kaLARSnikov skrev: 02 mai 2025, 10:04
Når det er sagt så har jeg ikke inntrykk av at det er særlig utbredt med MC-ulykker her til lands som skyldes at en bilist ikke har sett en motorsyklist. Av de relativt få ulykkene hvor en MC i det hele tatt treffer et annet kjøretøy så syns jeg det som oftest er MC'en som har havnet på feil side av veien.
Kanskje det, men siden sammenstøt mellom bil-MC som regel alltid har verst utfall for motorsyklisten, så mener jeg at konsekvens-utfallet bør føre til at uaktsomhet fra bilførere som forårsaker at helt usyldige og lovlydige MC-førere dør bør straffes hardere. I farten husker jeg to "uhell" det MC-førere ble drept fordi en bilfører svingte inn foran dem uten å se seg for, og bilistene fikk veldig beskjeden straff.
_ _ _ _
Jeg vet ikke hvor godt kjent de årlige rapportene om årsaksforhold til (døds*)ulykker på veiene i Norge er her på forumet?
Vegvesenet (og UP) publiserer slike, og en lenke til noen av dem er her: <
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... ykker-uag/>
Konklusjonene til disse ser ut til å være mindre kjent enn de burde være, siden "forebyggende tiltak" ser ut til å konsentreres om fartskontroller og teknisk kontroll av kjøretøyer. Ingen av disse er rangert som de hyppigste årsakene til dødsulykker, men fokus på disse er de eneste tiltakene som har økonomisk betydning for kontrollinstansene. En tilfeldighet?
Av rangerte årsaker går det klart frem at den viktigste medvirkende årsaken ved trafikantene er førerfeil (ca 50%), mens (for) høy fart har ligget langt lavere, på ca 1/3. Deretter følger ruskjøring (ca 20 %), tretthet (ca 15 %) og sykdom/"selv-valgt" også på ca 20 %. Her ligger summen over 100 % siden flere faktorer kan ha medvirket. Min private vurdering av disse grupperingene er litt annerledes; jeg mener at det er førerfeil å kjøre dersom man er for trett, eller påvirket av rusmidler. Med en slik gruppering vil førerfeil-gruppen være den desidert største årsaken til dødsulykker i trafikken.
Hva angår forhold ved kjøretøyene, veien og veimiljøet, så er de siste to gruppene sammen langt større (ca 50 %) enn tekniske feil ved kjøretøyene (ca 25 %). Så skal antall dødsulykker ned, så viser statistikken at det vil være mer å hente ved å utbedre veiene, og å bedre vedlikeholdet av dem, enn å skylde på eieren av kjøretøyet.
* (døds*)ulykker, siden kun de blir etterforsket i detalj. Noe ikke er optimalt, siden utallet 'død' kontra livsvarig funksjonstap/pleiepasient ofte er helt tilfeldig.