KTM i krise? Konkursfare?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Kriseoppvåkning...?

https://www.advrider.com/ktm-now-offers ... nd-others/

Uansett og okkesom; ser i hvert fall ut til å KTM tar grep for å holde skuta flytende.
Og for å holde på eksisterende kunder og tiltrekke seg nye.
Men så er spørsmålet; for lite for seint :scratch ...

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Tror ikke det er for seint. Syklene til KTM er anderledes enn de andre og tror det er plass for dem i markedet

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

BjørnSover skrev: 25 feb 2025, 19:20 Tror ikke det er for seint. Syklene til KTM er anderledes enn de andre og tror det er plass for dem i markedet
Helt klart :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

https://www.advrider.com/ktm-ag-gets-a-lifeline/
Spennende utvikling, dette.
They were “too big to fail”… once anyway. Not so sure they’re going to get a third chance if they screw this one up.
Som jeg har påpekt et par ganger her i tråden - too big to fail.
Men selvfølgelig, ikke for all framtid.
Overlevelsesevnen må synliggjøres på en overbevisende måte og ikke minst gi positive resultater.

Duke944
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Legg inn av Duke944 »

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 26 feb 2025, 17:12 God forklaring av mr. F9
https://youtu.be/QrRzNd-basQ?si=CdtkHbBxg0vew9OX
Hvis det han sier stemmer (det høres vertfall ganske logisk ut) så vil jeg absolutt ikke kalle dette "to big too fail". Jeg mener dem allerede har feilet. Dem har mer eller mindre blitt kjøpt opp ov an eller annen utenlandsk aktør. Mest trolig fra Kina. BMW ble nevnt, men det er trolig ikke tilfellet.... i følge han på videoen vertfall.

Merkenavnet er det eneste jeg ser som har overlevd. Hva som skjer på sikt får vi nok kanskje tidsnok vite. Kanskje.

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

F9 levner ikke KTM mye håp. Det blir spennende å se hva som skjer. Mest sannsynlig en løsning ala Volvo vil jeg tro. Selv om India har blitt et større marked har jo USA vært stort. Tipper tollmurene til Trump ikke bedrer situasjonen.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Som forventet egentlig.

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Legg inn av Maschev »

Den F9 videoen vitner jo om tidvis vanstyre. Hvis de skulle bli kjøpt opp, så håper jeg i det minste ikke er BMW. Trenger konkurranse

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er produksjonen startet igjen, ser det ut som:
https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... tion-ends/

Og sjefen (CEO) siden 1992, som etterhvert åpenbart pådro seg lidelsen hybris, trekker seg tilbake...:
https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... -ceo-role/

Så får man se hvordan dette utvikler seg i tiden framover...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 02 mar 2025, 19:28 Da er produksjonen startet igjen, ser det ut som:
https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... tion-ends/

Og sjefen (CEO) siden 1992, som etterhvert åpenbart pådro seg lidelsen hybris, trekker seg tilbake...:
https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... -ceo-role/

Så får man se hvordan dette utvikler seg i tiden framover...
Jeg ser CFmoto, Bajaj og BMW trolig kan være en av investorene. Hvis det er BMW så vil nok trolig dem dra seg nytte av cross segmentet til KTM da BMW ikke har mye å atille opp med der i dag. Hva slags "baktanker" kineserne evt. har vet jo ingen, men får dem muligheten en vakker dag så tar det ikke lang tid før KTM blir produsert i Kina.

Uansett, så har KTM tapt her mener jeg. Joda, navnet KTM består, men det skjer nok mye i kulissene som KTM ikke helt hadde ønsket. Det er ingen som spytter tiggepenger inn en bedrift uten å sitte igjen med en vesentlig del av kaka. Dette var jo også hasteforhamdlinger så jeg tror kanskje KTM måtte svelge en del kameler. Men slikt viser dek selvsagt ikke utad. Dem skal jo tross alt fremstå som en solid bedrift og ikke miste kunder. Å det er jo forståelig.

Så tiden får vise hvilken retning dette tar.

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

https://www.finn.no/396607230

Må jo være et godt kjøp om man tror KTM overlever. Hadde jeg vært litt kortere i lortfallet, kunne jeg latt meg friste selv....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ingenting å si på selvtilliten til den nye KTM sjefen i hvert fall, som uttaler dette i en stor KTM annonse i østerrikske medier nå nylig... :-)
Passion never goes bankrupt.

“We were too fast and crashed out of the corner. But we’re getting back on our feet. The race goes on. The race for the future. The truth is, when your back is against the wall, there’s only one direction… forward! It’s probably fate that we’re a company that builds vehicles without reverse gear.

“READY TO RACE isn’t just a slogan. It’s our inner drive. Our riders know that, if you fall, you have to get back on the bike as quickly as possible. That’s exactly what we have to do now. Forward, with courage, passion, and the same unshakable spirit that has always defined KTM.

“The road won’t be easy, but it never has been. KTM motorcycles were built for exactly this, overcoming hurdles, being successful on long journeys, achieving goals. No matter the condition. We’re back and have learned from our mistakes. This also means that we listen more than ever to the people who accompany us. Above all, to our clients and our employees. We shouldn’t only reinvent KTM for ourselves, but together with you. We’ll have more transparency in the future.

“For everyone who has accompanied us through our recent lows… Thank you! You’re part of our journey, which is only now really beginning. You’re the reason why we fight. To everyone who doubted us… Watch us!
Mer å lese her på ADVRider:
https://www.advrider.com/ktm-takes-full ... ival-vote/

Så er det bare å følge med på utviklingen videre...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 15 mar 2025, 12:37 Ingenting å si på selvtilliten til den nye KTM sjefen i hvert fall, som uttaler dette i en stor KTM annonse i østerrikske medier nå nylig... :-)
Passion never goes bankrupt.

“We were too fast and crashed out of the corner. But we’re getting back on our feet. The race goes on. The race for the future. The truth is, when your back is against the wall, there’s only one direction… forward! It’s probably fate that we’re a company that builds vehicles without reverse gear.

“READY TO RACE isn’t just a slogan. It’s our inner drive. Our riders know that, if you fall, you have to get back on the bike as quickly as possible. That’s exactly what we have to do now. Forward, with courage, passion, and the same unshakable spirit that has always defined KTM.

“The road won’t be easy, but it never has been. KTM motorcycles were built for exactly this, overcoming hurdles, being successful on long journeys, achieving goals. No matter the condition. We’re back and have learned from our mistakes. This also means that we listen more than ever to the people who accompany us. Above all, to our clients and our employees. We shouldn’t only reinvent KTM for ourselves, but together with you. We’ll have more transparency in the future.

“For everyone who has accompanied us through our recent lows… Thank you! You’re part of our journey, which is only now really beginning. You’re the reason why we fight. To everyone who doubted us… Watch us!
Mer å lese her på ADVRider:
https://www.advrider.com/ktm-takes-full ... ival-vote/

Så er det bare å følge med på utviklingen videre...
Slike kunngjøringer fra firmaet selv skal man nok ikke ta for god fisk. Fint skrevet, men jeg tror nok problemet er værre enn det han får det til å være. For hvem eier egentlig KTM nå? Det er det mest interresante egentlig, på sikt.

Det skal sies at jeg ikke har fulgt med nevneverdig på saken.

Svar