Nye regler: El-Bilen stuper i verdi …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Nye regler: El-Bilen stuper i verdi …

Legg inn av Jompa »

Religiøse eller ikke el- biler og biler generelt tar alt for mye plass på dette forumet.
Enten det handler om gamle Hyundaier eller halvgamle og nyere BMW.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 04 jan 2025, 16:08 Religiøse eller ikke el- biler og biler generelt tar alt for mye plass på dette forumet.
Siden du er moderator så burde du i så tillfelle ta opp dette internt med AJ og fjerne bilforum delen her. :thumleft

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

Lurer på hvilket utslag el bil vil gjøre med forsikringspremiene på sikt jeg.
Brorparten har batteripakka hengende under bilen og produsentene godtar ingen skader på «kassa». Ved skade om det så er en milimeter ripe opp i godset står det mellom ny batteripakke eller kondemnering.

Om el er bedre / dårligere osv en fossilt bryr meg mindre, jeg kjører heldigvis gratis eller tjener penger på bilene mine.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 04 jan 2025, 18:28 Lurer på hvilket utslag el bil vil gjøre med forsikringspremiene på sikt jeg.
Brorparten har batteripakka hengende under bilen og produsentene godtar ingen skader på «kassa». Ved skade om det så er en milimeter ripe opp i godset står det mellom ny batteripakke eller kondemnering.

Om el er bedre / dårligere osv en fossilt bryr meg mindre, jeg kjører heldigvis gratis eller tjener penger på bilene mine.
Det tror jeg vi finner ut om ikke så alt for mange år når det stort sett kun er elbiler på veiene i Norge. Det blir nå som det blir uansett tenker jeg. Men ja, jeg opplever at elbiler har høyere forsikringspremie enn fossile biler. Madammen betaler vel 10.000 kr. I året inkludert trafikkforsikringen for sin VW e-UP. Det er ganske heftig egentlig. Selv om denne summen er spart inn for lengst.

5 år med kun strøm og gratis/50% bom hvor hun kjlrer nesten 5 mil pr dag gir en pen besparelse kontra å kjlre bensindreven bil.

5 år ganger 12000km. = 60.000 km. Altså 6.000 mil. La oss si en bensindreven e-UP hadde brukt 0.5l/m. Da snakker vi 3.000 liter bensin. 3.000 liter x la oss si 20 kr. Literen = 60.000 kroner spart. I tillegg sparte ho med denne bilen 3 år med bom som hadde kostet ho 1000 kr. Pr. Mnd. Det blir 36.000 kr. Og halvoarten av dette de neste to årene da det ble halv pris. Det blir 18.000 kr.

60.000 + 36.000 + 18.000 =114.000 kroner. Bilen kostet 215.000 kroner og var den gangen 30.000 rimeligere enn bensinutgaven. Så sleng på 30.000 kr. Til. Det blir 144.000 kr. I ren besparelse over 5 år i forhold til å eie bensinutgaven.

Så må man selvsagt trekke fra det det koster å lade bilen. Det beløpet er ganske ubetydelig, 100 kr. I måneden vil jeg si er maks. Så trekk fra rundt 6.000 kroner.

For min del hvis jeg skulle hatt bensinutgaven av bilen jeg har nå så ville jeg gått på 1.5 mill i smell allerede ved kjøp av bilen og resten av regnestykket ser ikke hyggeligere ut.

Så det å kjøpe en elbil kontra en bensiner er for dem fleste en stor besparelse, litt avhengig av bruk.

Men har man allerede en gammel bensiner som man er glad i og er glad i å skru selv, så er det nok mest lønnsomt og beholde denne til den skrapes muligens.

De fleste jeg kjenner kjører elbil og har gjort dette i mange år. Opp til 11 år. Jeg har enda til gode og høre om noen som har måttet tømme banken grunnet 1 mm rift i bunnlokket som beskytter batteriet etc. en problemstilling som er skapt mener jeg, selv om man sikkert finner en eller annen historie fra en eller annen plass som motbeviser det.

Elbil motstandere kommer til å være nettopp det, helt til dem blir tvunget inn i en elbil og året etter finner ut at det ikke var så værst allikevel :)

lazyboy

Legg inn av lazyboy »

Du misforstår meg om du tror jeg er motstander av el bil, jeg gir totalt blaffen i hvilket driv kilde bilen min har.
Men derimot tar du totalt feil ang skader på batteri bunn/ deksler. Det kondemneres over en lav sko og regninga går til oss forbrukere.
Du kan mene akkurat hva du vil, men jeg har vel bittelitt greie på dette da jeg driver skadeverksted ser litt mere en du hører i vennekretsen din😉

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 04 jan 2025, 19:29 Du misforstår meg om du tror jeg er motstander av el bil, jeg gir totalt blaffen i hvilket driv kilde bilen min har.
Men derimot tar du totalt feil ang skader på batteri bunn/ deksler. Det kondemneres over en lav sko og regninga går til oss forbrukere.
Du kan mene akkurat hva du vil, men jeg har vel bittelitt greie på dette da jeg driver skadeverksted ser litt mere en du hører i vennekretsen din😉
Skader på batteri å bunndeksler er jo selvpåførte skader å gjør som du sier trolig at forsikringsprisene stiger noe. Jeg har til gode å skade neon av batteriene i elbiler jeg eller madammen har kjlrt de siste ca. 10 årene. Det er absolutt ingen jeg vet om som har skadet batteriet på den måten du nevner. Men det betyr selvsagt ikke at det ikke har skjedd. Du opplever nok det langt oftere da du tross alt jobber på et verksted.

Uansett så kan jeg ikke huske at jeg med mine 30 år med førerkortet har klart å skade noe under bilene jeg har kjørt. En og annen frontleppe har gått nedi, men ingenting under bilen. Men ja, at det skjer tviler jeg ikke på. Bekymrer det meg? Nei. :)

lazyboy

Legg inn av lazyboy »

Jeg har en bil på jobb nå til taksering. Side skade med skift av 2 dører og en del av kanal . En liten filleskade i forhold til mye av det vi driver med.
Ifb skaden er den skyvet ut i grøftekanten og et av 6 ører til oppheng av batteri er litt bulket. (kan rettes på 15 minutter, men ikke lov i henhold til rep manualen)

Denne kunne blitt gjort i stand for ca 130000kr , den kondemneres og eier for oppgjør på 350000ish kr
Om dette var en fossil bil ville den gått på veien igjen on 2 uker.
Gjett hvem som skal betale for dette, det er i alle fall ikke forsikringselskapet 🤔

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 04 jan 2025, 20:04 Jeg har en bil på jobb nå til taksering. Side skade med skift av 2 dører og en del av kanal . En liten filleskade i forhold til mye av det vi driver med.
Ifb skaden er den skyvet ut i grøftekanten og et av 6 ører til oppheng av batteri er litt bulket. (kan rettes på 15 minutter, men ikke lov i henhold til rep manualen)

Denne kunne blitt gjort i stand for ca 130000kr , den kondemneres og eier for oppgjør på 350000ish kr
Om dette var en fossil bil ville den gått på veien igjen on 2 uker.
Gjett hvem som skal betale for dette, det er i alle fall ikke forsikringselskapet 🤔
For MIN del betaler jeg heller litt ekstra i forsikring i forvissing om at jeg får ny bil i et slikt tillfelle. Det vil også fjerne denne skaden fra historien som igjen vil gjøre neste kjøper mer skeptisk.

Men ja, jeg er enig med deg. Forsikringene blir dyrere, men bileiet i sin helhet uansett rimeligere. Det er fordeler og bakdeler med alt. Det merker vertfall jeg på forsikringspremien min som koster meg 1200 kr. I måneden + trafikkavgift. Ikke akkurat en sum som dreper meg, men uansett billigere enn å eie en M4 Competition bensiner både i kjøp og forsikring.

Men selv madammen betaler rundt 1000 lappen inkludert trefikkforsikringsavgift for sin e-UP. Det er ganske stivt. Men uansett ser totalregnestykket mye bedre ut med elbil.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 16:32
Jompa skrev: 04 jan 2025, 16:08 Religiøse eller ikke el- biler og biler generelt tar alt for mye plass på dette forumet.
Siden du er moderator så burde du i så tillfelle ta opp dette internt med AJ og fjerne bilforum delen her. :thumleft
Som tidligere moderator vet du vel at jeg ikke er tilhenger av å sensurere og stenge tråder.
Og som alle andre medlemmer har moderatorer lov til å utrykke sin mening. Nå kan du selvsagt si at jeg og andre som måtte være uinteressert kan la være å lese om biler og mye annet som ikke handler om mc.
Det er uansett litt frustrerende å åpne forumet og se at 5 av 8 innlegg på forsida handler om alt annet enn mc.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 04 jan 2025, 23:21
Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 16:32
Som tidligere moderator vet du vel at jeg ikke er tilhenger av å sensurere og stenge tråder.
Og som alle andre medlemmer har moderatorer lov til å utrykke sin mening. Nå kan du selvsagt si at jeg og andre som måtte være uinteressert kan la være å lese om biler og mye annet som ikke handler om mc.
Det er uansett litt frustrerende å åpne forumet og se at 5 av 8 innlegg på forsida handler om alt annet enn mc.
Nå er det vinter å da er nok MC interessen eller rettere sagt mulighetene minimale for dem fleste og mange går i hi og eller snakker om andre ting. Derimot er det jo fritt frem for deg og andre og komme med MC relatert innhold. Det må vel være bedre at det skjer NOE enn ingenting kanskje?

Merkelig nok blir det generelt mye trafikk i postene jeg starter, så NOEN her inne må jeg jo engasjere på ett eller annet vis vil jeg tro. Det er mange MC folk som også har bil som interesse. Det er vel kanskje den hobbyen som ligger nærmest MC hobbyen vil jeg tro å da synes jeg det ville vært rart om evt. nåværende MC medlemmer som bruker forumet som en hvileplass på vinteren for å snakke om andre ting?

Ikke vet jeg, men jeg regner nå med at Bildelen i forumet ble laget av en grunn...?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 04 jan 2025, 23:21 Det er uansett litt frustrerende å åpne forumet og se at 5 av 8 innlegg på forsida handler om alt annet enn mc.
Helt enig i dette.

Og slik jeg ser det er det nå utvekslet uttømmende nok meninger og synspunkter om dette tema til at også denne tråden stenges/låses.

Låst