Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Sono Juventino
Innlegg: 17
Registrert: 14 apr 2025, 09:29
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Bosted: Lillestrøm

Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Sono Juventino »

Heisann, folkens

Jeg er en helt fersk MC-fører på 35 år fra Lillestrøm/Rælingen som hadde første kjøretime på klasse A i forrige uke. Mtp prislappen på 2.400 kr for en dobbelt prøvekjøringstime (90 min), så blir det fort dyrt å ta MC-lappen uten en god del privat øvelseskjøring. Pga økonomi vurderer jeg derfor å kjøpe meg en rimeligere sykkel nå for å få nok privat øvelseskjøring til å stå på oppkjøring 17. juni - ganske nøyaktig 2 måneder til - heller enn å skulle spare til en drømmesykkel. Jeg har dessverre mye andre kostnader knyttet til oppussing i år som har tømt sykkelbudsjettet.

Tanken er at man rent kjøreteknisk må gjøre det samme på en A1-sykkel som på en A2 eller A-sykkel uansett, men det er mulig det er en naiv tanke. Dersom jeg ønsker å sette av så lite som 30.000 kr til sykkelkjøp nå, så dukker det opp flest A1-sykler, gjerne slik som Honda CB125F. I tillegg finnes det enkelte A2-sykler på Finn til prislappen slik som en VOGE 300AC som ikke har gått alt for langt...

Spørsmålet er hvor mye jeg vil få igjen for å trene med for eksempelvis en A1-sykkel mtp A-lappen? Drømmen er å skaffe seg en A2-sykkel som Honda GB350S (ca. 69.000 kr) eller Honda CL500, (89.000 kr) men pga økonomi er det urealistisk nå på kort sikt.

Hva ville dere gjort selv? Kjøpt en relativt ny A1-sykkel som har gått kort, eller kjøpt en A2-sykkel som er noe eldre med lengre kjørelengde? Tanken var å bli kjøreteknisk flink på A1-sykkel nå, spare kostnad på færre antall kjøretimer, selge sykkelen med lite verditap til neste sesong, så oppgradere til A2-modell da. :-k
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

DAE
Innlegg: 335
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av DAE »

Cb500/600/ 750?
ER5
Cbr600 eldre type.
Gsx600/750
Utvalget er vel der

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av dypen »

Forsøkte å legge inn dine kriterier med prutningsmonn, den nyeste jeg får opp er denne 2020 VOGE 300AC med km stand 2818

https://www.finn.no/mobility/item/362088194?ci=1
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Sono Juventino
Innlegg: 17
Registrert: 14 apr 2025, 09:29
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Bosted: Lillestrøm

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Sono Juventino »

DAE skrev: 14 apr 2025, 16:01 Cb500/600/ 750?
ER5
Cbr600 eldre type.
Gsx600/750
Utvalget er vel der
Kanskje? Det er jo egentlig det som er spørsmålet mitt. Jeg forsøker å avveie å kjøpe en nyere lettsykkel mot det å kjøpe en litt eldre A2-sykkel som potensielt har noen flere kilometere kjørt. Jeg har funnet noen potensielle sykler, men merker at jeg ikke har nok kunnskap til å vite hva jeg skal vektlegge.

- Honda CB 125F (2017) - 13 900 km - 16 631 kr: https://www.finn.no/mobility/item/400809810
- Honda CB 125F (2017) - 675 km - 23 476 kr: https://www.finn.no/mobility/item/351962676
- Kawasaki ER 5 (2001) - Ikke oppgitt - 24 631 kr: https://www.finn.no/mobility/item/399314483
- VOGE 300AC (2020) - 2 818 km - 29 00 kr: https://www.finn.no/mobility/item/362088194
- Yamaha Fz6 600 (2007) - 59 000 km - 33 00 kr: https://www.finn.no/mobility/item/371569222
- Royal Enfield Himalayan [411cc] (2020) - 18 668 km - 39 000 kr: https://www.finn.no/mobility/item/399221317
- Honda CB 500F (2013) - 50 500 km - 39 000 kr: https://www.finn.no/mobility/item/401769134
- Kawasaki ER 6 N [649 cc] (2011) - 18 940 km - 39 999 kr: https://www.finn.no/mobility/item/402116597
- Husqvarna Svartpilen 401 (2018) - 18 000 km - 40 631 kr: https://www.finn.no/mobility/item/402476038
- Husqvarna Vitpilen 401 (2023) - 8 800 km - 42 000 kr: https://www.finn.no/mobility/item/400059289
- Yamaha Mt-5 (2020) - 17 759 km - 43 631 kr: https://www.finn.no/mobility/item/402879771

Det kan virke som man finner flere gode A2-sykler fra rundt 40.000 kr, så mulig budsjettet bare må justeres dit. Allikevel ser jeg jo at antallet eiere, kjørelengde og årsmodell fort spiller ganske kraftig inn på prisen i dette segmentet. Man ønsker seg jo en så problemfri sykkel som mulig.

Det frister jo litt å kjøpe en brukt Honda 125F som knapt har kjørt Oslo-Trondheim til rundt 25k, kjøre den et år, så antar jeg at verditapet blir relativt lite på en sesong eller to. Innen da burde jeg ha funnet plass i budsjettet til en kulere sykkel. Spørsmålet er om det bare funker med disse lettsyklene i teorien, slik at jeg heller får budsjettere med en litt dyrere sykkel. Neste spørsmål er i så fall hvor mye jeg burde fokusere på alder og kjørelengde på disse syklene? Er det noen av disse alternativene som peker seg ut som "mye sykkel for pengene"?

Takker for all hjelp så langt, så håper jeg dette var oppklarende på hva jeg tenker.
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av AJ »

Sono Juventino skrev: 14 apr 2025, 20:38 Det frister jo litt å kjøpe en brukt Honda 125F som knapt har kjørt Oslo-Trondheim til rundt 25k, kjøre den et år, så antar jeg at verditapet blir relativt lite på en sesong eller to. Innen da burde jeg ha funnet plass i budsjettet til en kulere sykkel. Spørsmålet er om det bare funker med disse lettsyklene i teorien, slik at jeg heller får budsjettere med en litt dyrere sykkel. Neste spørsmål er i så fall hvor mye jeg burde fokusere på alder og kjørelengde på disse syklene? Er det noen av disse alternativene som peker seg ut som "mye sykkel for pengene"?

Takker for all hjelp så langt, så håper jeg dette var oppklarende på hva jeg tenker.
Velkommen her på MCsiden.no @Sono Juventino :vs !

Mitt råd er å slå fra deg en 125 kubikker og heller satse på en 3-4 eller 5 hundre kubikker.
Tror du fort vil angre på kjøp av en 125 kubikker med de (manglende...) kraftresursene disse har...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

DAE
Innlegg: 335
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av DAE »

Så spørs det litt på den kroppslige størrelsen din.
Dei lettsyklene er ofte litt små i str.
Varadero er vel den som er størst sånn sett, Daelim har vel ein som tilsvarer 250 i str

Omdal
Innlegg: 98
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Bosted: Sira. Flekkefjord

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Omdal »

Jeg hadde uten tvil kjøpt en a registrert. Kjøp en japse mc til 20 30 tusen gjerne fra 90 tallet, ser den uskrud og fin ut og gjerne med en voksen eiger, du skal ha uflax om det blir problemer med den. Det kan selvfølgelig sje ting med disse også. Men min erfaring er at dette er ganske problemfritt. Kjøp en mc såm ikke er så populær, det kan gi mye mc for penga. foreksempel Honda deauville. Yamaha fz6. Suzuki sv650. Honda cbr 600 d.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Enig med @AJ
Dropp 125cc når du skal ta lappen på A.
Det blir mye nærmere moped en tung mc.
Selv om jeg forstår poenget med nyere brukt, så tror jeg ikke en en mc med lite motor og lav vekt blir så god prepping for A-lappen.
Som @Omdal er inne på så kan du få en ok eldre større sykkel om du styrer unna de mest populære klassikerene. Mye bra fra de store japanske merkene, men som kanskje aldri nådde toppen av salgslistene. Men som likevel ble produsert i årevis og hadde lite feil, deletilgangen er ofte heller ikke så aller verst.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 425
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av hansiver »

Min erfaring fra Norge og rimeligere eldre sykler er god, min første sykkel en godt brukt Honda cbr 600 f med nærmere 90 k på telleren. Den gjorde jobben og jeg solgte den senere den sesongen for omtrent det samme jeg ga for den. Japansk med høy kilometer er i mine øyne trygt. Så kjøp en A sykkel først som sist
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

kaLARSnikov
Innlegg: 366
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av kaLARSnikov »

Enig med flere andre her, heller en gammel A-sykkel enn enn nyere A1/A2.

