Nå måtte jeg ha ny hjelm altså! Har telt på knappene litt også naturligvis. Traff på
rogg på Liertoppen senteret på fredagen, snakka litt om hjelm der også. Vel. Jeg endte opp med en tur til Hof-MC i dag vaffal. Vel inne i "butikken" fikk jeg god hjelp til å finne størrelse og prøve hjelmer. Prøvde et par vanlige hjelmer og prøvde Schuberth C3. Ingen tvil overhode. Schuberth C3 sitter bare som helt støpt til hode mitt. Det første jeg la merke til var vekta, den er lett. Lettere enn den gamle min. Etter litt frem og tilbake ble det handel. Størrelse 54/55. Litt trang, men det skal den være i starten. Leveres med pinlock og alt, men det skulle da bare mangle når man ser på prisen... 4.999,-
Jeg tok med lastenette slik at jeg fikk med meg hjem den gamle hjelmen.
Så bare det i retur med ny hjelm på hode. Førsteinntrykk: lett, svært god synsvinkel både i side og høyde hvilket medførte at jeg slipper å knekke nakken like mye bak som på den gamle hjelmen. Den støyer betraktelig mindre, men den har enda litt vindstøy. Prøvde litt forskjellig og fant ut at det kommer av vinkelen. Sitter jeg mer rett så er det enda mindre støy. Innebygd solskjerm fungerte bra, og alt satt som et skudd. Det neste jeg la merke til er at hjelmen har mye bedre lufting enn min gamle hjelm. Den fordeler lufta bra i hjelmen noe som gjør det litt mer behagelig nå som det er så varmt. Det blir mye luft inn til tross for liten lufteåpning. Den har heller ikke dekning over nesen så jeg kan klø meg på nesen bare ved å ta opp visiret

(måtte gjøre det et par ganger faktisk)
Til slutt så sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har gjort et kjøp som jeg kommer til å nyte godt av i lang tid fremover. Denne hjelmen er verd pengene. Og til alle dere som sverger til helhjelm: denne må prøves! Den sitter som en helhjelm, men med fordelene som åpningshjelm. Får tatt den av og på uten å ta av brillene også
Jippi!