Dødt batteri? Sånn plutselig?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av FredrikE24 »

kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.

Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.

Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.

Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

FredrikE24 skrev:
kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.

Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.

Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.

Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Nja vet ikke men har bestilt både stator og regulator, jeg tester med regulator først for å se om det er bra når den kommer


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 21:45
kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.

Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.

Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.

Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Jepp. Pleier å få rundt 0.1 ish ohm når jeg måler motstanden i testledningene. Dog har jeg ganske dyre Probemaster testledninger. I billige testledninger har jeg testet opp mot 0.5 ohm motstand.

Så når man måler 0.0ohm motstand i det tillfellet her høres faktisk rart ut.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 16 mar 2025, 22:16
FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 21:45
kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.

Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.

Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.

Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Jepp. Pleier å få rundt 0.1 ish ohm når jeg måler motstanden i testledningene. Dog har jeg ganske dyre Probemaster testledninger. I billige testledninger har jeg testet opp mot 0.5 ohm motstand.

Så når man måler 0.0ohm motstand i det tillfellet her høres faktisk rart ut.
Det er ikke så viktig om det er 0,05 eller 0,5ohm, det viktigste er å ha et forhold til det. Nå så det ut til å være en spenningstester og tangamperemeter med litt tilleggsfunksjoner med en desimal på motstandsmåling, det burde funke. Jeg hadde forventet høyere motstand enn «0,0». Om det så er full kortslutning i statoren skulle man minst hatt motstanden i måleledningene. Som typisk ligger mellom 0,1-0,8ohm.

Nå målte du vekselspenning som høres fornuftig ut, det du ikke har svart på var om det har sjekket over alle tre viklingene eller bare en? For det kan være to gode og en dårlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 23:47
Bjerknez skrev: 16 mar 2025, 22:16
FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 21:45
kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.

Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.

Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.

Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Jepp. Pleier å få rundt 0.1 ish ohm når jeg måler motstanden i testledningene. Dog har jeg ganske dyre Probemaster testledninger. I billige testledninger har jeg testet opp mot 0.5 ohm motstand.

Så når man måler 0.0ohm motstand i det tillfellet her høres faktisk rart ut.
Det er ikke så viktig om det er 0,05 eller 0,5ohm, det viktigste er å ha et forhold til det. Nå så det ut til å være en spenningstester og tangamperemeter med litt tilleggsfunksjoner med en desimal på motstandsmåling, det burde funke. Jeg hadde forventet høyere motstand enn «0,0». Om det så er full kortslutning i statoren skulle man minst hatt motstanden i måleledningene. Som typisk ligger mellom 0,1-0,8ohm.

Nå målte du vekselspenning som høres fornuftig ut, det du ikke har svart på var om det har sjekket over alle tre viklingene eller bare en? For det kan være to gode og en dårlig.
Ja, det er sant. Men får man 0.0ohm så er det som du sier litt rart uansett, så samt ikke han "kalibrerte" dette før han målte. Men klart, med high end prober og en vikling med 100% kortalutning og et litt unøyaktig apparat så kan man fort få 0.0ohm?

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

Vet ikke hva som skjedde i går under måling men på kald sykkel så måler jeg nå 0,4 Ohm mellom viklingene og over 75v AC når sykkelen går.

I følge verksted håndboka så skal det være mellom 0,2-0,5 Ohm på stator, og over 75v når omdreiningen er mer en 5000 noe som da stemmer

Målingene er utført med ett Fluke instrument og ett Biltema måleinstrument


Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av DAE »

Defekt regulator er vel diagnosen då

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, jeg regner med at du har sjekka at du ikke har kortslutning mellom en av de tre ledningene og jord? Da er du hvertfall helt sikker på at det ikke er statoren.

Neste steg er å lokalisere regulatoren. Hvordan ser jordingen ut? Om denne er ok og det ikke er irr, kabelbrudd eller annet å spore. Så hadde jeg bestilt ny regulator.

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

FredrikE24 skrev:Jepp, jeg regner med at du har sjekka at du ikke har kortslutning mellom en av de tre ledningene og jord? Da er du hvertfall helt sikker på at det ikke er statoren.

Neste steg er å lokalisere regulatoren. Hvordan ser jordingen ut? Om denne er ok og det ikke er irr, kabelbrudd eller annet å spore. Så hadde jeg bestilt ny regulator.
Har bestilt ny regulator og stator så bytter ut den og sender trolig stator i retur


Sent from my iPhone using Tapatalk

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

Ny regulator/likeretter på plass, selvfølgelig med feil plugger, men det var ingen problemer med å bytte ut.

Har hatt noen start på batteriet så det var ikke toppladet før jeg begynte utskifting. Nå tar i hvert fall sykkelen lading og jeg ser endring i verdier når det legges på forbruk.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 16 mar 2025, 16:43 Da er det vel regulatoren da?
Da fikk keg rett da 😂

Jada jada… 90% flaks, men jeg tar det med meg 😅

Bra det ordnet seg vertfall 👍🏻

Online
DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av DAE »

Og no kjem det ein DL1000 på Finn.no?

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

DAE skrev:Og no kjem det ein DL1000 på Finn.no?
Time will show BildeBilde men hvorfor skal jeg selge da?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av DAE »

Må ikkje, alltid lurt å ha 2, om ein av dei stopper, eg har det

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

DAE skrev:Må ikkje, alltid lurt å ha 2, om ein av dei stopper, eg har det
Ja nå har jeg tre sykler her Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar