jaja, så blei det bot da...:(

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Togmannen »

Lurer på om noen kan hjelpe:

Var hjemme i Trøndelagen i forrige uke, og når jeg kom hjem lå det en koselig gave og ventet. Da jeg og muttern var i Porsgrunn og besøkte søsteren min og familien på hytta, overså jeg en 70-sone der hvor ring 3 blir E18. Og der står det et kamera. Siden jeg kjørte bilen, og bilen ikke er min, er det bare for eieren å si at "Jeg kjørte ikke, vil ikke si hvem", eller kikker dem på bildet og ser om det stemmer mot bildet av eieren.?(Bildet på førerkortet.)

Fristen hadde gått ut før jeg kom hjem så lurer på hva som skjer. Lå 5-10 over det jeg trodde var fartsgrensa så ble målt til 92 i 70-sonen, eller 5000 store i forenklet forelegg, ingen prikker.

Kjørte forbi laser ved Vinterbro i dag og ble heldigvis ikke stoppa da :prf
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av AJ »

Togmannen skrev:Lurer på om noen kan hjelpe:

Var hjemme i Trøndelagen i forrige uke, og når jeg kom hjem lå det en koselig gave og ventet. Da jeg og muttern var i Porsgrunn og besøkte søsteren min og familien på hytta, overså jeg en 70-sone der hvor ring 3 blir E18. Og der står det et kamera. Siden jeg kjørte bilen, og bilen ikke er min, er det bare for eieren å si at "Jeg kjørte ikke, vil ikke si hvem", eller kikker dem på bildet og ser om det stemmer mot bildet av eieren.?(Bildet på førerkortet.)

Fristen hadde gått ut før jeg kom hjem så lurer på hva som skjer. Lå 5-10 over det jeg trodde var fartsgrensa så ble målt til 92 i 70-sonen, eller 5000 store i forenklet forelegg, ingen prikker.

Kjørte forbi laser ved Vinterbro i dag og ble heldigvis ikke stoppa da :prf
Litt usikker på denne, gitt... :-k
Bileier kan si noe slikt som at "Jeg kjørte ikke, men ønsker ikke å ikke si hvem som kjørte" og komme unna med det. Tror ikke politiet kan 'nagle' noen på bakgrunn av førerkortbilde... De har vel heller ikke tilgang til disse bildene i saker som dette, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KentR
Innlegg: 84
Registrert: 30 mar 2010, 03:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1400k2
Sted: Kongsberg

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av KentR »

Jeg tror det er sånn at bileier plikter å gi opplysninger om hvem som har hatt bilen i det tidsrommet, kollega av meg kom ihvertfall ingen vei med forsøket sitt når dama hans ble tatt i Fotoboks. Men det er jo lov og prøve og ikke oppgi fører
Stupid is what stupid does.
Life is not like a box of chocolate, its a bowl of jalapenos, what you do today may burn your ass tomorrow

Fritt etter forrest gump :-)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Onsløv »

Han trenger ikke å navngi fører. Han kan si at det er noen i familien som kjørte. (man kan verne familie)
Men om de da finner ut at det er deg, (og du ikke er i familie) så kan det bli litt ubehagelig for dere. Han har da "motarbeidet" politiets arbeid. Men vi skal jo ikke gjøre jobben for de heller.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av d.strand »

Kan med en gang si at det ikke fungerer å si at du ikke vil oppgi hvem som kjørte bilen, om bilen er din. For det har seg slik at jeg snakker av erfaring, min bror ble tatt i fotoboks for ca 2 uker siden. Dette skjedde i nærområdet og i min bil. Broren min fortalte meg om at han var tatt, så kom ikke som noen overraskelse da boten dukket opp i postkassen min. Der måtte jeg fylle ut, hvem som var fører av bilen på tidspunktet hvor bilen var blitt fotografert osv osv. Da jeg ringte inn å sa at jeg ikke ønsket å oppgi føreren av bilen, fikk jeg bare beskjed om da ville politiet trå til med anmeldelse pga motarbeid i en politisak. Kan gjerne tenkes at dette bare var skrøner fra purken i andre endene, men han grep et ordentlig balletak på meg - for jeg hadde ikke råd til å syne "bløffen" hans. Så det ble 4200 kroner i bot og 2 prikker på førekortet til lillebror som ikke har hatt førekortet i mer 2 mnd :knegg
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Togmannen »

Hmm.. I såfall får jeg punge ut når regninga kommer, men kommer ikke til å hjelpe dem heller. 5000 er ikke verdens undergang, men kjipt når jeg ikke visste at jeg kjørte for fort. Men men, bare politikere som er perfekte.

Men blir det prikk da? Sto ikke noe om det i brevet?
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av pelsen »

Togmannen skrev:Hmm.. I såfall får jeg punge ut når regninga kommer, men kommer ikke til å hjelpe dem heller. 5000 er ikke verdens undergang, men kjipt når jeg ikke visste at jeg kjørte for fort. Men men, bare politikere som er perfekte.

Men blir det prikk da? Sto ikke noe om det i brevet?
prikk blir det, minst en.

etter beskrivelsen å dømme er det vel kameraet på ring 3 i Granfosstunnellen det er snakk om. Der er det rikelig med 70-skilt, så unnskyldningen at du ikke visste at det gikk for fort bør du ihvertfall ikke bruke overfor politiet...
Da er det bedre å si at jeg ikke visste om eller hadde glemt at det var kamera der. :D

Brukeravatar
KentR
Innlegg: 84
Registrert: 30 mar 2010, 03:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1400k2
Sted: Kongsberg

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av KentR »

Togmannen skrev:Men blir det prikk da? Sto ikke noe om det i brevet?
Regner med at det blir to prikker, hvis jeg ikke husker feil. Siden du ble tatt i 92km/t. Hadde det vært under 90km/t, ville det vært en prikk.
Stupid is what stupid does.
Life is not like a box of chocolate, its a bowl of jalapenos, what you do today may burn your ass tomorrow

Fritt etter forrest gump :-)

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av SuperTenere »

Såvidt meg bekjent har man ingen plikt å oppgi hvem som var fører av bilen. Jeg mener å vite at det er ganske så mange som slipper unna boten dersom det ikke lar seg gjøre å identifisere føreren utfra bildet. Boten blir automatisk sendt til den som står som eier, men dersom bildet ikke er bra nok kan man har politiet en dårlig sak.
Husk at vi her snakker om saker som kan avgjøres med forenklet forelegg. Forenklet forelegg er en straffereaksjon som benyttes ved mindre lovbrudd som avgjøres ved innrømmelse og ikke ved dom.
Så dersom du nekter og bildet ikke lar seg tyde godt nok, skal det SVÆRT mye til før politiet går videre med saken.
Så vidt jeg vet har du også krav på å få se bildet før du vedtar forelegget....

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av SuperTenere »

fant dette: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=534468" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Pollti »

En som ble tatt og fikk bot i dag var ikke blid ihvertfall. I en litt ekkel høyre sving rundt en fjellknaus syntes MCen bak meg at det gikk sakte og at jeg breiet meg vel mye så han ikke kunne kjøre forbi i yttersving. (De lokale heltene kjører forbi hverandre i denne svingen)
Han valgte å kjøre forbi mellom fjellknausen og meg der hvor svingen kniper mest. Og der er det en 40 meter lang stripe med ferskt dieselsøl fra i dag tidlig og det ble vel mye med nedlegget han hadde. Resultatet var at han fikk skrens på bakhjulet men jeg var forbredet og klar til å bremse så det gikk bra. Farten var 60 til 65 km/t i 50 sone. Da med ett ble speilene fyllt av blålys :8-[ Jeg slapp unna med tilsnakk for å ligge jevnt 8 til 10 km/t over fartsgrensa men for den andre føreren tror jeg nok det ble en liten bot for å kjøre forbi på høyre side og fartsoverskridelse. Surt for ham.

Pollti

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Pollti »

d.strand skrev: Da jeg ringte inn å sa at jeg ikke ønsket å oppgi føreren av bilen, fikk jeg bare beskjed om da ville politiet trå til med anmeldelse pga motarbeid i en politisak.

Det hadde de ikke gjort men de bløffer nok mange til lydighet med den trusselen.
Ligningsmyndighetene driver med samme taktikk. I forbindelse med store meldingspliktig ombyggings arbeider på et hus vi hadde kom det et brev skrevet i en ekkel tone om at de ville ha opplysninger om hvilke firma som utførte arbeidene og anbudspriser pluss at de ville ha kopi av sluttfaktura. Svarfrist 14 dager. Brevet leverte jeg til advokaten min som gned seg henrykt i hendene og vrinsket i glede. Vi hørte aldri noe mere. :knegg

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av frankh »

Hvis man enten ikke vet hvem som har kjørt bilen, eller nekter å si det, så er man neppe helt trygg. I det første tilfellet så kan det bli satt igang etterforskning. De fleste politidistrikt har ikke ressurser til dette, så saken blir sannsynligvis henlagt. Men er man heldig og møter på en politimester som har litt kapasitet til overs, eller som kjører en prinsippsak, så er man kokt. I det andre tilfellet kan man ganske enkelt anmeldes, og bevisførselen er rimelig klar, noe som betyr at man vil tape en rettssak nærmest før den begynner. Da ender man opp med å måtte betal bot+renter+saksomkostninger, _og_ en dom som i motsetning til et forenklet forelegget havner på rullebladet.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg fikk nylig brev om at min bil passerte for fort i Granfosstunnelen. Jeg kjørte den ikke. Her er svaret jeg sendte dem.
I skjema for respons på Automatisk trafikkontroll står det at respons kan gis pr. mail.

Jeg har fått melding om at min bil passerte en kontrollpost i for høy hastighet. Jeg mener bestemt at jeg ikke var fører av bilen på det tidspunkt. Forelegget vedtas derfor ikke. Den er i tillegg til meg kun tilgjengelig for personer som omfattes av sraffeprosesslovens § 122. Jeg ønsker derfor ikke å opplyse hvem som kan ha kjørt bilen.

Vennlig hilsen
Etter dette har jeg foreløpig ikke hørt mer fra dem. Men venter at det skal komme en eller annen respons før eller senere. Straffeprosesslovens § 122 sier hvem man ikke har vitneplikt i forhold til.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar