GlobesLogg: takk for sist....u all :)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Hmmm den har jeg ikke sett!!
..og det er ikke langt unna nei...presser budsjettkanten men det hadde jo vært moro å tittet på den, lyttet litt, tatt på, sittet på....hmmmm...hvor var nå denne budsjettkanten...
Lover å melde deg om/når jeg har tatt turen
..og det er ikke langt unna nei...presser budsjettkanten men det hadde jo vært moro å tittet på den, lyttet litt, tatt på, sittet på....hmmmm...hvor var nå denne budsjettkanten...
Lover å melde deg om/når jeg har tatt turen
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Dette er ikke så langt ( ca 35 mil) unna meg, så jeg vurderer STERKT å ta turen for å sikle litt på den..
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=21923356
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=21923356
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Rolig nå GV...rooooolig
...du får melde da, om du titter på den før du hører fra meg
...du får melde da, om du titter på den før du hører fra meg
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
OK, her kommer en uhøytidelig bøling forslag... fokus på touring, kjørevennlighet og nok krefter for to på tur:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22572033 erke-touring
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22241542 erke-touring fra velrenommert forhandler/ekspert-verksted
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22678202 jeep/rally versjonen men allikevel med massevis touring komfort (ref en utvandret nordmann i Pisa og kawanor.com) - passende for sånn som norske veier egentlig er og ikke slik vi ønsker at de skulle vært...
Men ingen av disse er jo veldig krommede, om man da ikke kjører en tur til lakkeringsverksted som har denne lakken http://www.fantachrome.eu
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22157250 økonomi-touring! Her får man penger til overs... rusten på bremseskiven er også talende for at den faktisk kan ha stått mye i garasjen... Guzzi California går for å være en cruiser som både har bakkeklaring og tempo til å holde følge med R-sykler på svingete vei...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22037725 evt denne, selv om den er over budsjett så ser den jo gunstig priset ut ... selgeren har nok strukket seg så lavt som han er villig til nå... har ligget ute lenge og fått redusert prisen et par ggr...
Aberet med Guzzi er evt å sjekke hvor man kan få service på de først... så man ikke blir stående en sesong pga mangel på verksted.
Men stikker krom-genene enda dypere så er det ikke nok noen vei utenom... det du trenger er en litt sterkere cruiser som samtidig har akseptabel håndtering på norsk vei. Vi snakker http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=21371856 Road King ! Finnes også endel andre i det prisskiktet, men denne så jo "bærre lækker" ut da...
...hmm merker selv at lysten på noe slikt er økende... det er noe med look'en og ikke minst tomgangs-lyden fra disse HD'ene som er helt fascinerende...
P.S. Har ikke lest igjennom alle postene, så beklager hvis noe allerede har blitt linket til...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22572033 erke-touring
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22241542 erke-touring fra velrenommert forhandler/ekspert-verksted
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22678202 jeep/rally versjonen men allikevel med massevis touring komfort (ref en utvandret nordmann i Pisa og kawanor.com) - passende for sånn som norske veier egentlig er og ikke slik vi ønsker at de skulle vært...
Men ingen av disse er jo veldig krommede, om man da ikke kjører en tur til lakkeringsverksted som har denne lakken http://www.fantachrome.eu
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22157250 økonomi-touring! Her får man penger til overs... rusten på bremseskiven er også talende for at den faktisk kan ha stått mye i garasjen... Guzzi California går for å være en cruiser som både har bakkeklaring og tempo til å holde følge med R-sykler på svingete vei...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22037725 evt denne, selv om den er over budsjett så ser den jo gunstig priset ut ... selgeren har nok strukket seg så lavt som han er villig til nå... har ligget ute lenge og fått redusert prisen et par ggr...
Aberet med Guzzi er evt å sjekke hvor man kan få service på de først... så man ikke blir stående en sesong pga mangel på verksted.
Men stikker krom-genene enda dypere så er det ikke nok noen vei utenom... det du trenger er en litt sterkere cruiser som samtidig har akseptabel håndtering på norsk vei. Vi snakker http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=21371856 Road King ! Finnes også endel andre i det prisskiktet, men denne så jo "bærre lækker" ut da...
...hmm merker selv at lysten på noe slikt er økende... det er noe med look'en og ikke minst tomgangs-lyden fra disse HD'ene som er helt fascinerende...
P.S. Har ikke lest igjennom alle postene, så beklager hvis noe allerede har blitt linket til...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Her var det mye snadder, og mange gode innspill og tips!! :=D>
Skal få sett gjennom disse, mange takk RuneMC ...så langt
Skal få sett gjennom disse, mange takk RuneMC ...så langt
- Vulcan
- Innlegg: 33
- Registrert: 14 apr 2010, 11:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Hei Globe.
Det er meldt regn, motvind og oppoverbakke hele veien herfra til Trondheim i morgen, så vi kjører om svenskekysten. Ingen vafler på oss med andre ord
Får ta det igjen en annen gang :-)
Fikk forresten dekket i dag, men jeg får ikke prøvekjørte det før vi legger ut på den 2000 km lange turen.
Det er meldt regn, motvind og oppoverbakke hele veien herfra til Trondheim i morgen, så vi kjører om svenskekysten. Ingen vafler på oss med andre ord
Får ta det igjen en annen gang :-)
Fikk forresten dekket i dag, men jeg får ikke prøvekjørte det før vi legger ut på den 2000 km lange turen.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Den er grei Vulcan...tilbudet står åpent!
Kjør aktivt og forsiktig! God tur!
Kjør aktivt og forsiktig! God tur!
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
En sånn har jeg lyst på! Har ikke prøvekjørt noe slikt, men kan da ikke være så altfor gærent. Satser på at jeg får råd til noe sånt om et par år.hRuneMC skrev: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22037725 evt denne, selv om den er over budsjett så ser den jo gunstig priset ut ... selgeren har nok strukket seg så lavt som han er villig til nå... har ligget ute lenge og fått redusert prisen et par ggr...
Aberet med Guzzi er evt å sjekke hvor man kan få service på de først... så man ikke blir stående en sesong pga mangel på verksted.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Globes Logg: Fra Cruiser til Touring,forslag mottas med
Veldig fin den der men æ e litt redd for at æ vil synes at 74hk blir litt lite.
Man får den vel i 1200 også hvis æ ikke huske feil,men da koste den vel et
par skjorte minst
Man får den vel i 1200 også hvis æ ikke huske feil,men da koste den vel et
par skjorte minst
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)
Har ikke rukket å se på så mange sykkelalternativer enda, så jeg får bruke sommeren på å finne hvilken type og modell jeg blir å gå for. Har ingen hast, men vil tro det blir et bytte i løpet av sesongen.
Det jeg har fått gjort noe med, er innkjøp av hjelm. Jeg har hatt 2 hjelmer liggende. En Schubert C2 åpningshjelm og en Caberg V2R. Schuberthjelmen er noe jeg "arvet", synes ikke den passet så godt og Scala Rider var vanskelig å plassere på den. Caberg V2R kjøpte jeg ny i fjor, den avga endel støy når man kom opp hastighet (80 - 100km/t), samt dunket jeg siden av hjelmen inn i veggen slik at den ene ventilasjonsbryteren knakk, noe som ikke hjalp på støyen, for å si det slik. :-)
Så da var det å se etter ny hjelm !
Jeg har sett på mange modeller og typer. Alt i fra Åpningshjelm Schubert C3, Shark Evolution (Åpningshjelm hvor man kan åpne fronten, og brette den bakover for bruk som halvhjelm), Nolan Air N43 (Kevebeskyttelsen kan tas av for å bruke hjelmen som halvhjelm), HJC, AGV...ja det finnes vannvittig mange modeller og typer...ingen tvil om det. Har vært innom hjelmer med innebygget blåtakk, med og uten solvisir, osv. osv. Lest og sett mange tester og reviews både her og både der.
Jeg sjekket såpass mange at jeg begynte å nærme meg en tilstand av beslutningsvegring .
Etter mange av- og på- øvelser av ulike hjelmtyper og modeller, falt mitt valg på denne helhjelmen:
Det er en SHOEI XR-1100, matt sort, levert med blank visir, solvisir og "innervisir" (duggfritt). Den har ingen gadgets ved seg, ikke integrert solvisir, ingen blåtann eller liknende. Det jeg likte med den var først og fremst at den satt som et skudd på hodet, den er lett (1.340 gram), den skal, visstnok, være støysvak, den har gode ventilasjonsmuligheter, har en bryter under visiret som kan stilles på "vent preset" som løfter visiret et par-tre millimeter, den har god fjærmekanisme som trekker visiret godt inntil hjelmkanten når det lukkes, visiret kan også låses med egen bryter og hjelmen, totalt sett, virker veldig solid bygget. Den har god plass til høyttalerne til Scala Rider-settet samt kan alt innerfor tas ut og vaskes. Det eneste jeg ikke likte med den under "vurderingsprosessen er at den er levert med D-ringer som feste av hakereim. Men, det er sikkert en vanesak!
Har nå fått festet Scala Rider på den, så den er nå klar for tur!
Klar for tur ja....well, well....vi har det fortsatt kjølig og voldsomt med nedbør her.. ...helt vannvittig dårlig vær!!
Det jeg har fått gjort noe med, er innkjøp av hjelm. Jeg har hatt 2 hjelmer liggende. En Schubert C2 åpningshjelm og en Caberg V2R. Schuberthjelmen er noe jeg "arvet", synes ikke den passet så godt og Scala Rider var vanskelig å plassere på den. Caberg V2R kjøpte jeg ny i fjor, den avga endel støy når man kom opp hastighet (80 - 100km/t), samt dunket jeg siden av hjelmen inn i veggen slik at den ene ventilasjonsbryteren knakk, noe som ikke hjalp på støyen, for å si det slik. :-)
Så da var det å se etter ny hjelm !
Jeg har sett på mange modeller og typer. Alt i fra Åpningshjelm Schubert C3, Shark Evolution (Åpningshjelm hvor man kan åpne fronten, og brette den bakover for bruk som halvhjelm), Nolan Air N43 (Kevebeskyttelsen kan tas av for å bruke hjelmen som halvhjelm), HJC, AGV...ja det finnes vannvittig mange modeller og typer...ingen tvil om det. Har vært innom hjelmer med innebygget blåtakk, med og uten solvisir, osv. osv. Lest og sett mange tester og reviews både her og både der.
Jeg sjekket såpass mange at jeg begynte å nærme meg en tilstand av beslutningsvegring .
Etter mange av- og på- øvelser av ulike hjelmtyper og modeller, falt mitt valg på denne helhjelmen:
Det er en SHOEI XR-1100, matt sort, levert med blank visir, solvisir og "innervisir" (duggfritt). Den har ingen gadgets ved seg, ikke integrert solvisir, ingen blåtann eller liknende. Det jeg likte med den var først og fremst at den satt som et skudd på hodet, den er lett (1.340 gram), den skal, visstnok, være støysvak, den har gode ventilasjonsmuligheter, har en bryter under visiret som kan stilles på "vent preset" som løfter visiret et par-tre millimeter, den har god fjærmekanisme som trekker visiret godt inntil hjelmkanten når det lukkes, visiret kan også låses med egen bryter og hjelmen, totalt sett, virker veldig solid bygget. Den har god plass til høyttalerne til Scala Rider-settet samt kan alt innerfor tas ut og vaskes. Det eneste jeg ikke likte med den under "vurderingsprosessen er at den er levert med D-ringer som feste av hakereim. Men, det er sikkert en vanesak!
Har nå fått festet Scala Rider på den, så den er nå klar for tur!
Klar for tur ja....well, well....vi har det fortsatt kjølig og voldsomt med nedbør her.. ...helt vannvittig dårlig vær!!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38207
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)
Ser fin ut den der.Globe skrev:Det eneste jeg ikke likte med den under "vurderingsprosessen er at den er levert med D-ringer som feste av hakereim. Men, det er sikkert en vanesak!
Har nå fått festet Scala Rider på den, så den er nå klar for tur!
Klar for tur ja....well, well....vi har det fortsatt kjølig og voldsom nedbør her.. ...helt vannvittig dårlig vær!!
Aldri lett å velge hjelm... Den beste jeg har hatt så langt er NZI SpyderIII - lett karbonhjelm med lignende låsesystem av visiret som SHOEI'en har. I tillegg har den denne praktiske "tear-off" løsningen: to fester på visiret til en plastfilm ('fluedreper') utenpå visiret.
Men noe av det beste med hjelmen, synes jeg, er nettopp den "trinnløse" dobbelt D-ring løsningen. Etter min mening den aller beste! Tror du kommer til å sette stor på den etter å ha brukt SHOEI hjelmen en stund.
Er spent på erfaringen du får med hjelmen etter hvert. Jeg kommer nemlig til å kjøpe ny neste år og det kan gjerne bli en SHOEI
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Sted: Trondheim
Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)
Av sikre kilder har jeg fått vite at Globe holder på med innkjøring av den nye hjelmen sin. Han sitter inne på stua med hjelmen på han synes det er litt varmt og det dugger litt sier han gledestårer
(The Beast )
- Vulcan
- Innlegg: 33
- Registrert: 14 apr 2010, 11:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750
Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)
Ser flott ut den der hjelmen. Etter 200 mil på sykkel, med halvhjelm, føles det som tromhinnene henger som pølseskinn ut av ørene. Var i går og kikket på hjelmer, men må vel også vurdere litt før jeg bestemmer meg.
Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)
Kanskje Globe er halvbroren til "The Stig"Bubbu skrev:Av sikre kilder har jeg fått vite at Globe holder på med innkjøring av den nye hjelmen sin. Han sitter inne på stua med hjelmen på han synes det er litt varmt og det dugger litt sier han gledestårer
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)
Jeg er begynt å kjøre med ørepropper konsekvent! Anbefaler det. Ser at det finnes mange typer, bl.a. med utskiftbare passive filtere slik at tale slipper gjennom. Dette skal jeg se nærmere på.Vulcan skrev:Ser flott ut den der hjelmen. Etter 200 mil på sykkel, med halvhjelm, føles det som tromhinnene henger som pølseskinn ut av ørene. Var i går og kikket på hjelmer, men må vel også vurdere litt før jeg bestemmer meg.
Det er det samme for skylda hvem som har den...