hansiver skrev: 08 feb 2025, 00:56
Bjerknez skrev: 07 feb 2025, 10:29
Hvorfor tipser man egentlig servitører i Norge når man ikke tipser andre yrkesgrupper?
Hvis jeg er på restaurant og får veldig god mat, da vil jeg tipse kokken, ikke servitøren.
Jeg kjørte taxi på 80 og 90 tallet, da var det helt vanlig med tips i denne bransjen, så vanlig at ligningskontoret la på inntekten min med 5% hvert år. Min datter er frisør og her hender det fortsatt at hun får tips. Så ikke uvanlig i andre yrkesgrupper.
Snakker om Tips i Norge her. Jeg vokste opp på 80-90 tallet og kan ikke huske at tipsing i taxinæringen eller his frisører var noe vertfall jeg synes var vanlig.
Dette med tipsing kommer vel i hovedsak fra USA vil jeg tro hvor servitører faktisk ER et dårlig betalt yrke og mange av dem jobber heller ikke fulltid og arbeidsforholdene er så som så samt ugunstige.
Jeg tipser jo litt jeg også på restaurant etc. men mest fordi det er en slags vanlig greie. Men jeg liker ikke at servitører forventer det. Servitøryrket er en egen utdannelse. Servitører har god lønn i Norge. Da hadde vertfall JEG følt det litt nedverdigende og fått tilslengt ekstrapenger fra gjester som sitter og fråtser i god mat og drikke.
Jeg synes dette er med på og undergrave servitøryrket. Det er en slags form for tigging.
Jeg missliker også at man må taste totalbeløp på terminaler i barer og på restauranter i Norge. Det er rett og slett en uting. Man kjøper seg en øl, og blir bedt om å taste totalbeløp før man slår koden. Det er irriterende og setter meg som kunde i dårlig lys hvis jeg ikke skriver større totalbeløp enn det ølen koster. Det gir deg på en måte dårlig samvittighet.
Beklager at jeg valgte og komme til denne baren og nyte ølen liksom.
Jeg har overhodet ikke noe i mot og hjelpe folk med noen slanter og enkelte tiggere kan jeg gjerne støtte litt. Spesielt gatemusikanter som faktisk bidrar til stemningen der du er. Jeg kan også finne på og gi noen kroner til en og annen narkoman og kanskje gjøre dagen litt lettere for han. Jada, jeg vet at pengene med stor sannsynlighet går i pudderkassa, men jeg tror nok ikke dem hadde slutttet og ruse seg om jeg gikk rett forbi. Kanskje forhindret jeg at han ranet noen eller gjorde et innbrudd etc. den dagen.
Men altså tipsing på restauranter i Norge hvor selv kortterminalene oppfordrer til dette er rett og slett en uting og jeg mener det er med på og undergrave yrket. Vi bor ikke i USA. At tipsing er vanlig i andre land er sikkert helt greit. Det har jeg ikke noe i mot.