Sono Juventino skrev: 27 apr 2025, 22:44
En ting er jo rullemotstand på kort sikt, men varighet er jo også viktig. Tok en liten runde med ChatGPT 4.5 som jeg fikk til å oppsummere til følgende.
Den største forskjellen er at kjedespray til MC er laget spesielt for å sitte godt fast på motorsykkelkjeder, selv når du kjører fort eller kjedet utsettes for skitt og vann. Vanlig olje vil lett kastes av kjedet og samle opp smuss, og gir dermed ikke like god beskyttelse eller holdbarhet. Kort sagt: kjedespray varer lenger, beskytter bedre og gir mindre søl enn vanlig olje. Vanlig olje fungerer kun som nødløsning hvis du ikke har noe annet tilgjengelig.
Dette med varighet var min hovedhypotese på forhånd, men det er jo klart det også er viktig å ikke tiltrekke seg møkk.
Jeg er både enig og uenig med ChatGPT, kan jeg vel si.
At olje kastes av kjedet er nærmest uunngåelig, men kan naturligvis reduseres til et minimum. Kjedet trenger strengt tatt en langt mindre mengde oljepåføring enn mange tror.
Også er det slik at man må anta at kjedeoljer, som bla. sagkjedeoljer og de oljene som kjedesmørerprodusenter leverer, evt. anbefaler har tilsatt additiver som gir best mulig vedheft og samtidig gir god smøring.
Og for egen del er jeg rimelig sikker på at jevn oljesmøring under kjøring er både lyddempendene, uten at dette betyr så mye, og gir mindre rullemotstand som igjen kan bidra til lavere drivstoffforbruk.
Derfor har jeg valgt løsningen med automatisk kjedesmører fordi jeg har tro på at metall mot metall under kjøring har godt av eller aller helst har
behov for jevn tilførsel av olje ("oljebad") under kjøring.
Også er det selvfølgelig behagelig å slippe å huske på å spraye kjedet jevnlig.
Ang. dette med at olje tiltrekker seg og samler skitt, særlig rundt framdrevet, er en utfordring, som løses ved jevnlig ved spyling tett mot dette drevet med hageslangetrykk,
ikke høytrykk

!