Ble ganske overrasket, kan jeg gjerne innrømme, da jeg ble kjent med at den lutkjølte 850 motoren
uten oljekjøler bare skal ha 1,75 liter. Og det er
maks. nivå. Mange 850 motorer kvitter seg faktisk gjerne med en mindre mengde i tida etter oljebytte for så å stabilisere seg på et lavere nivå som holder seg der til neste oljebytte.
Min forrige Guzzi, Stelvio 1200, skulle ha 3, 5 L og eldre 850 modeller fra 2,8 til 3,6 liter.
Så hva Moto Guzzi ingeniørene har gjort med den nyeste 850 versjonen for å oljenivået så lavt som 1,75 L og samtidig droppe oljekjølingsregisteret(radiatoren) aner jeg ikke. Men et godt stykke ingeniørkunst må man kunne si det er.
Til sammenligning, 2 l motorolje på forrige V7 modell med 750 kubikk motoren.
Her er forøvrig en oversikt over oljemengden på de andre luft og oljekjølte Guzzimodellen:
https://bikerrated.com/bikes/running/mo ... nge-chart/