Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Pollti

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Pollti »

Det er jo å gå veldig langt når en begynner å true . De siste par årene har jeg blitt mer oppmerksom på synlighetsproblematikken og mine høyst uvitenskapelige observasjoner er at jeg legger merke til hovedlyset før mine slakke lyseblå observerer fluoriserende påkledning. Jeg vil påstå at i nesten 100% av alle tilfellene så observerer jeg hovedlyset først.
Nå har jeg ikke kjørt stort mere i år enn hva jeg kan få trøkkt inn i et par bensintanker men min nyeste praksis er å slå på fjernlyset i det øyeblikket jeg ser en bil fra høyre som jeg ikke helt er sikker på. Om det hjelper vet jeg heller ikke.

NinjaScroll
Innlegg: 19
Registrert: 07 des 2009, 21:58
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av NinjaScroll »

Jeg kommer ikke til å bruke refleksvest :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av RuneMC »

Hehe... forsåvidt ikke for at man skal bli ekle mot hverandre... fritt ord og slikt... men personlig synes jeg vi klarer oss fint uten nok et påbud. Litt romslighet og frihet bør det være i et samfunn - ellers er det lett å få alle reguleringene og påbudene i vrangstrupen.

Null-visjon og slikt er fint det, men det er like utopisk som alt annet. Akkurat som harde midtdelere og autovern er fine de - men ikke hvis man kjører MC... dødelig harde er de da. Har slått meg at de sement-midtdelerne som er spisset på toppen sannsynligvis er fine giljotiner med rett fart og posisjon i forhold til de... I forfjor var det faktisk en tråsyklist som døde pga nærkontakt mellom hode og slike stripete skilt som er kommet der autovernet begynner (for at bilister som ikke helt vet hvor veikanten er skal unngå å skli opp på autovernet og havne på taket... det er jo veldig flaut...)

Veien til et visst varmt sted er som kjent brolagt med de beste intensjoner...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Pollti

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Pollti »

Mye av lykken for meg er å holde seg unna veier som har bokstaven E i veinavnet :-k Og må jeg på E veier så har jeg litt angst siden jeg mangler dreiemoment og hk så det holder for trygg transport ærlig sagt. Føler du deg jaget og litt usikker så hjelper ikke en refleksvest noenting. Men jeg mener å ha observert noe,som for meg er litt rart. Den ene SMK i heimen har samme eksospotta som 650 modellen. Bilistene holder høvelig avstand når jeg kjører den men Cagge som har ,litt fleipete sagt, har 2 mopedpotter på samme braketten, da skal de presse seg forbi. At Cagge er 3 ganger raskere enn den med "650 potta" bryr de seg døyten om. Helt til de prøver seg på forbikjøring da taper de (hvis jeg vil) :vs Mye av problemet er hva som foregår i hodet på bilistene.

Online
mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av mekkern »

Bakdekket har også noe å si-140 dekket på CBRn gjør den ofte til plombert 125ccm merker jeg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg har gul sykkel og litt gult på jakken og det MATCHER ikke så det er nok gult for min del.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

dag100
Innlegg: 8
Registrert: 18 mai 2010, 11:45
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600-98

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av dag100 »

Vi er myke trafikanter, og skal alle da som krysser et fotgjengerfelt ha på seg gule vester da? Her blir de også påkjørt. Min tanke er at de som ikke ser mc'er ute i trafikken fortsatt ikke vil se disse..
Jeg kjører ekstremt mye i Oslotrafikken, både med bil og sykkel og har hatt nestenulykker med begge deler spesielt ved forbikjøringer og filbytter. Vi får bare følge med på andre trafikanter når vi er ute, og håpe at vi ikke blir en del av statistikken..

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Relax »

Pollti skrev:Det er jo å gå veldig langt når en begynner å true . De siste par årene har jeg blitt mer oppmerksom på synlighetsproblematikken og mine høyst uvitenskapelige observasjoner er at jeg legger merke til hovedlyset før mine slakke lyseblå observerer fluoriserende påkledning. Jeg vil påstå at i nesten 100% av alle tilfellene så observerer jeg hovedlyset først.
Nå har jeg ikke kjørt stort mere i år enn hva jeg kan få trøkkt inn i et par bensintanker men min nyeste praksis er å slå på fjernlyset i det øyeblikket jeg ser en bil fra høyre som jeg ikke helt er sikker på. Om det hjelper vet jeg heller ikke.

Jeg er enig med deg om at ser du sykklen forfra så er lyset mer iøynefallende enn en gul vest ;) ..men fra sidene og bakfra så hjelper jo lyset dårlig..men da oppstår hellr ikke problemene vanligvis...

I statene er det mange som sværger til bråkete potter nettopp av disse årsakene.,,,de vil bli hørt in i kryss osv..

Jeg kan,,,,,,,,,,,......strekke meg til å ha på refleksvest i regnvær,,men som standard uansett vær.......NIX !!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av tagesk »

Er man opptatt av å bli sett i trafikken er det tre ting som teller: Lys, lys og lys.

0) Sett (store) tåkelys på sykkelen, så langt fra centerlinjen som mulig, slik at du ser stor ut forfra.
1) Kjør med fjærnlyset tent om dagen (de som sier det er trafikkfarlig bør ta følgende til seg: Før munnen åpnes må hjernen være påskrudd)
2) Montér gule lys på siden av sykkelen og røde bak (så langt ut til sidene som mulig).

Om svaret er "ekstralys ødelegger sykkelens estetikk", ja da er saken grei.

Refleksvest gir en god følelse fordi den virker så iøyenfallende når du står foran speilet og ser på deg selv.
Men de som ikke overholder vikeplikten, de er ikke interessert i dine gode følelser.
De dreper deg fordi du ikke kjørte med tåkelysne og fjernlyset tent.

Enkelt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av pelsen »

det er ikke alle som kjører fort på MC, og når man tar igjen slike har ihvertfall jeg lagt merke til at synligheten øker med gul vest i forhold til svart skinnjakke. Så at enkelte kan ha nytte av gul vest er det vel liten tvil om.

Det jeg reagerer på er at en tulling som kaller seg motorsyklist aktivt går inn for å få det påbudt. Som om vi ikke har nok påbud og forbud fra før her i landet.

Gammelgutt

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Gammelgutt »

I dag fikk jeg bruk for det nye bilhornet jeg har montert, lå i venstre fil da en liten Mercedes "van" kom inn på veien og skulle rett inn i venster fil. Og jeg kjører med gul airbagvest og gul hjelm, men det hjelper ikke når folk ikke ser seg for. :8-[

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Intruder »

Gammelgutt skrev:I dag fikk jeg bruk for det nye bilhornet jeg har montert, lå i venstre fil da en liten Mercedes "van" kom inn på veien og skulle rett inn i venster fil. Og jeg kjører med gul airbagvest og gul hjelm, men det hjelper ikke når folk ikke ser seg for. :8-[
Om en bruker gult må en jo uansett være OBS,men personlig føler jeg
en viss trygghet/utrygghet (stryk det som ikke passer) med vest. :vs
Men påbud.......nei takk ! :moi: :-k ](*,)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av AJ »

Han fikk en helside i dag også, fyren fra Wings of Rogaland, som har gjort seg til talsmann for innføring av tvungen bruk av refleksvest. Der han sitter på sin høye hest... en svær Goldwing... :mk

Påbudt gul vest? Nei takk :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Cbr »

https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;


Hovedlys modulator, bremselys modulator, blinklys som kjørelys. Dette er ikke lovligt i Norge, men i USA. Eu diskutere led lys rundt hovedlys for at mc skal ses bedre, men jeg er litt skeptisk til om det er nok å på rett plass.

Brukeravatar
gaus
Innlegg: 117
Registrert: 29 okt 2009, 23:44
Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av gaus »

AJ skrev:Han fikk en helside i dag også, fyren fra Wings of Rogaland, som har gjort seg til talsmann for innføring av tvungen bruk av refleksvest. Der han sitter på sin høye hest... en svær Goldwing... :mk

Påbudt gul vest? Nei takk :[-(
Helt enig AJ! Det er stort sett foran en mc farene befinner seg, og da er det utrolig teit at denne fyren sitter på sin GW og tror at et påbud om bruk at vest vil redde ham. Forfra er det nesten bare hjelmen hans som er synlig, så vesten er nok bare en uniform for ham og hans tilhengere. Bruk mye lys, særlig når det er sol.
Turen nytes best sammen med den man er glad i.

http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html

Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)

Svar