Som mange her inne vet så byttet jeg ut den gamle, gode TDM'en med en
Triumph Tiger 1050 SE 2010 mod. i høst.
Jeg falt pladask, for å si det på den måten, etter at jeg prøvekjørte Tiger'n første gang. Og var allerede da rimelig bestemt på at, "jo, denne må jeg bare ha!"
Meeen... jeg lever ikke i et drømmeaktig vakuum siden min høyst realitetsorienterte bedre halvdel også deltar aktivt i MC-livet mitt. Det var naturlig påkrevet at hennes bestemte stemme også skulle høres.
Dermed ble det en ny prøvekjøringsrunde hvor
Bakpå skulle... ja, sitte bakpå og vurdere Tiger'n mot TDM'en, hvor hun sjeldent klagde.
Gleden var til å gripe fatt og omfavne hardt og kjærlig da Bakpå ga tommelen opp etter endt prøvekjøring. Dermed var veien til kontrakspapirene bare noen kjappe småløpende skritt unna...
Siden da er det gått noen uker og kilometrene er begjærlig slukt. Noen korte og noen lange turer som i sum har dannet grunnlag for hva jeg så langt kan begrunne som "pluss" og "Minus" med Tiger'n:
Pluss:
Meget behagelig kjørestilling, bredt styre, god (nesten perfekt!) avstand mellom sal og styre. Sitter høyt med god oversikt over trafikkbildet.
God og bred sal ypperlig egnet til lange etapper.
En
ubetalelig sterk, sprek og god motor med utrolig jevnt drag og solid dreiemoment allerede fra underkant av 2000 omdreininger.
Voldsomt god nedleggsvinkel!
Meget god passasjerplass, sitter høyt med god oversikt og nær perfekt vinkel mellom fotpinner og sal (alt iflg.
Bakpå)
Bra utseende som skiller Tiger'n fra massene, god detaljfinish og god lakk på tank, plast., motor og ramme (ser i hvert fall slik ut)
Meget gode originale varmeholker (ekstrautstyr)
God plass til småting under setet.
Minus:
Ingen direkte minussider, men det originale koffertsettet er er for små til lengre turer. Toppboksen er langt fra å romme to hjelmer (mange mener at dette måleparameteret er avgjørende for om toppboksen er bra nok eller ikke...). Koffert/veskesettet ser derimot bra ut med såkalte "infills" i sykkelen farge...
Girspak som er litt feilplassert (for nær motoren, etter min smak...) og som dermed krever en viss tilvenning.
Litt "klonkete" girkasse, som også er litt upresis om man ikke er bestemt nok med girfoten.
Høytsittende eksospotte som legger beslag på for mye plass på sykkelens høyreside som gjør at original sideveske får nærmest latterlig lite lastekapasitet. Eksospottas plassering begrenser også utvalget av softbagløsninger...
Noen vil kanskje oppleve tankens brede form som litt i veien for optimal kjørestilling.
Samme med vindstøy og tilløp til turbulens bak den originale vindskjermen (prisen man må betale for den opprette og behagelige kjørestillingen...)
Svart peilepinne for motorolje... Hallo, Triumph!? Lese av motorolje på
svart pinne? Ikke akkurat genialt...
Mangler nødblink...
Mye bra, med andre ord. Har ikke angret på kjøpet et sekund, men innrømmer glatt at jeg likevel savner TDM fra tid til annen. Hadde jeg hatt råd til å eie begge så hadde jeg nok gjort det...