Jeg har ikke registret at noen i denne tråden har blitt fornærmet fordi de har blitt forbikjørt, imidlertid kan det synes for meg som noen av de som kjørte forbi viser en holdning som: får ikke jeg kjøre så fort som jeg vill så pokker ta....Gizmodude skrev: Av forskjellige årsaker fungerte det ikke så godt på Randsfjord turen og jeg ble da en av de "slemme" som kjørte forbi og framme til de "tøffe" gutta, og som ellers er det alltid noen som lar seg fornærme av slikt .....
Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.
Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.
- Gizmodude
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Kontakt:
Den er grei ....Godtvoksen skrev:Jeg har ikke registret at noen i denne tråden har blitt fornærmet fordi de har blitt forbikjørt, imidlertid kan det synes for meg som noen av de som kjørte forbi viser en holdning som: får ikke jeg kjøre så fort som jeg vill så pokker ta....Gizmodude skrev: Av forskjellige årsaker fungerte det ikke så godt på Randsfjord turen og jeg ble da en av de "slemme" som kjørte forbi og framme til de "tøffe" gutta, og som ellers er det alltid noen som lar seg fornærme av slikt .....
](./images/smilies/grrr.gif)
- Guro78
- Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Jeg har med interesse fulgt denne debatten, synes det er mye lærerikt og interessant som kommer fram. Selv har jeg aldri kjørt i det jeg vil kalle en "ekte kolonne" med annenhver i "tett" formasjon, osv, men kun kjørt i mindre grupper med 3-4 sykler. Jeg er nok også av den forsiktige typen (mye pga den lave sykkelen jeg kjører), men det gjør at jeg nettopp foretrekker å ligge bak; da kan jeg kjøre i mitt eget tempo, nyte turen og så regner jeg heller med at fortroppene innimellom ser i speila slik at man kan samles med jevne mellomrom/veikryss; slik kan alle ha en tur etter eget ønske (også de med mer "hastverk"), men som tross alt har de sosiale fordelene som det jo er å kjøre i fellesskap
;)
Men skjønner noen kan bli stressa over å ligge sist og derfor kjører over evne..
I en kolonne mener jeg de individualistiske krumspringene "må tones ned" og alle må rette seg etter et felles tempo; hvor nybegynnere (og andre som kjører roligst) bør ligge langt frem og styre farta. Sånn sett vil jeg jo tro dette ikke er kjøring som passer for alle: Noen her på forumet innrømmer jo f.eks de uansett vil gjøre ting på sin måte/liker å "gi på"litt ekstra..
Kjøringen jeg ser på Randsfjorden-turen, slik den fremstår på filmen, vil jeg imidlertid si ikke direkte er kolonnekjøring (?) men heller en gjeng sykler som kjører i følge, og her kan jeg faktisk skjønner noen vil forbi og tette luker. Slike diskusjoner som nå synes jeg derfor er glimrende utgangspunkt for å lufte tanker rundt kjøreregler for senere treff
Jeg har forresten også et spørsmål: Er vel ikke ment i kolonne at man selv i sving skal holde formasjon?
I såfall er vel dét kun egna på rette "Route 66"veier...? 

I en kolonne mener jeg de individualistiske krumspringene "må tones ned" og alle må rette seg etter et felles tempo; hvor nybegynnere (og andre som kjører roligst) bør ligge langt frem og styre farta. Sånn sett vil jeg jo tro dette ikke er kjøring som passer for alle: Noen her på forumet innrømmer jo f.eks de uansett vil gjøre ting på sin måte/liker å "gi på"litt ekstra..

Jeg har forresten også et spørsmål: Er vel ikke ment i kolonne at man selv i sving skal holde formasjon?

Intruder skrev:Er enig med deg Evike,like barn leker best,tror jeg det heter.Slikevike skrev: Selv pleier jeg å ta med noen som synes det er greit å kjøre i "min standard", fordi de ser på det som "tur" og ikke "kjøring" og legge opp en alternativ rute, hvor vi heller kan møtes et sted der fremme for å ha det hyggelig i lag.![]()
![]()
ikke slik
![]()
![]()

I svinger kjører du slik du selv ønsker det - det er jo opp til den bak å være oppmerksom og det er de siden svinger er noe vi konsentrerer om. Du lærer fort kjørestilen så du kan tilpasse deg. Å holde din "side" med en halvmeter til en meter selv i svinger gir deg 0 - 1 meter mindre å svinge unna dersom han forran må bremse. Kjører du i sporet til han forran må du svinge langt for å komme unna. Enighet om kolonne eller om jeg tar igjen en annen sykkel så følger jeg dette uansett. Det blir en vane å kjøre sånn fordi dette synes å være den sikreste måten å kjøre på uansettGuro78 skrev:Jeg har med interesse fulgt denne debatten, synes det er mye lærerikt og interessant som kommer fram. Selv har jeg aldri kjørt i det jeg vil kalle en "ekte kolonne" med annenhver i "tett" formasjon, osv, men kun kjørt i mindre grupper med 3-4 sykler. Jeg er nok også av den forsiktige typen (mye pga den lave sykkelen jeg kjører), men det gjør at jeg nettopp foretrekker å ligge bak; da kan jeg kjøre i mitt eget tempo, nyte turen og så regner jeg heller med at fortroppene innimellom ser i speila slik at man kan samles med jevne mellomrom/veikryss; slik kan alle ha en tur etter eget ønske (også de med mer "hastverk"), men som tross alt har de sosiale fordelene som det jo er å kjøre i fellesskap;)
Men skjønner noen kan bli stressa over å ligge sist og derfor kjører over evne..
Det beste er jo dersom du ligger som 2 med en erfaren kjører først som kan ta litt hensyn til ditt tempo. Da vil du for det første lære mye kjøetekninkk i det du vil kunne bruke den erfarne sine kunnskaper som eksempel i din kjøring og deretter vil du slippe å ta i så mye for å ta igjen alle de andre ut av fartsøkninger enten det er forbikjøring eller vha skilt. Når du ligger der er det også viktig å være på hugget slik at du vrir på gassrulla nesten samtidig med den/de foran. Tenk deg luka de får hvis de venter i 1,5 sekunder med å gi på. Den luka lages når det er fine veier og du må ta den inn når veiene kaskje ikke er like fine ett par sec etterpå. Hvis du er nr 5 eller 6 i kolonnen og enda verre hvis det er en som ligger mellom deg og fronten som slipper de forran med noen sekunder - da blir det jo til at dere som er bak må ta dette inn og lukke luka og det er stressende for alle. .
Dersom du vet at du ikke holder følge med de øvrige er det jo viktig når du er sist at du enten aksepterer at det kan bli en del ujevn kjøring på grunn av trekkspilleffekten eller så må du akseptere at du blir frakjørt noe og ta de andre igjen på stoppene som du sier.
I en kolonne mener jeg de individualistiske krumspringene "må tones ned" og alle må rette seg etter et felles tempo; hvor nybegynnere (og andre som kjører roligst) bør ligge langt frem og styre farta. Sånn sett vil jeg jo tro dette ikke er kjøring som passer for alle: Noen her på forumet innrømmer jo f.eks de uansett vil gjøre ting på sin måte/liker å "gi på"litt ekstra..Kjøringen jeg ser på Randsfjorden-turen, slik den fremstår på filmen, vil jeg imidlertid si ikke direkte er kolonnekjøring (?) men heller en gjeng sykler som kjører i følge, og her kan jeg faktisk skjønner noen vil forbi og tette luker. Slike diskusjoner som nå synes jeg derfor er glimrende utgangspunkt for å lufte tanker rundt kjøreregler for senere treff
![]()
![]()
Enig i alt dette
Jeg har forresten også et spørsmål: Er vel ikke ment i kolonne at man selv i sving skal holde formasjon?I såfall er vel dét kun egna på rette "Route 66"veier...?
Guro78 skrev:Slike diskusjoner som nå synes jeg derfor er glimrende utgangspunkt for å lufte tanker rundt kjøreregler for senere treff![]()
![]()

Ved søk på nettet så ser en at de seriøse MC-klubbene praktiserer kjøreregler og denne diskusjonen viser at det er flere synspunkter, så kjøreregler for mcsiden.no må vi vel kunne få til...

[/quote]Guro78 skrev: Jeg er nok også av den forsiktige typen (mye pga den lave sykkelen jeg kjører), men det gjør at jeg nettopp foretrekker å ligge bak; da kan jeg kjøre i mitt eget tempo, nyte turen og så regner jeg heller med at fortroppene innimellom ser i speila slik at man kan samles med jevne mellomrom/veikryss; slik kan alle ha en tur etter eget ønske (også de med mer "hastverk"), men som tross alt har de sosiale fordelene som det jo er å kjøre i fellesskap;)
Jeg har kjørt sammen med Guro78 et par ganger, og tror det fungerte bra. Vel kjører jeg fra i svingene men tar det rolig på rettstrekkene slik at de bak kan ta meg igjen. Etter en stund har jeg "rast fra meg" litt og tar det litt roligere.
En kommentar jeg hørte på Randsfjordtreffet: Det er til å grine av, de flotte svingene og så må vi bremse.

- Gizmodude
- Kontakt:
Hvordan vet du at de er mer seriøse en de som ikke dukket opp på dette søket ditt?Godtvoksen skrev:Ved søk på nettet så ser en at de seriøse MC-klubbene praktiserer kjøreregler ......... snip ........
Er det fordi dem har info om kolonnekjøring på hjemmesiden eller fordi du har personlig kjennskap til klubbene som gjør at du vet at dem er "seriøse mc-klubber?
- Gizmodude
- Kontakt:
Det har godt kunne ha vært meg som har sagt noe lignende, og det som ble sagt er og blir ubestridelig fakta.Gammelgutt skrev:En kommentar jeg hørte på Randsfjordtreffet: Det er til å grine av, de flotte svingene og så må vi bremse.

Du var ikke akkurat tung å be du heller da Gammelgutt

Men noe som går igjen ofte i innleggene her er vi som kjører forbi enten har det "travelt", "vil kjøre fort", "dere kommer da ikke fortere fram fordi dere kjørte forbi meg" .....
Jeg kan selvfølgelig kun svare for meg:
Tavelt - Det har ingenting med travelt å gjøre, det er snakk om å få kunne kjøre med jevn flyt, er det jevn flyt i kollonnen blir ikke farten like viktig.
Fart - Som nevnt over, er det jevn og fin flyt betyr ikke farten så mye, men når den oftere går under fartsgrensa en i fartsgrensa og da i rykk og napp, spesielt i svinger, selv når man ligger langt bak, da får de som blir forbikjørt bare godta dette .....
Igjen, det er ikke om å komme først fram, men å få lov til å nyte kjøreturen i ett jevnt og forutsigbart tempo.
Sist redigert av Gizmodude den 13 sep 2010, 10:55, redigert 1 gang totalt.
NAf mc må jo være det beste og slik jeg ser det så skriver de det meste som er verd å skrive på denne hjemmesida synes nå jeg. Mye mer enn dette trenger man ikke:
http://www.nafmcharstad.no/Kolonnekjoring.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nafmcharstad.no/Kolonnekjoring.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gizmodude
- Kontakt:
Veldig bra informasjonDuville skrev:NAf mc må jo være det beste og slik jeg ser det så skriver de det meste som er verd å skrive på denne hjemmesida synes nå jeg. Mye mer enn dette trenger man ikke:

Ser veldig bra ut - dog syntes jeg at det kanskje bør stå noe om å holde seg innenfor de lovpålagte fartsgrensene når en kjører i kolonne...Duville skrev:NAf mc må jo være det beste og slik jeg ser det så skriver de det meste som er verd å skrive på denne hjemmesida synes nå jeg. Mye mer enn dette trenger man ikke:

Det siste er kanskje en selvfølge, men erfaring fra Randsfjord -treffet viste at i 60 sonen så kjørte mange noe raskere..

Som fersk MC-fører vil jeg si at det er nettopp i svinger kjøringen min går i rykk og napp, det er her jeg føler meg usikker. Resultatet blir da selvsagt ujevn kjøring. Spørsmålet blir jo da: Bør jeg holde meg unna kolonnekjøring frem til jeg blir sikrere i svingene og kunne ta svingen i minst 80 km/t dersom det er fartsgrensen?Gizmodude skrev: Jeg kan selvfølgelig kun svare for meg:
Tavelt - Det har ingenting med travelt å gjøre, det er snakk om å få kunne kjøre med jevn flyt, er det jevn flyt i kollonnen blir ikke farten like viktig.
Fart - Som nevnt over, er det jevn og fin flyt betyr ikke farten så mye, men når den oftere går under fartsgrensa en i fartsgrensa og da i rykk og napp, spesielt i svinger, selv når man ligger langt bak, da får de som blir forbikjørt bare godta dette .....
Ellers er jeg helt uenig i din påstand om at det ofte gikk under fartsgrensa...
Du skriver også "da får de som blir forbikjørt bare godta dette ....." Vel, jeg har ikke noe problem med at noen kjører forbi meg, men da er det vel ikke kolonnekjøring vi bedriver?

