Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 21 apr 2025, 15:44 Kom over denne smarte innretningen ved et tilfeldig nettsøk nå nettopp:

evochain.jpg

Mer info her:
https://evotech-performance.com/collect ... -2017-2020#

Og her:
https://cdn.shopify.com/videos/c/o/v/a9 ... 429ff6.mp4

Hendig liten sak for de som bruker kjedespray :crazy: , ser det ut som :prf .
Har en slik, riktignok ikke samme merke men funker bra :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 21 apr 2025, 15:44 Kom over denne smarte innretningen ved et tilfeldig nettsøk nå nettopp:

evochain.jpg

Mer info her:
https://evotech-performance.com/collect ... -2017-2020#

Og her:
https://cdn.shopify.com/videos/c/o/v/a9 ... 429ff6.mp4

Hendig liten sak for de som bruker kjedespray :crazy: , ser det ut som :prf .
Den ser genial ut. Ser ut som den fordeler oljen utover kjedet veldig bra, og samtidig gjør den smørejobben veldig enkel og uten så mye gris :D Fikk lyst til å teste, så jeg bestilte en.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 21 apr 2025, 15:44 Kom over denne smarte innretningen ved et tilfeldig nettsøk nå nettopp:

evochain.jpg

Mer info her:
https://evotech-performance.com/collect ... -2017-2020#

Og her:
https://cdn.shopify.com/videos/c/o/v/a9 ... 429ff6.mp4

Hendig liten sak for de som bruker kjedespray :crazy: , ser det ut som :prf .
En slik kan jeg lett 3D printe og den koster meg neppe mer enn 3 kr. I materiale :)

Kan prøve å 3D tegne en slik, så kan jeg sende den til en av dere (mot frakt) for trsting hvis det er interesse for det. Altså som en litt morsom greie :) Hvus det er av interesse...?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev: 14 apr 2025, 10:32
Ser ut til at dysa er godt festet og fortsatt på plass slik vi monterte den. Så da er det bare å få på plass resten av festepunktene på baksiden av svingarmen og vekk med stripsene så er det meste av oljeslangen "usynlig" :thumleft .
Flott vær idag :jada: Så det blir en testrunde til før jeg begynner på den permanente festingen av stripsen.
Frister mer å kjøre idag og bruke litt tid i garasjen når været blir grått.
Nå... hvordan går det med ferdigmonteringen av Tutorosmøregreia @Solo-rider :crazy: ?

Er jo spent på det endelig resultatet, så klart :-) !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Forslag til uformelt eksperiment - kjedespary vs. olje

Legg inn av AJ »

Forslag til et uformelt empirisk lite eksperiment for de som kan være interessert i dette der ute;
hva med å sjekke rullemotstanden - eller rullevilligheten, om man vil ;) - i drivlinja med bruk av kjedespray kontra ren olje?

Spray kjedet med kjedespray og kjør noen mil og sett så sykkel på midtstøtte, evt. depotstøtta og sjekk hvor lett bakhjulet snurrer.,

Gjør så det samme etter å ha reingjort drivlinja skikkelig og smør kjedet med olje og tilsvarende kjørelengde og sjekk så bakhjulsnurringen.

Noen forskjell?

Spennende om noen er interessert i å prøve.

Bakgrunnen for å få noen til å prøve dette er naturligvis for å se om det registreres noen forskjell på bruk av kjedespray og olje.
Har ingen aning om noen MC-magasiner eller andre har gjort noe lignende før, så derfor kunne det vare interessant å få MCsiden brukere med å et slikt uformelt (forsknings)ekspirment.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Sono Juventino
Innlegg: 17
Registrert: 14 apr 2025, 09:29
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Sono Juventino »

