GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Re: Globes Logg: Første inntrykk av ny hjelm, SHOEI XR1100 !

Legg inn av Globe »

Noen som kan gi meg noen "bra med" og "sjekk dette spesielt" på disse?

[img]http://img.skitch.com/20100620-ckatrn8p ... fxgknr.jpg[/img]

[img]http://img.skitch.com/20100620-rb9hne41 ... wtqin5.jpg[/img]

Klikk på bildene for å se hele annonseteksten.

Disse representerer nedre del og øvre del av budsjettet ;e

Målet er en litt mer egnet touringbike for meg og fruen, samt en bike som jeg kan kose meg med i mine "soloride" :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Duville skrev:og hva sier kona til Globe nå da - hun trodde han var en helt annen plass enn dette den helga, så viser det seg at han var på treff med Evike i stedet :D :knegg .
Vi skal ikke sladre... :moi:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Noen som kan gi meg noen "bra med" og "sjekk dette spesielt" på disse?

[img]http://img.skitch.com/20100620-ckatrn8p ... fxgknr.jpg[/img]

Målet er en litt mer egnet touringbike for meg og fruen, samt en bike som jeg kan kose meg med i mine "soloride" :-k
Det jeg kan si om TDM 900 etter 50.000 kjørte km. er for det første at jeg har kjørt 50.000 km. på den siden sept. 2006. Det sier litt om at jeg trives med denne... ;-);)

Det du skal passe på og spørre om når det gjelder TDM 900 modeller eldre enn 2006, er om TPS'en er byttet i forb. med tilbakekalling for bytte av disse. Dette bør selger/forhandler legge fram dokumentasjon på.
TPS'en - Throttle Position Sensor - på modellene 2002 - 2005 hadde en svakhet som gjorde at gassen ble ujevn på noen sykler, spesielt i lav hastighet. Ingen farlig feil, men ting ble mye bedre etter bytte til ny utbedret TPS som sitter i modellene fra 2006.

I motsetning til TDM 850 bruker ikke 900'en olje. Jeg har aldri etterfylt mellom ordinære intervall som er 10.000. Har fulgt disse intervallene kun to ganger. Ellers har jeg byttet olje ved omtrent 7-8000 kjørte km.
Motorolje er billig forsikring!

De som kjenner godt til TDM påstår at 900 motoren er bunnsolid. Det er tatt ut relativt lite HK i den, mens dreiemomentet er kraftig, spontant og solid :P

TDM er ingen turtallsmaskin, men sprinter kjapt opp til 100 km/t på... ja! 1, 2, 3 og nesten 4 - hvis du vil :knegg

Hun som sitter på med meg på turer og treff til steder som blant annet Lågendalen :P klager veldig lite på passasjerplassen.
Selv sitter jeg godt bak styret, men plages av og til av vindpress. Men ikke verre enn en del andre sykler.
Men dette med vindpress/værbeskyttelse på en halvkåpesykkel som dette må testes ut på en litt lengre prøvetur.

Servicevennligheten på TDM er så-som-så, men så fort man "knekker koden" så går ting mye lettere. Er ikke så gæern når det kommer til stykke, men det er bare å erkjenne at motoren har noe 'gamledagse' løsninger...

Jeg trives fortsatt godt med TDM'en og fryder meg når de svingene veiene dukker opp. Du har god nedbrekksvinkel på denne sykker'n. Og du sitter såpass høyt at du har godt overblikk over trafikkbildet også.

Dette er de tingene jeg kommer på i farten. Bare spørre hvis du lurer på mer :-)

Så kan du også sjekke http://www.carpe-tdm.net" onclick="window.open(this.href);return false; og lese hva folk mener om sykkelen på dette forumet.
Leste nettopp at en på Carpe-forumet hadde kvittet seg med sin Yamaha XJ 1300 (tror jeg det var...) til fordel for en TDM 900, som han han hadde hatt før han kjøpte 1300'en.
Interessant!

Ellers må jeg si at du vurderer to meget gode sykler :thumleft
Blir spennende å se hva du ender opp med etter hvert!

