Fra cruisings til grusings

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av lazyboy »

Nesten så jeg følte jeg var med på turen👍 En lever lenge på slike minner.
Disse verktøy stativene har jeg faktisk aldri sett🤔, og det har blitt noen turer nedover med årene .
Desverre utgår det i år pga av nytt kjøkken hjemme av alle ting😱

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Trenger ikke reise så langt for å finne slike, for dette har jeg sett her i landet og på tog eller busstasjon (kan det ha vært Tønsberg kanskje?)
lazyboy skrev: 01 jul 2024, 20:18 Disse verktøy stativene har jeg faktisk aldri sett🤔, og det har blitt noen turer nedover med årene .

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

greina skrev: 01 jul 2024, 19:21
kaLARSnikov skrev: 01 jul 2024, 14:44

Pacsafe gjorde at man ikke bekymret seg så mye for campingutstyret, her på parkering i Nürnberg
20240623_213544a.jpg
Det var et flott reisebrev, det ser ut til at dere har hatt en flott tur :prf

Hvordan er Pacsafe festet til sykkelen? Og hva tenker du om å dra med telt og annet campingutstyr på en sånn tur, er det verdt bryet eller er det like greit å forholde seg til hoteller o.l.?
Her er en kort video jeg fant som demonstrerer greia.

Om man absolutt vil gjennom så klarer man nok det uten alt for heftige verktøy, men det hever terskelen et par knepp opp fra at baggen kun er festet med fire stropper og hurtigklips. Nettet er litt jobb å få på de første par gangene, spesielt med en fullstappet 35-liter som jeg har, men på turen så gikk det på null komma niks både å pakke ut og sikre tilbake på sykkelen dagen etter.

Når man alikevel har en del bagasje så vet jeg ikke om en slik bag gjør så veldig mye forskjell fra eller til i tillegg til at man med fordel kan klare å krympe størrelsen på en campingbag vesentlig mer enn min. Her er det blant annet en relativt tykk sovepose som drar opp volumet betydelig. Jeg merket ikke noe til at den var der i løpet av turen og kjekt å ha er det jo. På den annen side så ble utstyret kun brukt én av ni netter og vi skulle nok fint klart å funnet fire vegger og et tak om det hadde vært helt nødvendig, så et absolutt must kan jeg ikke påstå at det er.

Brukeravatar
Ketil
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for et velskrevet reisebrev og fine bilder👍 Veldig interessant å lese om turen og om erfaringer du har gjort deg med MC og utstyr. Jeg deler din erfaring med Klim, veldig gode kjøreklar som takler både varme dager takket være god lufting og heftig regnvær. Jeg har hatt to slike Europaturer på MC, også med camingutstyr og telt hvor dette kun ble brukt en natt, så jeg blir nok å droppe dette til neste langtur og heller satse på billige hotell og B&B.

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

kaLARSnikov skrev: 04 mai 2022, 13:39 V-Strom'en har fått lov til å pådra seg et par tusen kilometer over de siste ukene, noe til og fra jobb, noen turer rundt i distriktet og et par runder på andre siden av grensen (som er spesielt artig for oss som tok lappen under pandemien og ikke har hatt gleden av å kjøre sykkel i Sverige tidligere).

Midtstøtte og Givi Airflow kom på ganske kjapt, kort tid etter forrige innlegg (skidplate lusker på gulvet i forkant):
imageedit_0_8420548374.jpg

Internett overdrev ikke når det gjaldt denne vindskjermen. All turbulens forsvant sammen med egentlig mesteparten av vinden. Sidevind glir fortsatt rett inn fjeset, men så lenge det er rolig fra sidene så kan jeg fint kjøre med visiret oppe i alle norske fartsgrenser og vel så det - det er så godt skjermen styrer lufta unna.

Midtstøtten gjør nettopp det en midtstøtte skal. Har ingen erfaring med andre midtstøtter, men med denne er det i alle fall uhyre enkelt å opp sykkelen.

Forrige kom litt mer småsnacks på plass. Puig hendler (ikke for bling, men for justerbarhetens skyld):
imageedit_0_5554134275.jpg
imageedit_0_6091135141.jpg

Radiatordeksel (skal innrømme at her var det faktisk for bling-faktoren, selv om det også har en praktisk funksjon):
imageedit_0_8958706251.jpg

Og kronen på verket, hylle med 12v/dobbel USB/voltmeter, samt en girindikator:
imageedit_2_2539191573.jpg

"Instrumentpanelet" er koblet på batteriet med både sikring og smart-relé som merker når tenningen slås av og deretter kutter strømmen etter 20 sekunder. Girindikatoren var veldig plug-and-play, rett på diagnoseporten og ikke noe mer. Fungerte rett "ut av boksen" - for å anglifisere litt - og henger fint med 95% av tiden. (Kan bli litt forvirret om jeg drar gjennom flere gir etterhverandre uten å clutche ut i mellom.)

Da gjenstår kun et par Barkbusters som er på vei i posten, og skidplate. Sistnevnte blir nok en liten utfordring da jeg må av med sidestøtten og de to boltene i denne er visst dynket med Suzuki sitt svært brutale skruesikringsmateriale. Varmepistolen er på plass, så nå venter jeg bare på en kveld hvor tålmodigheten er på topp og været for labert til å ville kjøre i stedet...

