Det er jo ganske dumt å gjøre denne diskusjonen til en sak mellom liksom de fornuftige, som Evike og Intruder som liker å kjøre i sitt tempo uten tilpassning til andre (nå har jo Evike nevnt at hun liker best å kjøre i sitt eget tempo som er vesentlig roligere enn de aller fleste andre hvis jeg har observert rett), og alle de andre som råkjører og nærmest kappkjører for å komme fortest frem til målet.
Her er det faktisk mange syn som kan være like riktige.
Noen ganger kan det være greit å kjøre rolig og bedagelig. Da kan man egentlig se på naturen og klø seg i hue og andre plasser uten at det øker faremomentet noe særlig. Enkelte mister konsentrasjonen når det går så seint. Å si at det er enkelt å holde balansen når det går seint er vel heller ikke riktig. Bedre da å kjøre noe fortere.
Andre ganger kan det være greit å kjøre noe raskere og når det er sagt så er det reserver å gå på fra rolig til noe raskere så man slipper å kjøre noe over fartsgrenser for å kjøre noe raskere...
Andre ganger igjen kan det være riktig å gi på enda mer dersom man er enige om det.
Noen ønsker bare å ta en tur i "sin egen verden" andre synes det er trivelig å kjøre sammen i en gruppe enkelte ganger
Å si fra er en viktig del av å kjøre sykkel. Det bør jo være kurant å gi beskjed om at dette går for fort for meg - kjør dere så kommer jeg om litt. Kanskje man da bør bli bedre til å gi melding om dette og også akseptere dette slik at man ikke presser de som ønsker å ta det med ro. Det er jo heller ikke noe i veien for at de som ønsker å kjøre litt rolig lager sine egne turer hvor signalet er "tur i sakte fart" - helt greit det.... at de som kjører sakte fart skal bestemme temoet blir like dumt som at de som alltid skal kjøre hurtigtog skal bestemme..... fornuftige mellomting finnes....