Og med det så er det vel uunngåelig med noen "alderdomstegn"...

Det som har skjedd der at oljetemperaturvisningen har gått "bananas" og viser høyre temperatur normalt. Samtidig som temperaturen fluktuerer - dvs. faller og stiger etter eget forgodtbefinnende - fra eksempelvis 85 til 92 med en topp på 100 og raskt stigende herfra ved stans og tomgangskjøring.
Altså helt i ulage og 10 - 15 og opp til 20 grader over det som er normalt med de vårtemperaturene vi har nå om dagen.
Samtidig viser kjølevæskemåleren samme verdi som den alltid har gjort, langsomt stigende opp til fire segmenter og å holde seg der. Akkurat som sykkelen har gjort fra den var ny. Mao. stabil temperatur. Motor og varmen fra eksosanlegget kjennes også normalt ut slik dxet alltid har gjort.
Ingen lukt av brent olje eller svart/blå eksos. Heller ingen feilmeldinger av noe, som f.eks. "General failure", tent motorlampe, varsling om høy oljetemperatur, lavt oljetrykk o.l.
Forøvrig oljenivå og fargen/konsistens på oljen som normalt.
Lot sykkelen kjøle seg ned noen timer etter at jeg oppdaget dette i går, for deretter å slå på tenninga. Da viste oljetemp.måleren fra 54 til 63 (flukuert) med kald motor, mens ambient(utetemperatur)måleren viste reell temperatur i lufta.
Samme i dag tidlig:
Dette er vel et tydelig tegn på at sensoren er defekt, vil jeg tro?
Så er spørsmålene:
Noen andre som har opplevd det samme på KTM eller andre sykler?
Og... hvilke andre sykler der ute har slike oljetemp.målere? KTM syklene min er de eneste jeg har hatt med slik måler.
Ingen av Guzzi'ene, Yamaha TDM 900 eller Triumph Tiger.
Virker litt "smør på flesk" med både kjølevæskemåler og oljetemp.måler... Noen tanker om dette?
På KTM'en er oljetemperaturvisningen valgbart, dvs. kan legges til i favorittvalgmenyen eller la være. Så altså ingen kritisk funksjon man ikke kan velge bort.
Så jeg kommer mest sannsynlig til å kutte ut visningen i favrittoversikten og forholde med kun til kjølevæskemåleren, som ikke kan velges bort Altså det jeg vil kalle en kritisk funksjon.
Så får man bare se om oljetemperatursensoren gir signaler til ECU og instrumentpanelet om kritiske tilstander pga. av høy temperatur...
Er det andre ting jeg bør tenke på, som f.eks. termostat som styrer oljetemperaturen eller annet.
KTM verksted er for øvrig orientert om tilfellet og jeg forventer svar derfra i løpet av uka.