Jeg er en helt fersk MC-fører på 35 år fra Lillestrøm/Rælingen som hadde første kjøretime på klasse A i forrige uke. Mtp prislappen på 2.400 kr for en dobbelt prøvekjøringstime (90 min), så blir det fort dyrt å ta MC-lappen uten en god del privat øvelseskjøring. Pga økonomi vurderer jeg derfor å kjøpe meg en rimeligere sykkel nå for å få nok privat øvelseskjøring til å stå på oppkjøring 17. juni - ganske nøyaktig 2 måneder til - heller enn å skulle spare til en drømmesykkel. Jeg har dessverre mye andre kostnader knyttet til oppussing i år som har tømt sykkelbudsjettet.
Tanken er at man rent kjøreteknisk må gjøre det samme på en A1-sykkel som på en A2 eller A-sykkel uansett, men det er mulig det er en naiv tanke. Dersom jeg ønsker å sette av så lite som 30.000 kr til sykkelkjøp nå, så dukker det opp flest A1-sykler, gjerne slik som Honda CB125F. I tillegg finnes det enkelte A2-sykler på Finn til prislappen slik som en VOGE 300AC som ikke har gått alt for langt...
Spørsmålet er hvor mye jeg vil få igjen for å trene med for eksempelvis en A1-sykkel mtp A-lappen? Drømmen er å skaffe seg en A2-sykkel som Honda GB350S (ca. 69.000 kr) eller Honda CL500, (89.000 kr) men pga økonomi er det urealistisk nå på kort sikt.
Hva ville dere gjort selv? Kjøpt en relativt ny A1-sykkel som har gått kort, eller kjøpt en A2-sykkel som er noe eldre med lengre kjørelengde? Tanken var å bli kjøreteknisk flink på A1-sykkel nå, spare kostnad på færre antall kjøretimer, selge sykkelen med lite verditap til neste sesong, så oppgradere til A2-modell da.