Ønsker råd - Kjøp av min første mc
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
skal du ha noe enkelt og ukomplisert til under 30 000 så ville jeg gått for en CB750 sak...enkle motorer god sittestilling som gjør sykkelen lett å kontrollere,bytt bremseslanger og sett på sinterklosser så er bremsene ok også, grei motorstyrke også for fruen bakpå en tur(ok sete/fothvilere).masse deler å få,og rimelig.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23205184
dette er også greie sykler-uten reim/kjede..
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23720530
dette er sykkel du kan ha noen år og er en mere moderne konstruksjon-også skuddsikker.(faktisk et godt tilbud)
deilig bunndrag og myk motor..fra ca 60-70 på 6 gear...ikke klasset som RR sykkel heller siden det er en F..jeg er "litt eldre" men slipper unna med underkant av 1600kr.på 87 mod min-passerer 100 000km nå.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23955920
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23205184
dette er også greie sykler-uten reim/kjede..
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23720530
dette er sykkel du kan ha noen år og er en mere moderne konstruksjon-også skuddsikker.(faktisk et godt tilbud)
deilig bunndrag og myk motor..fra ca 60-70 på 6 gear...ikke klasset som RR sykkel heller siden det er en F..jeg er "litt eldre" men slipper unna med underkant av 1600kr.på 87 mod min-passerer 100 000km nå.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23955920
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Jepp CB 750 er definitivt på topp 5 av ønskede sykler. Men helst en naken 90-talls modell. 80-talls modellene er fine de også, men kanskje ikke så lettkjørt (tung?) for en nybegynner?
Den siste - CBR 1000F var en veldig fin touring sykkel.
Veldig mye fine og gode sykler å velge mellom. Vil nok dukke opp mange gode tilbud nå når høsten kommer og sesongen tar slutt
Hvordan er det med deler til gamle sykler fra 80-tallet og sånn? Kanskje jeg påtar meg ett oppussingsprosjekt en gang, og da må jo deler ikke være vanskelig å få tak i eller dyre (bestilles fra andre siden av kloden ) til f. eks. en gammel Shadow fra 80-tallet, en Suzuki GS650L, kawa vulcan osv....
Den siste - CBR 1000F var en veldig fin touring sykkel.
Veldig mye fine og gode sykler å velge mellom. Vil nok dukke opp mange gode tilbud nå når høsten kommer og sesongen tar slutt
Hvordan er det med deler til gamle sykler fra 80-tallet og sånn? Kanskje jeg påtar meg ett oppussingsprosjekt en gang, og da må jo deler ikke være vanskelig å få tak i eller dyre (bestilles fra andre siden av kloden ) til f. eks. en gammel Shadow fra 80-tallet, en Suzuki GS650L, kawa vulcan osv....
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Deler er stort sett hyllevarer bortsett fra suzuki 80tall..
men mye billigere fra fks england...
men mye billigere fra fks england...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Vil det si at det er et problem å få deler til en gammel Suzuki?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Nja..Importøren har solgt hele delelagret til eldre modeller så det blir litt mere knot.
litt synd med Erling sande som importør i grunnen...Suzuki har de deiligeste gearkassene...
de mykeste/minst problem med gear..suzuki
litt klonk men solid....Honda
klonker men greie...R og K modeller BMW
litt hardere(enn Suzy)/litt feil...Kawasaki
god å geare men En god del modeller med svake gearkasser-feil med 2 gear først siden 5 også-dyrt å fikse...Yamaha
Andre merker har jeg ikke så stor erfaring med...
Sjekk alle sykler med full belastning på 2 gear da det er der det oftest er feil-lugger det hopper ut av gear-kjøp en annen da vi fort snakker 10 000lapp(er) på verksted.
litt synd med Erling sande som importør i grunnen...Suzuki har de deiligeste gearkassene...
de mykeste/minst problem med gear..suzuki
litt klonk men solid....Honda
klonker men greie...R og K modeller BMW
litt hardere(enn Suzy)/litt feil...Kawasaki
god å geare men En god del modeller med svake gearkasser-feil med 2 gear først siden 5 også-dyrt å fikse...Yamaha
Andre merker har jeg ikke så stor erfaring med...
Sjekk alle sykler med full belastning på 2 gear da det er der det oftest er feil-lugger det hopper ut av gear-kjøp en annen da vi fort snakker 10 000lapp(er) på verksted.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Sted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Det er ikke store problem å få tak i deler til en eldre Suzuki da, bare en bruker det nettverket som finnes. Det er jo snakk om en helt annen type interesse for motorsykkel enn å kjøre rundt i all slags vær da.. Det å bygge opp en eldre klassiker til en perle krever jo tid, penger, kontaktnett, teknisk innsikt og sans for detaljarbeid :-) .
Det er virkelig moro å se en flott utstilling av klassiske motorsykler...
Ang. Suzuki er jo http://www.classicsuzuki.no" onclick="window.open(this.href);return false; det første stedet man bør gjøre seg kjent ,
om en vil pusse opp en eldre Suzuki.
Den største forskjellen når det gjelder deler til en klassiker, er ofte at man må lete litt mer
andre steder, og gjerne i utlandet og på Ebay..
Så er det jo greit å skaffe seg oversikt før en begynner, da går alt lettere.
Det finnes mange firma i utlandet som er spesialisert kun på klassiske motorsykler og deler.
Med en nyere motorsykkel er det jo bare å oppsøke forhandler, eller alternative leverandører.
Det er virkelig moro å se en flott utstilling av klassiske motorsykler...
Ang. Suzuki er jo http://www.classicsuzuki.no" onclick="window.open(this.href);return false; det første stedet man bør gjøre seg kjent ,
om en vil pusse opp en eldre Suzuki.
Den største forskjellen når det gjelder deler til en klassiker, er ofte at man må lete litt mer
andre steder, og gjerne i utlandet og på Ebay..
Så er det jo greit å skaffe seg oversikt før en begynner, da går alt lettere.
Det finnes mange firma i utlandet som er spesialisert kun på klassiske motorsykler og deler.
Med en nyere motorsykkel er det jo bare å oppsøke forhandler, eller alternative leverandører.
Hvordan er det med deler til gamle sykler fra 80-tallet og sånn? Kanskje jeg påtar meg ett oppussingsprosjekt en gang, og da må jo deler ikke være vanskelig å få tak i eller dyre (bestilles fra andre siden av kloden ) til f. eks. en gammel Shadow fra 80-tallet, en Suzuki GS650L, kawa vulcan osv....
Sist redigert av SveinT den 26 aug 2010, 11:28, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Sted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Hei, her legger jeg ved litt info. om modellen du har på ønskelista ! :-)Jepp CB 750 er definitivt på topp 5 av ønskede sykler. Men helst en naken 90-talls modell. 80-talls modellene er fine de også, men kanskje ikke så lettkjørt (tung?) for en nybegynner?
------------------
HONDA CB SEVEN FIFTY
(Skrevet av Jon Asgeir Lystad for Vi Menn)
Hondas motstykke til Kawasaki Zephyr er både større og mer bekvem. Til gjengjeld er ikke kjøreegenskapene fullt så sporty, men de holder mål. Når det gjelder slitestyrke og pålitelighet, er det i grunnen bare en ting å si: ”Sikker som banken”! Det faktum at motoren er utstyrt med selvjusterende ventiler, bidrar også til moderat servicebehov. Det skal også tas med at motoren er smidig og sterk. I kombinasjon med den fine baksetekomforten, er ”Seven Fifty” suveren til passasjerkjøring. Hondas retrosykkel figurerte på modellprogrammet fra 1991 til 2002.
davidst.com
Test , motorcycle.com Side 1 - Side 2
Bruktkjøp-Klikk.no
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
mekkern skrev:Nja..Importøren har solgt hele delelagret til eldre modeller så det blir litt mere knot.
litt synd med Erling sande som importør i grunnen...Suzuki har de deiligeste gearkassene...
de mykeste/minst problem med gear..suzuki
litt klonk men solid....Honda
klonker men greie...R og K modeller BMW
litt hardere(enn Suzy)/litt feil...Kawasaki
god å geare men En god del modeller med svake gearkasser-feil med 2 gear først siden 5 også-dyrt å fikse...Yamaha
Andre merker har jeg ikke så stor erfaring med...
Sjekk alle sykler med full belastning på 2 gear da det er der det oftest er feil-lugger det hopper ut av gear-kjøp en annen da vi fort snakker 10 000lapp(er) på verksted.
Veldig nyttig info dette her :-) Klart må jo finne en med god girkasse. Overrasket at Yamaha har såpass med feil me girkassene sine. Trodde virkelig de gjorde alt de laget riktig
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
SveinT skrev:Hei, her legger jeg ved litt info. om modellen du har på ønskelista ! :-)Jepp CB 750 er definitivt på topp 5 av ønskede sykler. Men helst en naken 90-talls modell. 80-talls modellene er fine de også, men kanskje ikke så lettkjørt (tung?) for en nybegynner?
------------------
HONDA CB SEVEN FIFTY
(Skrevet av Jon Asgeir Lystad for Vi Menn)
Hondas motstykke til Kawasaki Zephyr er både større og mer bekvem. Til gjengjeld er ikke kjøreegenskapene fullt så sporty, men de holder mål. Når det gjelder slitestyrke og pålitelighet, er det i grunnen bare en ting å si: ”Sikker som banken”! Det faktum at motoren er utstyrt med selvjusterende ventiler, bidrar også til moderat servicebehov. Det skal også tas med at motoren er smidig og sterk. I kombinasjon med den fine baksetekomforten, er ”Seven Fifty” suveren til passasjerkjøring. Hondas retrosykkel figurerte på modellprogrammet fra 1991 til 2002.
davidst.com
Test , motorcycle.com Side 1 - Side 2
Bruktkjøp-Klikk.no
Fine greier :) Vet du hvilken forskjell det er på cb750 og nighthawk 750. Det blir vell kalt en CB750 begge deler. Er det kun kosmetiske forskjeller? Samme motor/girkasse?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Sted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Er selv eier av mest 80 talls Honda V4, en 90 talls CB750 avviker nok ikke veldig den heller.. foruten betegnelsen og ofte lakkering er det stort sett mindre endringer på el.anlegg, forgassertyper, av og til høyde på styre evt gaffelbein, reflekser, mph meter, og lengde på skjermer etc., evt mindre endringer på eksos, Så for å lese en test fra Usa blir det ikke de store endringene på litt eldre mc i alle fall.Vet du hvilken forskjell det er på cb750 og nighthawk 750
Amerikanske modeller har ofte "kulere" navn ....
Nighthawk navnet har de blitt brukt av Honda siden starten på 80 tallet
i alle fall, jeg husker en 650 med en enkelkamsmotor fra den gang,
her hette den CB650Sc.. :-)
http://hondanighthawks.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert mulig det er noe å legge til eller korrigere her, om noen har mer info ... :-)
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Siden du nevner honda v4, regner jeg med det inkluderer Magna syklene da? Og har du greie på dem kan jeg spørre om det var vesentlige problemer med smøring av kamene på 80-tallsmotorene som jeg har inntrykk av? Jeg ville kjøpe en billig Honda Magna V30 tror jeg det var, men la det fra meg når jeg hørte om det problemet. Er vel en relativt sjelden sykkel også. sikkert et problem med deler
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Sted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Joda, de første V4-motorene har godt av en smøremodifisering,
men 500cc V30 Magna motoren er ikke plaget av dette.
Ang. deler, som til andre eldre motorsykler så er det bedre å gjøre en egeninnsats på nettet utenlands ,
men vanlige slitedeler bør også finnes i Norge, hos f.eks Mc-artikler.
Magna'ene den gang ble også levert med 700, 750 og 1100cc motorer.
En oversikt over disse tidlige modeller finnes i denne artikkelen.
Det mest kjente oilmod-settet finnes her :
En del info om brukt klassisk V4 finnes her,
spesielt på side 2/6 og 6/6 finner du omtale av smøreproblemet.
:-)
men 500cc V30 Magna motoren er ikke plaget av dette.
Ang. deler, som til andre eldre motorsykler så er det bedre å gjøre en egeninnsats på nettet utenlands ,
men vanlige slitedeler bør også finnes i Norge, hos f.eks Mc-artikler.
Magna'ene den gang ble også levert med 700, 750 og 1100cc motorer.
En oversikt over disse tidlige modeller finnes i denne artikkelen.
Det mest kjente oilmod-settet finnes her :
En del info om brukt klassisk V4 finnes her,
spesielt på side 2/6 og 6/6 finner du omtale av smøreproblemet.
:-)
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Skal kanskje kikke på en Suzuki GS500E til en billig penge. Selger nevnte noen om en ventil og at forgasseren ble "overflowet" av og til.
Ventilen må jeg komme tilbake til senere etter jeg har snakket med selger, men det med forgasseren...hva er overflow i en forgasser og er dette vanskelig/dyrt å fikse? Kan det føre til problemer i motor osv?
Håper noen vet noe om dette og om erfaring med sykkel?
Annonsen for sykkelen forresten http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23401961" onclick="window.open(this.href);return false;
Ventilen må jeg komme tilbake til senere etter jeg har snakket med selger, men det med forgasseren...hva er overflow i en forgasser og er dette vanskelig/dyrt å fikse? Kan det føre til problemer i motor osv?
Håper noen vet noe om dette og om erfaring med sykkel?
Annonsen for sykkelen forresten http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23401961" onclick="window.open(this.href);return false;
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
At forgasseren renner over er en smal sak å fikse men hva dette ventilgreiene er,er mere skummelt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
mekkern skrev:At forgasseren renner over er en smal sak å fikse men hva dette ventilgreiene er,er mere skummelt..
Ok. Da må jeg bare få et spesifikt svar på hva det var han mente. Fikk det ikke helt med meg i telefonen, men tror nå jeg skal prøve sykkelen ihvertfall også får jeg rådspørr dere her inne etterpå :-)
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK