Gir du tips på restaurant i Norge …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gir du tips på restaurant i Norge …

Legg inn av Gammelsmurfen »

"Kulturelt" betinget på en måte, i enkelte land er det nesten pålagt... men ikke i Norge.
Så jeg er enige med dere i at det er en uting som er økende, spesielt hvor man kjøper øl fra fat og henter den selv i baren.
Når det allerede koster 110-130 kr. for en standard masseprodusert pils, hvor du vet at bryggeriet får en brøkdel så er det grådig.
Men jeg må innrømme at jeg alltid gir tips på restaurant (med mindre jeg er direkte misfornøyd med maten eller servicen),
egentlig med en bismak fordi det er dyrt nok men fordi jeg føler litt på det og ikke vil fremstå som gjerrig ;-)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 04 feb 2025, 19:10 Tipser dere når dere kjøper mat eller drivstoff? eller legger dere på litt, for strømmen varmet så deilig?

koster en vare eller tjeneste x kr så er det prisen.
Hvis jeg skulle bli skikkelig imponert kan det hende jeg runder opp sånn passe når jeg er ute på middag.
Nei, var svar på første spørsmål :D Helt enig der.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 04 feb 2025, 22:15 "Kulturelt" betinget på en måte, i enkelte land er det nesten pålagt... men ikke i Norge.
Så jeg er enige med dere i at det er en uting som er økende, spesielt hvor man kjøper øl fra fat og henter den selv i baren.
Når det allerede koster 110-130 kr. for en standard masseprodusert pils, hvor du vet at bryggeriet får en brøkdel så er det grådig.
Men jeg må innrømme at jeg alltid gir tips på restaurant (med mindre jeg er direkte misfornøyd med maten eller servicen),
egentlig med en bismak fordi det er dyrt nok men fordi jeg føler litt på det og ikke vil fremstå som gjerrig ;-)
Apropos øl pris og påslag, hva med rødvinsflaske som koster kr 161,- på Vinmonopolet og kr 689,- på restaurant. Har ikke tenkt over dette før men mulig det er vanlig påslag for en flaske på bordet …

Helt enig det er dyrt nok :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Har som vane og tipse rundt 10%, når jeg er ute og blir servert mat eller drikke. Tipser ikke når jeg skal betale for en overnatting som, hytte, hotell eller lignende. Kan hende jeg runder opp til nærmeste hel tall også - jeg tar med meg hele familien en gang i året og går ut å spiser, blir som regel i slutten november og vi kan bli opp i mot 20 stk, med stort og smått. Regninga blir jo deretter også, og da kan det hende jeg benytter meg av å runde opp i stedet for 10% regelen.
Det er et ordtak som heter at det kommer ingenting i en lukket hånd - og de som er vokst opp hos meg, har nok fått med seg dette ordtaket før de forlot hjemmet.

Jeg synes det er greit å tipse litt, for bra service - men vi er forskjellige, og det er greit det også tenker jeg :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Enig i det Tore L. Jeg bruker å ha litt cash for dette om jeg vet man skal et sted, så går gjerne det rett i lomma på den man har fått god service av fremfor at det går i det store sluket. Noen ganger blir cashen med hjem igjen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 04 feb 2025, 22:41 Apropos øl pris og påslag, hva med rødvinsflaske som koster kr 161,- på Vinmonopolet og kr 689,- på restaurant. Har ikke tenkt over dette før men mulig det er vanlig påslag for en flaske på bordet …
Ja, men sånn har det nok vært så lenge jeg kan huske, at vin koster mange gangeren på restaurant enn på polet er helt "normalt".
Det gjelder nok i veldig mange andre land også, selv om prisen kan være vesentlig lavere fordi vin generelt er billigere, så er kanskje påslaget i prosent omtrent likt som her.

Solo-rider
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025

Legg inn av Solo-rider »

Gammelsmurfen skrev: 04 feb 2025, 22:15 "Kulturelt" betinget på en måte, i enkelte land er det nesten pålagt... men ikke i Norge.
Jeg er på høyde med Gammelsmurfen. På ferie der jeg er fornøyd med en restaurant og bruker den mange ganger i løpet av den tiden jeg er der gir jeg raust med tips første dagen jeg er der (Cash i forhold til den lokale valutaen i Thailand). Får da veldig god service resten av tiden jeg er der. :prf
Brukte den samme metoden da jeg var yngre og vanket endel på utesteder. Gav jeg også tip iform av cash ved første bestilling ved bardisken.
Rykket da raskere frem i køen neste gan jeg skulle bestille... Men nå etter alt går på kort i Norge er det ikke ofte jeg gir ikke noe ekstra.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det hender jeg tipser, men jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor. Utover det at det er blitt mer eller mindre vanlig på restauranter og barer i Norge. Hvorfor skal servitører og bartendere ha tips i Norge?

Hvorfor gjelder det bare servitører og bartendere?

Dem får vel lønn dem som alle andre og er ikke "underbetalte" som i USA.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Jeg gir nesten alltid tips, særlig hvis det er unge kvinnelige servitører.
Runder av opp til nærmeste hundrelapp..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor tipser man egentlig servitører i Norge når man ikke tipser andre yrkesgrupper?

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 07 feb 2025, 10:29 Hvorfor tipser man egentlig servitører i Norge når man ikke tipser andre yrkesgrupper?
Godt spørsmål .
Man tipser vel for å oppnå noe.
Der foregår mye " tipsing " i næringslivet, da heter det visst korrupsjon.
Hadde jeg hatt mulighet til å tipse politibetjentene den gangen jeg ble tatt i fartskontroll og mista lappen hadde jeg sikkert gjort det hvis det hadde hjulpet meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dette med tipsing er enkelt forklart en kulturell greie vi har importert (og omfavnet... :love :eh ?) fra utlandet.
Som så mye annet vi har gjort her i landet.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Jompa skrev: 05 feb 2025, 23:04 Jeg gir nesten alltid tips, særlig hvis det er unge kvinnelige servitører.
Runder av opp til nærmeste hundrelapp..
Da kan halvliteren fort bli dyr om den selges for litt over hundrelappen :lol

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 07 feb 2025, 10:29 Hvorfor tipser man egentlig servitører i Norge når man ikke tipser andre yrkesgrupper?
Hvis jeg er på restaurant og får veldig god mat, da vil jeg tipse kokken, ikke servitøren.
Jeg kjørte taxi på 80 og 90 tallet, da var det helt vanlig med tips i denne bransjen, så vanlig at ligningskontoret la på inntekten min med 5% hvert år. Min datter er frisør og her hender det fortsatt at hun får tips. Så ikke uvanlig i andre yrkesgrupper.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

hansiver skrev: 08 feb 2025, 00:56
Hvis jeg er på restaurant og får veldig god mat, da vil jeg tipse kokken, ikke servitøren.
Jeg kjørte taxi på 80 og 90 tallet, da var det helt vanlig med tips i denne bransjen, så vanlig at ligningskontoret la på inntekten min med 5% hvert år. Min datter er frisør og her hender det fortsatt at hun får tips. Så ikke uvanlig i andre yrkesgrupper.
Snakker om Tips i Norge her. Jeg vokste opp på 80-90 tallet og kan ikke huske at tipsing i taxinæringen eller his frisører var noe vertfall jeg synes var vanlig.

Dette med tipsing kommer vel i hovedsak fra USA vil jeg tro hvor servitører faktisk ER et dårlig betalt yrke og mange av dem jobber heller ikke fulltid og arbeidsforholdene er så som så samt ugunstige.

Jeg tipser jo litt jeg også på restaurant etc. men mest fordi det er en slags vanlig greie. Men jeg liker ikke at servitører forventer det. Servitøryrket er en egen utdannelse. Servitører har god lønn i Norge. Da hadde vertfall JEG følt det litt nedverdigende og fått tilslengt ekstrapenger fra gjester som sitter og fråtser i god mat og drikke.

Jeg synes dette er med på og undergrave servitøryrket. Det er en slags form for tigging.

Jeg missliker også at man må taste totalbeløp på terminaler i barer og på restauranter i Norge. Det er rett og slett en uting. Man kjøper seg en øl, og blir bedt om å taste totalbeløp før man slår koden. Det er irriterende og setter meg som kunde i dårlig lys hvis jeg ikke skriver større totalbeløp enn det ølen koster. Det gir deg på en måte dårlig samvittighet.

Beklager at jeg valgte og komme til denne baren og nyte ølen liksom.

Jeg har overhodet ikke noe i mot og hjelpe folk med noen slanter og enkelte tiggere kan jeg gjerne støtte litt. Spesielt gatemusikanter som faktisk bidrar til stemningen der du er. Jeg kan også finne på og gi noen kroner til en og annen narkoman og kanskje gjøre dagen litt lettere for han. Jada, jeg vet at pengene med stor sannsynlighet går i pudderkassa, men jeg tror nok ikke dem hadde slutttet og ruse seg om jeg gikk rett forbi. Kanskje forhindret jeg at han ranet noen eller gjorde et innbrudd etc. den dagen.

Men altså tipsing på restauranter i Norge hvor selv kortterminalene oppfordrer til dette er rett og slett en uting og jeg mener det er med på og undergrave yrket. Vi bor ikke i USA. At tipsing er vanlig i andre land er sikkert helt greit. Det har jeg ikke noe i mot.

Svar