Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie mc?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Relax »

Relax skrev:
Snikkeren skrev:
klugg skrev:
Relax skrev:Hva det innebærer å eie en MC ???

Et nytt liv selvsagt... nothing more..nothing less 8)
Hehe... Mitt er relativt godt fyllt opp, så jeg har ikke plass til et helt nytt liv. Men tenkte kanskje å kjøre tohjuling i stedet for alene i bilen fra A til B om sommeren. ;)
Faren da, hvis du noen gang kjører en svingete vei, er at du blir bitt av basillen. Da tenker jeg du får et "problem".

Når jeg skriver "problem", så mener jeg at det er jo ikke noe problem. Man prioriterer bort noe annet sånn at man får tid til motorsykkel. :thumleft
Så begynner man å kjøre litt tidligere om morgenen slik at man kan kjøre en litt lenger vei... og kanskje ta en ekstra tur på vei hjem.....så finner man ut at den dupeditten der er "kjekt å ha"..,,og sånn hadde vært litt tøft...og så " jammen er'e morro gitt!!"...og..og...så prioriterer man ....VEKK...andre hobbyer....de kan hvert fall vente til vinter'n.... hvis man ikke har noe mc vedlikehold eller ombygging man heller "må" gjøre da.. og .... ..ER man VELDIG heldig,,slik som noen av oss..så har man en kjæreste som begynner å like dette også .. da blir det 10 ganger mer morsomt... og så blir det en helgetur....og jammen kan vi jo ta en uke av ferien og....og...
... Guess how i know....

Velkommen på treff neste år ;e
"Do the right thing"

klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av klugg »

Fanker'n. Er det så gøy? Nei da bør jeg nok droppe hele greie. Hehe...

Uansett. Det er ubesvarte problemstillinger i svaret mitt over: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=53794#p53794, så la oss ikke spore helt av. :)

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av mekkern »

klugg skrev:
Men en annen ting en helt nybegynner spør seg: Er det så mye amaras å få på seg kjøreklær at man kun gidder å ta den fram for dedikert turkjøring, og ikke for ymse 10-minutters forflytninger i hverdagen? Undres om jeg undervurderer denne terskelen, med det resultat at sykkelen ender opp med å bare ta plass. For, som sagt, jeg trenger ingen ny timeslukerhobby.
Om jeg allerede hadde sett et mulig problem med å ta på seg kjøreutstyr på det stadiet du nå er og kun skal kjøre en strekning på 10 minutter en gang i mellom hadde jeg nok heller vurdert en moped-Eller brukt pengene på det tids/pengesluket en allerede har.

ikke som kritikk men som en tanke.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av klugg »

Det er nettopp det jeg skal vurdere. Har dette noe for seg - for meg? Så derfor reflekterer jeg i forum med dere erfarne.

Men for å spørre mer konkret på den problemstillingen: Bruker dere sykkelen til korte turer, til jobb og annet? Eller er det bare dedikert turkjøring som blir greia til slutt?

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av mekkern »

Jeg bruker den til jobb butikk og besøk/turer hvis været ikke er helt jævlig da-da tar jeg bilen...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av klugg »

I full mundur?

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Baron von Waffel »

klugg skrev:Bruker dere sykkelen til korte turer, til jobb og annet? Eller er det bare dedikert turkjøring som blir greia til slutt?
Til jobb, 6 km ned i Oslo sentrum, er det T-bane, tråsykkel eller MC. T-bane brukes om vinteren. Så får jeg jobbet litt på strikketøyet. MC bruker jeg når det er utrygt vær. Tråsykkel bruker jeg når jeg har dårlig tid til jobb og når det er pent vær. Hjemturen på tråsykkel har tross alt helsegevinster jeg trenger. Andre småturer er kompletteringsinnkjøp i nærområdet når jeg ikke skal ha mer enn det som går i toppboksen. Og den rommer jo omtrent 50 liter. Eller når unga skal kjøres omkring.

I tillegg til dette kommer en og annen langtur på MC. Men det er nok småturene som gir flest km.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Relax »

klugg skrev:I full mundur?
¨

Neida,, noen av oss justerer litt etter situasjon.. .. litt kompromiss for at det skal funke i praksis,..
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg tar nesten aldri MC til jobb.
Ette å ha lufta hunden om morraen,så er det veldig enkelt å hive bikkja inn i huset og slenge seg i bilen.
Kjører jeg MC så er det alltid med ryggskinne kjørejakke hjelm hansker .
Er det veldig varmt så skipper jeg kjørebukse og kjørestøvler.(tynn skinnbukse og boots.)
:mc1
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Onsløv »

klugg skrev:
mekkern skrev:Jeg bruker den til jobb butikk og besøk/turer hvis været ikke er helt jævlig da-da tar jeg bilen...
I full mundur?
Full mundur i bilen? :scratch
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Tysnes »

tar ikke mange minuttene å få på seg fullt kjøreutstyr. bruker det enten turen er kort eller lang. liker å varmkjøre motoren litt , så den tiden kan en jo kle på seg.

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Steinar_R »

klugg skrev:I full mundur?
Så vidt jeg vet så er det bare hjelm som er påbudt når du kjører motorsykkel, alt det "andre" er opp til deg selv .

Det å få på seg kjøreutstyr blir fort en rutine som ofte betaler seg godt i forhold til tiden det tar å få det på seg.

Lykke til med "ny" sykkel!


Mvh

Steinar

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av evike »

Snikkeren skrev:
klugg skrev:
Relax skrev:Hva det innebærer å eie en MC ???

Et nytt liv selvsagt... nothing more..nothing less 8)
Hehe... Mitt er relativt godt fyllt opp, så jeg har ikke plass til et helt nytt liv. Men tenkte kanskje å kjøre tohjuling i stedet for alene i bilen fra A til B om sommeren. ;)
Faren da, hvis du noen gang kjører en svingete vei, er at du blir bitt av basillen. Da tenker jeg du får et "problem".

Når jeg skriver "problem", så mener jeg at det er jo ikke noe problem. Man prioriterer bort noe annet sånn at man får tid til motorsykkel. :thumleft
Spør han lederen av vår lokale Røde Kors Hjelpekorps... Det har liksom blitt MER MC og MINDRE Røde Kors, for hvert år som har gått....
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av evike »

og forøvrig så har jeg kjørt ca. 650 mil UTENOM ferieturer i år. Det meste er på jobb. Er så heldig at uten omveier så tar strakeste veien ca. 40 minutter HVER VEI 8)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Gammelgutt

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg er så bitt av basillen at jeg ikke har brukt bilen siden jeg fikk sykkel. :prop:

Svar