TIPS TIL NYE MC-VENNER!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Gjest

TIPS TIL NYE MC-VENNER!

Legg inn av Gjest »

Grattis til Delayla som har fått mc-lappen nylig! (se innlegget hennes).

Jeg har lyst til å starte en tråd med tips til nye motorsyklister. Det kan være hva som helst, men det skal være et råd eller et tips til "nybegynnere".

Jeg starter med et av de viktigske rådene:

SE LANGT GJENNOM SVINGENE !!!

Husk at der du ser, der vil du ubevisst styre sykkelen din. Du kan unngå store problemer ved å gjøre det. Når du ser langt inn i svingen før inngangen av den, reguleres farten din mye bedre, og du slipper å stivne totalt fordi du hadde altfor stor inngangshastighet i svingen (Sykkelen har sannsynligvis mye mere å gå på, det er du selv som er begrensningen).

Dette er omtrent det viktigste du kan gjøre som motorsyklist, det er blandt annet utrolig viktig for de som kjøre fort på bane:
  • De ser langt inn i svingen før de begynner på den, for å få riktig inngangshastighet i svingen.
    Så ser de på det punktet som heter "apex", dvs den innerste delen av kjørebanen.
    Tilslutt ser de på punktet de ønsker å "treffe" idet de kommer ut av svingen.
Skulle du være så uheldig å stivne i en sving, ser du antakeligvis ut over veiskulderen, og der du ser der havner du. Å kjøre ut over veiskuldra i +50 km/t kan være katastrofalt. Ved å løfte blikket og se inn i svingen i stedet for utforbi veibanen kunnne mange ulykker vært unngått. Personlig så er jeg veldig bevisst på dette og "trener" på det hele tiden, i bil også (det gir deg mye bedre flyt i bil kjøringen din).

Gjest

Tips i veikryss

Legg inn av Gjest »

Et lite tips til:

Bruk fjernlys i det du nærmer deg veikryss. Det skjer utrolig mange MC-ulykker der bilister rett og slett ikke ser motorsyklister, og svinger ut rett foran motorsykler. Ofte feilbedømmer de avstanden og farten på motorsykler også, noe som får alvorlige konsekvenser oss motorsyklister.

Når du setter på fjernlys før krysset, oppfatter hjernen (i allefall de bilistene som har noe som kan kalles en hjerne, hehe) til bilistene det som om du er mye nærmere enn det du egentlig er.

Dessuten er du mye mere synlig for sløve bilister som ser etter andre biler og lastebiler før de skal ut på en forkjørsvei, og har glemt alt om motorsykler og andre "uvensentlige" ting.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Enig med deg Shadowman. Jeg kjører stort sett med fjernlyset på hele tiden, av den grund at jeg er lettere å se.. Vet at det er feil "bruk"av lys, men det får stå sin prøve. Bedre at jeg vi blir sett, enn at vi ikke blir det. Det kan gå fryktelig galt.
Bilde

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Tips i veikryss

Legg inn av rerell »

ShadowMan skrev:Et lite tips til:

Bruk fjernlys i det du nærmer deg veikryss.
Det är nog bra det, men blinka inte med lyset, det kan uppfattas som att du vill släppa ut den som står och väntar. Tänk på hur ni gör/reagerar själv när ni sitter i bil och väntar vid vikeplikt, och någon saktar ner och blinkar med helljuset.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Når du legger ned sykkelen i en sving, bør du holde hodet mest mulig vannrett.
Dette for å oppnå god kontroll og et godt overblikk.
Prøv å være bevisst på dette ved neste kjøretur.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Må nesten ta med litt om det å bremse ned i en sving også.
Om du kun bruker bakbremsen i en sving, er det nok en sjanse for at du kan få slipp på bakhjulet.
Bruker du derimot bare frambremsen din, blir sykkelen noe tungstyrt og den vil prøve å rette seg opp, eller for å si det på en annen måte, gå rett fram.
Det som er mest effektivt når man først er nødt til å bremse ned i en sving, er nok å bruke frambremsen og samtidig kontrastyre.
Men en ting kan være greit å legge seg på minnet ved oppbremsingen: Du må ikke glemme det faktum at du faktisk mister fart når du bremser opp,
så rett før du slipper opp bremsen igjen, må du gi slipp på noe av det presset som er på styret, slik at du ikke legger sykkelen rett i bakken.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Hva er bedre enn aa kjöre bak Indian paa hösttreffet i Marienhamn....for aa faa erfaring. Jeg lover aa holde meg under 140km/timen.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Bosted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Fin tråd! :)

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Indian skrev:Hva er bedre enn aa kjöre bak Indian paa hösttreffet i Marienhamn....for aa faa erfaring. Jeg lover aa holde meg under 140km/timen.
Offtopic: Hvorfor har du ikke bokstaven Å? Du har vel ikke Æ og Ø heller du da? :wink:
Bilde

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

NoName skrev:
Indian skrev:Hva er bedre enn aa kjöre bak Indian paa hösttreffet i Marienhamn....for aa faa erfaring. Jeg lover aa holde meg under 140km/timen.
Offtopic: Hvorfor har du ikke bokstaven Å? Du har vel ikke Æ og Ø heller du da? :wink:
Grunnen er at jeg befinner meg i Tyskland akkurat naa der bokstavene ikke finnes. Jeg tror ikke at det er en bra ide aa erstate bokstavene med µ,ü,ö,ä eller ß. 8)
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Gjest

Hvem kan du stole på?

Legg inn av Gjest »

Hvem andre kan du stole på som motorsyklist? Andre biler? Andre motorsykler? Busser?

Spør enhver erfaren motorsyklist og du vil få følgende svar:

Stol ALDRI på andre enn deg selv ute i traffikken!

Mange har bittert angret på at de stolte på at f.eks bilføreren som de trodde så dem midt i øynene, ikke kom til å kjøre ut i veien like foran dem (selv om bilisten hadde vikeplikt). Slike ulykker skjer desverre altfor ofte :cry:

Den som kan redde deg ut av farlige, eller potensiellt farlige situasjoner, er deg selv :wink:

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Jag litar inte på mig själv heller i trafiken. :lol:

Gjest

Legg inn av Gjest »

rerell skrev:Jag litar inte på mig själv heller i trafiken. :lol:
Jeg har sett deg kjøre, så det skjønner jeg godt... :lol:

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

ShadowMan skrev:
rerell skrev:Jag litar inte på mig själv heller i trafiken. :lol:
Jeg har sett deg kjøre, så det skjønner jeg godt... :lol:
Hehehe.... Bilde
Bilde

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

ShadowMan skrev:
rerell skrev:Jag litar inte på mig själv heller i trafiken. :lol:
Jeg har sett deg kjøre, så det skjønner jeg godt... :lol:
Haha, touché! :lol:

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Bosted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

ShadowMan skrev:
rerell skrev:Jag litar inte på mig själv heller i trafiken. :lol:
Jeg har sett deg kjøre, så det skjønner jeg godt... :lol:
Nuvel,.... har hatt gleden av å kjøre sammen med Shadowman, og det eneste jeg stoler på da er at det garantert går friskt unna, hehehe.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Halian

Bruk av fjernlys

Legg inn av Halian »

Bruker ikke og anbefaler ikke å bruke fjernlys i kryss. Avstanden fra hovedlys til blinklys er ofte så kort at andre trafikanter ikke ser blinklyset. Snakker av erfaring ikke minst som bilist.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Bliklys? :wink:
Bilde

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Bosted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

NoName skrev:Bliklys? :wink:
Ekstrautstyr på din sykkel det kanskje...? :wink:

Ser ikke helt problemet med ikke synlig blinklys - hvis jeg bruker blinklys er det fordi jeg skal svinge - og da sakker jeg på farten - ergo: jeg får bedre tid til å stoppe hvis noen ikke skulle ha sett meg og har ikke det samme behovet for å bli sett som hvis jeg fortsetter i samme fart rett fram. Antok at tipset ikke var ment slik at en skulle bruke fjernlys hele tiden.

Gjest

Legg inn av Gjest »

Delayla: Du har helt rett i at fjernlyset selvsagt ikke brukes hele tiden, det er KUN idet man nærmer seg et kryss.

Halian: Jeg har heller ikke blinklys på sykkelen min, men det er jo som Delayla påpeker heller ikke strengt tatt nødvendig med fjernlys når man skal svinge av veien, da man senker farten helt ned allikevel.

Brukeravatar
k2fire
Innlegg: 62
Registrert: 20 jun 2004, 19:18
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Enebakk
Kontakt:

Legg inn av k2fire »

Tror det er lurt å ha på fjernlys på litt eldre sykler, på nye sykler derimot er lyset for kraftig, det iriterer mer enn det som sunt er.
Bruker å si at: jeg har ikke medtrafikanter i trafikken, kun mottrafikanter.
XX*SuperBlackbird*XX
http://www.grjotangr.net/

GSXR

Legg inn av GSXR »

Ett godt tips til dere alle er å ha en boks med punkteringshjelp i bagasjen :wink: .
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert :wink:
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

GSXR skrev:Ett godt tips til dere alle er å ha en boks med punkteringshjelp i bagasjen :wink: .
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert :wink:
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .
Jeg hadde med en slik boks i sommer og fikk bruk for den da jeg punkterte ved grensen mellom Slovenia og Kroatia.
Det var imponerende å se at bakhjulet ble fylt opp, trillet sykkelen frem og tilbake noen ganger for å spre vesken i dekket.
Så satt jeg på sykkelen for å kjøre og dekket ble flat igjen....
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Indian skrev:
GSXR skrev:Ett godt tips til dere alle er å ha en boks med punkteringshjelp i bagasjen :wink: .
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert :wink:
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .
Jeg hadde med en slik boks til Kroatia og fikk bruk for den da jeg punkterte ved grensen mellom Slovenia og Kroatia.
Det var imponerende å se at bakhjulet ble fylt opp, trillet sykkelen frem og tilbake noen ganger for å spre vesken i dekket.
Så satt jeg på sykkelen for å kjøre og dekket ble flat igjen....
For å få spredd væsken ordentlig, bør du egentlig sette deg på sykkelen å kjøre ett godt stykke etter at den er kommet over i dekket. Men noen ganger er hullet de etterlater seg så stort at det ikke lar seg tette med punkteringshjelp på boks . Da er det greit å ha et Dekklappesett med seg :) .

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Saken min var noe spesiell da hullet var på siden av dekket.... :( men en kroater åpnet verkstedet for meg og lappet slangen for meg. Han jobbet i ca en time da han så at eikene gikk for langt i felgen og slipte dem ned.
Så spurte jeg om hva han skulle ha for jobben og han sa 4 euro....jeg ga han det dobbelte og kjørte min vei.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Svar