Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi feil?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi feil?

Legg inn av harlex »

Meg og naboen skiftet i går bremseklosser på VFR-en hans (93.mod)
De gamle klossene var sinnsykt slitt og vi måtte skyve inn bremsestemplene endel inn (brukte en treflis) for å få plass til de nye.... Arbeid utført men bremsene funker ikke. Handelen er alt for myk og forhjulet er helt låst pga bremsene er aktivert. Bremsene er altså låst i "på-stilling" hele tiden. Det kan nevnes at det ser ut til at nivået på bremsevæske er altfor høyt. Hva gjør vi???? ](*,) :orefk
Sist redigert av AJ den 31 aug 2010, 17:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Emnet er flytt til "Verkstedet..."
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=1Yo80Bm8L7w[/video]
Her er en grei video. Problemet ditt er sikkert at ett eller flere stempel sitter fast. Rense, og skyv stempelene helt inn før du monterer igjen. Luft bremsene godt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av RuneMC »

Hvis det ser ut som om nivået på bremsevæske er for høyt så kan sikkert det også stemme. Ikke usannsynlig at det er etterfylt med mer væske for å kompensere etterhvert som klossene ble mer og mer slitt. Er vel anbefalt å skifte ut med ny bremsevæske om den er like gammel som bremseklossene. Bremsevæske vil over tid trekke til seg vann, som når den blir varmet opp ved kraftig bremsing kan koke og dermed føre til plutselig tap av bremsekraft. Luftbobler er minst like ille - så må gjøres på rett måte. Bremsevæske er også rimelig helseskadelig, så pass på hansker og evt beskyttelsesbriller.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=b6AhWzBaago[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Takk for tips..

Rengjorde stempler og kalipper men det viser seg at den ene kalipperen er sinnsykt treg/fast. Den glir ikke i det hele tatt. Det forklarer også hvorfor klossene på den ene siden var sinsykt mer slitt enn de på andre siden....Tidligere eier har nok hatt dette problemet før ettersom sidene i rep. håndboken som omhandlet dette var makrert med post-it lapper.... Vi får vel kjøpe nye de derre glidestengene og støvbeskytterene i gummi. Det finnes vel slike overhalingssett? Stemplene ble mye bedre med litt rens men det var noe irr som ikke gikk vekk... Kanskje nye dem og da......
Vi har planer om å plukke kalipperen i helgen....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Flott, selv om ene stempelet sitter. No vet du ihvertfall hva problemet var, og da går det an å løse det. :thumleft

For å få løsnet det siste stempelet så har Bilxtra et stoff som kanskje virker. Husker ikke hva det heter, men det er brukt mye til å forhindre at hjulbolter ruster fast. Det er på en liten tube, og er ganske tjukt. Du kan prøve å smøre dette på sylinderen, og gnikke litt. Press sylinderen inn og ut noen ganger hvis du får det til. Pass på å gjøre skikkelig reint etterpå.

Bytt gjerne pakningene til sylindrene hvis du skal av igjen med de.
Her er en liten video hvor man ser pakningene.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JeSI8YPU0SQ[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Flattop »

Kobberpasta?
Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Geir »

harlex skrev:Rengjorde stempler og kalipper men det viser seg at den ene kalipperen er sinnsykt treg/fast. Den glir ikke i det hele tatt. Det forklarer også hvorfor klossene på den ene siden var sinsykt mer slitt enn de på andre siden....[klippe] Vi får vel kjøpe nye de derre glidestengene og støvbeskytterene i gummi. Det finnes vel slike overhalingssett? Stemplene ble mye bedre med litt rens men det var noe irr som ikke gikk vekk... Kanskje nye dem og da......
Vi har planer om å plukke kalipperen i helgen....
Ta en kikk på denne tråden: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t= ... mar#p46204" onclick="window.open(this.href);return false; - Den skulle passe bra i ditt tilfelle og har som bonus gode bilder til instruksjonene. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Duville »

Kanskje bremser er noe av det arbeidet det kunne være en ørliten ide å la en Mekker som har litt mere kunnskaper om saken få lov til å gjøre. Da ville det blitt så mye tryggere for alle å ferdes på veiene. Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!

Gode bremser er jo i enkelte tilfeller ganske så viktige...... :-k

Å kjøre sammen med denne krabaten (naboen din) og ha ham bak meg når jeg vet at jeg selv har kjempegode bremser som er godt vedlikeholdt ville føles veldig usikkert for å si det mildt..... :8-[

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Knut Morten »

harlex skrev:Meg og naboen skiftet i går bremseklosser på VFR-en hans (93.mod)
De gamle klossene var sinnsykt slitt og vi måtte skyve inn bremsestemplene endel inn (brukte en treflis) for å få plass til de nye.... Arbeid utført men bremsene funker ikke. Handelen er alt for myk og forhjulet er helt låst pga bremsene er aktivert. Bremsene er altså låst i "på-stilling" hele tiden. Det kan nevnes at det ser ut til at nivået på bremsevæske er altfor høyt. Hva gjør vi???? ](*,) :orefk
"Myke" bremser, er normalt ett tegn på luft i systemet - luft begge sider
I ett rep-sett til bremsene, er det normalt med alle deler som da bør byttes. Spør om det er med pasta for å smøre det som bør smøres.
Du kan fint "vaske" delene i parafin / white sprit, bare tørk godt før montering. Det at du måtte presse stemplene tilbake, er helt vanlig. Pass også på å gjøre rent i glidesporene til klossene. Anbefaler også å gjøre som RuneMc skriver - bytt all bremsevæsken når dere først har det åpent.

Lykke til!
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av pelsen »

Duville skrev:Kanskje bremser er noe av det arbeidet det kunne være en ørliten ide å la en Mekker som har litt mere kunnskaper om saken få lov til å gjøre. Da ville det blitt så mye tryggere for alle å ferdes på veiene. Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!

Gode bremser er jo i enkelte tilfeller ganske så viktige...... :-k

Å kjøre sammen med denne krabaten (naboen din) og ha ham bak meg når jeg vet at jeg selv har kjempegode bremser som er godt vedlikeholdt ville føles veldig usikkert for å si det mildt..... :8-[
tja..
tror jeg vil foretrekke å kjøre foran en som kjenner motorsykkelen sin og kan fikse slike småting som dette enn å ligge foran en som sender den på service og tror at alt er i orden.

ellers er tråden preget av saklige spørsmål og svar

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Takker for godetilbakemeldinger.... Som sagt er/virker det som det er noe i forbindelse med glidepinnene som er fast. Den andre kalipperen glir helt fint og vi kan trykke og trekke den lett fra hverandre....Stemplene gikk mye bedre etter reingjøring... Med disse glidepinnene... er det noe som skal/kan/bør skiftes eller burde det holde med reingjøring/smøring og skifting av div. pakninger og støvbeskyttelsesgummi?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Intruder »

Stoler faktisk på at et MCverksted som utfører slike reparasjoner
gjør det meget bedre enn de FLESTE selvutnevnte eksperter.. :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Intruder skrev:Stoler faktisk på at et MCverksted som utfører slike reparasjoner
gjør det meget bedre enn de FLESTE selvutnevnte eksperter.. :mk

For all del... Det er vel ingen som tror at selvutnevnte eksperter gjør jobben bedre enn mc-verksted.

Men så er det nå slik at vi har et forum her som gir tips i forhold til ulike jobber der bremser er inkludert regner jeg med...

Selv om det kanskje virker slik så er verken meg eller naboen helt blank i forhold til mekanikk. Har selv hatt 3 sykler de 11 siste årene både gammelt og nytt..... Har gjort det meste selv med de gamle CB1100 1985 mod og GSXR750 1988 mod. mens HD-en er ny og byr inntil videre på ingen problemer,,,,,

Kan berolige dem som er nervøs for egen sikkerhet på veiene. Hverken meg eller naboen vil legge ut på veien med dårlige bremser.......
Sist redigert av harlex den 27 aug 2010, 12:26, redigert 1 gang totalt.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev: Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!
Er det noe spesielt du tenker på? Har han fått noen dårlige råd?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Intruder »

Jeg har for min del ikke nevnt noe om hvem som er selvutnevnte eksperter
eller ei,og har aldri uttrykt noen frykt for hvem som er etter meg.. :thumleft .langs veien..
Selvutnevnte eksperter får sikkert stoppet om de bruker huet,tviler ikke.... :mc3 :mc1
Sist redigert av Intruder den 27 aug 2010, 13:16, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar