Her kort om kandidatene jeg plukket ut og hvorfor de ikke ble valgt:
Benelli 899 Tre-K:
Denne hadde jeg veldig,
veldig lyst på!! Selv om jeg ikke har prøvekjørt, kun sittet på en 1130 på MC-Messa på Lillestrøm. Det gjorde også Bakpå og hun smilte
ikke like bredt som meg den gangen...
899 modellen har fått mye skryt og selv om Benelli ikke kom i betraktning denne gangen, kan det fort skje senere...

;)
Yamaha TDM 900:
Denne sykker'n kjenner jeg 'ut og inn' og harf opplevd som en god tursykkel for to og som en leken sykkel for en. En sykkel som har litt av alt og som gjør alt på en glimrende måte. Liker utseendet og liker karakteren, konseptet - ja, hele pakka! Kommer Yamaha med en gatevariant av SuperTénéré'en er jeg antakelig på sykkeljakt nok en gang
Neida...

Tru'kke det, men det er ikke til å komme forbi at TDM 900, som har vært rimelig uforandret siden 2002, trenger en
viss fornyelse selv om den fortsatt er en meget god sykkel. Jeg kommer helt sikkert til å savne min...
Moto Guzzi 12 Sport:
Var veldig morsomt å prøve denne tidligere i sommer. Mindre enn jeg husket den fra MC-Messa. Mye motorkarakter, sprek og morsom å kjøre, men med en svært uvant kjørestilling. Kunne nok vendt meg til den, men foretrekker likevel en mer opp-rett kjørestilling. Overraskende god og turbulensfri vindbeskyttelse og godt sete - også for passasjer. Noe kostbart med touringkit (3 box set).
Ba om tilbud på denne, men noen kom meg i forkjøpet...
BMW 800ST:
Egentlig aldri aktuell. Tok den med mest fordi fordi den har motor som ligner på den soim sitter i TDM'en... Dermed ikke sagt at ST 800 er uinteressant. Men for meg blir den ergonomisk litt liten med litt for sportslig kjørestilling, selv om den effektmessig er stor nok. I tillegg er min opplevelse av ST800 at den har god kvalitet i alle detaljer.
Aprilia Shiver 750 GT:
Prøvekjørte nakenversjonen av denne og opplevde den som en kjøreglad maskin. Litt og nett med bra drag og ikke minst avhengighetsskapende motorlyd

God vindbeskyttelse og svært god kjørestilling som gjør den lett å manøvrere. Merket imidlertid veldig varmeutvikling fra eksosanlegget under setet og tenkte at: "her vil vel passasjeren bli grilla på heita dager...". Ellers få muligheter for særlig bra touringkit... Mindre bensintankkapasitet enn hva jeg ønsket...
Ducati 100 GT Classic:
Tok med denne som en kuriositet, men skulle svært gjerne prøvd en slik. Og hadde jeg likt en slik så kan det fort hende at jeg hadde kjøpt en.
Det ville nok sjokkert mange, tenker jeg

Helt klart en annerledes sykkel, som ville vekket oppmerksomhet.
KTM 990 SMT:
Tok også med denne som en kuriositet. Vurderte den aldri seriøst som aktuell kandidat, men er likevel fascinert av at en produsent som KTM forsøker seg på touringsegmentet med en 'smånervøs' energibombe som denne. Det er i korthet mitt inntrykk av SMT'en etter å ha lest noen tester.
Men hadde jeg prøvd den som kan det hende jheg hadde dsittet igjen med et mer sammensatt inntrykk og
kanskje hadde jeg da endt opp med en slik...?
Triumph Tiger 1050 SE:
Ja, hva jeg mener om den kan dere leser i en tidligere post her i tråden...