Avensis. Dette sammen med AAAAALT for lange service intervaller fra fabrikken er en oppskrift på havari som regel etter garantiperioden. Jeg har skrevet det tidligere her inne, men se på brukergruppen. De tyske bilene har som regel større motor og kan bestilles med en stor grad av personlige valg. Dette trigger den bil glade som kan få bilen i den fargen man vil både ute og inne i tillegg til en hel haug med andre valg.
En Toyota eller stort sett alt av andre "hverdagslige" merker så går man i butikken og man kan velge mellom det de har stående litt slik som Henry Ford sa det i sine dager...... du kan få bilen i den fargen du ønsker så lenge den er i svart. Og det passer godt til de som ikke har noen lyster som må håndteres men som bruker penger på strikking og andre gleder i livet. Mine hobbybiler har alltid brukt 0,6l pr. mil.... resten er satt opp som utgift på hobby konto :D

En liten artikkel som riktig nok er gammel og som kanskje ikke representerer helt riktig dagens el-biler som er i en annen posisjon, men på den andre siden så er el-bilene snart like variert og på vei til å erstatte den gamle stereotypen til at det blir riktig igjen....??
https://www.vg.no/forbruker/i/bEJQl/hvilken-bil-er-du
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Her tror jeg du treffer mye rett Audi Mannen.

Dem som velger å kjøpe BMW/Audi er nok generelt sett mer opptatt av det disse bilene har å tilby som kjøreegenskaper, opplevd kvalitet etc. Dette er da trolig et publikum som liker fart og som bruker bilene mer og eller annerledes enn dem som fiser rundt i en Avensis.

Men ja, jo mer avansert det er jo større blir feilkildene og regningen kommer nok for en dag.

Jeg tror også at dem som kjører Audi/BMW er mer allergiske for småfeil og rapporterer dette oftere enn dem som kjører Toyota eller Hyundai etc.

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 02 jan 2025, 10:47

Jeg tror også at dem som kjører Audi/BMW er mer allergiske for småfeil og rapporterer dette oftere enn dem som kjører Toyota eller Hyundai etc.
Helt korrekt, kjenner dette på meg selv. Men det må stå litt i forhold til prisen også. Når noe koster opp mot 8-900.000 uten at det er veldig spesielt så skal det også virke som tiltenkt uten noe prakk mener jeg. Selvfølgelig skal en ny bil til 4-500.000,- også virke, men det er ikke alle som skjønner hvordan alt virker og "bare" kjører. Har en kjenning som klaga over en rar lyd og at bilen var ekkel å kjøre en gang for mange år siden når han kom innom..... det er ikke noe rart sa jeg, du har jo punktert og nesten flatt hjul :lol . Det kunne han ikke forstå fikk jeg til svar.
En ribba "hvermansen" bil har lite som kan gå galt og og er gjerne utprøvd i mange modeller over lang tid. Derfor kjøper ikke vi de bilene. Blir for kjedelig. Og det skriver jeg som til tider er ute og fremdeles drar breisladd nå på vinterføret i en 2001 A6 Allroad :lol . Ikke noe er så morro som en god gammeldags 4-hjuls sladd. En elbil på nesten 3 tonn er ikke egna til slikt.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kjellrf skrev: 02 jan 2025, 08:08 Svoger'n min har hatt en 2005/6 BMW X3 2.0d med 5 turbohavarier, og en 2011 318d med motorhavari (kamkjede hoppa over). Blir ikke BMW igjen, for å si det sånn. Mange jeg kjenner med litt eldre BMW (over garantitida) opplever endel ekstra kostnader.
Altfor lange oljeskift-intervaller, har bilen i tillegg auto start/stopp-funksjon så sliter det bra på registerkjedet.

Det er ikke et ukjent fenomen at BMW har problemer med registerkjeder på firesylindrede motorer.
Turboer er stort sett bruk og langt mellom oljeskift.

Jeg har personlig aldri vært borti noen problemer med verken registerkjede eller turbohavari i min BMW-fylte omgangskrets. Problem har det kun vært en kompis av meg som har hatt med en 3.0i X3 med M54 motoren hvor toppen ble skjeiv. Skjønner ikke hvorfor. Har samme motor i min bil og den går som en klokke og blir kjørt hardt..

En kompis med 3.0d X5 E53 skifta turbo da verksted mente turboen var gåen siden det røyk blått. Betalte en del penger for bytteturbo og han byttet den selv. Det røyk like herlig etter turbobytte. Da jeg fikk se på saken, så konkluderte jeg raskt med at det var overtrykk i bunndelen da olja sto som en fin stråle ut av peilepinnerøret. Skiftet veihusventilasjon til 300kr på et kvarter og den var oppe å gå igjen.

Jeg tenker nå ofte at det også er litt med hvor flaks/uflaks man har med teknikeren på verkstedet når det gjøres feilsøking og at kunnskapsløshet ikke kommer kunden til gode. K100RS16Ven jeg kjøpte med "defekt motor" hadde vann i bensinen og en Golf Mk4 1.6 jeg fikk av naboen som var dødsdømt av lokalt merkeverksted(det var skutt nye deler på den med kanon) trengte to nye eksosventiler.

BMW er avanserte saker. Vet man ikke hva man driver med(noe de nødvendigvis ikke gjør på verksteder heller) så blir det dyrt i lengden.

For egen del, så vet jeg hvordan jeg skal fikse en BMW forholdsvis billig på egenhånd. Det samme gjelder ikke MB, VW eller Toyota. Der er jeg rimelig grønn. I tillegg opplever jeg VW som helt håpløse å skru på.

Appropos sladd og moro, så ser man slæddespor i snøen på vei inn i bakgården og rundt hjørnet inn i parkeringslommen på jobben i Oslo sentrum. Slædding er kult..!
Sist redigert av FredrikE24 den 02 jan 2025, 13:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 02 jan 2025, 13:02

Helt korrekt, kjenner dette på meg selv. Men det må stå litt i forhold til prisen også. Når noe koster opp mot 8-900.000 uten at det er veldig spesielt så skal det også virke som tiltenkt uten noe prakk mener jeg. Selvfølgelig skal en ny bil til 4-500.000,- også virke, men det er ikke alle som skjønner hvordan alt virker og "bare" kjører. Har en kjenning som klaga over en rar lyd og at bilen var ekkel å kjøre en gang for mange år siden når han kom innom..... det er ikke noe rart sa jeg, du har jo punktert og nesten flatt hjul :lol . Det kunne han ikke forstå fikk jeg til svar.
En ribba "hvermansen" bil har lite som kan gå galt og og er gjerne utprøvd i mange modeller over lang tid. Derfor kjøper ikke vi de bilene. Blir for kjedelig. Og det skriver jeg som til tider er ute og fremdeles drar breisladd nå på vinterføret i en 2001 A6 Allroad :lol . Ikke noe er så morro som en god gammeldags 4-hjuls sladd. En elbil på nesten 3 tonn er ikke egna til slikt.
Var tidlig på jobb i dag og hadde en snødekt parkeringsplass for meg selv. Slo av TSC og det var intet problem å dra en breisladd med Bimmern. Egentlig alt for mye krefter og temme på glatt underlag, men med litt øvelse er det riktig så artig :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

@Audi Mannen … enig men det er ikke alltid beskrivelsen treffer.

Tenker for egen del der grom bilen bestandig stod parkert nyvaska i garasjen klar for kosetur mens bilen jeg brukte rundt i nærmiljøet og på jobb var en eldre Ford Courier postrød som jeg ikke hadde eller har noen betenkeligheter med å bruke.

Vil tro det er mange som ikke under noen omstendigheter ville vise seg i nærmiljøet i en sliten to seter varebil.
Hvilken bil er du? - Vis meg bilen din og vi skal fortelle deg hvem du er, sier Anders G. Hovde og Karl Fredrik Tangen.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 02 jan 2025, 13:06
Audi Mannen skrev: 02 jan 2025, 13:02

Var tidlig på jobb i dag og hadde en snødekt parkeringsplass for meg selv. Slo av TSC og det var intet problem å dra en breisladd med Bimmern. Egentlig alt for mye krefter og temme på glatt underlag, men med litt øvelse er det riktig så artig :)
Problemet med EL-bil er at man ikke får den samme menneskelige kontakten gjennom drivlinjen som på en bil med forbrenningsmotor. Jeg hadde blitt imponert om du hadde klart å ligge i sladd i landeveisfart på snødekket vei fra en sving til en annen med EL-bilen.

Låst