Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Helt i tråd med hva jeg lanserte som ny-ord i nettopp ny-ord tråden... ;) :

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2223655

Og ja, Lersveen, hva blir det neste :roll ...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hentet fra en forumbrukers FB feed (vedk. får evt. stå fram selv om ønskelig), som det er verd å få med seg:
I køen forteller kassadamen til en eldre dame:
- Frue, du bør ta med dine egne handlenett, for disse plastposene er ikke miljøvennlige!
Den eldre damen beklaget og svarte:
– I min tid fantes det ingen slik grønn bølge.
- Det er problemet vårt i dag frue. Din generasjon bryr seg ikke nok om miljøet.
- Du har rett - svarte damen. Vår generasjon brydde seg ikke nok om miljøet. Vi hadde glassflasker til melk, kullsyreholdig drikke og øl som ble levert tilbake til butikken. Butikken tok dem med tilbake til fabrikken hvor de ble vasket og sterilisert før de brukte dem igjen og igjen. Vi brydde oss virkelig ikke om miljøet i vår tid. Til og med babybleiene ble vasket fordi det ikke var noen. Vi tørket dem selv, ikke i tørketrommelen. Disse bleiene tørket virkelig av vinden og solenergi.

I vår tid var vi virkelig ikke bekymret for miljøstatus. Før i våre dager hadde vi bare TV og radio hjemme, ikke TV for alle rom. Og TV-en var en 14 tommers skjerm, ikke på størrelse med en stadion, som når den bryter sammen, blir kastet, uvisst hvor. På kjøkkenet måtte vi gjøre alt med hendene fordi det ikke fantes elektriske apparater til å gjøre alt for oss. Da vi sendte noe skrøpelig i posten, brukte vi gamle aviser, ikke plastbobler og styrofoam kuler som tar 500 år å bryte ned.

Vi brukte ikke gassklippere til å klippe gresset i vår tid, de var mekaniske og vi brukte musklene våre for å få dem til å bevege seg. Treningene var gode og vi slapp å gå på trening for å holde oss i form.
Du har rett, vi var ikke bekymret for miljøet på vår tid. Vi drakk vann rett fra springen, ikke fra plastflasker og kopper som nå fyller havene.
Faktisk var det ingen grønn bølge i vår tid - da satte vi oss alle på trikken eller bussen, guttene brukte sykler eller gikk til skolen i stedet for å bruke foreldrene som 24 timers taxitjeneste.
Altså, er det ikke utrolig at nåværende generasjon snakker så mye om "miljøet", men gir seg ikke og tenker på å leve litt som i min tid!

Nå som du har lest denne svadaen, send den til dine venner som er over 50 år og til unge som har alt i hendene men bare forstår å kritisere de eldre!!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er den såkalte "smartteleonen" og SoMe vår tids verste "dop"?

En tekst verd å få med seg.
Må si jeg ble positivt overrasket å finne denne i Dagbladet... :eh :

https://www.dagbladet.no/nyheter/sliten ... a/82512996

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

- Jeg ser femteklassinger på vei til skolen som ser ut som 18-åringer på vei til fest. Med håndveske i hånda. Det er helt sykt, og det er skolen og samfunnets ledere som har tillat samfunnet å utvikle seg på denne måten.
Nei vet du hva, det er faktisk foreldrene som har tillatt dette. Den håndveska er ikke utlevert av skolen, den er kjøpt av en mamma eller pappa. Det samme gjelder alt av mobiltelefoner og nettbrett som de samme foreldrene selv står fritt til å bestemme sine egne barns bruk av.

Foreldre som ikke vil gjøre en dritt av jobben de historisk har hatt, samtidig som at foreldre (dog ikke nødvendigvis de samme, skal sies) lar det gå sport i å være "Karen" - for å bruke et moderne internettuttrykk - mot utdanningsvesenet dersom de våger å gjøre noe annet enn å plapre pensum fra kateteret.

Og hva skal staten gjøre da? Aldersgrense på sosiale medier? Jeg kan love dere at dersom det skjer så er de ubrukelige og tafatte foreldrene rundt omkring like fullt ubrukelige og tafatte, så da kommer de bare til å opprette kontoer til ungene slik at de kan fortsette å bruke alt av sosiale og usosiale medier akkurat som før. Og da vil andre foreldre som denne pappaen ha samme problem som nå at han enten må sette ned foten og opprettholde "forbudet" mot egne barn med den konsekvens at de blir sosiale utskudd på skolen, eller så må han gi etter og gjøre som de andre foreldrene hvorpå vi sitter i nøyaktig samme situasjon som akkurat nå.

En hel generasjon er tilsynelatende på vei ned i dass om man skal tro slike artikler, og gitt at det faktisk stemmer så er det ene og alene pga. de som har skapt og (ikke) oppdratt de.

/rant

(Men jeg har jo ikke barn så iflg. mange så har jeg uansett ikke noen stemme i denne debatten.)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

https://www.stratagem.no/forsvarets-kulturhandbok/

Interessant lesing.
Det er laget en handbok i kultur i Forsvaret som flg artikkelens forfatter hopper elegant over forsvarets viktigste oppgave, lære soldatene å drepe så effektivt som mulig og å overføre lengst mulig.
Det stemmer godt med min egen oppfatning av Forsvaret.
Trivsel, comfort og likestilling er viktigst når det skal rekrutteres.
Vi holder på å få en " jentehær" .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 15 feb 2025, 14:31 https://www.stratagem.no/forsvarets-kulturhandbok/

Interessant lesing.
Det er laget en handbok i kultur i Forsvaret som flg artikkelens forfatter hopper elegant over forsvarets viktigste oppgave, lære soldatene å drepe så effektivt som mulig og å overføre lengst mulig.
Det stemmer godt med min egen oppfatning av Forsvaret.
Trivsel, comfort og likestilling er viktigst når det skal rekrutteres.
Vi holder på å få en " jentehær" .
Enig.
Men tror jeg ville valgt et annet ord en "å drepe"... Det er jo strengt tatt ikke drap det handler om i krig.
Så i min bok vil et ord som uskadeliggjøring (av fienden) være bedre egnet, etter min mening.

Ellers ser vi mye av den samme utviklingen i samfunnets sivile maktapparat, nemlig politiet. Som av enkelte er blitt kalt hestehalepolitiet.
Omtrent alle toppledere i politiet, politimesterne, synes nå å være kvinner...

Hva var det salige Willy Haugli, handlekraftig politimester i Oslo i sin tid, sa da han ble konfrontert med hvorfor han brukte politihunder inne i lokalene til Stortorvets Gjæstegiveri i Oslo for å pågripe voldelige demonstranter?
Jo, det han sa var: Fordi vi ikke fikk kommet inn med politihestene :knegg
Andre tider dengangen...

Nå snakker kvinnelige politileder om "de sårbare" på inn og utpust når de konfronteres med den økende kriminaliteten...

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Enig.
Men tror jeg ville valgt et annet ord en "å drepe"... Det er jo strengt tatt ikke drap det handler om i krig.
Så i min bok vil et ord som uskadeliggjøring (av fienden) være bedre egnet, etter min mening.

Nøytralisere et objekt og andre ord og uttrykk er noe forsvaret bruker for å tåkelegge der opplæringen handler om.
Drap er drap om du gjør det av egen vilje eller etter ordre.
En god soldat " tar ut " flest mulig " fiendtlige objekter".
Han eller hun skal mao " nøytralisere " flest mulig av fiendens styrker.

Det første avsnittet er sitat av AJs svar.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Helt greit med ulike oppfatninger om dette.
Men for min del handler det om varsomhet med bruk av ord som drap og folkemord, for å nevne dét også, når det handler om krig og væpnede konflikter.

Ellers er det vel ikke slik i krig at man nødvendigvis ønsker å "ta ut" flest mulig soldater, men heller å uskadeliggjøre flest mulig stridsmidler med henblikk på å svekke stridskraften såpass mye at fienden overgir seg. Uten tap av liv.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Om man "tar ut " en stridsvogn er resultatet for mannskapet inni vogna ganske opplagt og skyter man på en kolonne av lastebiler ønsker man slett ikke at de som sitter under presenning skal overleve og komme stormende mot egne stillinger.
En gang i fremtiden vil kanskje selvgående våpen som stridsvogner og droner kjempe mot hverandre styrt av kunstig intelligens.
I mellomtiden gjelder samme "regel " som den gang man stilte hærene opp på hver sin side av en elv eller et jorde og startet slaget med et trompetsignal, den parten som har flest overlevende soldater til slutt har vunnet.

Folkemord er vel ikke et ord mange liker.
Allikevel er det reelt nok at det skjer rundt omkring i verden.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Jompa skrev: 15 feb 2025, 21:09 SITAT AJ: "Men tror jeg ville valgt et annet ord en "å drepe"... Det er jo strengt tatt ikke drap det handler om i krig. Så i min bok vil et ord som uskadeliggjøring (av fienden) være bedre egnet, etter min mening. "

Nøytralisere et objekt og andre ord og uttrykk er noe forsvaret bruker for å tåkelegge der opplæringen handler om.
Drap er drap om du gjør det av egen vilje eller etter ordre.
En god soldat " tar ut " flest mulig " fiendtlige objekter".
Han eller hun skal mao " nøytralisere " flest mulig av fiendens styrker.

Litt enig med AJ her, siden jeg pleide å tro at det rent taktisk var mer effektivt å såre fiendtlige soldater, for å binde opp deres sanitets-tjeneste . . ?

Jfr analogien for noen produsenter av kjøretøyer; send de ut på markedet uten å ha testet ut påliteligheten; det er billigere for oss å la kunden gjøre den jobben . .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Her en god tekst og klar tale, som det er verd å ta med seg inn i en ny uke hvor helt sikkert kommer til å høre om (p)sykelighet og "sårbare grupper", som vi til stadighet tutes ørene fulle av i omtrent alle kanaler...

https://subjekt.no/2025/02/15/dagens-ti ... oss-verre/

Hva med å hente fram ord som sterk, stolthet, styrke, ståpåvilje og selvtillit?
Oppbyggelig positive ord som gir styrke bygger god motstandsdyktig karakter og ikke minst god mental helse.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Jeg har ofte lurt på hvordan strømselskapene kan leve av å selge strøm til meg til spotpris... Men det skyldes jo bare min egen manglende kunnskap om spotpris som en av en eller annen grunn aldri leser om i industrimedia...

https://steigan.no/2025/02/hvorfor-selg ... gen-strom/
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Enkel og grei tekst jeg synes det kan være greit å få med seg.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2294529

Selv er stor tilhenger av renest mulig råvarer og lager gjerne mye av maten jeg spiser fra bunnen av i tillegg til urter, sopp og bær jeg har sanket og plukket i nærområdet. Oppsøker for øvrig aldri steder hvor slikt dyrkes kommersielt.
Så bruker jeg disse tingene gjerne sammen med ultraprosesserte produkter som Toros gryteretter og sauser.
Og det er jeg trygg på er en god kombinasjon som tilfører kroppen mye som er sunt og næringsrikt.

En god dose mindre hysteri gir gjerne et bedre liv, også i matveien.

Gjelder selvfølgelig også når en under seg en saftig feit burger når man er på MC-tur :crazy: :mc1 .

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Fra artikkelen:
Egentlig er det såre enkelt. Spis mest mulig rene råvarer, kjøtt og fisk, masse grønnsaker og en del frukt. Alle skjønner at du ikke skal hive i deg potetgull, hamburgere og pommes frites i tide og utide.
Helt greit dette men jeg føler meg ikke så sikker på norske kostholdsråd og ultraprosessert mat...

Akkurat tomatsuppe består vel av 99% naturlige råvarer og et ultraprosessert konserveringsmiddel og må derfor merkes "ultraprosessert"...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

SveinHa skrev: 17 feb 2025, 11:52 Jeg har ofte lurt på hvordan strømselskapene kan leve av å selge strøm til meg til spotpris... Men det skyldes jo bare min egen manglende kunnskap om spotpris som en av en eller annen grunn aldri leser om i industrimedia...

https://steigan.no/2025/02/hvorfor-selg ... gen-strom/
Nå håpte jeg å finne noe nytt i "Røde Khmer Steigan"-artikkelen men ble veldig skuffet. Det står ikke et ord i den artikkelen som ikke allerede er skrevet opp og ned om i "industrimedia".

Svar