Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Vil det bli enklere å mindre synlig hvis slange føres ned til fremre drevet på motor …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 13 apr 2025, 10:41 Vil det bli enklere å mindre synlig hvis slange føres ned til fremre drevet på motor …
Jeg prøvde løsningen med å rute oljeslangen og påføringsdysa mot framdrevet en periode, men endte opp med anbefalt montering, framføring av oljeslange og dyse mot bakdrevet i posisjon kl. 07/19.
Husker det ble litt vel mye oljetilgrising med påføringsdyse mot framdrevet. I tillegg mer arbeidssomt å sjekke tilstanden til dysa, noen en med fordel bør sjekke jevnlig både når det gjelder plasseringe, slitasje og om gjennomstrømningen er jevn.
Det kan forekomme at det danner seg luftlommer i slangen og bør man kjøre prosessen med å mate oljeslangen på nytt for å slippe ut disse.
Og da vil man gjerne lettest mulig tilgang til dysa.

I tillegg er fordelen med å legge påføringsdysa mot bakdrevet bedre distribuering og fordeling av olja og mindre mengde olje som slenges av pga. drevets hastighet og størrelse i forhold til framdrevet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Er du avhengig av å bruke hele slangens lengde for å få riktig dosering eller kan den kappes i ønsket lengde ..
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 13 apr 2025, 11:32 Er du avhengig av å bruke hele slangens lengde for å få riktig dosering eller kan den kappes i ønsket lengde ..
Trenger ikke bruke hele slangens lengde.
På Ducatien til @Solo-rider kan denne kuttes til en passende lengde siden oljesmøreren er montert på samme side som drivlinja. Altså kortere vei mot målet - bakdrevet - enn på min KTM hvor Tutoroenheten er montert på motsatt side

Det en må passe på er at man har nok fjæringsløkke - eller loop, som man gjerne sier... ;) på slangen. Men man kan selvfølgelig gi seg selv god margin å gå på ved å lage en ekstra stor fjæringsløkke ved f.eks. å bruke hele slangelengden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev: 13 apr 2025, 08:28
Bilde
Ser ut til at dysa er godt festet og fortsatt på plass slik vi monterte den. Så da er det bare å få på plass resten av festepunktene på baksiden av svingarmen og vekk med stripsene så er det meste av oljeslangen "usynlig" :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Solo-rider
Innlegg: 865
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Solo-rider »

Ser ut til at dysa er godt festet og fortsatt på plass slik vi monterte den. Så da er det bare å få på plass resten av festepunktene på baksiden av svingarmen og vekk med stripsene så er det meste av oljeslangen "usynlig" :thumleft .
Flott vær idag :jada: Så det blir en testrunde til før jeg begynner på den permanente festingen av stripsen.
Frister mer å kjøre idag og bruke litt tid i garasjen når været blir grått.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

Jeg venter på å få montert midtstøtte fra Triumph. Det ser dessverre ut som det kan ta ganske lang tid tid før jeg får den (ulempen med å kjøpe ny modell??). Inntil da har jeg tenkt å bruke depotstøtte for vedlikehold av kjedet så lenge jeg er hjemme, men jeg skulle gjerne hatt en enkel løsning når jeg er på tur også. Ser på youtube at det finnes mange ulike måter å løfte opp bakhjulet på, men alle virker ikke like trygge synes jeg.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få løftet opp bakhjulet på en enkelt og trygg måte når jeg er på tur?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

BC45 skrev: 19 apr 2025, 11:15 Jeg venter på å få montert midtstøtte fra Triumph. Det ser dessverre ut som det kan ta ganske lang tid tid før jeg får den (ulempen med å kjøpe ny modell??). Inntil da har jeg tenkt å bruke depotstøtte for vedlikehold av kjedet så lenge jeg er hjemme, men jeg skulle gjerne hatt en enkel løsning når jeg er på tur også. Ser på youtube at det finnes mange ulike måter å løfte opp bakhjulet på, men alle virker ikke like trygge synes jeg.
Har sett på denne? Noen som har erfaring med noen lignende?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 19 apr 2025, 11:15 Jeg venter på å få montert midtstøtte fra Triumph. Det ser dessverre ut som det kan ta ganske lang tid tid før jeg får den (ulempen med å kjøpe ny modell??). Inntil da har jeg tenkt å bruke depotstøtte for vedlikehold av kjedet så lenge jeg er hjemme, men jeg skulle gjerne hatt en enkel løsning når jeg er på tur også. Ser på youtube at det finnes mange ulike måter å løfte opp bakhjulet på, men alle virker ikke like trygge synes jeg.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få løftet opp bakhjulet på en enkelt og trygg måte når jeg er på tur?
Det går egentlig helt fint å løfte bakhjulet ved å bruke sidestøtta. Men :[-X ! lurt å trene litt på dette først for å si det sånn. Kjenne på sykkelens tyngde, finne balansepunktet, snurre hjulet - for hånd, selvfølgelig! også gi kjede en kjapp dose kjedespray. Må kun gjøres på stødig flatt underlag.

Ellers er det jo helt kurant - og enklere - å spraye indre og nedre kjedegang ved å trille sykkelen framover til hele kjedegangen er blitt smurt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 19 apr 2025, 11:39
Det går egentlig helt fint å løfte bakhjulet ved å bruke sidestøtta. Men :[-X ! lurt å trene litt på dette først for å si det sånn. Kjenne på sykkelens tyngde, finne balansepunktet, snurre hjulet - for hånd, selvfølgelig! også gi kjede en kjapp dose kjedespray. Må kun gjøres på stødig flatt underlag.

Ellers er det jo helt kurant - og enklere - å spraye indre og nedre kjedegang ved å trille sykkelen framover til hele kjedegangen er blitt smurt.
:-k
Etter å ha tenkt meg om så trekker jeg tilbake forslaget om å bruke sidestøtte som hjelp for å løfte bakhjulet.
Kan funke på flere sykler, men på min egen KTM 1290 ville jeg ikke tatt sjansen av forskjellige årsaker. Vekt, kjedegang på støttesida (venstre) og ikke minst den noe klønete sidestøtteplassering.

Derimot vil forslag nr. 2 selvfølgelig funke helt fint.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

OttoL
Innlegg: 71
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av OttoL »

BC45 skrev: 19 apr 2025, 11:27
BC45 skrev: 19 apr 2025, 11:15 Jeg venter på å få montert midtstøtte fra Triumph. Det ser dessverre ut som det kan ta ganske lang tid tid før jeg får den (ulempen med å kjøpe ny modell??). Inntil da har jeg tenkt å bruke depotstøtte for vedlikehold av kjedet så lenge jeg er hjemme, men jeg skulle gjerne hatt en enkel løsning når jeg er på tur også. Ser på youtube at det finnes mange ulike måter å løfte opp bakhjulet på, men alle virker ikke like trygge synes jeg.
Har sett på denne? Noen som har erfaring med noen lignende?
Det finnes mange forskjellige utgaver av dette verktøyet og helt klart ett bra verktøy.

Er du på grustur eller camping tur kan du lage ett slikt kjapt selv, kapp ned ei rognebusk som ser ut som en Y med lang underdel og vipp opp sykkel slik som på video men sett Y'n på svingarm. :D

https://www.youtube.com/watch?v=KjKqcKE1fAA

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 19 apr 2025, 17:14
Er du på grustur eller camping tur kan du lage ett slikt kjapt selv, kapp ned ei rognebusk som ser ut som en Y med lang underdel og vipp opp sykkel slik som på video men sett Y'n på svingarm. :D

https://www.youtube.com/watch?v=KjKqcKE1fAA
Var faktisk i vedskjulet tidligere i dag og tenkte jeg skulle vise fram en slik løsningen, men lot det være... :crazy: .
Men javisst! det er fullt mulig å lage sine egen bakhjulshever av solid tremateriale :-) .
I hvert fall hvis man har tradisjonell svingarm.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

Jeg bestilte jekken på bildet. Det føles litt tryggere med metall enn tre. Den var bare 29 cm lang når den er skrudd helt sammen, så får jo fint plass i toppboksen :D

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1184
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

BC45 skrev: 19 apr 2025, 21:23 Jeg bestilte jekken på bildet. Det føles litt tryggere med metall enn tre. Den var bare 29 cm lang når den er skrudd helt sammen, så får jo fint plass i toppboksen :D
Og så er det jo ikke alle steder det vokser rogn heller.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Kom over denne smarte innretningen ved et tilfeldig nettsøk nå nettopp:
evochain.jpg
Mer info her:
https://evotech-performance.com/collect ... -2017-2020#

Og her:
https://cdn.shopify.com/videos/c/o/v/a9 ... 429ff6.mp4

Hendig liten sak for de som bruker kjedespray :crazy: , ser det ut som :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar