Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:50
dypen skrev: 05 feb 2025, 22:35 Var Suzuki GSXR 750 prisgunstig sammenlignet med de andre Japanske … Husker når GSX750 og GSX1100 kom hvor begge var priset gunstig, spesielt 750’n ble det solgt mange av.

IMG_2487.jpeg
Såvidt jeg husker kostet GSXR 750 nesten hundre tusen da den kom.
FJ 1100 85 tusen, GSX 1100 Ca 80 og GSX 750 under 60 tusen.
Min GS 1100 G kostet 63 tusen inkl hjelm og førstegangs service.
Når den første Suzuki GSX750 kom var prisen for en kliss ny ca 24000,- så det var mange som kjøpte :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Jompa »

Den kom i 1980 (?).
Prisene jeg ramsalt opp var fra 86 da jeg kjøpte GSen. Det er mulig jeg husker litt feil ang GSX 750, den var nok billigere enn jeg skrev.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av dypen »

1980 ja og da var pris 24k
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:47 3,8 liter på GSXR.
En GS 750 er oppgitt til 2 9.
1,75 liter pluss en liter på gearkasse så er total mengde omtrent som sykler med felles olje i motor og gear.
Større oljemengde er aldri noen ulempe, bortsett fra at det koster litt mer å bytte.
En halvliter olje på V7 850 girkassa...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av MGR1 »

Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:47 .... Større oljemengde er aldri noen ulempe, bortsett fra at det koster litt mer å bytte....
Enig. Mer olje = bra. Da har man mer i reserve, både til kjøling og i tilfelle noe blir brukt opp. Lengre mellom intervallene kan man også tillate seg, hvis man måtte ønske det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Ble ganske overrasket, kan jeg gjerne innrømme, da jeg ble kjent med at den lutkjølte 850 motoren uten oljekjøler bare skal ha 1,75 liter. Og det er maks. nivå. Mange 850 motorer kvitter seg faktisk gjerne med en mindre mengde i tida etter oljebytte for så å stabilisere seg på et lavere nivå som holder seg der til neste oljebytte.

Min forrige Guzzi, Stelvio 1200, skulle ha 3, 5 L og eldre 850 modeller fra 2,8 til 3,6 liter.
Så hva Moto Guzzi ingeniørene har gjort med den nyeste 850 versjonen for å oljenivået så lavt som 1,75 L og samtidig droppe oljekjølingsregisteret(radiatoren) aner jeg ikke. Men et godt stykke ingeniørkunst må man kunne si det er.
Til sammenligning, 2 l motorolje på forrige V7 modell med 750 kubikk motoren.

Her er forøvrig en oversikt over oljemengden på de andre luft og oljekjølte Guzzimodellen:

https://bikerrated.com/bikes/running/mo ... nge-chart/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 06 feb 2025, 14:35 Ble ganske overrasket, kan jeg gjerne innrømme, da jeg ble kjent med at den lutkjølte 850 motoren uten oljekjøler bare skal ha 1,75 liter. Og det er maks. nivå. Mange 850 motorer kvitter seg faktisk gjerne med en mindre mengde i tida etter oljebytte for så å stabilisere seg på et lavere nivå som holder seg der til neste oljebytte.

Min forrige Guzzi, Stelvio 1200, skulle ha 3, 5 L og eldre 850 modeller fra 2,8 til 3,6 liter.
Så hva Moto Guzzi ingeniørene har gjort med den nyeste 850 versjonen for å oljenivået så lavt som 1,75 L og samtidig droppe oljekjølingsregisteret(radiatoren) aner jeg ikke. Men et godt stykke ingeniørkunst må man kunne si det er.
Til sammenligning, 2 l motorolje på forrige V7 modell med 750 kubikk motoren.

Her er forøvrig en oversikt over oljemengden på de andre luft og oljekjølte Guzzimodellen:

https://bikerrated.com/bikes/running/mo ... nge-chart/
Tipper det er et av tiltakene for å minimere vekt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 06 feb 2025, 17:14
AJ skrev: 06 feb 2025, 14:35 Så hva Moto Guzzi ingeniørene har gjort med den nyeste 850 versjonen for å oljenivået så lavt som 1,75 L og samtidig droppe oljekjølingsregisteret(radiatoren) aner jeg ikke. Men et godt stykke ingeniørkunst må man kunne si det er.
Til sammenligning, 2 l motorolje på forrige V7 modell med 750 kubikk motoren.
Tipper det er et av tiltakene for å minimere vekt.
Eller kanskje aller helst at de har forstørret og forbedret sylindrenes kjølefinner og det samme med oljepumpene og oljespylingsfunksjonen i motoren, som jo er helt vesentlig for temperaturkontroll i luftkjølte motorer som denne.
Uansett ser jeg på det som en genistrek at de har fått til at denne 850 motoren kun skal ha 1,75 liter.

Apropos å spare vekt har dette aldri vært høyt på prioriteringslista til Moto Guzzi, selv om de har gjort noen grep i så måte med siste utgave av V85 modellene hvor bla. nye felger har bidratt til å redusere vekten noe.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 58
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Gammelbokser »

MGR1 skrev: 06 feb 2025, 17:14
AJ skrev: 06 feb 2025, 14:35 Så hva Moto Guzzi ingeniørene har gjort med den nyeste 850 versjonen for å oljenivået så lavt som 1,75 L og samtidig droppe oljekjølingsregisteret(radiatoren) aner jeg ikke. Men et godt stykke ingeniørkunst må man kunne si det er.
Til sammenligning, 2 l motorolje på forrige V7 modell med 750 kubikk motoren.
Tipper det er et av tiltakene for å minimere vekt.
Tror jeg aldri ville gå ned på motoroljevolumet for å spare vekt (med mindre det i utgangspkt var f.eks >5 liter).

En av mine eldre luftkjølte motorsykler hadde ganske godt av å bli kvitt litt over en kg kjapt roterende masse, på et sted vektreduksjon har noe for seg :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Ny spennende scramblermodell fra Royal Enfield:

https://www.royal-enfield.no/bear-650

Bilde

https://www.motorcyclistonline.com/revi ... th-videos/

Denne må jeg jo helt klart ta en demotur med :yeyeye !
Meldt interesse for det på Layboyz sine nettsider. Så da må bare våre skynde seg med å melde sin ankomst :knegg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 06 feb 2025, 19:33 Ny spennende scramblermodell fra Royal Enfield:

https://www.royal-enfield.no/bear-650


https://www.motorcyclistonline.com/revi ... th-videos/

Denne må jeg jo helt klart ta en demotur med :yeyeye !
Meldt interesse for det på Layboyz sine nettsider. Så da må bare våre skynde seg med å melde sin ankomst :knegg .
Fin sykkel men hva med farge scheme …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 feb 2025, 19:44 Fin sykkel men hva med farge scheme …
Tja...
Ingen helt strålende alternativer, men... Petrol Green, kanskje... :-k

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av dypen »

Ja det er kanskje den beste men det orange ser litt halvferdig ut …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 feb 2025, 20:06 Ja det er kanskje den beste men det orange ser litt halvferdig ut …
Tja... kanskje :-k .
Like kanskje den grå/hvite best, men liker ikke den gullelokserte framgaffelen på den... For mye kontrast.

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar