GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg har nylig bytta min Arai helhjelm med en Schubert C3 åpningsbar hjelm. Har ikke fått kjørt så mange mil med den enda, men det er nok den beste hjelmen jeg har brukt. Støysvak, behagelig, enkel å få på...og av, god ventilasjon, +++. Kan anbefales!

mvh. Nordlendingen.
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Dexter »

Nordlendingen skrev:Jeg har nylig bytta min Arai helhjelm med en Schubert C3 åpningsbar hjelm. Har ikke fått kjørt så mange mil med den enda, men det er nok den beste hjelmen jeg har brukt. Støysvak, behagelig, enkel å få på...og av, god ventilasjon, +++. Kan anbefales!

mvh. Nordlendingen.
Jeg har prøvd C3, og den satt som et skudd! For meg som bruker briller har jeg nå vurdert åpningshjelm for at det skal bli litt enklere, men prisen på C3 er faktisk for høy for meg... dessverre.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Globe »

SHOEI XR1100
Ang. hjelmen, så fikk jeg kjørt meg en liten tur i går kveld. Etter en dag hvor regnet bøttet ned, ble det litt oppholds i løpet av kveldstimene.

Og jeg kan heldigvis si at det er med hjelmer, som med det meste annet, du får det du betaler for, selv før hjelmen har dekket den sikkerhetsfunksjonen den egentlig er ment å dekke!

PLASS INNE I HJELMEN - SCALA RIDER
Det første jeg merket, og noe som er veldig kjekt for meg som bruker Scala Rider, er at de har gitt god plass til ørene. Det er "brønner" i sidestykkene som gir god plass til høyttalermontering. Caberghjelmen jeg hadde tidligere hadde ikke dette, noe som gjorde at man kjente antydninger til kanten på høyttalerne når man hadde hjelmen på. Ikke ubehagelig den første halvtimen, men etter en stund kjenner man dette godt og ubehaget av å kjenne "et eller annet" som gnisser mot ørekanten, blir svært så merkbar.
Bilde

OPEN - PRESET VENT - LOCKED
Det neste en merker, er når man lukker visiret. Fjær- og lukkemekanismen på begge sider av visiret har en solid konstruksjon som trekker visiret inn til åpningen på hjelmen når man lukker visiret. Dette hører og kjenner man når man lukker den siste milimeteren da det blir en slik "lukke-døren-på-en-ny-tysk-bil-lyd" og visiret ligger med svært god passform helt inntil hjelmåpningen. På venstre side har man en liten bryter hvor man kan velge 3 innstillinger. Vanlig stilling er for åpning og lukking av visiret, en stilling er for å løfte visiret ca. 2-3 millimeter for "present ventilasjon", og siste posisjon som er låsing av visiret i lukket posisjon.
Bilde

Det er ved å skifte mellom "preset vent." og helt lukket, under kjøring, man hører hvor støysvak hjelmen er. Det blir som å sitte i bilen og åpne sideruta under fart. Man hører at hjelmen blir åpen. Og til sammenlikning så vil jeg påstå av Shoei XR1100 avgir mindre lyd i denne "present vent" posisjonen enn det Caberg V2R gjorde i lukket tilstand.

VENTILASJON
Ventilasjonen på hjelmen virker også veldig godt. Caberg V2R hadde også en bryter i forkant hvorpå man åpnet og lukket en spjeld, men i og med relativt høyt støynivå i utgangspunktet, merket man ikke så mye til om man hadde denne åpnet eller lukket. Ikke dermed sagt at den ikke ventilerte, det gjorde den sikkert. Men også her fremstår Shoei XR1100 med en langt mer "tydelig" funksjon av man kjenner at noe skjer inne i hjelmen når man åpner ventilasjonen i forkant. Man formelig "kjenner" at man tilføres luftstrøm, uten at lydnivået blir voldsomt merkbart.

STØRRELSE OG PASSFORM
Mitt hode trengte størrelse Large for å finne riktig passform. "Gummitrynetesten" ble tatt og ble bestått. Man tar på hjelmen, river den side til side, og opp og ned, og da skal det meste av ansiktutrykk vrenges med foret. Hjelmen leveres i 5 ulike størrelser, i tillegg kan man velge mellom 6 ulike tykkelser på innerforet, så man har god mulighet for å finne god tipassing i denne hjelmen.

PLACEBO?
Nå må jeg selvfølgelig, i rettferdighetens navn, understreke at disse inntrykk er en basert på en god miks av den ikke ukjente placeboeffekten, samt det faktum at jeg kun har benyttet hjelmen ved en kort kveldstur, en times tid. Så når disse forbeholdene blir minimerte, ved å opparbeide en noe mer kritisk holdning, over tid, samt få kjørt noe mer variert hva gjelder harstigheter og lengde så vil jeg komme tilbake til et kanskje noe mer nyansert bilde av opplevelsene med og i hjelmen.

OBJEKTIV?
Først, når jeg tillater meg å sammenligne SHOEI XR1100 med Caberg V2R skal det, i rettferdighetens navn nevnes at prismessig så får en godt og vel 3 stk Caberg V2R for prisen av en SHOEI XR1100 :-k
Men, så langt altså, veldig fornøyd med byttet, og helt objektivt :redface , for oss som kan innrømme en viss "paradekjørerstatus" :redface , den ser veldig coooool ut... 8) synes jeg da. Og det er jo egentlig hva jeg synes, som betyr mest.......for meg ;e :thumleft

STILL TESTING ;e
I dag er det antydning til blå himmel her, solen bryter gjennom av og til, så jeg blir nok å trosse opphopningen av svært mørke skyer som også preger himmelen, ved å strekke litt på kroppen en noe lengre tur i dag.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Globe »

Nordlendingen skrev:Jeg har nylig bytta min Arai helhjelm med en Schubert C3 åpningsbar hjelm. Har ikke fått kjørt så mange mil med den enda, men det er nok den beste hjelmen jeg har brukt. Støysvak, behagelig, enkel å få på...og av, god ventilasjon, +++. Kan anbefales!

mvh. Nordlendingen.
Grattis med ny hjelm! :bananas

Leste mange tester av denne og den scoret høyt! Jeg var innom en forhandler for å prøve den, satt som et skudd og virket veldig solid og med god passform. Eneste som overrasket meg var at de tester jeg hadde sett, så var bryteren for solvisiret på denne på toppen av hjelmen, men den forhandleren hadde, sa var denne plassert på nedre venstre kant :scratch Dette gjorde plassering av Scala Rider langt mer komplisert, så C3 passet ikke til min hjelmbruk. Er det her snakk om forskjeller på Europamodell og "Over-seas-modell" :-k :scratch

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Globe »

Dexter skrev:
Nordlendingen skrev:Jeg har nylig bytta min Arai helhjelm med en Schubert C3 åpningsbar hjelm. Har ikke fått kjørt så mange mil med den enda, men det er nok den beste hjelmen jeg har brukt. Støysvak, behagelig, enkel å få på...og av, god ventilasjon, +++. Kan anbefales!

mvh. Nordlendingen.
Jeg har prøvd C3, og den satt som et skudd! For meg som bruker briller har jeg nå vurdert åpningshjelm for at det skal bli litt enklere, men prisen på C3 er faktisk for høy for meg... dessverre.

Dexter!! :orefk
Du skal bruke hjelmen like mye som du skal bruke sykkelen, det er snakk om kjørekomfort, hva som er praktisk for deg og ikke minst sikkerhet...ja...og litt forfengelighet...Du kan sikkert ofre et eller annet mulig "duppedingsinnkjøp" for å sørge for at det som behager ditt hue og din lyst lar seg tilfredsstille ved å spandere på deg C3-hjelmen!

Kombiner innkjøp av C3 med en liten Kieltur (ferietur) med kone og barn, så skulle alle kunne bli fornøyde, og du får C3 noe nærmere din budsjettramme i budsjettet "innkjøp av hjelm"

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Dexter »

Ja, det kan hende du har rett. Nå er det ikke slik at jeg kjøper så mange duppedingser lengre, så jeg har liksom ikke noe budsjett å spare på. En Kiel-tur med familien koster mer enn besparelsen på hjelmkjøpet isolert sett så jeg kjøper ikke den turen sånn helt uten videre. MEN, det er mange andre merker som har åpningshjelm som kan passe meg like bra og koste litt mindre! Jeg trenger ikke ny hjelm denne sessongen i allefall, men til neste bør jeg nok ha en ny. Kanskje jeg bare sparer og så sitter det plutselig en C3 i sparekassa mi :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg ga kr. 5300,- for C3'en og det tilhørende kommunikasjons-settet med radio, blåtann og hva det nå måtte være av muligheter på det, mener jeg koster rundt kr. 3000,-. Jeg har ikke kjøpt det enda, men jeg aner at det KAN være greit å høre litt på radio samt kommunisere med omverden når man kjører langt.

Åpningshjelm er veldig greit når man kjører med briller. Solvisiret reguleres nede på venstre side, iallefall på den jeg har. Det finnes mange bra hjelmer, og jeg er ikke et sekund i tvil om at det finnes like komfortable og bra hjelmer, men jeg tviler på at det er særlig bedre åpningshjelmer å få fatt i akkurat nå. Jeg liker'n iallefall. ;e

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Duville »

Globe skrev:Eneste som overrasket meg var at de tester jeg hadde sett, så var bryteren for solvisiret på denne på toppen av hjelmen, men den forhandleren hadde, sa var denne plassert på nedre venstre kant :scratch Dette gjorde plassering av Scala Rider langt mer komplisert, så C3 passet ikke til min hjelmbruk. Er det her snakk om forskjeller på Europamodell og "Over-seas-modell" :-k :scratch
Har montert Scala rider på min C3 - like bak visirjusteringen - det går så det suser det, ikke noe problem..

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Vulcan »

Dexter skrev:
Vulcan skrev:Ser flott ut den der hjelmen. Etter 200 mil på sykkel, med halvhjelm, føles det som tromhinnene henger som pølseskinn ut av ørene. Var i går og kikket på hjelmer, men må vel også vurdere litt før jeg bestemmer meg.
Jeg er begynt å kjøre med ørepropper konsekvent! Anbefaler det. Ser at det finnes mange typer, bl.a. med utskiftbare passive filtere slik at tale slipper gjennom. Dette skal jeg se nærmere på.
Det høres ikke dumt ut med disse øreproppene. Har kjøpt inn vanlige ørepropper, men regner med at kjærringa får panikk hvis jeg begynner å rote dem frem. Du får fortelle hva du kommer frem til. Er jo i Halden nå, og nærmeste hjelmutsalg som jeg vet om, på Nordby. Skal sammenligne priser, vekt og støy og vurdere litt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Kjøpt inn ny hjelm :)

Legg inn av Globe »

Duville skrev:
Globe skrev:Eneste som overrasket meg var at de tester jeg hadde sett, så var bryteren for solvisiret på denne på toppen av hjelmen, men den forhandleren hadde, sa var denne plassert på nedre venstre kant :scratch Dette gjorde plassering av Scala Rider langt mer komplisert, så C3 passet ikke til min hjelmbruk. Er det her snakk om forskjeller på Europamodell og "Over-seas-modell" :-k :scratch
Har montert Scala rider på min C3 - like bak visirjusteringen - det går så det suser det, ikke noe problem..
Bra at Rider passet på C3 :thumleft Hadde trodd at MicBommen ble litt kort. :-k
Nice to know!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Duville »

Det gikk greit, men jeg måtte lage hull for å tre den gjennom skinnet for å få det optimalt, men etter at dette var gjort ble det bra - skal se om jeg kan ta ett bilde elelr to etter hvert

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av AJ »

Nei, se!! :oh

Der er du jo :knegg
Her er plassen til Globe_2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Globe »

Duville skrev:Det gikk greit, men jeg måtte lage hull for å tre den gjennom skinnet for å få det optimalt, men etter at dette var gjort ble det bra - skal se om jeg kan ta ett bilde elelr to etter hvert
Flott; ser gjerne løsningen live :thumleft

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Globe »

AJ skrev:Nei, se!! :oh

Der er du jo :knegg
Her er plassen til Globe_2.jpg
:lol :lol FANTASTISK...ikke mindre enn...fantastisk!! :notworthy: :notworthy: :rofl: :rofl:

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Duville »

og hva sier kona til Globe nå da - hun trodde han var en helt annen plass enn dette den helga, så viser det seg at han var på treff med Evike i stedet :D :knegg .

Svar