GlobesLogg: takk for sist....u all :)
Re: Globes Logg: SPM vedr. lysbruk...Fjernlys på hele tiden?
Nei - jeg forsøker å oppføre meg som en vanlig trafikant uten å trekke til meg ekstra oppmerksomhet. Hvis jeg bruker fjernlys trekker jeg helt klart til meg oppmerksomheten til de jeg møter eller kjører bak - hva da med de på den andre siden av veien som også er i samme trafikkbildet, nå som jeg har trukket hovedfokuset på meg, plutselig oppdages denne nye faren og rattet dras mot meg i en ren reflekshandling for å unngå de på den andre siden og der ligger jeg.
Dette er det samme som å se en refleksvest fare av sted i 90 langs hovedveien. Refleksvesten er noe som skal tiltrekke seg oppmerksomhet fordi det har oppstått noe uvanlig i trafikken og der må du være obs. Når man så oppdager at dette likevel er noe som hører til i bildet så svekkes oppmerksomheten mot både refleks og deg så er du like langt.
ULV ULV det ska du ikke rope uten at det er nødvendig - bare jeg overlever så skit i alle andre, nope...
Dette er det samme som å se en refleksvest fare av sted i 90 langs hovedveien. Refleksvesten er noe som skal tiltrekke seg oppmerksomhet fordi det har oppstått noe uvanlig i trafikken og der må du være obs. Når man så oppdager at dette likevel er noe som hører til i bildet så svekkes oppmerksomheten mot både refleks og deg så er du like langt.
ULV ULV det ska du ikke rope uten at det er nødvendig - bare jeg overlever så skit i alle andre, nope...
Ad fjernlys, nei, bruker det på samme måte som på bil - dvs aktivt og etter forholdene.
F.eks. på en mørk/skyggefull strekning under bru eller ut av tunnel med påkjørsel rett etterpå, så setter jeg ofte på fjernlyset for at de som skal kjøre på ihvertfall skal se meg der jeg kommer. Men blender ned så fort det ikke er noen grunn til å ha på fjernlys.
Ellers velger jeg av og til å sette på fjernlys hvis jeg ser antydning til at noen ikke vil overholde vikeplikt, men da er det ofte like aktuelt å gi en liten tut.
Irriterende å ha en MC med konstant fjernlys bak synes jeg selv når jeg kjører bil - og velger da ofte å ta speilet til natt-posisjon. Sånn sett virker det mot sin hensikt for en MC som ønsker å bli sett av meg så lenge han ligger bak... Fjernlyset på mange nyere MC'er er jo faktisk ganske sterkt.
F.eks. på en mørk/skyggefull strekning under bru eller ut av tunnel med påkjørsel rett etterpå, så setter jeg ofte på fjernlyset for at de som skal kjøre på ihvertfall skal se meg der jeg kommer. Men blender ned så fort det ikke er noen grunn til å ha på fjernlys.
Ellers velger jeg av og til å sette på fjernlys hvis jeg ser antydning til at noen ikke vil overholde vikeplikt, men da er det ofte like aktuelt å gi en liten tut.
Irriterende å ha en MC med konstant fjernlys bak synes jeg selv når jeg kjører bil - og velger da ofte å ta speilet til natt-posisjon. Sånn sett virker det mot sin hensikt for en MC som ønsker å bli sett av meg så lenge han ligger bak... Fjernlyset på mange nyere MC'er er jo faktisk ganske sterkt.
Sist redigert av RuneMC den 16 jul 2010, 18:12, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bruker nærlys som kjørelys.

If it ain't broke, I'll break it.
- Baron von Waffel
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
En meget god beskrivelse av min lysbruk, og med en begrunnelse jeg slutter meg til fullt og helt.Duville skrev:Nei - jeg forsøker å oppføre meg som en vanlig trafikant uten å trekke til meg ekstra oppmerksomhet. Hvis jeg bruker fjernlys trekker jeg helt klart til meg oppmerksomheten til de jeg møter eller kjører bak - hva da med de på den andre siden av veien som også er i samme trafikkbildet, nå som jeg har trukket hovedfokuset på meg, plutselig oppdages denne nye faren og rattet dras mot meg i en ren reflekshandling for å unngå de på den andre siden og der ligger jeg.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
- Globe
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Kontakt:
FIkk hyggelig melding fra medlem her på mcsiden i går. Onsløv var innom Trondheim, han og hans fru er på MC-ferie, og lurte på om vi skulle treffes
Så klart!!
Vi gjorde avtale og kl. 13:45 i dag jeg møtte en hyggelig kar som jeg kun har "skrevet" med det siste året 

En blid og hyggelig bergenser! Kremt, kremt...sjekk antrekk Onsløv, de skoene der er vel ikke helt i henhold til den uskrevne regelboka?
Vi hilste og småsnakket litt om feiretur, vær og føre...slik en skal starte en konversasjon. Onsløv viste meg sin noe provisoriske startknappløsning som var mekket i løpet av dagen. Han hadde mistet "kontakten" med startknappen på Yamahaen, men dette var nå løst via en "kjapp-løsning"
Nei, vi kunnne ikka bare stå å preike!! Vi måtte ut å kjøre litt også!
Trondheim bød i dag på sol og varmt vær, litt vel varmt til å stå å prate lenge ikledd skinn og annen mc-bekledning.
Det ble en av byens standardruter "Byneset rundt, på yttersida"

Ruta er ca. 7 mil.
Vi tok en tid til en liten drikkepause underveis også, på Klett!

Det virket som om syklene "Yamma" godt sammen, der de stod som rene stumtjenere
Etter pausen fullførte vi runden inn til utgangspunktet, Lade i Trondheim. Vekslet noen ord, før vi dro hvert til vårt. Jeg hjem til pakking og husrydding (reiser på ferie del2 i morgen), og Onsløv tilbake til sin fru, som hadde vært såpass grei å "låne ham bort" et par formiddagstimer

Virkelig hyggelig med slike impulstreff og deling av felles interesse!
Ser allerede frem til neste anledning til å treffe Onsløv igjen, og flere av dere medforumister....og neste anledning...ja det er 3 - 5. september..for mitt vedkommende...sees der!!

Så klart!!

En blid og hyggelig bergenser! Kremt, kremt...sjekk antrekk Onsløv, de skoene der er vel ikke helt i henhold til den uskrevne regelboka?

Vi hilste og småsnakket litt om feiretur, vær og føre...slik en skal starte en konversasjon. Onsløv viste meg sin noe provisoriske startknappløsning som var mekket i løpet av dagen. Han hadde mistet "kontakten" med startknappen på Yamahaen, men dette var nå løst via en "kjapp-løsning"

Nei, vi kunnne ikka bare stå å preike!! Vi måtte ut å kjøre litt også!

Trondheim bød i dag på sol og varmt vær, litt vel varmt til å stå å prate lenge ikledd skinn og annen mc-bekledning.
Det ble en av byens standardruter "Byneset rundt, på yttersida"

Ruta er ca. 7 mil.
Vi tok en tid til en liten drikkepause underveis også, på Klett!

Det virket som om syklene "Yamma" godt sammen, der de stod som rene stumtjenere

Etter pausen fullførte vi runden inn til utgangspunktet, Lade i Trondheim. Vekslet noen ord, før vi dro hvert til vårt. Jeg hjem til pakking og husrydding (reiser på ferie del2 i morgen), og Onsløv tilbake til sin fru, som hadde vært såpass grei å "låne ham bort" et par formiddagstimer

Virkelig hyggelig med slike impulstreff og deling av felles interesse!
Ser allerede frem til neste anledning til å treffe Onsløv igjen, og flere av dere medforumister....og neste anledning...ja det er 3 - 5. september..for mitt vedkommende...sees der!!

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Besøk av medlem ONSLØV...vi YAMMA sammen!!
Hyggelig at trivelige folk stikker innom, ja! :-) De jeg har truffet så langt ute på veien her fra MCsiden.no er uten unntak nettopp det, trivelige og omgjengelige folk
Spurte du Onsløv'en om september-treffet, forresten?
Ville være veldig hyggelig om han kom

Spurte du Onsløv'en om september-treffet, forresten?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Globe
- Kontakt:
Han hadde satt av helga.......til treff!! :=D> 

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Yes!!Globe skrev:Han hadde satt av helga.......til treff!! :=D>
Det høres meget bra ut!!

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Det er helt korrekt påpekt, Globe. Men for en Bergenser, så var ikke været etter regelboka hellerGlobe skrev:
En blid og hyggelig bergenser! Kremt, kremt...sjekk antrekk Onsløv, de skoene der er vel ikke helt i henhold til den uskrevne regelboka?![]()

Ja, vi fikk jo testet hvor "bra" denne var. Med direkte innslag på reléet, fant vi ut at det var best å huske på å parkere med gearet i friVi hilste og småsnakket litt om feiretur, vær og føre...slik en skal starte en konversasjon. Onsløv viste meg sin noe provisoriske startknappløsning som var mekket i løpet av dagen. Han hadde mistet "kontakten" med startknappen på Yamahaen, men dette var nå løst via en "kjapp-løsning"![]()

Og for å være helt sikker på at vi fikk testet at koblingene satt skikkelig, valgte Globe et lite veistykke med dårlig vei,

Kremt, va det nå det jeg sa?Globe skrev:AJ skrev:Spurte du Onsløv'en om september-treffet, forresten?
Han hadde satt av helga.......til treff!! :=D>

Absolutt hyggelig å treffe deg også, Globe. Ser frem til neste gang, samt også å møte flere fra dette forumet.
- Globe
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Ferierer utem MC, men neste uke er "ledig"
Er på Kypros....har bil/Mc/Scooterutleie rett ved her vi bor. Var å sjekket forholdene på utleie, men må si at det de hadde ga meg mer lyst til å vaske og polere enn til å kjøre....og det blir vel litt sært??

Kymco Venox

Honda Shadow C
Ellers så leser jeg nå Keith Codes' :

Mange gode tips til bedre svingteknikk ved referanse til teknikkens funksjoner på en MC og førerens begrensninger. Spennende lesning og gode referanser ved bruk av beskrivelser og andres/egne erfaringer!
Huet koker fort når gradestokken passerer 35 grader, og brisen fra Afrikas kyst er fønvind, men med føneren på maks varme
Nyter oppholdet da, det skal sies. Hele familien storskoser seg og vi nyter late dager

Kymco Venox

Honda Shadow C
Ellers så leser jeg nå Keith Codes' :

Mange gode tips til bedre svingteknikk ved referanse til teknikkens funksjoner på en MC og førerens begrensninger. Spennende lesning og gode referanser ved bruk av beskrivelser og andres/egne erfaringer!
Huet koker fort når gradestokken passerer 35 grader, og brisen fra Afrikas kyst er fønvind, men med føneren på maks varme

Nyter oppholdet da, det skal sies. Hele familien storskoser seg og vi nyter late dager

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Re: Globes Logg: Ferierer uten MC, men neste uke er "ledig"
Husker hvordan denne fønvinden er etter ferieturene våre på Malta, som jo er enda nærmere Afrikakysten.
Var til tider så hett at det var godt at kvelden kom, selv om det også er.... *ehem* mildt om kveldene på Maltaøyene... :-)å
Men deilig med slike varme later dager, ja
Og mens jeg husker det; fortsatt god ferie
Var til tider så hett at det var godt at kvelden kom, selv om det også er.... *ehem* mildt om kveldene på Maltaøyene... :-)å
Men deilig med slike varme later dager, ja

Og mens jeg husker det; fortsatt god ferie

Re: Globes Logg: Ferierer utem MC, men neste uke er "ledig"
Neida, ikke sær.....bare helt Globe, du hadde jo en cruiser som du polerte mer enn det du kjørte den..Globe skrev:Er på Kypros....har bil/Mc/Scooterutleie rett ved her vi bor. Var å sjekket forholdene på utleie, men må si at det de hadde ga meg mer lyst til å vaske og polere enn til å kjøre....og det blir vel litt sært??![]()

- Globe
- Kontakt:

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Globe skrev:Du sier noe Godtvoksen
...men jeg polerer fortsatt jeg
...cruiser gjør jeg også

Sånn skal det låte

Var ute og 'TDM-cruiset' i kveldinga idag, jeg. Til kinarestauranten på Harestua hvor jeg spiste en av favorittene mine, som jeg enda ikke har lært meg navnet på...

Men er du trygg på innholdet i retten?.