Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av RuneMC »

mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk
Ikke helt enig der mekkern. Synes den mini-kolonnen vi kjørte i vår, men der i motsatt erfarenhets-rekkefølge, dvs deg først, deretter Dexter og til slutt meg var helt perfekt. :prf :thumleft Jeg kan skjønne argumentasjonen med at de minst erfarne skal ligge først og sette farten, men som det stod i Pocket Eagles, så blir det da i praksis ofte slik at de mer erfarne bakover synes det går for rykkete. Personlig likte jeg som den minst erfarne i akkurat den settingen å ligge bakerst og se på sporvalg osv til begge dere, og samtidig merke at hmm, jeg klarte jo å holde greit følge med dere :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

mekkern skrev: Dette er også grunnen til at jeg liker mindre grupper 1-5 sykler som kjører nogelunde i samme tempo/kjøremønster best.
Aller best er det når en har kjørt en del sammen og har lært å kjenne de enkeltes kjørestil/reaksjonsmønster.
for kjører en sammen bør en kunne stole på at lederen/de rundt ikke leder en rett i uløkka...
Runemc:
derfor holder jeg meg til dette.....og som vi alltid gjør-venter litt innimellom hvis noen skulle dette av lasset.
gleden min er å kjøre sykkel og nyte veiene/landskapet og ikke slavisk passe på "plassen min" uansett hastighet.
siden jeg også er glad i det rosa kortet mitt så går det ikke så fort alikevel...
Så får andre gjøre det på sin måte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk

Sorry, det ser ut som om du tar dette som ett angrep på deg og din kjørestil og at du føler at du er i sentrum for denne debatten. Jeg kan berolige deg med at det er ikke sånn det henger sammen - ett lite søk på nettet vil vise deg at dette er stort sett regler / retningslinjer som brukes over alt. Alle grupper tilpasser seg disse reglene mer eller mindre og om din gruppe på 2 - 3 sykler gjør dette i mer eller mindre grad eller ikke er jo opp til dere... tror det likevel er stor enighet om at det er sikrere å kjøre annenhvert enn på en rekke etter hverandre som er en av grunnreglen...

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Er på tur og ble logget feil inn.

Prøver igjen:
Mitt innlegg var ikke ment som spark til noen!!!

Jeg vet hvor "forsiktig" jeg kjører og har ikke gjort noen hemmelighet av det. I en kolonne uten min like, så er det ikke nødvendig å ta like store hensyn.
Selv pleier jeg å ta med noen som synes det er greit å kjøre i "min standard", fordi de ser på det som "tur" og ikke "kjøring" og legge opp en alternativ rute, hvor vi heller kan møtes et sted der fremme for å ha det hyggelig i lag.

Det handler tross alt om kjøreglede og den kan oppfattes forskjellig. Noen få ganger må kanskje noen fire litt på sin egen kjøreglede av hensyn til andre. Det er tross alt teknisk lettere for de som liker å kjøre fort, å bremse ned. Alternativet er jo at vi som faktisk ikke er så gode til å kjøre, kjører "over evne" og det er ihvertfall ikke av det gode. Det handler om respekt og kommunikasjon.

(Dette gjelder ikke Randsfjorden -turen, men andre erfaringer: Det finnes flere sånne som meg, men de tør ikke være med på tur sammen med andre. Forskjellen er at jeg faktisk snakker for flere enn meg selv, som ikke tør å stå helt frem med det, men heller blir hjemme. ).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

evike skrev:Er på tur og ble logget feil inn.

Prøver igjen:
Mitt innlegg var ikke ment som spark til noen!!!

Jeg vet hvor "forsiktig" jeg kjører og har ikke gjort noen hemmelighet av det. I en kolonne uten min like, så er det ikke nødvendig å ta like store hensyn.
Selv pleier jeg å ta med noen som synes det er greit å kjøre i "min standard", fordi de ser på det som "tur" og ikke "kjøring" og legge opp en alternativ rute, hvor vi heller kan møtes et sted der fremme for å ha det hyggelig i lag.

Det handler tross alt om kjøreglede og den kan oppfattes forskjellig. Noen få ganger må kanskje noen fire litt på sin egen kjøreglede av hensyn til andre. Det er tross alt teknisk lettere for de som liker å kjøre fort, å bremse ned. Alternativet er jo at vi som faktisk ikke er så gode til å kjøre, kjører "over evne" og det er ihvertfall ikke av det gode. Det handler om respekt og kommunikasjon.

(Dette gjelder ikke Randsfjorden -turen, men andre erfaringer: Det finnes flere sånne som meg, men de tør ikke være med på tur sammen med andre. Forskjellen er at jeg faktisk snakker for flere enn meg selv, som ikke tør å stå helt frem med det, men heller blir hjemme. ).
Er enig med deg Evike,like barn leker best,tror jeg det heter.Slik :mc2 :mc2 :mc2 ikke slik :mc2 :mc1 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville

Legg inn av Duville »

Intruder skrev:
evike skrev:
Det handler om respekt og kommunikasjon.

Er enig med deg Evike,like barn leker best,tror jeg det heter.Slik :mc2 :mc2 :mc2 ikke slik :mc2 :mc1 :mc2
Det er jo ganske dumt å gjøre denne diskusjonen til en sak mellom liksom de fornuftige, som Evike og Intruder som liker å kjøre i sitt tempo uten tilpassning til andre (nå har jo Evike nevnt at hun liker best å kjøre i sitt eget tempo som er vesentlig roligere enn de aller fleste andre hvis jeg har observert rett), og alle de andre som råkjører og nærmest kappkjører for å komme fortest frem til målet.

Her er det faktisk mange syn som kan være like riktige.
Noen ganger kan det være greit å kjøre rolig og bedagelig. Da kan man egentlig se på naturen og klø seg i hue og andre plasser uten at det øker faremomentet noe særlig. Enkelte mister konsentrasjonen når det går så seint. Å si at det er enkelt å holde balansen når det går seint er vel heller ikke riktig. Bedre da å kjøre noe fortere.

Andre ganger kan det være greit å kjøre noe raskere og når det er sagt så er det reserver å gå på fra rolig til noe raskere så man slipper å kjøre noe over fartsgrenser for å kjøre noe raskere...

Andre ganger igjen kan det være riktig å gi på enda mer dersom man er enige om det.

Noen ønsker bare å ta en tur i "sin egen verden" andre synes det er trivelig å kjøre sammen i en gruppe enkelte ganger

Å si fra er en viktig del av å kjøre sykkel. Det bør jo være kurant å gi beskjed om at dette går for fort for meg - kjør dere så kommer jeg om litt. Kanskje man da bør bli bedre til å gi melding om dette og også akseptere dette slik at man ikke presser de som ønsker å ta det med ro. Det er jo heller ikke noe i veien for at de som ønsker å kjøre litt rolig lager sine egne turer hvor signalet er "tur i sakte fart" - helt greit det.... at de som kjører sakte fart skal bestemme temoet blir like dumt som at de som alltid skal kjøre hurtigtog skal bestemme..... fornuftige mellomting finnes....

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev:
Snikkeren skrev:Etter å ha sett den videoen der, så kan jeg ikke se problemet med at noen velger å kjøre forbi. Med så stort strekk i rekkene, så kan det vel knapt kalles kolonne.

Hvis du hopper frem 3 min i denne videoen, så får man se kolonne kjøring:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=mxSjdCsRf5Q[/video]
Enig med Snikkeren.

Når det er slik kjøring,stiller jeg gjerne opp.Det jeg ikke er særlig glad i er når det kjøres i 2 tette rekker ,og noen stadig forandrer plass,slik at en ikke får ro.Noen veksler mellom å ligge til venstre og høyre rekke eller kjører lenge midt i mellom .
For eksempel venstre felt før en venstresving, legger seg i høyre del av kjøre feltet i svingen , etterpå fortsetter i høyre rekke.Da blir det uro og alle bak må egentlig bytte til motsatt rekke.Det samme skjer når noen vil lenger frem i kolonnen.
:mc1 :mc2 :mc2 :mc6

Jeg syntes denne debatten hører til under denne tråden....

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Jeg syntes at administratorer eller moderatorer skal styre.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ejs skrev:Jeg syntes at administratorer eller moderatorer skal styre.
Enig med dere begge.

Enig med Godtvoksen i at innlegget til ejs i Treff-tråden med "Goldwing-träff i Roma på Gotland " videoen passer best i denne kolonnetråden.
Og enig med ejs i at vi som er moderatorer får ta styringen før noen av brukerne gjør det...
Men for all del! dette er ingen stor sak! Og nå som innlegget til ejs ligger i begge trådene kommer ikke vi til å gjøre noe med.

Gjør heller ikke så mye at det kommer noen poster om kolonnekjøring i Treff-tråden heller, bare det ikke tar overhånd.

Bruk Randsfjorden-tråden til å skrive om hvordan du opplevde treffet som sådan og dagen vi kjørte runden og bruk kolonne-tråden til meninger om hvordan kolonnekjøringen funket for nettopp deg og hva du mener om kolonnekjøring for øvrig.

