Wobble på gamle sykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Ønsker svar på noe jeg har lurt på ei stund.

Har sykler fra 80-tallet høyere risiko for å utvikle wobble enn 90-talls/dagens sykler?

Tenker jo på dette ang. kjøp av min første mc som jeg har spurt om i en annen tråd, men tenkte dette kunne stå som et eget emne :skriver . Har aldri erfart dette med wobble, men er bekymret om noen sykler er spesielt utsatt.

Noen som har erfaringer/meninger om dette?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

(Bare flytt dette emne hvis noen mener det er postet på feil plass :scratch )
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av AJ »

Jeg hadde en 1985 mod. Suzuki GSX 1100 EF med 16" forhjul som min første mc i '91 og den wobblet noe voldsomt.
Kan ha vært flere årsaker, som f.eks. dårlig lufttrykk, feil olje i forgaffelbeina, feil justering og underdimensjoinert forgaffel.
Jeg vet ikke, men det kan muligens også ha vært det 'lille' forhjulet...
16" forhjul brukes ikke lenger. Er sikkert grunner for det...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av pelsen »

det er vel heller japsene som lagde sykler/rammer som ikke var gode nok i forhold til vekt og motorstyrke.
16" framhjul gjorde ikke saken bedre, men det skal ikke få skylden.
Jeg har en Ducati fra 80-tallet med 16" framhjul som slett ikke wobbler. Ducati hadde allerede den gangen lang erfaring med å lage gode rammer og lå langt foran japsene mhp kjøreegenskaper.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av AJ »

Tror du har mye rett i dette, pelsen :janikk
GSX'en min hadde denne flotte nyskapningen, nemlig firkantrørsrammen, som Suzuki skrøt uhemmet av. Det vise seg vel heller at den var i mykeste laget og om jeg ikke husker helt feil så ble den vel etter hvert kalt "spagetti"ramma... Ikke fordi den hadde samme stivheten som man finner i italienske sykler, men mer fordi den hadde tendenser til å oppføre seg som... spagetti... :roll
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av FJZZR »

GSX 1100 ES/EF var ikke akkurat kjent for å wobble da!

At den kunne komme med noen styreslag er vel så (noe som egentlig ikke er wobbling), men det er da andre sykler fra samme periode som wobler mye mer en denne, og 16" forhjulet er vel ikke å laste for dette.

Suzuki fortsatte med 16" forhjul på etterfølgeren også, Gold wing hadde (eller kanskje har) 16" foran og 15!! bak.
Honda Fireblade hadde 16" forhjul lenge også.

Fordelen med 16" er foruten raskere styring, at de tåler mer vekt enn større hjul. (ref. GW og 15" bak)

Har hatt tre sykler med 16", kjørt innpå 300 000 km med og uten passasjer, vesker etc, og aldri opplevd wobbling.

Når alt kommer til alt, tror jeg ikke dette var så dumt

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av AJ »

Uansett så wobblet Suzuki'en min. Men det kan ha vært mange årsaker til det. Jeg kjente ikke til historien til sykker'n sånn at det kan godt være at den var skadet på en eller annet måte også og at det virket uheldig inn...

At GoldWing har 16" foran og 15" bak gir vel på sett og vis samme effekten som såkalte off-roadsykler; større forhjul enn bakhjul gjør retningsstabiliteten god.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

Merket ikke noe wobbling med EF`n jeg...ikke i 3+ med turbo heller...
men hvis en slapp styret i rundt 60 så vinglet det...(det gjør CBR`N min også med feil lufttrykk foran)
men en 86mod RD350 jeg prøvde wobblet skikkelig rett fremover-så der var det noe rart..
Gammel T500 wobblet men det var slik fra fabrikk... ;e
Wobbling oppleves ikke i styret men at en merker ramma "åler seg"
ustabilitet i gaffel/hjul oppleves mere som "styrevingling"

RG 250 jeg hadde (m 16") kunne jeg gå inn i sving med bakhjulet bremset opp i lufta og lande litt skjevt uten unoter så 16" er nok ikke "feil" men de var ikke så retningsstabile-men hvem vil ha det på svingete veier???? :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av SveinT »

Det var vel ut på 80 tallet at japsene
begynte å få tak på rammebygging.
Behøver jo ikke dra fram de alle dyreste som
Honda RC30 / VFR750R,men f.eks VF750F som kom i -83
var et fast innslag i superbikeløp i en
periode på 80-tallet, også her i Skandinavia.
Den rene raceutgaven fra HRC hadde navnet VF750R, og ble
kusket av flere storheter på den tiden, som Freddie Spencer.
Ramme og baksving var originale deler fra VF750F,
men innfestningen til svingarm var forsterket.
Fjæring, hjul og bremser var selvfølgelig
av et annet kaliber enn en standardsykkel.
Se http://www.vintagesuperbike.com" onclick="window.open(this.href);return false; ;-);)

Grunnen til at maskinen wobbler kan være mange.
Det kan være alt fra feil lufttrykk i dekk til
feilmontert ekstrautstyr.
Kåper og vindskjermer montert på forgaffel i stedet for
på ramme kan også bidra til wobble.
Feil pakking på motorsykkel likeså.
Vesker og toppboks på et for svakt brett.

Eller slitte foringer i oppheng, hjullager, styrelager, feil dekk,
slitte dekk, skjevheter i motorsykkelen etter tidligere skade /
feilmontering, slitte støtdempere, feil / skjevt lufttrykk
i gaffel / feil eller ulik oljemengde...
Selvfølgelig også ramme- og fjæringskomponenter som
er for svake til hard kjøring på ujevn landevei.
(I kombinasjon med ting nevnt over)
På litt eldre sykler var det som regel alltid en stor
forbedring å bytte ut bakdemper(e) og gaffelfjærer,
selv om den ikke hadde høy kjørelengde..
Siden den gang har jo utviklingen gått fremover ja ;-);)

Jeg har tidligere opplevd skikkelig wobble,
og jeg husker det godt fortsatt selv det er veldig lenge siden :8-[
Flere tips her.. ..
Sist redigert av SveinT den 30 aug 2010, 20:19, redigert 3 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: Wobbling oppleves ikke i styret men at en merker ramma "åler seg"
ustabilitet i gaffel/hjul oppleves mere som "styrevingling"
Ut fra det mekkern har skrevet her så var det nok mer "styrevingling" enn wobbling jeg opplevde.
EF'en funka som bare det i svinger og med passasjer/bagasje, men slapp jeg styret så begynte den kjapt å vingle ganske voldsomt...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Så det er ikke nødvendigvis den gamle konstruksjonen til en gammel sykkel som er utslagsgivende på wobble, men en rekke mindre faktorer som faktisk kan unngås med å ta forhåndsregler?

Hvilke hastigheter er det vanlig å få wobble i? Jeg har jo ingen planer om å kjøre så veldig fort. :prop:
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Tysnes »

Min kawa gpz uni-track 83 mod ,har ikke vert plaget wobbling. kan slippe styret i 50 til 100 + går stødigt og fint. sikkert ulikt fra sykkel til sykkel,men vedlikehold har vel alt å si. det er nok en testkjøring så må til.

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

mekkern skrev:M
Wobbling oppleves ikke i styret men at en merker ramma "åler seg"
ustabilitet i gaffel/hjul oppleves mere som "styrevingling"
En av de første jeg har hørt definere wobble på denne måten, jeg er mer vant til å høre synonymet "tank slapper" brukt for en wobble, og hvis man ikke merker en "tank slapper"-wobble i styret...

Ellers er en av de mest vanlige årsakene til wobble jeg har vært borti, plassering av vekt bak bakhjulets aksel. Kan få en vanligvis stabil og god sykkel til å oppføre seg som en Yam XS750 (eller T500) fra sytti-tallet. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan begripe den vanen enkelte har til å kjøre konstant rundt med toppboks på. Det absolutt dårligste stedet å plassere vekt på hvis man skal ha med seg noe tyngre enn matpakka, og garantert til å forandre sykkelens kjøreegenskaper i negativ retning uansett hvor mye/lite man putter i den. Har de aldri hørt om tankvesker eller? Og innfestingen trenger ikke være svak/myk for at dette skal virke inn, snarere tvert i mot... Om ikke annet, tenk på hva det gjør med sykkelens utseende da - toppboksen, "the instant design destroyer" :terge
Får hvem som helst til å endre image fra "kul motorsyklist" til "nerdete bud på moped" på null-komma-null :lol

Det er mye fornøyelig å lese/se i boka/filmen "A Twist of the Wrist II", men jeg synes noe av det viktigste som blir sagt der, blir sagt ganske så tidlig, ved Keith Codes første fremtreden, "We hear lots of advice on how to ride - some of it is destructive advice, some friendly advice and some useful tips. Lets see how advice stacks up against the technology of riding..."

Anbefalt lesing
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... e_dynamics" onclick="window.open(this.href);return false;

(og på tross av skuespillerprestasjoner og særs amerikansk pedagogikk, er "atotw II" verd en gjennomlesing/kikk også :jada: )
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tagesk »

tonti skrev: Anbefalt lesing
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... e_dynamics" onclick="window.open(this.href);return false;
Dersom man liker slikt kan jeg anbefale boken Motorcycle Dynamics.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

tonti skrev:
mekkern skrev:M
Wobbling oppleves ikke i styret men at en merker ramma "åler seg"
ustabilitet i gaffel/hjul oppleves mere som "styrevingling"
En av de første jeg har hørt definere wobble på denne måten, jeg er mer vant til å høre synonymet "tank slapper" brukt for en wobble, og hvis man ikke merker en "tank slapper"-wobble i styret...
Kjært barn har mange navn.....kall gjerne "styrevinglingen" for "tankslapper" men det er først hvis den får utvikle seg til en ukontrollerbar svingning.
Wobbling blir brukt om all ustabilitet i dag uavhengig om hvor på sykkelen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av SveinT »

Hehehe, flirte godt når jeg leste dette :knegg
Joda, jeg er ganske så enig...
Orket ikke å montere et slikt "sort egg" selv i mange år,
men måtte etter hvert se nytten av å ha et lite vanntett rom bak på småturer
som jeg bare kunne klikke på plass på sekunder.
Må innrømme at det er kjappere å bruke den enn å spenne fast den gamle tankveska..

Pleier å møte noen mckompiser fra fjern og nær i Hvittingfoss området to-tre ganger i året,
og det ble en del fliring, mobbing og fotografering da jeg for et par år siden dukket opp med en slik boks.. :lol
De husket jo hva jeg hadde sagt om slike bokser - tidligere..

Men bruker den ikke til daglig - Nei, de er ikke akkurat vakre ..
Og ja..det er en grunn til at det står "maks 3 kg og 120 km/t" inne i Giviboksen... :janikk
tonti : Det absolutt dårligste stedet å plassere vekt på hvis man skal ha med seg noe tyngre enn matpakka, og garantert til å forandre sykkelens kjøreegenskaper i negativ retning uansett hvor mye/lite man putter i den. Har de aldri hørt om tankvesker eller? Og innfestingen trenger ikke være svak/myk for at dette skal virke inn, snarere tvert i mot... Om ikke annet, tenk på hva det gjør med sykkelens utseende da - toppboksen, "the instant design destroyer"
Får hvem som helst til å endre image fra "kul motorsyklist" til "nerdete bud på moped" på null-komma-null

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Masse god info og tips fra dere her :=D>. Må si meeg enig med toppboksen. Ikke fin men irriterende nyttig sikkert :P
Og hvis den er en så stor årsak for å skape ustabilitet i en sykkel, vil jeg trolig ikke anskaffe meg en....

Jeg synes det bare ser så skummelt ut med filmer på nettet der folk får wobble. Fra du får wobble til du ligger langflat, skjer det veldig fort, eller er det mulig å "hente seg inn"?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Snikkeren »

Jeg kjører med toppboks på hver dag til og fra skolen. Veldig greit å legge sekken oppi. Med pc og diverse bøker regner jeg med at sekken veier 6-7 kg. Det fungerer helt fint. Har ikke merket noe nevneverdig på handlingen. Hvis jeg slipper styret i mer enn 60 km/t, så begynner det å vibrere, men merker ikke noe til det så lenge jeg har en hånd på styret. Når det gjelder vekten i toppboksen, så merker jeg ikke noe forskjell på tom boks, og når jeg har sekken oppi. Slipper jeg styret, så oppleves det likt. Teorien min er at det har mer med turbulens som oppstår med toppboksen på, enn vekten bakpå.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av jhn »

Æ kjenne ikke noe til om æ har toppoksen på.Æ antar det har en del med demperne å gjøre
Det blir også nevnt utseende men æ har ikke mc for å pynte mæ eller se kul ut,kun fordi æ like å kjøre.Hadde det vært for å se kul ut hadde æ nok valgt en annen mc enn V-strom

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

tullestein skrev:....
Jeg synes det bare ser så skummelt ut med filmer på nettet der folk får wobble. Fra du får wobble til du ligger langflat, skjer det veldig fort, eller er det mulig å "hente seg inn"?
Fornøyelig opplysning om wobble/head shake/shimmy her:
http://www.youtube.com/watch?v=KADR4ezLgjQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du tenker på slike som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=54fTFm5D ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
er det nok verre å hente seg inn, men denne har jo sine helt klare årsaker som er forholdsvis lette å unngå for oss som ferdes i trafikken.

Hard på gassen over bakketoppen, slik at forhjulet såvidt er nedi bakken, en liten ujamnhet i veien som setter forhjulet i sideveis bevegelse mens akselerasjonen driver sykkelen rett frem=wobble de luxe. Har du 200++ km/t når det skjer har du ikke tid og krefter til å stoppe det hvis ikke du har ferdigheter, erfaring og instinkter av Rossi-dimensjoner. Begynner wobbelen pga. så tung toppboks at forhjulet blir lett allerede ved aksellerasjoner i Fiat Panda klasse, og veiujamnheter i muselortstørrelse, kan du lene deg tilbake ( eller kanskje helst litt frem for å få tilbake noe vekt over forhjulet...), nyte synet av et styre i fri utfoldelse, og le av deg selv fordi du falt for fristelsen til å plassere ting der de absolutt ikke skal være, og la hele greia gå over av seg selv - jmfr. karen i den første filmsnutten...

I løpet 30 år på motorsykkel har langt de fleste wobble-opplevelsene vært nærmest den siste beskrivelsen (og med endel km på 50-, 60- og 70-talls sykler har det blitt noen) - og selv om jeg har endt opp med bulker i tanken og bremsespor andre steder enn på asfalten ved en "tankslapper" i hastighet litt over motorvei+moms har jeg ikke vært i asfalten pga wobbel (ennå). Asfaltkontakt klarer jeg enkelt og greit å skaffe meg selv ved hjelp av god gammeldags tankeløs oppførsel. Bremsing på feil tid og sted, tankeløst gasspådrag med påfølgende bakhjulsslipp etc. har skaffa meg flere grå hår (+skrubbsår/brudd) enn wobbel - m.a.o. har min egen mangel på ferdigheter gulva meg mer enn konstruksjonssvakheter...
Sist redigert av tonti den 02 sep 2010, 01:03, redigert 1 gang totalt.
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

SveinT skrev:H
Orket ikke å montere et slikt "sort egg" selv i mange år,
men måtte etter hvert se nytten av å ha et lite vanntett rom bak på småturer
som jeg bare kunne klikke på plass på sekunder.
Må innrømme at det er kjappere å bruke den enn å spenne fast den gamle tankveska..
Dårlig argument :punch
Det der er jo ennå en grunn til å sky toppbokser som pesten - risikerer jo å sette avgårde med kald motor på den måten der jo :doh

Bruk et par minutter med å fikle på plass ei toppveske, så kan du gi jernet så fort du er klar portstolpen med god samvittighet - uten å risikere unødvendig slitasje på motor'n :lol
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ejs »

:thumleft
Min sykkel må nok ha 10 minutter kjøring før olje er varm . :eh :eh
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

tonti skrev:
tullestein skrev:....
Jeg synes det bare ser så skummelt ut med filmer på nettet der folk får wobble. Fra du får wobble til du ligger langflat, skjer det veldig fort, eller er det mulig å "hente seg inn"?
Fornøyelig opplysning om wobble/head shake/shimmy her:
http://www.youtube.com/watch?v=KADR4ezLgjQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du tenker på slike som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=54fTFm5D ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
er det nok verre å hente seg inn, men denne har jo sine helt klare årsaker som er forholdsvis lette å unngå for oss som ferdes i trafikken.

Hard på gassen over bakketoppen, slik at forhjulet såvidt er nedi bakken, en liten ujamnhet i veien som setter forhjulet i sideveis bevegelse mens akselerasjonen driver sykkelen rett frem=wobble de luxe. Har du 200++ km/t når det skjer har du ikke tid og krefter til å stoppe det hvis ikke du har ferdigheter, erfaring og instinkter av Rossi-dimensjoner. Begynner wobbelen pga. så tung toppboks at forhjulet blir lett allerede ved aksellerasjoner i Fiat Panda klasse, og veiujamnheter i muselortstørrelse, kan du lene deg tilbake ( eller kanskje helst litt frem for å få tilbake noe vekt over forhjulet...), nyte synet av et styre i fri utfoldelse, og le av deg selv fordi du falt for fristelsen til å plassere ting der de absolutt ikke skal være, og la hele greia gå over av seg selv - jmfr. karen i den første filmsnutten...

I løpet 30 år på motorsykkel har langt de fleste wobble-opplevelsene vært nærmest den siste beskrivelsen (og med endel km på 50-, 60- og 70-talls sykler har det blitt noen) - og selv om jeg har endt opp med bulker i tanken og bremsespor andre steder enn på asfalten ved en "tankslapper" i hastighet litt over motorvei+moms har jeg ikke vært i asfalten pga wobbel (ennå). Asfaltkontakt klarer jeg enkelt og greit å skaffe meg selv ved hjelp av god gammeldags tankeløs oppførsel. Bremsing på feil tid og sted, tankeløst gasspådrag med påfølgende bakhjulsslipp etc. har skaffa meg flere grå hår (+skrubbsår/brudd) enn wobbel - m.a.o. har min egen mangel på ferdigheter gulva meg mer enn konstruksjonssvakheter...
:knegg Hehe den første der flirte jeg litt av. Der ser det ut som det ikke er noe problem. Det er verre med den siste videoen hvor til slutt hele sykkelen bara vrir seg helt ut av kontroll. Men ved å lese det du skriver her så tror jeg at jeg kanskje ikke burde tenke så mye på dette. Muligens jeg blåser ting ut av proporsjoner . Jeg har jo ingen planer om å kjøre fort eller gale, helste ta det godt med ro og kose meg på tohjuling og da er nok risikoen liten for dette. :mc2 :P
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Cbr »

Mc min har HMAS. Med styredemper tar den seg av ujevnheter så jeg ikke får så lett wobble. Dempningen er og på mc automatisk justert etter hvilken fart mc har til etthvert tidspunkt. Regne med at en gammel supersport mc ikke har dette og får lettere wobble.

Angre litt at jeg ikke gikk for 09 modellen med første fungerende abs system (c-abs). Dette abs systemet blir beskreve som en mile stein i motorsykkelens historie. Alså ingen risting på handtlene å systemet rette opp det du helt sikkert gjør feil i oppbremsingen f.eks bare trykke på bakbrems i høy fart. Samtidig så det ikke ødelegge opplevelsen. Regne med slikt blir påbudt heller før en senere.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Ja jeg tror at nye sykler har sikkert bedre kjøreegenskaper enn gamle slik at risikoen er nok noe mindre, men man har vel ingen garanti for at dette ikke dukker opp.
En slik en styredemper du har er nok veldig gunstig for å redusere evt. wobble, men er vel forbeholdt R-sykler? :scratch
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar