Fruen tar lappen - tips til sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Fruen tar lappen - tips til sykkel

Legg inn av AJ »

Kom til å tenke på dette @kjland ; hva med å flytte tråden til "Bikers Logg" (som jeg antakelig kommer til å endre til "Bikerloggen"...)?
Tråden utvikler seg jo i en flott loggføringsretning, som avgjort blir interessant å følge med på :thumleft !

Jeg flytter tråden med et par tastetrykk om du synes flytting er en god idé :-) .

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

kjland skrev: 23 feb 2025, 20:44
dypen skrev:
kjland skrev: 23 feb 2025, 13:33 Noen som har tips til sykkel? Har kun sett på Finn og det vi har sett på er Honda Rebel, Yamaha MT ene, Honda NC750, KTM Duke 390
Kjøp det som fruen liker best, da tenker jeg det beste vil være å vente med kjøp til hun har en del kjøretimer og fått litt erfaring med tanker rundt valg av sykkel. Du nevner Honda Rebel som er en cruiser og helt forskjellig fra KTM 390, NC750 og MT’n.
Ho er livredd for å ikke få beina i bakken 🫣 kjøreskolen anbefalte henne å få tak i en sykkel å begynne å kjøre snarest mulig

Sent from my iPhone using Tapatalk
Da blir jo valget litt enklere, se bort fra alt som har en gitt setehøyde :thumleft Lykke til!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

AJ skrev:Kom til å tenke på dette [smention u=9582]kjland[/smention] ; hva med å flytte tråden til "Bikers Logg" (som jeg antakelig kommer til å endre til "Bikerloggen"...)?
Tråden utvikler seg jo i en flott loggføringsretning, som avgjort blir interessant å følge med på :thumleft !

Jeg flytter tråden med et par tastetrykk om du synes flytting er en god idé :-) .
Ja det går helt fint for min del

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Ser noen nevne Honda Rebel her. Kona til en kamerat kjører en slik (500), hun er liten og spe thaijente og behersker denne greit. På tre år har hun snart 50 000 kjørte km. En fin og driftsikker sykkel. Kawasaki Vulcan 650 er også en fin sykkel, men noe dyrere.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Holder med AJ over. En Moto Guzzi V7 er en motorsykkel i billigsegmentet med snill motor som ser ganske så klassisk ut og er ganske lav. Altså hvis hun liker motorsykler som er litt klassiske.

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

Cycle-ergo kan gi litt pekepinn på hvordan forskjellige sykler kan passe.
https://cycle-ergo.com/
Hvorfor tror vi menn at damer alltid skal kjøre cruiser, samtidig som mange selv er overbevist om at det ikke er noe behagelige sykler??
Mye mer enn bare setehøyde som spiller inn for å gi en trygg følelse, vekt, balanse, styreposisjon(avstand/høyde/bredde)
Se litt på hva type sykkel hun liker best og se på mange forskjellige. Finnes også mange av dagens A2 registrerte med godt bunndrag og god kjøreopplevelse, de fleste er kun kuttet i toppeffekten.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Spennende alterniv er denne.
Da vil man i hvert skille seg ut.
Flott sykkel og god å kjøre:

https://www.erling-sande.no/merker/bsa/gold-star-650?v[Farge%20(BSA)]=Black%20midnight
bsa650.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg er fortsatt en enorm tilhenger av eldre Suzuki til tross for at jeg ikke har noen igjen i garasjen.

Første generasjons DL650 V-Strom er kanskje lav nok til at den blir komfortabel. Jeg er riktignok 182cm, men jeg hadde begge hælene nedi og godt med knekk i knærne på min så den er kanskje greit nok innafor for noen på rundt 170.

Alternativt SV650. Samme skuddsikre motor og på lik linje med V-Strom så finner man gjerne en del av de eldre til veldig lave priser på Finn.

Om jeg skal slå et slag for mitt nåværende merke så kanskje Speed 400?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tenker litt son Nineball her.

La ho få se samt prøvesitte/kjøre noen sykler og finne en som HUN liker. Vil hun ha en lav sykkel, så kjøp det, men selv om man er kort i lortefallet så MÅ man ikke kjøpe HD sportster. Mange merker tilbyr også senkesett. Men at man vertfall rekker ned med tåspissene er en fordel selvsagt, vertfall i starten da man føler seg litt tryggere.

Men man MÅ ikke kunne sette begge føttene plant i bakken. Det er nå vertfall min mening.

Ønsker man å sitte med føttene plantet i bakken, gjerne med litt knebøy, så kommer man ikke utenom cruisere nesten, selv om det sikkert finnes noen få unntak.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Med tanke på deres bosted, så er det jo tilgang til servicepunkter på de fleste merker.

Selv ville jeg anbefalt noe med kjøreglede, og det er utelukker stort sett cruisere.
Cruisersykler er i hovedsak for de som ønsker at de hadde lyst å kjøre mer motorsykkel.

Med ca 170cm høyde er det ikke mangel på valgmuligheter.

Desverre har Team MC sluttet med Guzzi (og dermed er det ikke lokalt servicepunkt for Guzzi i Bergen for tiden)
men de har Triumph Bonneville 900 og Street Twin, sykler jeg personlig finner veldig tiltalende. Classy utseende. man kan fint ha med bagasje, man finner de også i bruktmarkedet

Yamaha MT - vanskelig å ikke like disse, og det er prisverdige sykler med GOD kvalitet, og det er litt vindskjermer og dermed værbeskyttelse, kjekt å ha år man skal pendle.
Kawasaki Versys 650 er en "street adventure", fin sittestilling, og ganske stilig i grønt.
Det ligger en ganske fin en på www.stadsalg.no: https://www.stadssalg.no/items/48442
Kawa Ninja 650 er også en ganske fin sykkel, litt mer framoverlent, men sprek og komfortabel for langturer

Suzuki og Honda har også noen modeller som kan passe, uten at jeg kan så mye om disse, men det er det nok andre her inne som kan.

BMW har mange fine modeller, men da beveger vi oss gjerne oppover i pris, men siden budsjett ikke er nevnt, så foreslår jeg F800GS, denne har "alt", komfort, kjøreglede, bagasjemuligheter, riding modes...

Uansett hva som velges så ønsker jeg lykke til :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Her var det mye rart...

Jegbhar selv hatt cruiser, til og med som førstesykkel. Det er mange som liker den stilen. Den samme sittestillingen hadde jeg på Rocket. Den absolutt beste turopplevelsen jeg har hatt er på en cruiserlignende sykkel.

Jeg forstår at ikke alle liker cruiser, men å si at en cruiser ikke gir kjøreglede og gi dette som et råd blir litt rart. Jeg forstår at ikke DU liker cruisere å det er helt greit, men det kan hende at andre får en annen opplevelse.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Først og fremst: Så heldig du er som får med fruen på dette og kan dra på turer sammen på hver sin sykkel :prf
Min har ikke sittet på mc en meter etter at vi fikk et par håpefulle for mange år siden...

170 cm er vel ganske gjennomsnittlig dame, så det blir jo litt å velge i.
Hva hun har (eller tror hun) har lyst på er vesentlig, men om hun er redd for å ikke nå ned så er det i hvert fall greit å unngå noe som er topptungt og har stor tank. Blir jo litt tyngre å holde igjen om man kommer litt mye over på siden når man står stille.

Så er det litt med bruksmønsteret, både jobb-pendling og turkjøring kanskje?
Sistnevnte så er det greit å kjøpe noe som ikke er ganske håpløst med tanke på baggasje, som f. eks. Rebel 500, ikke stort man får med seg på de uten at det ser veldig rart ut... Men en Honda CX 500 f.eks. har kun 78,5 cm setehøyde og det rekker hun i hvert fall ned på.
Den har også hjelpe/slureclutch som er til hjelp da velt ofte er relatert til "lugging" med sving på styret og at man ikke klarer å holde igjen da m kommer over det kritiske punktet. Til sammenligning så er Adventurevarianten NX 500 83 cm til setet, begge egnet for både kjøring til jobb/i byen og lengre turer. Ellers mengder å velge i som vil kunne passe, men hva hun føler for er minst like viktig, både motorstørrelse, setehøyde og type sykkel.
Lykke til med hennes "reise" med både valg av sykkel og til sertifikatet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 24 feb 2025, 19:18 Først og fremst: Så heldig du er som får med fruen på dette og kan dra på turer sammen på hver sin sykkel :prf

Lykke til med hennes "reise" med både valg av sykkel og til sertifikatet!
Veldig enig i dette!
Blir skikkelig artig å se hva dette ender med.

Selv fikk jeg jo nærmest hjertestoppende sjokk da min egen datter @HeddaB plutselig møtte opp her hjemme i fjor med nyinnkjøpt og nyervervet MC-førerkort - helt ut av det blå!
Her videoen @PonchoAdventure tok da pappaen fikk fikk dette sjokket levert på dørstokken :crazy: :

viewtopic.php?p=440560#p440560

Som den observante seer ser så valgte Hedda en Yamaha MT-07 :-) .

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Kjøp den sykkelen HUN har lyst på, om mange synes den er kjedelig eller ikke. Nå handler det om at hun skal føle seg trygg og lære å kjøre. Om et år bytter hun sykkel hvis hun vil.

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Da ble det sykkel på ho! Honda NC750S 2018 modell

Svar