Oversetting av faguttrykk.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av jhn »

Men en annen ting,det e vel ikke en sabre motor i en shadow?
Sabre e vel en V4?

Godtvoksen

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Men en annen ting,det e vel ikke en sabre motor i en shadow?
Sabre e vel en V4?
http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... wSabre.htm

http://www.topspeed.com/motorcycles/mot ... 18946.html

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av jhn »

Ja men da lærte æ no nytt,æ huske VF 750 og VF1100 og trodde at det va
de som het Sabre.Æ hadde en Shadow VT 1100 og har aldri hørt ordet Sabre i
forbinnelse med den.Men æ leste aldri mye mc lektyre,æ bare kjørte.
Æ kan jo ellers si at æ hadde aldri no problemer med den.Den va nærmest
vedlikeholdsfri,den bare gikk og gikk

Godtvoksen

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Æ hadde en Shadow VT 1100 og har aldri hørt ordet Sabre i
forbinnelse med den.Men æ leste aldri mye mc lektyre,æ bare kjørte.
Æ kan jo ellers si at æ hadde aldri no problemer med den.Den va nærmest
vedlikeholdsfri,den bare gikk og gikk
Tusen takk for at du deler din erfaring, :thx En ting er hva en leser på nettet - men det aller beste er det jo å høre andres erfaring med sykkelen, og ut fra den erfaring du skriver om så syntes det som det er en god MC... :thumleft

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av rogg »

AJ skrev:
Godtvoksen skrev: Den ser lekker ut, til en rimelig pris. Den hadde heller ikke gått så langt. På den andre siden gjorde artikkelen i Wikipedia om bankelyd i slik type motor meg noe betenkt. Er det andre her på forumet som har erfaring med Sabre motorer? Jeg ringte på annonsen og ble fortalt at sykkelen var importert, men den at skulle bli godkjent før et eventuelt salg. Eier hadde kun kjørt litt på den med prøveskilt.
Har ikke rogg hatt en Shadow 1100, tro? Mener bestemt det var en slik han hadde før han kjøpte BMW'en, som han har nå...

Tror han var godt fornøyd med den. Han kjenner for øvrig mange i Shadow-klubben og kan helt sikkert gi deg et og annet nyttig tips om disse motorene.
Jeg hadde en ACE 750 99. mod. Kan ikke huske noen gang at det var snakk om slike lyder fra motoren. Den var lettstartet og ruslet rundt på meget lave turtall. Ikke har jeg hørt om noen i Shadowklubben som har hatt noen problemer heller.
Husk denne motoren går bare på lave turtal, toppefekten er på 5500 omd, så vi snakker ikke om de høye turtallene.
Bilde

Men spørsmålet bør rettes mere til Shadowklubben, der vil du sikkert får svar. Hondaboy her i forumet er medlem i shadowklubben SHOC
link: http://www.shadowownersclub.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ville ikke være i tvil på denne sykkelen. Vet bare at en i shadowklubben kalte sin 1100 for Tørsten.... Bruker litt mere en 750
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av tagesk »

Godtvoksen skrev:
Many Sabre engines develop a "tick" which is an oil starvation issue in the engine and can usually be resolved easily, if caught early, by switching oil and blowing out (cleaning) the clogged gasket. Honda knows about the problem but doesn't like to recognize it.
Mesteparten av det som skrives på Internett er skrevet på verdens største språk: Engelsk bedrevet av utlendinger.
Internett er et meget dårlig sted å lære engelsk.
Det er åpenbart ikke "the gasket" som er "clogged", men en kanal som er "clogged by the gasket".
Jeg gjetter det som skjer er at en pakning ikke tåler olje (eller vann) og sveller.
Dermed tetter den til en kanal slik at en ventilløfter ikke får tilstrekkelig med olje.

Det der, tror jeg, er skrevet av en tysker. En som synes inskutte bisetninger er fine greier.
God engelsk, slik jeg kjenner det, bruker isteden korte setninger.
Erfaringsmessig blir også norsk mye bedre med korte setninger.
Vi har nemlig mindre gramatikalsk støtte for kompliserte konstruksjoner enn for eksempel tysk (og jeg nevner ikke italiensk eller latin).
Her er mitt forsøk på oversettelse:
Mange motorer av typen Sabre utvikler en tikkende lyd. Lyden skyldes manglende oljetilførsel i motoren. Det er et enkelt problem å løse når det tas tidlig.
Løsningen er å skifte olje samt å rense kanalen som stoppes til av pakningen.
Honda kjenner til problemet men ønsker ikke å ta ansvar for det.
.

Jada, jeg vet at tråden nå handler om noe annet, men vi som spiser middag fra åtte til ellve, hva skal vi gjøre?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Duville »

Nope - en motor av type Sabre setter du neppe i en motorsykkel. Sabre er typebetegnelse på både en motor og en Motorsykkel

Her er motoren:
http://www.reactionengines.co.uk/sabre.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MCen med denne motren går mer enn en onkel ville like på veiene trur eg..... :punch
Norge rundt på få sekunder kanskje :-k


Honda 1100 Sabre ser virkelig bra ut forøvrig

Godtvoksen

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

tagesk skrev: Mesteparten av det som skrives på Internett er skrevet på verdens største språk: Engelsk bedrevet av utlendinger.
Internett er et meget dårlig sted å lære engelsk.
Det er åpenbart ikke "the gasket" som er "clogged", men en kanal som er "clogged by the gasket".
Jeg gjetter det som skjer er at en pakning ikke tåler olje (eller vann) og sveller.
Dermed tetter den til en kanal slik at en ventilløfter ikke får tilstrekkelig med olje.

Her er mitt forsøk på oversettelse:
Mange motorer av typen Sabre utvikler en tikkende lyd. Lyden skyldes manglende oljetilførsel i motoren. Det er et enkelt problem å løse når det tas tidlig.
Løsningen er å skifte olje samt å rense kanalen som stoppes til av pakningen.
Honda kjenner til problemet men ønsker ikke å ta ansvar for det.
.

Jada, jeg vet at tråden nå handler om noe annet, men vi som spiser middag fra åtte til ellve, hva skal vi gjøre?

[TaSK]
Tuset takk tagest. :thx Dette ga mer mening omkring hva som muligens konkret kan være en svakhet ved Sabre motor. :thumleft

Svar