Det var vel ut på 80 tallet at japsene
begynte å få tak på rammebygging.
Behøver jo ikke dra fram de alle dyreste som
Honda RC30 / VFR750R,men f.eks VF750F som kom i -83
var et fast innslag i superbikeløp i en
periode på 80-tallet, også her i Skandinavia.
Den rene raceutgaven fra HRC hadde navnet VF750R, og ble
kusket av flere storheter på den tiden, som Freddie Spencer.
Ramme og baksving var originale deler fra VF750F,
men innfestningen til svingarm var forsterket.
Fjæring, hjul og bremser var selvfølgelig
av et annet kaliber enn en standardsykkel.
Se
http://www.vintagesuperbike.com" onclick="window.open(this.href);return false;

;)
Grunnen til at maskinen wobbler kan være mange.
Det kan være alt fra feil lufttrykk i dekk til
feilmontert ekstrautstyr.
Kåper og vindskjermer montert på forgaffel i stedet for
på ramme kan også bidra til wobble.
Feil pakking på motorsykkel likeså.
Vesker og toppboks på et for svakt brett.
Eller slitte foringer i oppheng, hjullager, styrelager, feil dekk,
slitte dekk, skjevheter i motorsykkelen etter tidligere skade /
feilmontering, slitte støtdempere, feil / skjevt lufttrykk
i gaffel / feil eller ulik oljemengde...
Selvfølgelig også ramme- og fjæringskomponenter som
er for svake til hard kjøring på ujevn landevei.
(I kombinasjon med ting nevnt over)
På litt eldre sykler var det som regel alltid en stor
forbedring å bytte ut bakdemper(e) og gaffelfjærer,
selv om den ikke hadde høy kjørelengde..
Siden den gang har jo utviklingen gått fremover ja

;)
Jeg har tidligere opplevd skikkelig wobble,
og jeg husker det godt fortsatt selv det er veldig lenge siden
Flere tips her.. ..