Ellers så er SV650'en ute på Finn (uten respons så langt, i motsetning til Avensis'en hvor det renner inn med skambud) og Intruder'en har også kommet hjem. Det begynner å bli riktig folksomt i garasjen, så nå ønsker naturligvis fruen at vi skal ta vårrengjøringen der.
20220423_142900.jpg

Men det tvinger seg vel frem uansett. Bilen (det ble forresten en artig liten Chevrolet Aveo) bør få på sommersko og da må uansett syklene og det øvrige rotet av banen for en kort periode.
Her var det mys snacks for en fersk V stromm eier, hvor kjøpte du det panelet, gir indikatoren og forkbrace?
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

kaLARSnikov

Dalix skrev: 18 jul 2024, 08:07 Her var det mys snacks for en fersk V stromm eier, hvor kjøpte du det panelet, gir indikatoren og forkbrace?
Panel med USB osv. er fra Cosmo: https://www.cosmo-accessories.com/produ ... ter-detail

Design nr. 4 med blått voltmeter, dobbel USB og 12v, samt "B-fast" som er kablene du trenger inkl. et relé som gjør at greiene skrur seg av kort tid etter at tenningen slås av selv om alt er koblet direkte på batteriet. Det eneste negative jeg opplevde var at dette reléet hang seg opp innimellom og sto og klikket (som også ga blink i voltmeteret) etter at tenningen var av. Var bare å skru tenningen på og av igjen for å løse. Kan godt hende den går av etter hvert av seg selv da jeg aldri sjekket etter at jeg parkerte hjemme og den var aldri i gang på morgenen, så enten løser det seg selv eller så skjedde det tilfeldigvis aldri i løpet av alle gangene jeg parkerte hjemme...

Fork brace fra Adventuretech: https://www.adventuretech.biz/fork-braces.html

Ser for øvrig at Cosmo også selger fork brace.

Girindikatoren er Healtech, bestilt fra MC-Land/Rogaland Motor-import: https://www.motor-import.no/shop/produc ... dt-s01-bla

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Tusen takk 😁
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du skal kjøpe en 5V lader til sigarettuttaket så anbefaler jeg å kjøpe en med en eller flere USB-C PD utganger. Disse støtter såkalt "smartlading" eller hurtiglading og kan lade med opp mot 12V hvis enheten du lader ber om det. Det gir mer effektiv og raskere lading hvor den økte spenningen bidrar til mindre varme.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Flott reiseskildring, tusen takk for at du tar deg tid til å dele.

Om jeg skal få kommentere ettpar ting: Klim kjøreklær leverer, selv har jeg et sett Badlands, og har ikke noe å utsette på det, kanskje bortsett fra vekten. Nå på sommeren kjører jeg en tynn Rukka dress med all beskyttelse rett på kroppen, det føles enda mer luftig.

Splügenpass er en fantastisk opplevelse, jeg har kjørt der noen ganger, og aldri i dårlig vær, så den kan jeg anbefale i finevær :) Ellers er der jo "uendelig" med andre fine pass i samme området, bla Albulapasset og Maloja, og Julierpasset, må ikke glemme det.

Håper du fortsetter å kjøre fine turer og dele interessante reisebrev :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kaLARSnikov

Olav K skrev: 18 jul 2024, 22:16 Flott reiseskildring, tusen takk for at du tar deg tid til å dele.

Om jeg skal få kommentere ettpar ting: Klim kjøreklær leverer, selv har jeg et sett Badlands, og har ikke noe å utsette på det, kanskje bortsett fra vekten. Nå på sommeren kjører jeg en tynn Rukka dress med all beskyttelse rett på kroppen, det føles enda mer luftig.

Splügenpass er en fantastisk opplevelse, jeg har kjørt der noen ganger, og aldri i dårlig vær, så den kan jeg anbefale i finevær :) Ellers er der jo "uendelig" med andre fine pass i samme området, bla Albulapasset og Maloja, og Julierpasset, må ikke glemme det.

Håper du fortsetter å kjøre fine turer og dele interessante reisebrev :)
Og takk til deg og alle andre som tok seg tid til å lese alt sammen :) Jeg var litt i tvil på om jeg skulle bruke tid på en slik avhandling, men kom til slutt frem til at jeg følte et behov for å fortelle selv om så ingen gadd å lese.

Vi kjørte en del pass, men du har helt rett i at det er uendelig mange pass der nede. En i følget jobber sammen med noen som kjørte en lignende tur litt tidligere og det var visst veldig lite overlapp i hvilke pass vi har kjørt, så konklusjonen var vel egentlig at alle må nedover igjen og ta de passene man gikk glipp av på første runde...

Neste gang blir det nok som nevnt en runde opp og ned Norge/Sverige, muligens med litt fokus på grusveier litt ettersom hvem som henger seg på (ikke alle er komfortable med grus eller har sykler/dekk som egner seg for slikt). På sikt har jeg sett meg ut mange steder jeg kunne tenkt meg å kjøre, f.eks. Irland, Baltikum og plasser mye lenger ned som bl.a. Romania, Nord-Makedonia og Hellas. Kjenner man skulle hatt mer enn bare fem ferieuker i året...

