lazyboy skrev: 29 des 2024, 22:47
Ser dere mange BMW i næring, der inntjening pr km teller? Om ikke er det nok en grunn til det
Der har du et godt poeng. Men det er også en showstopper at de er dyrere enn bil modeller som er ansett som typiske firmabiler. Det er noen år siden det ble endret regler for slikt og ser man langt nok tilbake så var det ganske mange BMW, Audi og MB som ble registrert med grønne skilt for å få utnyttet dette. Så lysten og brukerne er nok der, men staten har stengt døra og gjort det vanskelig. Da vil ikke produsentene lage modeller som er et alternativ heller vil jeg tro.
Men at BMW er noe bedre eller dårligere enn andre merker tror jeg ikke. At de har en bedre tilnærming og legger mer penger i utvikling mot kjøre egenskaper tror jeg nok stemmer bra. Men når alt kommer til stykket er dette mest noe som har med personlige preferanser og økonomien hver enkelt har lyst til å legge i en bil å gjøre. Men for mange av oss er bil også følelser på lik linje med MC. Det har vært det for min del i alle år og ser man på bil treffene i sommerhalvåret så er det mange i landet som er glad i bil.
Men at en tysk bil fra de 3 store er gjennomsnittlig bedre å sitte i og passer den europeiske "kroppen" tror jeg stemmer.
Det hadde vært interessant å vite hvordan de forskjellige bilmerker og modeller blir kjørt i det hverdagslige. Det er jo mulig med dagens biler og tekniske data de kan hente ut av boksene. Se bare på appene som er til syklene våre, der er det logging av turer og "lean angle" inkludert toppfart. BMW K1600 til en kamerat har dette og sikkert flere modeller fra BMW også, men jeg tviler på at Honda har noe slikt? mulig jeg tar feil, men det er igjen en liten sak som trigger lysten til en entusiast og som gjerne trekker merket mot det sportslige.
Jeg tror (og vet basert på mine bekjentskaper og meg selv) at en BMW og gjerne en Audi blir kjørt hardere og brukt på en annen måte enn f.eks. en Toyota Yaris eller en tilårskommen Avensis. Dette sammen med AAAAALT for lange service intervaller fra fabrikken er en oppskrift på havari som regel etter garantiperioden. Jeg har skrevet det tidligere her inne, men se på brukergruppen. De tyske bilene har som regel større motor og kan bestilles med en stor grad av personlige valg. Dette trigger den bil glade som kan få bilen i den fargen man vil både ute og inne i tillegg til en hel haug med andre valg.
En Toyota eller stort sett alt av andre "hverdagslige" merker så går man i butikken og man kan velge mellom det de har stående litt slik som Henry Ford sa det i sine dager...... du kan få bilen i den fargen du ønsker så lenge den er i svart. Og det passer godt til de som ikke har noen lyster som må håndteres men som bruker penger på strikking og andre gleder i livet. Mine hobbybiler har alltid brukt 0,6l pr. mil.... resten er satt opp som utgift på hobby konto
En liten artikkel som riktig nok er gammel og som kanskje ikke representerer helt riktig dagens el-biler som er i en annen posisjon, men på den andre siden så er el-bilene snart like variert og på vei til å erstatte den gamle stereotypen til at det blir riktig igjen....??
https://www.vg.no/forbruker/i/bEJQl/hvilken-bil-er-du