En ting er jo rullemotstand på kort sikt, men varighet er jo også viktig. Tok en liten runde med ChatGPT 4.5 som jeg fikk til å oppsummere til følgende.
Den største forskjellen er at kjedespray til MC er laget spesielt for å sitte godt fast på motorsykkelkjeder, selv når du kjører fort eller kjedet utsettes for skitt og vann. Vanlig olje vil lett kastes av kjedet og samle opp smuss, og gir dermed ikke like god beskyttelse eller holdbarhet. Kort sagt: kjedespray varer lenger, beskytter bedre og gir mindre søl enn vanlig olje. Vanlig olje fungerer kun som nødløsning hvis du ikke har noe annet tilgjengelig.
Dette med varighet var min hovedhypotese på forhånd, men det er jo klart det også er viktig å ikke tiltrekke seg møkk. :twothumbs:
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sono Juventino skrev: 27 apr 2025, 22:44 En ting er jo rullemotstand på kort sikt, men varighet er jo også viktig. Tok en liten runde med ChatGPT 4.5 som jeg fikk til å oppsummere til følgende.
Den største forskjellen er at kjedespray til MC er laget spesielt for å sitte godt fast på motorsykkelkjeder, selv når du kjører fort eller kjedet utsettes for skitt og vann. Vanlig olje vil lett kastes av kjedet og samle opp smuss, og gir dermed ikke like god beskyttelse eller holdbarhet. Kort sagt: kjedespray varer lenger, beskytter bedre og gir mindre søl enn vanlig olje. Vanlig olje fungerer kun som nødløsning hvis du ikke har noe annet tilgjengelig.
Dette med varighet var min hovedhypotese på forhånd, men det er jo klart det også er viktig å ikke tiltrekke seg møkk. :twothumbs:
Jeg er både enig og uenig med ChatGPT, kan jeg vel si.
At olje kastes av kjedet er nærmest uunngåelig, men kan naturligvis reduseres til et minimum. Kjedet trenger strengt tatt en langt mindre mengde oljepåføring enn mange tror.
Også er det slik at man må anta at kjedeoljer, som bla. sagkjedeoljer og de oljene som kjedesmørerprodusenter leverer, evt. anbefaler har tilsatt additiver som gir best mulig vedheft og samtidig gir god smøring.
Og for egen del er jeg rimelig sikker på at jevn oljesmøring under kjøring er både lyddempendene, uten at dette betyr så mye, og gir mindre rullemotstand som igjen kan bidra til lavere drivstoffforbruk.

Derfor har jeg valgt løsningen med automatisk kjedesmører fordi jeg har tro på at metall mot metall under kjøring har godt av eller aller helst har behov for jevn tilførsel av olje ("oljebad") under kjøring.

Også er det selvfølgelig behagelig å slippe å huske på å spraye kjedet jevnlig.

Ang. dette med at olje tiltrekker seg og samler skitt, særlig rundt framdrevet, er en utfordring, som løses ved jevnlig ved spyling tett mot dette drevet med hageslangetrykk, ikke høytrykk :[-X !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1184
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg er veldig fornøyd med min Scottoiler, og har inntrykk av at jeg slipper å justere kjedet sjeldnere enn jeg måtte på Kawaen.

Et alternativ er jo å skaffe seg en sykkel med kardangdrift. For eksempel en... Moto Guzzi?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 28 apr 2025, 09:48 Jeg er veldig fornøyd med min Scottoiler, og har inntrykk av at jeg slipper å justere kjedet sjeldnere enn jeg måtte på Kawaen.

Et alternativ er jo å skaffe seg en sykkel med kardangdrift. For eksempel en... Moto Guzzi?
Samme erfaring her, knapt kjedejustering i det hele tatt med Tutoro :prf .

Og til det du nevner til slutt i innlegget; ja takk, begge deler :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

OttoL
Innlegg: 71
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av OttoL »

Domino skrev: 28 apr 2025, 09:48 Jeg er veldig fornøyd med min Scottoiler, og har inntrykk av at jeg slipper å justere kjedet sjeldnere enn jeg måtte på Kawaen.

Et alternativ er jo å skaffe seg en sykkel med kardangdrift. For eksempel en... Moto Guzzi?
Og hvor mener du\dere sammenhengen er her, (fast oljesmøring = justere\stramme kjede mindre). :-k :mc_p:

jeg justerer kjede på 500´n 1 eller to ganger i sesongen (4\6K Km) med vanlig vedlikehold, (vask og smoring etter 80\100 mil)
snart 20K på dette kjede og går ut denne sesongen og.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 28 apr 2025, 15:51
Domino skrev: 28 apr 2025, 09:48 Jeg er veldig fornøyd med min Scottoiler, og har inntrykk av at jeg slipper å justere kjedet sjeldnere enn jeg måtte på Kawaen.

Et alternativ er jo å skaffe seg en sykkel med kardangdrift. For eksempel en... Moto Guzzi?
Og hvor mener du\dere sammenhengen er her, (fast oljesmøring = justere\stramme kjede mindre). :-k :mc_p:

jeg justerer kjede på 500´n 1 eller to ganger i sesongen (4\6K Km) med vanlig vedlikehold, (vask og smoring etter 80\100 mil)
snart 20K på dette kjede og går ut denne sesongen og.
Min hypotese er at oljesmøring hele tiden når metall mot metall kjøres under varierende og krevende forhold slik det forholder seg på moderne motorsykler så fører dette til mindre slitasje mellom metallflatene og mindre risiko for O-ring brudd og tap i tillegg til minimert risiko for å få låste kjedeledd eller ledd med treg bevegelighet.
Faktorer som samlet bidrar til langsommere og jevnere slitasje, forlenget levetid og redusert behov for kjedejustering.

Justeres kjedet for ofte kan det være en utfordring også at hjuljusteringen fort kan få bli såpass feil at dette dermed bidrar med ekstra kjedeslitasje.
Derfor bruker jeg alltid en laser fra tyske Profi C.A.T. (Chain Alignment Tool ) for å få justeringen helt på streken.
Disse justeringsmerkene på hver side av hjulet er ikke alltid til å stole på, er min erfaring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

OttoL
Innlegg: 71
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 28 apr 2025, 16:54
OttoL skrev: 28 apr 2025, 15:51
Domino skrev: 28 apr 2025, 09:48 Jeg er veldig fornøyd med min Scottoiler, og har inntrykk av at jeg slipper å justere kjedet sjeldnere enn jeg måtte på Kawaen.

Et alternativ er jo å skaffe seg en sykkel med kardangdrift. For eksempel en... Moto Guzzi?
Og hvor mener du\dere sammenhengen er her, (fast oljesmøring = justere\stramme kjede mindre). :-k :mc_p:

jeg justerer kjede på 500´n 1 eller to ganger i sesongen (4\6K Km) med vanlig vedlikehold, (vask og smoring etter 80\100 mil)
snart 20K på dette kjede og går ut denne sesongen og.
Min hypotese er at oljesmøring hele tiden når metall mot metall kjøres under varierende og krevende forhold slik det forholder seg på moderne motorsykler så fører dette til mindre slitasje mellom metallflatene og mindre risiko for O-ring brudd og tap i tillegg til minimert risiko for å få låste kjedeledd eller ledd med treg bevegelighet.
Faktorer som samlet bidrar til langsommere og jevnere slitasje, forlenget levetid og redusert behov for kjedejustering.

Justeres kjedet for ofte kan det være en utfordring også at hjuljusteringen fort kan få bli såpass feil at dette dermed bidrar med ekstra kjedeslitasje.
Derfor bruker jeg alltid en laser fra tyske Profi C.A.T. (Chain Alignment Tool ) for å få justeringen helt på streken.
Disse justeringsmerkene på hver side av hjulet er ikke alltid til å stole på, er min erfaring...
Jeg tenker att alt dette oppnår vi jo med vanlig vedlikehold (vask og wet\dry lube sray ved 8\100mil kjørt) å så unngår vi extra nedgrising av felg \ eiker osv. (For det er vel ingen tvil om at fast oljesmøring gjør i forhold til vanlig vedlikehold).
I min bok havner denne tingen (fast oljesmører) i *Kjekt å ha* men unødvendig.

Justere kjedet riktig er jo rimelig enkelt uten noe som helst *gadget* vil jeg påstå, framdrev er jo ett fast punkt så er det bare og sikte seg inn slik at bakdrevtenner ligger i senter av kjede etter som du strammer på strammepunkt helt uavhengig av justeringsmerker på Mc`n.
Profi C.A.T. (Chain Alignment Tool ) eller lignende går vel i Kjekt og ha den og.

PS.
Dette er ikke ett angrep på dere som har fast oljesmøring eller noe slikt. :biker:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 28 apr 2025, 20:14
PS.
Dette er ikke ett angrep på dere som har fast oljesmøring eller noe slikt. :biker:
Dine meninger - uten egne erfaringer...
Helt greit det selvfølgelig :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

OttoL
Innlegg: 71
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 28 apr 2025, 20:18
OttoL skrev: 28 apr 2025, 20:14
PS.
Dette er ikke ett angrep på dere som har fast oljesmøring eller noe slikt. :biker:
Dine meninger - uten egne erfaringer...
Helt greit det selvfølgelig :-) .
Har skrudd og mekka på Mc\bil i 40 ish år , så helt uten erfaring er jeg vel ikke. :jada:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 28 apr 2025, 20:37
AJ skrev: 28 apr 2025, 20:18
OttoL skrev: 28 apr 2025, 20:14
PS.
Dette er ikke ett angrep på dere som har fast oljesmøring eller noe slikt. :biker:
Dine meninger - uten egne erfaringer...
Helt greit det selvfølgelig :-) .
Har skrudd og mekka på Mc\bil i 40 ish år , så helt uten erfaring er jeg vel ikke. :jada:
Ok, det er respektabelt og det tror jeg deg på.
Men automatiske oljesmørere og deres potensielle positive effekter synes kanskje å være et ukjent farvann... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar