Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi feil?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Duville »

Ja ja godt med enighet

Godkjenning av verksteder
Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Om godkjenningsordningen
De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Hvordan kan jeg vite at verkstedet er godkjent?
Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen

Er du i tvil om verkstedet du ønsker å benytte er godkjent for det arbeidet du etterspør, kan du kontakte regionvegkontoret i din region for nærmere informasjon.

Ulovlig verksteddrift
Statens vegvesen fører tilsyn med verksteder som utfører reparasjonsarbeid som krever godkjenning.

Statens vegvesen vil på det sterkeste fraråde at du som kjøretøyeier kjøper tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Men hva har godkjenning av verksteder med å mekke selv å gjøre? Det blir jo ikke mer "ulovlig" å mekke selv av den grunn.

Og når det kommer til den godkjenningsordningen, så tipper jeg den er laget for at forbrukerne skal føle seg trygge. På samme måte som en Mester-bedrift. Det er jo ikke ulovlig for en snekker uten mesterbrev å sette opp et hus, men mestertittelen er til for at forbrukeren skal få en ekstra trygghet ved å velge en mester-bedrift.

Edit: Leste nok litt for kjapt igjennom godkjenningsordningen der. Ser no at det er ulovlig for et verksted å utføre godkjenningspliktig arbeid uten denne godkjenningen.
Sist redigert av Snikkeren den 26 sep 2010, 00:57, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av pelsen »

Duville skrev:Ja ja godt med enighet

Godkjenning av verksteder
Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Om godkjenningsordningen
De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Hvordan kan jeg vite at verkstedet er godkjent?
Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen

Er du i tvil om verkstedet du ønsker å benytte er godkjent for det arbeidet du etterspør, kan du kontakte regionvegkontoret i din region for nærmere informasjon.

Ulovlig verksteddrift
Statens vegvesen fører tilsyn med verksteder som utfører reparasjonsarbeid som krever godkjenning.

Statens vegvesen vil på det sterkeste fraråde at du som kjøretøyeier kjøper tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.
Det å hjelpe en nabo eller en kompis er neppe å betrakte som Ulovlig verkSTeddrift

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av SveinT »

Duville , du er sannsynligvis ansatt i veivesenet du?...

Mulig jeg tar feil igjen (jeg er jo ingen ekspert, som jeg skrev tidligere i tråden)
men har på følelsen av at det skjer flere ulykker på grunn av dårlig veistandard
enn av teknisk sammenbrudd på motorsykkel.

La nå folk få stille tekniske spørsmål på et mc forum som dette uten at det skal ta helt av.
Slik jeg ser det, er det mye bedre at folk spør enn at de IKKE spør, og bare skrur det sammen.
For meg viser spørsmålene at Harlex er interessert i å få gjort jobben skikkelig !
For å lære, må man jo spørre, lytte og lese.

:mk

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Geir »

Duville skrev:Ja ja godt med enighet
Ja ikke sant. Uventet var det heller ikke... ;e
Duville skrev:Godkjenning av verksteder
Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Om godkjenningsordningen
De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Hvordan kan jeg vite at verkstedet er godkjent?
Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen

Er du i tvil om verkstedet du ønsker å benytte er godkjent for det arbeidet du etterspør, kan du kontakte regionvegkontoret i din region for nærmere informasjon.

Ulovlig verksteddrift
Statens vegvesen fører tilsyn med verksteder som utfører reparasjonsarbeid som krever godkjenning.

Statens vegvesen vil på det sterkeste fraråde at du som kjøretøyeier kjøper tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.
Det du henviser til her er åpenbart knyttet til kravene til verksteder slik det fremgår av Forskrift om kjøretøyverksteder. Det ligger implisitt i forskriften at dette gjelder næringsvirksomhet - altså verksteder som driver reparasjonsarbeid mot vederlag - ikke naboens velvillige hjelp eller egen mekking. Det skulle tatt seg ut! :oh

Det er ingenting i tråden som tilsier at harlex driver verksted er det vel? I så fall hadde han vel neppe hatt behov for å opprette tråden i utgangspunktet. Utover det er jeg enig i at skal man først bruke verksted må det være et etter forskriften godkjent verksted. Grøftekanten Auto og betaling under bordet er no-go for meg, men nabohjelp og egen mekking; yepp, gode greier så sant man vet å spørre seg for dersom man møter bein slik harlex har gjort her :janikk .

Ser ellers at pelsen og SveinT sammenfatter pointet rimelig greit. :=D>
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar