https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2223655
Og ja, Lersveen, hva blir det neste

I køen forteller kassadamen til en eldre dame:
- Frue, du bør ta med dine egne handlenett, for disse plastposene er ikke miljøvennlige!
Den eldre damen beklaget og svarte:
– I min tid fantes det ingen slik grønn bølge.
- Det er problemet vårt i dag frue. Din generasjon bryr seg ikke nok om miljøet.
- Du har rett - svarte damen. Vår generasjon brydde seg ikke nok om miljøet. Vi hadde glassflasker til melk, kullsyreholdig drikke og øl som ble levert tilbake til butikken. Butikken tok dem med tilbake til fabrikken hvor de ble vasket og sterilisert før de brukte dem igjen og igjen. Vi brydde oss virkelig ikke om miljøet i vår tid. Til og med babybleiene ble vasket fordi det ikke var noen. Vi tørket dem selv, ikke i tørketrommelen. Disse bleiene tørket virkelig av vinden og solenergi.
I vår tid var vi virkelig ikke bekymret for miljøstatus. Før i våre dager hadde vi bare TV og radio hjemme, ikke TV for alle rom. Og TV-en var en 14 tommers skjerm, ikke på størrelse med en stadion, som når den bryter sammen, blir kastet, uvisst hvor. På kjøkkenet måtte vi gjøre alt med hendene fordi det ikke fantes elektriske apparater til å gjøre alt for oss. Da vi sendte noe skrøpelig i posten, brukte vi gamle aviser, ikke plastbobler og styrofoam kuler som tar 500 år å bryte ned.
Vi brukte ikke gassklippere til å klippe gresset i vår tid, de var mekaniske og vi brukte musklene våre for å få dem til å bevege seg. Treningene var gode og vi slapp å gå på trening for å holde oss i form.
Du har rett, vi var ikke bekymret for miljøet på vår tid. Vi drakk vann rett fra springen, ikke fra plastflasker og kopper som nå fyller havene.
Faktisk var det ingen grønn bølge i vår tid - da satte vi oss alle på trikken eller bussen, guttene brukte sykler eller gikk til skolen i stedet for å bruke foreldrene som 24 timers taxitjeneste.
Altså, er det ikke utrolig at nåværende generasjon snakker så mye om "miljøet", men gir seg ikke og tenker på å leve litt som i min tid!
Nå som du har lest denne svadaen, send den til dine venner som er over 50 år og til unge som har alt i hendene men bare forstår å kritisere de eldre!!!
Nei vet du hva, det er faktisk foreldrene som har tillatt dette. Den håndveska er ikke utlevert av skolen, den er kjøpt av en mamma eller pappa. Det samme gjelder alt av mobiltelefoner og nettbrett som de samme foreldrene selv står fritt til å bestemme sine egne barns bruk av.- Jeg ser femteklassinger på vei til skolen som ser ut som 18-åringer på vei til fest. Med håndveske i hånda. Det er helt sykt, og det er skolen og samfunnets ledere som har tillat samfunnet å utvikle seg på denne måten.
Enig.Jompa skrev: 15 feb 2025, 14:31 https://www.stratagem.no/forsvarets-kulturhandbok/
Interessant lesing.
Det er laget en handbok i kultur i Forsvaret som flg artikkelens forfatter hopper elegant over forsvarets viktigste oppgave, lære soldatene å drepe så effektivt som mulig og å overføre lengst mulig.
Det stemmer godt med min egen oppfatning av Forsvaret.
Trivsel, comfort og likestilling er viktigst når det skal rekrutteres.
Vi holder på å få en " jentehær" .
Jompa skrev: 15 feb 2025, 21:09 SITAT AJ: "Men tror jeg ville valgt et annet ord en "å drepe"... Det er jo strengt tatt ikke drap det handler om i krig. Så i min bok vil et ord som uskadeliggjøring (av fienden) være bedre egnet, etter min mening. "
Nøytralisere et objekt og andre ord og uttrykk er noe forsvaret bruker for å tåkelegge der opplæringen handler om.
Drap er drap om du gjør det av egen vilje eller etter ordre.
En god soldat " tar ut " flest mulig " fiendtlige objekter".
Han eller hun skal mao " nøytralisere " flest mulig av fiendens styrker.
Helt greit dette men jeg føler meg ikke så sikker på norske kostholdsråd og ultraprosessert mat...Egentlig er det såre enkelt. Spis mest mulig rene råvarer, kjøtt og fisk, masse grønnsaker og en del frukt. Alle skjønner at du ikke skal hive i deg potetgull, hamburgere og pommes frites i tide og utide.
Nå håpte jeg å finne noe nytt i "Røde Khmer Steigan"-artikkelen men ble veldig skuffet. Det står ikke et ord i den artikkelen som ikke allerede er skrevet opp og ned om i "industrimedia".SveinHa skrev: 17 feb 2025, 11:52 Jeg har ofte lurt på hvordan strømselskapene kan leve av å selge strøm til meg til spotpris... Men det skyldes jo bare min egen manglende kunnskap om spotpris som en av en eller annen grunn aldri leser om i industrimedia...
https://steigan.no/2025/02/hvorfor-selg ... gen-strom/