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Veldig bra reiseskildring som helt sikkert flere skulle prioritert :D Tok en litt grundigere titt på hvilke «mods» du hadde på forrige sykkel V-Strom, mange gode tips til V-Strom eiere :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Inspirerende lesing. Jeg planlegger tur i sensommer og gleder meg enda mer.

kaLARSnikov

Har ikke blitt stort mer enn jobbpendling og en liten kveldstur eller to etter hjemkomsten fra det store utland. Kjenner det kunne gjort seg med én real dagstur til før sesongen avsluttes, men det er sånt jeg liker å ta med minst en kamerat og da må kabalen plutselig gå opp med at alle har fri fra både jobb og andre forpliktelser samtidig.

Signerte kontrakt på hus i går kveld så da blir det snart flytting. Nå var for øvrig både visning og budrunde for to uker siden, men det har tatt litt tid å komme i mål med papirmølla av ymse årsaker.

Rent MC-relatert så er den største oppsiden at vi går fra to litt småtrange garasjeplasser (til dels pga. alt annet vi har stuet inn i garasjen) til det jeg vil klassifisere som fem romslige garasjeplasser (får nok fint plass til seks biler totalt om man absolutt vil). Med andre ord kan jeg endelig lagre sykkelen hjemme. Med så mye ekstra plass til både parkering og mekking så senkes også terskelen for å kanskje anskaffe seg en sykkel #2 - enten bare noe billig moro eller et eller annet slags prosjekt - men det må nok bli etter at vi blir kvitt huset vi bor i nå. I mellomtiden skal nok privatøkonomien få kjørt seg litt mens vi sitter med to huslån og et mellomfinansieringslån...

Men med overtakelse allerede om under fire uker så er det heldigvis ikke noe tid til overs til å bekymre seg over økonomien :lol

Har også lenge ønsket meg en ATV til snømåking, men med den relativt lille mengden snø jeg måker hver vinter kombinert med manglende garasjeplass så har ikke det vært aktuelt. Vi får se nå til vinteren om det i det hele tatt er noe behov for slikt der vi skal bo (hovedgarasjen går nesten rett ut på en privat vei som måkes), men noe må jo nesten all denne garasjeplassen brukes til xD Er det noen som har erfaringer med snømåking med ATV? F.eks. hvor mye motoreffekt bør man egentlig ha for å drive med slikt?

kaLARSnikov

Sesongens første runde på lørdag. Ca. 10 grader og sol, faktisk ganske godt og varmt. Ble ikke lange turen, kun noen få kilometer rundt i området for å sjekke at ting kjennes greit ut etter første vinterlagring hjemme, men det var vanvittig digg å være på to hjul igjen. Sårt trengt terapi det her.

Har foreløpig konstatert to ting:
  • Batteriladeren må på tidligere enn mot slutten av mars. Det var rimelig flatt ved første oppstartsforsøk forrige helg, men etter en natt med min splitter nye Optimate-lader så fyret den velvillig. Batteriet virket til å fortsatt være i god stand etter kjøreturen så krysser fingrene for at det ikke tok spesielt skade av utladingen.
  • Lufttrykk må sjekkes før jeg kjører etter vinteren. Kom meg så vidt forbi postkassa før TPMS skrek ut om at 1.8 bar fremhjulet var alt for lavt (som jeg skal være enig i) så da fikk vi unnagjort årets første u-sving rimelig tidlig... Mistet ikke noe trykk i løpet av hele sesongen i fjor så blir å følge med på dette fremover. Høres for meg litt rart ut at man skal miste lufttrykk over tid ved vinterlagring og ikke ved regelmessig bruk - men det er kanskje ikke unormalt. Alternativt så har det på et eller annet vis oppstått luftlekkasje over vinteren.
Uansett veldig kjekt med teknologi som sier i fra på ting man ikke tenker på selv når man er vant til å overlate lagringen til andre.

Apropos teknologi så hadde jeg tidligere en kort tråd her vedrørende fuktproblemer i garasjen. Etter en del undersøkelser, mailer og en befaring av en lokal aktør med påfølgende skamtilbud så endte jeg med en rotoravfukter av typen Cotes CL26 fra F-Tech. Har god tro på at dette vil løse mye av problematikken, men har ikke hatt anledning til å faktisk montere den opp ennå så foreløpig har jeg ingen tilbakemelding annet enn at kundeservicen fra F-Tech får terningkast seks fra meg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 31 mar 2025, 14:01 endte jeg med en rotoravfukter av typen Cotes CL26 fra F-Tech. Har god tro på at dette vil løse mye av problematikken, men har ikke hatt anledning til å faktisk montere den opp ennå så foreløpig har jeg ingen tilbakemelding annet enn at kundeservicen fra F-Tech får terningkast seks fra meg.
Nyttig info om et produkt som jeg nå vurderer å sjekke nærmere :drg

Hva betalte du?

Svar