Var i nesten akkurat samme situasjon som deg da jeg kjørte opp. Halvannen måned til oppkjøring og følte jeg sårt trengte en del egentrening, spesielt i kjøregård. Hadde sykkel, men den var høyst uegnet for nettopp kjøregården. Så jeg stakk og handlet en gammel Suzuki SV650. Fantastiske sykler ift. prisen. Grisegøy å kjøre, kjent for å være svært driftssikker. Det er også en sykkel som du ikke nødvendigvis blir lei av i løpet av den første måneden.

Ligger i skrivende stund to på Finn i prisklasse 20-30k.

Online
Brukeravatar
Sono Juventino
Innlegg: 17
Registrert: 14 apr 2025, 09:29
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Bosted: Lillestrøm

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Sono Juventino »

kaLARSnikov skrev: 15 apr 2025, 08:59 Enig med flere andre her, heller en gammel A-sykkel enn enn nyere A1/A2.

Var i nesten akkurat samme situasjon som deg da jeg kjørte opp. Halvannen måned til oppkjøring og følte jeg sårt trengte en del egentrening, spesielt i kjøregård. Hadde sykkel, men den var høyst uegnet for nettopp kjøregården. Så jeg stakk og handlet en gammel Suzuki SV650. (...)
Takk for velkomsten, folkens. Godt å høre at flere har vært i samme situasjon/tenkt i samme baner. Da dropper jeg tankeeksperimentet med A1-sykkel for godt. Konsensus er at det blir for smått, så da hører jeg på det.

Det kan virke på meg som de fleste anbefaler A-sykkel. Antar det kanskje handler litt om at A2-sykler slik som Husqvarna Svartpilen 401 strupes til 42 hk, mens en sykkel som nevnte Suzuki SV650 stiller med 69 hk. I prosent blir det jo endel forskjell, og jeg antar det er det man kjenner over tid når man sammenligner.

Spørsmålet på litt lengre sikt er jo da om en sykkel som Honda CL500 faktisk er noen drømmesykkel for meg, eller om det vil føles ut som en stor nedtur å nedgradere. Jeg er ikke spesielt opptatt av fart, men har lyst til å utforske deler av Norge litt på motorsykkel de kommende årene. Jeg har hørt mye skryt om denne scrambler-style sykkelen, og så for meg å kruse litt på grusveier i fjellet og oppleve vest-norge. Jeg trenger neppe noen full off-roader for å gjøre dette, men antar ikke alle sykler heller er helt egnet.

Jeg har fått samlet sammen en liten liste med sykler jeg skal titte nærmere på, men dere har gitt meg noe å tenke på:
- https://www.finn.no/sharedfavoritelist/zdqNZJZXNqND
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Gammelsmurfen »

En Honda Transalp XL650V eller 700"n er nesten uslitelige. Også velegnet til grus og ymse vei. Har selv hatt en XL650V, ingen fartsmaskin, men er en skikkelig fjellgeit som klatrer Trollstigen uten mye giring.
Enkel og solid konstruksjon med V-Twin motor.
Selv om den var 18 år da jeg kjøpte den i 2019 så brukte den ikke en dråpe olje.

Norsense
Innlegg: 128
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Bosted: Arendal

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av Norsense »

Jeg ville ikke utelukket en A2 sykkel bare for det den er A2. Er ofte lettere å omsette en A2 registrert sykkel, og mange av de går helt greit. Så er det jo slik at den første sykkelen sjelden er den siste... Lykke til med jakten!

DAE
Innlegg: 335
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av DAE »

https://www.finn.no/361044031

Her har du sykkel i mange år, starter tilogmed om speedometeret slutter å virke..

TheMaltake
Innlegg: 24
Registrert: 11 jun 2023, 15:59
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
Bosted: Drammen

Re: Anbefalt budsjettsykkel til under 30.000 (A1, A2, A?)

Legg inn av TheMaltake »

Hva er dette du trenger trening på i forhold til å ta lappen. Om du sitter i samme sko som meg i fjord. Så var kjøregården den som trenger mye tid i. Da er en "lett" sykkel veldig greit å skaffe, bør være en 500ccm eller større. Alt annet blir fort for lett og da føles kjøreskole sykkelen veldig vanskelig plusselig på førerprøva (naked bike er som regle veldig greie å bruke) Store sykkler blir være å øve med iforhold til øvelsene. Anbefaler ABS. Da slepper du å tenke på å låse hjula ved hard bremsing.

Uansett. Du kommer til å bytte sykkel veldig snart etter lappen. Jeg vil bok ha godt for en kawasaki ER-6, disse er lettkjørt og er jo de syklene akjøreskolene brukt mye av for noen år siden. Og tror de er lette å selge seinere. Da mange vil ha dem som første gangs sykkel og mange av dem har ABS også :)

Svar