Tror det skal gå veldig greit å skille mellom trådene på denne måten.

Cbr
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate

Legg inn av Cbr »

Liker ikke kollonekjøring med fremmede som feks 1 mai vårsleppet. Er hele tida noen så ska kjøre forbi så en kan ikke ha normalt felt plassering iforhold til ulike svinger som lært på kjøreskolen. Stress.

Ellers er vi 2 eller 3 på tur. Mene vi må få trådløs komunikasjon eller tegnspråk. Ikke alltid lett å forstå hvor de vil med mc sine. F.eks venta han ene engang med å slå av gassen uten å bremse rundt en sving, ikke lett å se at han hadde lavere fart å jeg bremsa så jeg mista veigrepet på bakhjulet å gikk sideslengs, traff han nesten men mc retta seg opp rett føre. Blir førerutviklingskurs på meg på våren.
Han ene trodde jeg ga plass når jeg plasserte meg i feltet iforhold til V eller Høyre sving. Hadde visst glemt en ting og to si han tok lappen for ca 8 år si. Han holde seg som regel midt i feltet på "veiryggen" ikke i spora.

Sum det bør være folk så kjenne hverandre så de forstår hverandre og/eller trådløskomunikasjon/tegnspråk så ingen krasje inn i hverandre..

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Vi praktiserer kolonnekjøring ofte på våre turer i NAF MC Trondheim, der har jeg like ofte vært leder som det å kjøre bak.
Der vi vet at det er stor forskjell på tempo og flyt deler vi opp i to grupper med avtalt stoppested underveis, og det fungerer greit.

Av forskjellige årsaker fungerte det ikke så godt på Randsfjord turen og jeg ble da en av de "slemme" som kjørte forbi og framme til de "tøffe" gutta, og som ellers er det alltid noen som lar seg fornærme av slikt .....
Jeg bryter ut av kolonnen og kjører forbi om det går alt for tregt, for ujevnt, og med til dels mye oppbremsing i/før sving, eller de/den foran vimser og ikke klarer å holde sporet.

Det ødelegger MIN kjøreglede og det gidder jeg bare ikke :[-(

Sånn er jeg, take it or leave it ;-);)

Uansett synes jeg det var en fin tur vi hadde :thumleft
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Duville

Legg inn av Duville »

Gizmodude skrev:Vi praktiserer kolonnekjøring ofte på våre turer i NAF MC Trondheim, der har jeg like ofte vært leder som det å kjøre bak.
Der vi vet at det er stor forskjell på tempo og flyt deler vi opp i to grupper med avtalt stoppested underveis, og det fungerer greit.

Av forskjellige årsaker fungerte det ikke så godt på Randsfjord turen og jeg ble da en av de "slemme" som kjørte forbi og framme til de "tøffe" gutta, og som ellers er det alltid noen som lar seg fornærme av slikt .....
Jeg bryter ut av kolonnen og kjører forbi om det går alt for tregt, for ujevnt, og med til dels mye oppbremsing i/før sving, eller de/den foran vimser og ikke klarer å holde sporet.

Det var vel kanskje en litt for sammensatt gruppe til at det skulle bli helt optimalt for alle hele tiden... når det er sagt så var vi vel 4 - 5 som hadde en litt ekstra fin tur fra Kivien eller Jokeren var det vel og ned ett stykke på vestsida som kanskje bare vi vet noe om inntil nå :thumleft

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

:-J

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det beste hadde nok kanskje vært om vi hadde kjørt i to grupper og avtalt å møtes underveis.
Hadde vel strengt tatt ikke behøvd å gjøre slik avtale heller siden den ene gruppen ville ventet på den andre på dertil egna steder langs veien...

Det er bare å erkjenne at vi er ulike og at vi har ulikt kjøremønster og at noen kjører litt fortere enn andre - også i svingene...
Dermed ikke sagt at noen er bedre til å kjøre eller kjører mer riktig enn andre.

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Duville skrev:
Gizmodude skrev:Vi praktiserer kolonnekjøring ofte på våre turer i NAF MC Trondheim, der har jeg like ofte vært leder som det å kjøre bak.

:roll

Det var vel kanskje en litt for sammensatt gruppe til at det skulle bli helt optimalt for alle hele tiden... når det er sagt så var vi vel 4 - 5 som hadde en litt ekstra fin tur fra Kivien eller Jokeren var det vel og ned ett stykke på vestsida som kanskje bare vi vet noe om inntil nå :thumleft
:roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svar