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Re: Globes Logg: Vurderer Yamaha og BMW, touringmodell - tip

Legg inn av Dexter »

Til det bilde; fantastisk! :lol

PS! Skal ikke sladre :janikk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som bra sykler det. Ser det er 82K heftelse på TDM'en så pass på at denne slettes ved kjøpet - det tryggeste er egentlig at han betaler deg 2K for å overta sykkelen inkl heftelse da :-) Sjekk om servicer er tatt (står ikke noe om det for TDM'en)

Ad ørepropper nevnt tidligere i tråden er disse Quies de beste jeg har prøvd av standardpropper mhp komfort og demping (35dB). Blir som å sitte inne i en bil, men tale, motorlyd osv dempes jo også mye. Men liker musikk, så mest bruker jeg noen Sony-ørepropper som er koblet til en Creative X-fi2 spiller - mulig jeg går for noe mer lyddempende hifi propper (35dB) etterhvert. Spilleren kan forøvrig anbefales med god lyd, meget bra batterilevetid og kort oppladingstid via mini-USB. Ikke av de minste, men den er ganske tynn så passer fint i innvendig jakkelomme.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Et godt sted å lete efter gode sykler er der man finner folk som kjører mer enn de aller fleste.
For eksempel "Iron Butt Rally".
For dem som ikke vet hva det er: Et "orienteringsløp" på MC. Det går over 11 døgn og du må kjøre minst 19.000 km (!) for å gjennomføre. Går annethvert år i USA.
BMW har 4% av markedet for motorsykler i USA. Antallet BMW R-serie i Iron Butt Rally ligger vanligtvis på omlag 30-40%.

Hvorfor er det slik?
Først og fremst fordi BMW er kjent for sin pålitelighet. Her er hva Robert Pirsig skriver i Zen and the Art of Motorcycle Maintenence:
Most touring cyclists know how to keep their machines tuned. Car owners usually won’t touch the engine, but every town of any size at all has a
garage with expensive lifts, special tools and diagnostic equipment that the average owner can’t afford. And a car engine is more complex and inaccessible
than a cycle engine so there’s more sense to this. But for John’s cycle, a BMW R60, I’ll bet there’s not a mechanic between here and Salt Lake City. If his
points or plugs burn out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are. If it quits on him in western
South Dakota or Montana I don’t know what he’s going to do. Sell it to the Indians maybe. Right now I know what he’s doing. He’s carefully avoiding giving
any thought whatsoever to the subject. The BMW is famous for not giving mechanical problems on the road and that’s what he’s counting on.
Dernest fordi få, om noen, sykler er så lett å reparere. "Alt" som kan gå i stykker det stikker ut. Riktignok, på RT'en (avbildet over) er det mer plast enn
på GS'en. Men selv på RT er det lett å komme til. Her er heller ikke noe kjede å smøre. Det er forresten GS som er den mest populære modellen i Iron Butt.

Til slutt: R-serien til BMW er (relativt) lett, har bra ytelse, og lavt tyngepunkt. De tre sammen gjør at sykkelen blir lett å ha med å gjøre. Lett å kjøre og
lett å manøvrere når det er trangt.
I tillegg: Den dykker ikke når du bremser. Intet øker komforten som å slippe å stupe nedover når du bremser.

Vi vurderte nøye å kjøpe RT. Men det var to ting som gjorde at vi gikk for GS isteden: Speilene står for lavt og jeg vil ikke ha plast som
skrapes opp når jeg velter. Og velte, det gjør jeg oftere enn jeg liker å innrømme.

Mitt råd: Se om du kan finne en R1100GS eller R1150GS.
De ser kanskje ut som "offroad" men bedre langtursykkel for to personer er det vanskelig å finne

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
Dernest fordi få, om noen, sykler er så lett å reparere. "Alt" som kan gå i stykker det stikker ut. Riktignok, på RT'en (avbildet over) er det mer plast enn
på GS'en. Men selv på RT er det lett å komme til. Her er heller ikke noe kjede å smøre.

[TaSK]
Selv om det bare tar et minutt å smøre kjedet sånn omtrent hver 500 km og etter regnværskjøring, ser jeg helt klart fordelen med kardang.
Samme med servicevennligheten til BMW. Skulle ønske TDM'en var på samme nivå... :mk

Men så er TDM'en ubetalelig morsom å kjøre, da! Kjenner ikke BMW'en godt nok til å si hvordan den er. Og så må jeg nevne at TDM'en aldri har sviktet i løpet av de 50.000 km. jeg har kjørt den. Originalt kjede og drev ble for øvrig byttet først etter ca. 45.000 km. og hadde nok holdt enda et par tusen, men jeg så ingen grunn til å ta sjanser på at det skulle ryke...

Uansett så bør Globe prøve disse to og muligens også noen andre før han bestemmer seg :P

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Samme med servicevennligheten til BMW. Skulle ønske TDM'en var på samme nivå... :mk
Det er neppe mulig å lage en sykkel som både er "pen" og som samtidig har alt stikkende ut i friluft.
Nesten som med oss middelaldrende menn :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Hva med en XJ900?
Gi meg et tilbud jeg ikke kan takke nei til om en måneds tid, :moi: så kan du få en sykkel som hovedservicen er ferdig tatt på. (hver 24.000 km) ;-);)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
AJ skrev: Samme med servicevennligheten til BMW. Skulle ønske TDM'en var på samme nivå... :mk
Det er neppe mulig å lage en sykkel som både er "pen" og som samtidig har alt stikkende ut i friluft.
Nesten som med oss middelaldrende menn :lol

[TaSK]
Sant nok :-)
Men TDM'en og sannsynligvis også et knippe andre japanske sykler (pluss noen italienske også, kanskje...?) ville blitt betydelig mer servicevennlige med enklere tilgang til oljefilter og annen plassering av luftfilter, som igjen ville gitt lettere adgang til motorens topplokk og dermed også tennplugger.
Men har man først lært seg 'koden' for hvordan ting gjøres er det likevel egentlig ikke så vanskelig. Men spesielt intuitive er en del av serviceoperasjonene dog ikke... :mk

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Men TDM'en og sannsynligvis også et knippe andre japanske sykler (pluss noen italienske også, kanskje...?) ville blitt betydelig mer servicevennlige med enklere tilgang til oljefilter og annen plassering av luftfilter, som igjen ville gitt lettere adgang til motorens topplokk og dermed også tennplugger.
Skifte olje og filter på en KTM: Et 14-siders dokument her.

:[-(

[TaSK]
Oslo øst

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

skulle jeg valgt en av de 2 hadde jeg valgt BMW..dette er en skikkelig traktormotor. også pga lasteevne når en skal på tur...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Skal få tilsendt skriftlig tilbud på BMW'n i morra :thumleft

Takk for bekreftelsen fra dere om at dette er en "arbeidshest". I tillegg liker jeg det jeg ser...på bilder, så langt ;e

Hvit...hmmmm...ikke noe "alle" har...liker det også. I tillegg har den endel utstyr som pirrer gadgetfreaken i meg :knegg

Må innrømme at det var Nordlendingen sitt innkjøp som fikk meg litt mer en høflig nysgjerrig på modellen :thumleft

Var på en liten utflukt i dag, og så fort jeg setter meg på sykkelen og er på vei, tenker jeg: "Nei, denne skal ikke selges, dette er jeg så fornøyd med" ...men, så vel hjemme, titter litt innom her i tråden, leser, sjekker Finn.no..ja, så melder lysten seg på å prøve noe annet...igjen!

:-k Nesten rart jeg har vært gift, med samme kone, i snart 18 år ;e

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

sett et par røde og blå striper på den så blir du ikke oversett i trafikken-hvem overser vel Politisykler?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ser veldig pen og fin ut den BMW'en, ja!
Ser i annonsen at prisen er 105K om man kjøper begge...
Skal bli interessant å se hva slags tilbud du får da. For du har vel tenkt å kjøpe en, ikke begger... ;e

Svar