Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er min erfaring med Michelin selv, og en tidligere kollega som klagde på at sykkelen var tung å dra gjennom svingene. Han gikk til Roadtec01 etter min anbefaling og kjører på det enda.
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.
Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.
Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Tjaaaa...tror det var slutt på en 700mil hvilket er litt under snittet på 800mil.har brukt opp 5 sett hjul på ca 40000km det 6 paret (road6)er nå på 200mil og ser ikke så ille ut ennå.alt på cbr1000f-88.FredrikE24 skrev: 18 mai 2024, 18:10 Det er min erfaring med Michelin selv, og en tidligere kollega som klagde på at sykkelen var tung å dra gjennom svingene. Han gikk til Roadtec01 etter min anbefaling og kjører på det enda.
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.
Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?
De andre syklene er ikke direkte sammenlignbare.
Sist redigert av mekkern den 18 mai 2024, 18:24, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg jadde Angel GT på begge S1000R'ene jeg hadde. Jeg kjlrte dem jo aldri helt til stria, men jeg fikk rundt 8-10.000 km. Ut av dem. Men byttet dem uansett hvert år. Liker å starte sesongen med ferske dekk.FredrikE24 skrev: 18 mai 2024, 18:10 Det er min erfaring med Michelin selv, og en tidligere kollega som klagde på at sykkelen var tung å dra gjennom svingene. Han gikk til Roadtec01 etter min anbefaling og kjører på det enda.
Jeg har vurdert å prøve Pirelli Angel GT2 selv, men har valgt det trygge og kjente som jeg er fornøyd med gang etter gang.
Hvor langt kom du på et sett Angel GT2?
-
OnlineSveinHa
- Innlegg: 706
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hadde en liten koseprat med Sheriffen heromdagen og innimellom nevnte han at jeg burde skifte bakdekk fordi det er helt blankt i midten. Joda, det står på planen for skifting muligens denne sesongen, men noen få cm midt på er blanke selv om dekket er nytt men det ville han ikke høre på... Hvordan kan det ha seg? At dekket mitt ikke er lovlig for kjøring på vei?
Lignende dekk:
Lignende dekk:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 369
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er vel ingen konkret lov som sier at det må være mønster på hele dekket. Det nærmeste jeg klarer å finne av relevant regelverk er i § 1-4 i Forskrift om bruk av kjøretøy:SveinHa skrev: 05 jun 2024, 11:36 Hadde en liten koseprat med Sheriffen heromdagen og innimellom nevnte han at jeg burde skifte bakdekk fordi det er helt blankt i midten. Joda, det står på planen for skifting muligens denne sesongen, men noen få cm midt på er blanke selv om dekket er nytt men det ville han ikke høre på... Hvordan kan det ha seg? At dekket mitt ikke er lovlig for kjøring på vei?
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... /kap1#kap1Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39784
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
"Sheriffen" tar feil og tenker sjablongmessig. Null mønster = blankslitt = ulovlig...
Tror nok dekkprodusenten vet bedre en lovens lange...
Og ikke minst de myndighetene her i landet som godkjenner slike dekk til gatesykler.
Du kunne jo vist ham TWI sliteindikatorpunktene slik at vedk. ved selvsyn ville kunne se at dekket langt fra var blankslitt
.
Tror nok dekkprodusenten vet bedre en lovens lange...

Og ikke minst de myndighetene her i landet som godkjenner slike dekk til gatesykler.
Du kunne jo vist ham TWI sliteindikatorpunktene slik at vedk. ved selvsyn ville kunne se at dekket langt fra var blankslitt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineSveinHa
- Innlegg: 706
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, jeg tenker dette er helt ok men en vet aldri med "Lovens Lange Tarm...". En liten vannplaning bak er noe heeeeelt annet enn framme og framme er der jo rikelig mønster over alt...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39784
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Sporingen viste i går kveld at Mitasdekkene jeg bestilte for et par-tre uker siden nå er levert på oppgitt adresse.
Og i dag fikk jeg en bekreftelse fra @MrPitlane at de er på plass
.
Så da blir det dekkbytte i løpet av sesongen.
Men når vet jeg ikke enda siden Mitas'ene som er på nå fortsatt har mye å gå på. Mye "fet" gummi som skal bort før slitemerkene går i et med dekkmønsteret
:
Og i dag fikk jeg en bekreftelse fra @MrPitlane at de er på plass

Så da blir det dekkbytte i løpet av sesongen.
Men når vet jeg ikke enda siden Mitas'ene som er på nå fortsatt har mye å gå på. Mye "fet" gummi som skal bort før slitemerkene går i et med dekkmønsteret

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Continental TrailAttack3 vant 90/10 dekktest på GS13 i Ride


2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39784
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da har jeg kjørt noen hundre km. med Maxxis Promax og er strålende fornøyd så langt.
Disse er for øvrig merkbart bedre på grusveier enn Dunlopdekkene syklene ble levert med.
Så får vi se hvor god slitestyrke Maxxisdekkene har...
Disse er for øvrig merkbart bedre på grusveier enn Dunlopdekkene syklene ble levert med.
Så får vi se hvor god slitestyrke Maxxisdekkene har...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Veldig fornøyd med dem på FTR`n også-raskt varme og gir godt grep selv med litt bøss på asfalten.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39784
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lurer alltid på hvorfor ikke dekk fra Avon, Mitas, Maxxis, Shinko og flere ikke er med i slike tester...
.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg tenker at grunnen er at det tar lenger tid og dermed koster mer og teste, samt at det kanskje også kan ha med at enkelte merker ikke gir bort dekk for testing etc. når man må velge ut et viss antall dekk for test så tar dem naturligvis dem som er mest populære vil jeg tro.
Det med å sammenligne dekk for oss vanlige brukere er nærmest umulig tror jeg. Man kjøper nye dekk som åpenbart er bedre enn de gamle flatkjørte dekkene. Man husker neppe hvordan de forrige dekkene føltes som helt nye for ett år siden.
Man kjlrer nok heller ikke på nøyaktig samme sted med samme værforhold og samme underlag etc.
Så sant man ikke kjører feks. Fem identiske sykler med fem forskjellige helt nye dekk på samme underlag rett etter hverandre så blir det nok mye synsing og meninger der ute tror jeg.
Min tilnærming til dette er at så lenge jeg går for et dekk av kjent merke så blir det nok bra uansett. Vertfall til vanlig bruk. De færreste av oss presser nok dekkene til det ytterste uansett.
Det med å sammenligne dekk for oss vanlige brukere er nærmest umulig tror jeg. Man kjøper nye dekk som åpenbart er bedre enn de gamle flatkjørte dekkene. Man husker neppe hvordan de forrige dekkene føltes som helt nye for ett år siden.
Man kjlrer nok heller ikke på nøyaktig samme sted med samme værforhold og samme underlag etc.
Så sant man ikke kjører feks. Fem identiske sykler med fem forskjellige helt nye dekk på samme underlag rett etter hverandre så blir det nok mye synsing og meninger der ute tror jeg.
Min tilnærming til dette er at så lenge jeg går for et dekk av kjent merke så blir det nok bra uansett. Vertfall til vanlig bruk. De færreste av oss presser nok dekkene til det ytterste uansett.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mener sett tester med Avon og Maxxis og da har de ikke kommet så bra ut. Shinko er en del brukt for dual sport/offroad men da ofte fordi "mye for penga". Så hovedgrunnen er vel at de tar med dekk fra de fabrikantene som har best dekk. Men Mitas fortjener kanskje snart å bli med i det gode selskap, de er veldig populære offroad (sverger til Mitas på enduro) men gatedekkene begynner å bli bra også. Minner litt omutviklingen for Continental MC dekk, var ikke så bra i starten men nå vinner de testerAJ skrev: 23 jun 2024, 20:51 Lurer alltid på hvorfor ikke dekk fra Avon, Mitas, Maxxis, Shinko og flere ikke er med i slike tester....

Ellers enig med Bjerknez, nesten umulig for menigmann å kunne utføre sammenligningstest. Og for å være ærlig, om noen her på forumet mener noe om et dekk så aner ikke jeg hvordan vedkommende kjører, mistenker de fleste kjører såpass fornuftig at aldri i nærheten av å teste grensene uansett. Så tror tross alt Mottorrad sine tester er det nærmeste en objektiv (og vitenskapelig) test man kommer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hvis man leser det som står på testen i bildet så underbygger jo det bare det jeg mener. To testere hadde forskjellige meninger om det samme dekket. Derfor synes jeg slike dekktester blir litt hit and miss egentlig.
Hva andre mener om et sett med dekk er derfor ikke veldig utslagsgivende for min del. jeg tror man blir vant til det dekket man har uansett type.
Hva andre mener om et sett med dekk er derfor ikke veldig utslagsgivende for min del. jeg tror man blir vant til det dekket man har uansett type.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Får ta selvkritikk her, dette er Ride ikke Motorrad som jeg sier over, Motorrad er mer vitenskapelig.Bjerknez skrev: 24 jun 2024, 10:47To testere hadde forskjellige meninger om det samme dekket. Derfor synes jeg slike dekktester blir litt hit and miss egentlig.
Dekk er vanskelig, ikke uten grunn at dette som diskuteres kanskje mest, er helt klart en subjektiv del også, viktig at man føler seg komfortabel med dekket da kjører man mer avslappet og med selvtillit og da også sikrere (så lenge ikke FOR mye selvtillit, vært der...).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Helt enig.pingvin skrev: 24 jun 2024, 10:57Får ta selvkritikk her, dette er Ride ikke Motorrad som jeg sier over, Motorrad er mer vitenskapelig.Bjerknez skrev: 24 jun 2024, 10:47To testere hadde forskjellige meninger om det samme dekket. Derfor synes jeg slike dekktester blir litt hit and miss egentlig.
Dekk er vanskelig, ikke uten grunn at dette som diskuteres kanskje mest, er helt klart en subjektiv del også, viktig at man føler seg komfortabel med dekket da kjører man mer avslappet og med selvtillit og da også sikrere (så lenge ikke FOR mye selvtillit, vært der...).

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kjørt 9000 kilometer med GSA’n der jeg måler 2,5 mm på bakdekket, fordekket trapper hvor jeg måler 1 mm til slitasjevarsler på sidene. Service og nye dekk på 10975 kilometer stand.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39784
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Snart på tide å prøve Mitas Terra Force-R, vel...dypen skrev: 05 mai 2025, 17:34 Kjørt 9000 kilometer med GSA’n der jeg måler 2,5 mm på bakdekket, fordekket trapper hvor jeg måler 1 mm til slitasjevarsler på sidene. Service og nye dekk på 10975 kilometer stand.

Da kan det fort hende du får sånn ca. 3000 km mer ut av disse.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er et godt alternativ men det jeg har hatt i tankene er Road 6 … Monterte Road 6 GT på K1600’n i 2023 som jeg var veldig fornøyd med og med tanke på lavere vekt på GSA’n er det Road 6 som er alternativet. Mitas er sikkert like bra, har jo kjørt på forskjellige dekk og aldri vært noe å klage på.AJ skrev: 05 mai 2025, 18:30Snart på tide å prøve Mitas Terra Force-R, vel...dypen skrev: 05 mai 2025, 17:34 Kjørt 9000 kilometer med GSA’n der jeg måler 2,5 mm på bakdekket, fordekket trapper hvor jeg måler 1 mm til slitasjevarsler på sidene. Service og nye dekk på 10975 kilometer stand.?
Da kan det fort hende du får sånn ca. 3000 km mer ut av disse.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Er det egentlig om å gjøre og få flest mulig kilometer ut av dekkene? Vil ikke generelt sett et dekk som varer lenger også ha litt dårligere grep? Alle dekk har nok trolig godt nok grep for de fleste av oss, men jeg tenker på egenskapene til dekkene når man faktisk trenger dem i et nødstillfelle. Da vil jeg gjerne ha litt bedre grep og jeg har for meg at et dekk med mykere gummi som kanskje også slites fortere har litt mer veigrep i en nødsituasjon?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39784
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Som nevnt tidligere her på forumet har jeg kjørt på flere sett Terra Force-R på KTM'en og har aldri hatt behov for å bytte før etter ca. 14000 km.dypen skrev: 05 mai 2025, 18:41Mitas er sikkert like bra, har jo kjørt på forskjellige dekk og aldri vært noe å klage på.AJ skrev: 05 mai 2025, 18:30Snart på tide å prøve Mitas Terra Force-R, vel...dypen skrev: 05 mai 2025, 17:34 Kjørt 9000 kilometer med GSA’n der jeg måler 2,5 mm på bakdekket, fordekket trapper hvor jeg måler 1 mm til slitasjevarsler på sidene. Service og nye dekk på 10975 kilometer stand.?
Da kan det fort hende du får sånn ca. 3000 km mer ut av disse.
Og aldri, som jeg har merket, opplevd dårlig grep på hverken tørt eller vått i løpet av disse dekkenes levetid.
Derimot funker de ikke spesielt bra på løsgrusveier.
Om jeg hadde kjørt mye på slike veier, som det faktisk er en del av rundt her jeg bor, så ville jeg valgt en annen Mitasvariant.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Du kan nok ha rett i det, men hvis man holder seg i "det øvre sjiktet" så er det sansynligvis ikke voldsomme forskjeller på samme type dekk. Det er vel helst i regnvær de fleste av oss merker de største forskjellen (på mc) og da er også mønstertype/-dybde relevant. I nødstilfeller spiller også dekkslitasje og underlaget en vesentlig rolle.Bjerknez skrev: 05 mai 2025, 18:53 Er det egentlig om å gjøre og få flest mulig kilometer ut av dekkene? Vil ikke generelt sett et dekk som varer lenger også ha litt dårligere grep? Alle dekk har nok trolig godt nok grep for de fleste av oss, men jeg tenker på egenskapene til dekkene når man faktisk trenger dem i et nødstillfelle. Da vil jeg gjerne ha litt bedre grep og jeg har for meg at et dekk med mykere gummi som kanskje også slites fortere har litt mer veigrep i en nødsituasjon?
For egen del er jeg opptatt av både veigrep og hvor lenge dekket holder før det må byttes, og kjører 12-15000 km før dekkskift (Continental TKC70 og/eller Michelin Anakee Adventure på Africa Twin) og er veldig fornøyd med både kjørelengde og veigrep. Men det er nok også individuelt i forhold til kjørestil hvor mange km det tåler før det er utslitt. Gode dekk har blitt relativt dyrt, og da er det greit å finne en "sweet spot" hvor man får det beste kompromisset mellom sikkerhet og levetid (det første er viktigst).
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er jeg enig med deg i. Men har en følelse av at mange prioriterer kjørelengde aller høyest på dekkene. Det mener jeg kan være litt skummelt. Spesielt hvis dekkene også er av et noe mer ukjent merke.greina skrev: 05 mai 2025, 20:19Du kan nok ha rett i det, men hvis man holder seg i "det øvre sjiktet" så er det sansynligvis ikke voldsomme forskjeller på samme type dekk. Det er vel helst i regnvær de fleste av oss merker de største forskjellen (på mc) og da er også mønstertype/-dybde relevant. I nødstilfeller spiller også dekkslitasje og underlaget en vesentlig rolle.Bjerknez skrev: 05 mai 2025, 18:53 Er det egentlig om å gjøre og få flest mulig kilometer ut av dekkene? Vil ikke generelt sett et dekk som varer lenger også ha litt dårligere grep? Alle dekk har nok trolig godt nok grep for de fleste av oss, men jeg tenker på egenskapene til dekkene når man faktisk trenger dem i et nødstillfelle. Da vil jeg gjerne ha litt bedre grep og jeg har for meg at et dekk med mykere gummi som kanskje også slites fortere har litt mer veigrep i en nødsituasjon?
For egen del er jeg opptatt av både veigrep og hvor lenge dekket holder før det må byttes, og kjører 12-15000 km før dekkskift (Continental TKC70 og/eller Michelin Anakee Adventure på Africa Twin) og er veldig fornøyd med både kjørelengde og veigrep. Men det er nok også individuelt i forhold til kjørestil hvor mange km det tåler før det er utslitt. Gode dekk har blitt relativt dyrt, og da er det greit å finne en "sweet spot" hvor man får det beste kompromisset mellom sikkerhet og levetid (det første er viktigst).
Men igjen, de færreste av oss utnytter dekkene til fullt potensiale uansett og da vil de fleste dekk virke ok. Men hva med den ene gangen man MÅ bruke dekkets fulle potensiale? Feks. Nødbrems, brekke ned i en sving på vår vei (eller tørr) etc. ?
Men som nevnt, et anerkjent merke som kanskje ikke skryter for mye av kjørelengden er det jeg ville valgt. Ingen av de dekkene jeg har hatt på noen av mine sykler har klart mer enn 7-8.000km. Å etter et pr har jeg byttet dekk okke som uansett om dem er nedslitt eller ikke. Jeg har to sett med dekk til Rocket som trolig er halvslitte med tanke på mønsteret som er igjen. Men dem er noe flate på midten. Ferske dekk hvert år er viktig dor meg. Jeg liker ikke å kjlre dekk til minimumskravet.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
En GSA med gatedekk
Vil anbefale deg å prøve Dunlop Trailmax Mission. Meget bra på asfalt og på grus. Lang levetid og beregnet for store sykler. Hadde de på guzzien for et par år siden, og skal ha de igjen neste gang jeg skifter dekk.
Vil anbefale deg å prøve Dunlop Trailmax Mission. Meget bra på asfalt og på grus. Lang levetid og beregnet for store sykler. Hadde de på guzzien for et par år siden, og skal ha de igjen neste gang jeg skifter dekk.