Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av AJ »

Kanskje høykostlandet Norge med sin solide kunnskap og historikk når det gjelder produksjon av motorsykler kan få liv i denne produksjonen igjen med å stable på beina elmotorsykkelfabrikker siden det synes som at flere og flere av de som prøver seg på dette kaster inn håndkleet... :-k ?
Den enes død, den annens brød, som det jo heter... Så blir vi kanskje selvforsynt med elmotorsykler :crazy: ?

https://www.theautopian.com/electric-mo ... ugh-bikes/

https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... ankruptcy/

Vi har jo allerede etablert suksessfulle batterfabrikker her I landet. Eller... :scratch ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av MGR1 »

Spiff skrev: 26 jan 2025, 10:27
MGR1 skrev: 25 jan 2025, 14:36 Vedovner også.... Dette har allerede skjedd i mange europeiske land, og England. Alle SKAL over på strøm. Vesten er blitt Sovjet; staten kontrollerer alt.
Når det gjelder vedovner så er overskriften til Document noe sensasjonspreget: "Vil utfase vedovner" skriver de men det står det ikke i rapporten.

Det står kort sagt at gamle vedovner skal skiftes til nye rentbrennende. Dette ble faktisk påbudt i Bergen for noen år siden og mange av oss skiftet, før det viste seg at vedtaket var ulovlig. NB! Ovner solgt etter 1989 er rentbrennende.

Nå skal ikke jeg forsvare det, og vi som faktisk investerte mye penger i nye vedovner fikk aldri tilbakebetalt noe selv om pålegget var ugyldig. MEN jeg angrer egentlig ikke. Mengden ved jeg brenner er vesentlig redusert og det er knapt røyk fra pipen. Har naboer som røyklegger hele nabolaget når de fyrer opp i sine gamle vedovner.


Direkte fra rapporten:

O02 Forsert utskifting av vedovner
Tiltaket innebærer å redusere utslipp fra vedfyring ved å enten bytte til vedovner med nyeste teknologi, eller gå over til elvarme eller varmepumpe.

Når det gjelder elektrifisering av MCer så frykter jeg også at årsavgift vil øke på sikt, bompenger kommer, parkeringsplasser vil forsvinne sakte men sikkert. I Bergen har de begynt så smått å ta alle som tidligere har benyttet smutthull der de ikke står i veien for noen. Nå skal alt og alle bøtelegges uansett.

For de som vil lese konkret hva som er foreslått og hvor mye det utgjør etc. er alt beskrevet her:

https://www.miljodirektoratet.no/tjenes ... oscootere/

Det står i rapporten ja. Men EU's mål er å fase ut vedfyring helt. Dette er en realitet i mange områder i Tyskland, Nederland og England allerede. Oljefyrte ovner er en saga blott for mange år siden, også i Norge. Veden blir det neste. Målet er at alle skal over på 'ren' strøm. Det skal ikke være noen konkurrenter..

Noen slektninger av meg bor i en småby i nærheten av Frankfurt. De har en eldre enebolig uten varmepumpe eller noe annet enn panelovner. Vedovnen deres ble forseglet av lokale myndigheter, og de risikerer store bøter hvis de fyrer med ved. De begynner å nærme seg 80 år, og de fryser.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 26 jan 2025, 11:57 Kanskje høykostlandet Norge med sin solide kunnskap og historikk når det gjelder produksjon av motorsykler kan få liv i denne produksjonen igjen med å stable på beina elmotorsykkelfabrikker siden det synes som at flere og flere av de som prøver seg på dette kaster inn håndkleet... :-k ?
Den enes død, den annens brød, som det jo heter... Så blir vi kanskje selvforsynt med elmotorsykler :crazy: ?

https://www.theautopian.com/electric-mo ... ugh-bikes/

https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... ankruptcy/

Vi har jo allerede etablert suksessfulle batterfabrikker her I landet. Eller... :scratch ?
Det går jo strålende med batteriproduksjon i Norge. Bra at Morrow fikk en låneramme på 1.5mld før de begynte å si opp folk..

https://www.shifter.no/nyheter/batteris ... lan/371385

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 26 jan 2025, 11:57 Kanskje høykostlandet Norge med sin solide kunnskap og historikk når det gjelder produksjon av motorsykler kan få liv i denne produksjonen igjen med å stable på beina elmotorsykkelfabrikker siden det synes som at flere og flere av de som prøver seg på dette kaster inn håndkleet... :-k ?
Den enes død, den annens brød, som det jo heter... Så blir vi kanskje selvforsynt med elmotorsykler :crazy: ?

https://www.theautopian.com/electric-mo ... ugh-bikes/

https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... ankruptcy/

Vi har jo allerede etablert suksessfulle batterfabrikker her I landet. Eller... :scratch ?
Hvilke land kjøper flest el-motorsykler … og de i Norge som har kjøpt subsidiert el-motorsykkel er det mulig å selge brukt :scratch
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 26 jan 2025, 13:35
Hvilke land kjøper flest el-motorsykler … og de i Norge som har kjøpt subsidiert el-motorsykkel er det mulig å selge brukt :scratch
Ikke Italia ihvertfall, virker det som... :-k iflg salgslistene som @JanK legger inn her ca. hver måned.
Ingen elsykler på den lista, heller ikke det såkalte innovative italienske merket Energica, som gikk konkurs i 2024...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av AJ »

Kunne vært interessant å vite hvor mange sykler Erling Sandes Zero-forhandlere har solgt så langt...

https://www.erling-sande.no/merker/zero
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 26 jan 2025, 14:15 Kunne vært interessant å vite hvor mange sykler Erling Sandes Zero-forhandlere har solgt så langt...

https://www.erling-sande.no/merker/zero
Zero frister ikke etter å ha fulgt med på Marc sine reiser..... Supporten fra Zero har vært lik null. Masse softwaretull hele veien.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=efPnkFipKs0&t=1s[/youtube]

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av Gammelsmurfen »

ErikW skrev: 25 jan 2025, 22:35 Synd er det at Aasland er nesten nabo her. En mann jeg ikke kan fordra.
Enig! Han er litt samme ulla som statsministeren, vet alltid best og gjør/tar aldri feil....
Ser forresten nå for tiden at strømprisen varierer stort i samme døgn og samme strøm-region fra rundt 40 øre til rundt 2,5 kr.
Tross mindre temperaturvariasjon som ofte er en utløsende faktor, liten tvil om at det i stor grad er eksporten som styrer prisene.

Det er vel montering av gamle ikke rentbrennende ovner det nå er forbud mot over hele landet.
Uansett, så er det nok lønnsomt å kjøpe en ny, for selv om de ikke nødvendigvis varmer bedre så er vedforbruket mye lavere og utnyttelsen av veden vesentlig bedre etter det jeg har erfart både her hjemme og på hytta.

Tror ikke på noe avvikling av MC på bensin i min levetid.. den jeg har er Euro 5 standard på utslipp, så det er mye biler på veiene som slipper ut veldig mye mer. Det målet på bil klarer de nok heller ikke, tror jeg...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av Gammelsmurfen »

MGR1 skrev: 26 jan 2025, 16:39
AJ skrev: 26 jan 2025, 14:15 Kunne vært interessant å vite hvor mange sykler Erling Sandes Zero-forhandlere har solgt så langt...

https://www.erling-sande.no/merker/zero
Zero frister ikke etter å ha fulgt med på Marc sine reiser..... Supporten fra Zero har vært lik null. Masse softwaretull hele veien.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=efPnkFipKs0&t=1s[/youtube]
Rekkevidden er jo dårlig også, elektrisk adventure-sykkel liksom? Det er mange steder i Norge man vil slite med nok strøm og lademuligheter på MC om man ikke vil kjøre på kjedelige veier i befolkede områder. Rekkevidden er alt for dårlig rett og slett.
Blir alt for mye baconpølse mens man venter på hyppige ladinger, da går førervekta opp og rekkevidden enda dårligere.
Tror jeg legger opp om jeg blir tvunget over på sånn sparkesykkel.
Kanskje elektrisk Goldwing så man kan ha aggregat i hengeren :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av FredrikE24 »

MGR1 skrev: 26 jan 2025, 12:48
Spiff skrev: 26 jan 2025, 10:27
MGR1 skrev: 25 jan 2025, 14:36 Vedovner også.... Dette har allerede skjedd i mange europeiske land, og England. Alle SKAL over på strøm. Vesten er blitt Sovjet; staten kontrollerer alt.
Når det gjelder vedovner så er overskriften til Document noe sensasjonspreget: "Vil utfase vedovner" skriver de men det står det ikke i rapporten.

Det står kort sagt at gamle vedovner skal skiftes til nye rentbrennende. Dette ble faktisk påbudt i Bergen for noen år siden og mange av oss skiftet, før det viste seg at vedtaket var ulovlig. NB! Ovner solgt etter 1989 er rentbrennende.

Nå skal ikke jeg forsvare det, og vi som faktisk investerte mye penger i nye vedovner fikk aldri tilbakebetalt noe selv om pålegget var ugyldig. MEN jeg angrer egentlig ikke. Mengden ved jeg brenner er vesentlig redusert og det er knapt røyk fra pipen. Har naboer som røyklegger hele nabolaget når de fyrer opp i sine gamle vedovner.


Direkte fra rapporten:

O02 Forsert utskifting av vedovner
Tiltaket innebærer å redusere utslipp fra vedfyring ved å enten bytte til vedovner med nyeste teknologi, eller gå over til elvarme eller varmepumpe.

Når det gjelder elektrifisering av MCer så frykter jeg også at årsavgift vil øke på sikt, bompenger kommer, parkeringsplasser vil forsvinne sakte men sikkert. I Bergen har de begynt så smått å ta alle som tidligere har benyttet smutthull der de ikke står i veien for noen. Nå skal alt og alle bøtelegges uansett.

For de som vil lese konkret hva som er foreslått og hvor mye det utgjør etc. er alt beskrevet her:

https://www.miljodirektoratet.no/tjenes ... oscootere/

Det står i rapporten ja. Men EU's mål er å fase ut vedfyring helt. Dette er en realitet i mange områder i Tyskland, Nederland og England allerede. Oljefyrte ovner er en saga blott for mange år siden, også i Norge. Veden blir det neste. Målet er at alle skal over på 'ren' strøm. Det skal ikke være noen konkurrenter..

Noen slektninger av meg bor i en småby i nærheten av Frankfurt. De har en eldre enebolig uten varmepumpe eller noe annet enn panelovner. Vedovnen deres ble forseglet av lokale myndigheter, og de risikerer store bøter hvis de fyrer med ved. De begynner å nærme seg 80 år, og de fryser.
Det riktige er å konvertere til fjernvarme eller alternative fornybare energikilder. At f.eks. Oslos mange bygårder og boliger gikk over til fjernvarme har gjort godt for luftkvaliteten over byen, spesielt på kalde dager «lokket» som la seg over er borte vekk.

Så er omtrent ingen norske boliger utover boligblokker bygget etter en viss alder tilrettelagt for vannbåren oppvarming. Det er et problem. Dette er mye mer vanlig nedover Europa. Sverige og Danmark ligger langt foran oss her.

Så jeg kan ikke se at det skal kunne gå ann å forby vedfyring med det første her til lands basert på et EU-direktiv. Vi er et annerledes-land som har hatt tilgang på billig elektrisk energi. Slik sett er det mye enklere å fase ut oljefyren, da boliger med disse har vannbåren varme.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av AJ »

Javel...

Vi er altså på vei dit - mot forbudslinja :scratch
Med nye bensin- og dieseldrevne med tidenes laveste utslippsmotorer...
Samme gjelder motorsykler.

Og hvor står NMCU når det gjelder dette? Når kommer interesseorganisasjonen vår på banen :scratch ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 613
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av Canutus »

Ser i Excel-filen i første innlegg:
Utdrag
"Tiltak: 100 % av nye personbiler er elektriske i 2025, 100 % av nye bybusser er elektriske i 2025"
Dokumentet er opprettet 20.01.2025 av en seniorrådgiver!
Hvordan går det med troverdigheten til dette de holder på med, når de publiserer slikt vas?
Kan noen be han finne seg en ny jobb?

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av Spiff »

Canutus skrev: 27 jan 2025, 09:08 Ser i Excel-filen i første innlegg:
Utdrag
"Tiltak: 100 % av nye personbiler er elektriske i 2025, 100 % av nye bybusser er elektriske i 2025"
Dokumentet er opprettet 20.01.2025 av en seniorrådgiver!
Hvordan går det med troverdigheten til dette de holder på med, når de publiserer slikt vas?
Kan noen be han finne seg en ny jobb?
Tja..kan det være at du misforstår hva du ser på? Det er ikke et faktaark eller en status-oversikt. Det handler om MULIGE tiltak og hvordan de mener det KAN påvirke miljø, økonomi etc. eller rettere sakt, hvordan Norge KAN nå forpliktelsene overfor EU.

Misforstå meg rett! Jeg sier ikke at jeg er enig dette, men det er viktig å forstå hva man ser på. Skulle ønske flere (inkludert media) i blant tok seg bryet med å skille mellom forslag og vedtak. Seniorrådgiveren lever nok veldig godt med det som er publisert og har bare utført en jobb som bestilt. For alt vi vet kan vedkommende være i mot både EU, tro at klimaendringene ikke eksisterer og at jorden er flat.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av MGR1 »

Veien fra rapport og forslag til vedtak og lov er dessverre kort har jeg sett tidligere. Ofte har det en tendens til å snike seg inn innsnevringer og spissformuleringer før det endelige vedtaket. Husk at slike ting sendes ut på høringsrunder til berørte aktører, og aktivister og lobbyister som har spesifikke interesser kan fort få sneket inn noe i siste liten, det er 'jobben' deres tross alt.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?

Legg inn av MGR1 »

Leste litt nøyere hva som står om vedfyring i forslaget:

Strengere grenseverdier vil sannsynligvis gjøre at flere kommuner må innføre tiltak for å redusere utslipp fra vedfyring,
særlig på dager med mye luftforurensning. Tiltak for å redusere luftforurensning fra vedfyring kan også redusere klimagassutslippene, særlig metan.

Et forbud mot vedfyring generelt, eller fyring i ikke-rentbrennende vedovner, i enkelte områder og perioder av hensyn til luftkvalitet vil også redusere klimagassutslipp. Forbud krever imidlertid kontroll og sanksjoner ved brudd, noe som kan være krevende å håndheve.

Et totalforbud vil sannsynligvis være enklere å kontrollere enn for eksempel et forbud mot bare gamle ovner. På den andre siden kan et totalforbud være politisk vanskelig å gjennomføre.

Å forby vedfyring er i liten grad mulig i dag, både på grunn av manglende hjemmelsgrunnlag for kommunen, men også av beredskapshensyn. Forurensningsforskriften kapittel 7 gir i dag et begrenset handlingsrom for å stille krav til vedfyring som forurensningskilde i kommuner som har nivåer av svevestøv under grenseverdiene. Det kan vurderes om det er mulig å utvide kommunenes hjemmel i forskriften til å regulere vedfyring med hensyn til luftkvaliteten.

Jeg ser at man har tenkt på både å totalforby vedovner og å utvide kommunenes mulighet til å 'regulere' vedfyring.

https://www.miljodirektoratet.no/tjenes ... -vedovner/

Svar