Kjører du forbi meg, går det ikke bare ut over meg og deg - alle bak må jo da finne seg i at de må skifte spor pga forbikjøringen...
Tror nok en del erfarne mc sjåføerer ønsker å i hvert fall holde fartsgrensene som minste limit og i svinger ønsker de fleste å gi på litt for å få føling med trøkket i svingen. Kan godt subbe litt på slettene bare ikke gofølelsen i svingene blir ødelagt---. Hull i rekkene er en vederstyggelighet....Godtvoksen skrev:Ser veldig bra ut - dog syntes jeg at det kanskje bør stå noe om å holde seg innenfor de lovpålagte fartsgrensene når en kjører i kolonne...Duville skrev:NAf mc må jo være det beste og slik jeg ser det så skriver de det meste som er verd å skrive på denne hjemmesida synes nå jeg. Mye mer enn dette trenger man ikke:
http://www.nafmcharstad.no/Kolonnekjoring.htm" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
Det siste er kanskje en selvfølge, men erfaring fra Randsfjord -treffet viste at i 60 sonen så kjørte mange noe raskere..
- når det gjelder Randsfjorden som vi egentlig ikke diskuterer her så var det kanskje en del kjøring hvor man lå litt under fartsgrensen. Hvilke grenser man ønsker å forholde seg til er jo litt opp til de som kjører sammen - om man skal ligge på den sikre siden, om man skal ha 10 km margin eller kjøre på GPS som gir eksakt fart - selvfølgelig er det aldrig noen som kjører over grensene

Jeg vet i alle fall at når mitt speedometer viste 60, så ble luka til MC foran meg - større og større -, samt at jeg da ble forbikjørt...Duville skrev: - når det gjelder Randsfjorden som vi egentlig ikke diskuterer her så var det kanskje en del kjøring hvor man lå litt under fartsgrensen.

Men la oss kalle en spade for en spade, og stille følgende spørsmål:
Hvordan kan jeg på den ene siden og Gizmodude og mekkern kjøre i samme kolonne? Realiteten er jo at enten må jeg bli "modigere og tøffere" og få meg mer øvelse/erfaring i svingene ellers må Gizmodude og mekkern ta hensyn til min usikkerhet og holde sin plass i kolonnen.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
ikke noe problem-jeg liker ikke jo-jo kjøring så jeg kjører ikke i kolonne mere.
akkurat som gravlaks-smaker dritt så det spiser jeg ikke..
egoisme? tja..dette er er jo noe vi bruker fritiden vår til pga gleden med MCkjøring,
føler faktisk ingen forpliktelser med å skulle tilpasse meg og dermed å irritere meg helt unødvendig,da lar jeg helt enkelt være.
når en ligger i 55kmh i svinger i 80 sonen som hadde tålt 100+ (uansett type sykkel) uten å nærme seg skummelt blir det irriterende.
Klart kjører man sakte i svingene må man ta det igjen på strekkene og da går hastigheten opp.
Med kalibrert computer så var snittfarten min i 80`n oppover 74-75kmh.mulig 60`n var litt over 60.
akkurat som gravlaks-smaker dritt så det spiser jeg ikke..

egoisme? tja..dette er er jo noe vi bruker fritiden vår til pga gleden med MCkjøring,
føler faktisk ingen forpliktelser med å skulle tilpasse meg og dermed å irritere meg helt unødvendig,da lar jeg helt enkelt være.
når en ligger i 55kmh i svinger i 80 sonen som hadde tålt 100+ (uansett type sykkel) uten å nærme seg skummelt blir det irriterende.
Klart kjører man sakte i svingene må man ta det igjen på strekkene og da går hastigheten opp.
Med kalibrert computer så var snittfarten min i 80`n oppover 74-75kmh.mulig 60`n var litt over 60.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Det ser man hvor forskjellig man ser på det...mekkern skrev: når en ligger i 55kmh i svinger i 80 sonen som hadde tålt 100+ (uansett type sykkel) uten å nærme seg skummelt blir det irriterende.

For meg var det ikke en sving i noen av 80 sonene rundt Randsfjorden som jeg hadde tord og kjøre over 80 km/t. Det hverken med bil eller MC...

- Gizmodude
- Kontakt:
Igjen kommer dette med tøffere opp, det har ikke med å være tøff og modig for å kjøre jevnt, men med øvelse og erfaring som du også nevner, disse har INGEN sammenheng.Godtvoksen skrev:Hvordan kan jeg på den ene siden og Gizmodude og mekkern kjøre i samme kolonne? Realiteten er jo at enten må jeg bli "modigere og tøffere" og få meg mer øvelse/erfaring i svingene .
Mengdetrening er stikkord her, og kanskje ett kjørekurs for å få korreksjon av en "fagmann".
Hvem blir egoisten her da?Godtvoksen skrev:ellers må Gizmodude og mekkern ta hensyn til min usikkerhet og holde sin plass i kolonnen
Og en annen ting, selv om jeg ikke liker å omgåes kjørestilen deres, betyr det ikke nødvendigvis at jeg ikke liker å omgåes dere

Mengde vil komme av seg selv - kurs vurderer jeg...Gizmodude skrev: Mengdetrening er stikkord her, og kanskje ett kjørekurs for å få korreksjon av en "fagmann".

Er det ikke slik at i kolonne så kjører en ikke forbi?Gizmodude skrev:Hvem blir egoisten her da?Godtvoksen skrev:ellers må Gizmodude og mekkern ta hensyn til min usikkerhet og holde sin plass i kolonnen
Håper vi kan diskutere måter å kjøre på, uten at en blir uvenner...Gizmodude skrev: Og en annen ting, selv om jeg ikke liker å omgåes kjørestilen deres, betyr det ikke nødvendigvis at jeg ikke liker å omgåes dere;)

- SheDevil
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Muligheten for å bli enige, er jo at dere kan bli enige om å være uenige 

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Jeg vil også presisere at alle jeg har møtt er hyggelige selv om vi har forskjellige kjørestiler. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Enigmekkern skrev:Jeg vil også presisere at alle jeg har møtt er hyggelige selv om vi har forskjellige kjørestiler.
Jeg må jo også si at jeg, selv om jeg har svært mye igjen å lære, har hatt veldig mye igjen for å kjøre nettopp i "kolonne" / sammen med erfarne sjåfører siden jeg begynte å kjøre i april i fjor etter 30 års pause (egentlig mer men det vil jeg ikke skrive

Enig.Gizmodude skrev:Gammelgutt skrev:En kommentar jeg hørte på Randsfjordtreffet: Det er til å grine av, de flotte svingene og så må vi bremse.
Jeg kan selvfølgelig kun svare for meg:
Igjen, det er ikke om å komme først fram, men å få lov til å nyte kjøreturen i ett jevnt og forutsigbart tempo.

- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
"Kjøre sammen" betyr, efer min mening, "spise lunch sammen".mekkern skrev:ikke noe problem-jeg liker ikke jo-jo kjøring så jeg kjører ikke i kolonne mere.
akkurat som gravlaks-smaker dritt så det spiser jeg ikke..![]()
Vil jeg kjøre i kø er det bare å ta seg en tur til Roma fredag eftermiddag.
Jeg guider jo som en del av jobben min.
Reglene i mine kolonner er slik:
- Alle har et godt kart. Alle vet hvor vi skal treffes for kaffe og lunch.
- Enhver er fri til å passere meg (jeg kjører først). Erfaringsmessig er det ingen som gjør det.
- Når vi nærmer oss steder hvor det er lett å kjøre feil slakker jeg av slik at gruppen "komprimeres" og jeg får alle med meg gjennom krysset.
Enkelt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Burde ledelsen av mcsiden.no komme med en konklusjon på denne debatten, om hva som gjelder når det arrangeres kolonnekjøring i regi av MC-siden?
- Dexter
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Mener du nå kolonnekjøring, eller kjøre tur sammen?Godtvoksen skrev:Burde ledelsen av mcsiden.no komme med en konklusjon på denne debatten, om hva som gjelder når det arrangeres kolonnekjøring i regi av MC-siden?
Det er det samme for skylda hvem som har den...